NRPS? hoogte ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Impilixus__

NRPS? hoogte ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 20:20

hallo allemaaaal :D

ik heb sinds kort een jaarling en wil graag weten of hij net de hoogte paard gaat halen.. ik weet zijn afstamming niet en ook zijn vader en moeder weet ik niets van. hij is op het moment tussen de 1,42 en 1,44 en op zijn paspoort staat pony..
ik weet zijn ras niet. maar ik zat zo te denken dat als hij nu al zo groot is kan hij toch niet bijvoorbeeld eindigen als D pony van 1.48 dat kan echt niet toch :( .. we hopen dat hij een paard wordt.. maar als hij onder deze maat blijft is het niet erg, dan spring ik wel met een E pony tussen de paarden!

hoeveel mag ik er vanaf nu nog bij rekenen denk jullie of wat weten jullie ?
en hij kan nu toch geen D pony blijven ?
en denken jullie dat hij de paarden maat gaat halen ?

wat is de hoogte maximaal van een nrps omdat we denken dat hij een nrps is?

hier een foto van mijn pony inmiddels al een anderhalfjaarling..haha :Y)
http://img12.imageshack.us/img12/1402/dscf1330a.jpg

hier waren we hem aan het meten en ik wilde weten of we hem zo op de goede plek meten?
http://img7.imageshack.us/img7/1755/dscf1331eb.jpg

Sorry als het hier niet goed staat trouwens.. :o

Groetjes en brand los! :+

Impilixus__

Re: NRPS? hoogte ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 18:42

helemaaal niemand ??

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 18:45

nrps is toch het nederlandse rijpaard en pony stamboek?
Het enige waaraan een nrps paard/pony aan moet voldoen is een gedeelte arabisch bloed

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 00:39

Vind het moeilijk om een antwoord op te geven op je eerste vraag, hoe groot hij gaat worden.

Over het NRPS: Zie bovengaande post, NRPS is verdeeld in paarden en ponies zolang ze maar een aandeel arabisch bloed hebben. Bij arabofriezen krijg je bv ook vaak NRPS papieren.

nalaenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:26

mijn paard is 176 cm stokmaat en staat in het stamboek van de NRPS.. maar hij heeft geen arabisch bloed voor zover ik weet..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:28

@nalaenos: ik denk het wel hoor, anders kom je echt niet in het NRPS..
(hou er wel rekening mee dat heeeel veel dieren arabisch bloed hebben)

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:31

Precies, aan mijn paard is totaal niet te zien of te merken of er een deel arabier in zit, maar is wel NRPS.

Hij is trouwens ook dik in de 170.

@ TS; schattig paardje, maar hoe hoog die zal worden zal moeilijk inschatten zijn denk ik

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:31

Kijk maar eens goed in je stamboek papier @nalaenos.
De afstamming waar ox bij staat is Arabier.
Ik denk trouwens dat je paardje in elk geval een dikke E pony gaat worden TS.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:34

mijn nrpser is ook 1,5 jaar en is al ruim 1,60
maar je hebt paarden die in begin mega groeien maar ook die langzaamgroeien en toch groot worden blijft toch afwachten

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:55

Ik ben tijdens horse-event met een vrouw in gesprek gekomen die daar stond voor het stamboek van de NRPS. Ik heb namelijk ook een pony zonder stamboom waarvan ik niet weet wat voor ras ze is, ze heeft alleen alle punten die een NRPS ook heeft volgens die vrouw. Als het een NRPS is moet er 12,5 % arababisch bloed in zitten. Ook vertelde ze dat een NRPS langer door groeien, soms tot aan hun 5e jaar echt nog de lucht in gaan. Maarja NRPS is zo'n ruim ras dat dit gewoon per paard wel zou verschillen. Denk alleen als je pony al 1.45 is en nog maar anderhalf jaar dat ie toch echt wel een E pony wordt. Maar ja ligt aan de pony hoelang hij vind dat het nodig is om door te groeien :P haha

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:45

Ik denk zelf niet dat hij paard gaat worden, al weet je het nooit natuurlijk. Ga er vanuit dat hij wel echt een E pony zal worden.

Ook met beide ouders onbekend kan je een NRPS paspoort krijgen, dan zijn ze sportregister B en betekend dat ze gewoon voor de chip en paspoort geregistreerd zijn bij het NRPS.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:26

als je van punt 1 naar 2 een touwtje houdt en dan punt 2 vasthoudt en dan punt 1 omhoog doet krijg je er uit wat hij ongeveer gaat worden:
http://94.100.118.18/795700001-79575000 ... _6NH6.jpeg
punt 1 is de kogel, punt 2 overgang been/romp zit een rand tussen 2 spieren zegmaar.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:43

Ik denk @ TS dat je paardje ook ruim in de E-maat zal eindigen.

Ik heb nu een 3.5 jarige en dat is ook echt een NRPS en in zijn papieren staat ook in dat ie arabische bloed in zich heeft. En mijn 3.5 jarige ruin zit nu ong op een stokmaat van 1.55. Zijn moeder is namelijk 1.63 en zijn vader is maar 1.48.

@TS: Daarbij is je paardje ook nog volop in de groeii dat kan je zo zien op de foto´s, en ze zeggen ook wel eens kijk vanaf de hoef tot aan die eerste bal (of hoe je het ook zegt), want datgene daar tussen in is namelijk ook het groeiende deel en waardoor je soms wel eens uit kan in schatten of hij/zij boven de D maat uit zal komen...