Eerste paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sandrine

Eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 10:29

Wat voor soort (ras) paard raden jullie aan als je een eerste paard koopt?

xx

melissa_b

Re: Eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 10:38

Het ligt aan jouw karakter, wat je gewend bent, door wie en hoeveel proffessionele begeleiding je krijgt, wat je toekomstbeeld is? Ik hoop dat ik je hier alvast een beetje mee geholpen heb.

Waar gaat jouw voorkeur naar uit kwa ras?

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 10:40

Ras lijkt me onbelangrijk. Net wat je zelf zoekt. Maar als eerste paard zou ik een paard zoeken dat qua karakter bij je past en waar je veel van kan leren.

Sandrine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 10:45

Tis niet voor mij... maar mss zijn er wel zo rassen die gekent staan voor hun 'braaf zijn'
xx

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 10:47

Koudbloeden zijn over het algemeen wel 'braaf'.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 10:48

Het ligt ook erg aan de opvoeding en de manier van omgang met het paard. Wel weet ik dat Quarters over het algemeen erg cool zijn. Zelf heb ik een arabische volbloed en die is ontzettend rustig en kan ik zelf alles mee doen..

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 10:50

haflinger, tinker, fries zijn koudbloeden. die zijn over het algemeen wel rustiger...
maaaaaaarrrrrr ook hier heb je uitzonderingen tussen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 10:51

Sandrine schreef:
Tis niet voor mij... maar mss zijn er wel zo rassen die gekent staan voor hun 'braaf zijn'
xx

Nou, in elk ras zijn er makkelijke en moeilijke paarden..
Daarbij moet je ook uit gaan van de toekomst van de ruiter. Wat zijn de wensen?
Wil je toch meer opties vrijhouden voor het geval je meer dan recreatie wil rijden, vaak veranderd dat toch.

Voor het eerste paard is het beste om met een instructeur naar een paard te gaan kijken, zodat deze kan inschatten of het paard niet te hoog gegrepen is.(gebeurd heel vaak namelijk) Ook zien ze de bouw - wat erg belangrijk is ivm blessures die meer of minder kans maken daardoor. Ze zien eerder of het een verkooppraat is en weten hoe en welke dingen ze even moeten testen (op de grond en erop)
Ook is je instructeur belangrijk voor de eerste begeleiding. Vaak wordt het erg onderschat en ook dat het paard ontzettend kan veranderen onder een andere ruiter of opn een andere plaats.

Kan een hoop geld en plezier schelen om goed te investeren in het kopen van een goed en geschikt paard.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 12:31

VSW --> RPA

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:11

Ik zou idd even een lijstje maken met wat je graag wil.
Wil je springen, buitenrijden, dressuur rijden etc. En wil je een jonger of ouder paard, moet ie 100% mak zijn, of niet.
Koudbloeden zijn over het algemeen wel makkelijke paarden. Je hebt er ook wel moeilijkere paarden bij, maar je kan natuurlijk een aantal keer gaan kijken, zodat je weet of het iets voor je is, en of de klik er is!

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:21

Een allround paardje met wat ervaring is altijd een goede keuze.
Ras komt daar niet bij kijken.
Dan komt er nog je eigen wensen lijstje, en wat je allemaal wil gaan doen met het paard.
Koudbloedige paarden zijn in het algemeen rustiger, maar die moet je ook niet kwaad maken. Ze zijn wel heel sterk en dan is er weinig aan te houden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:23

Friezen zijn geen koudbloeden

avalonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:20

Ik ben ook nog steeds opzoek naar een paardje. Wil er samen een met mijn nichtje kopen. Nu heb ik ook een dochtertje van bijna 7 jaar dat er dan op wil gaan rijden. Zelf heb ik in het verleden een welch cob gehad, maar das echt te sterk voor dochterlief. Dochterlief vind een connemara wel heel erg leuk, maarja die kijkt alleen maar plaatjes in een paardengids, ook een dalmatischpaard (appaloosa) wil ze wel. Ik wil gewoon een braaf paardje niet te groot (ben zelf nl maar 1.55 en heb korte pootjes), niet te oud, maar wel verkeersmak. Heb er geen haast bij, want wil ook eerst ff weten hoe en/of mijn nichtje wel kan combineren met school.

Valentine5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:26

Cassagrande schreef:
Ras lijkt me onbelangrijk. Net wat je zelf zoekt. Maar als eerste paard zou ik een paard zoeken dat qua karakter bij je past en waar je veel van kan leren.

Vind ik ook. :j

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:42

avalonneke schreef:
Ik ben ook nog steeds opzoek naar een paardje. Wil er samen een met mijn nichtje kopen. Nu heb ik ook een dochtertje van bijna 7 jaar dat er dan op wil gaan rijden. Zelf heb ik in het verleden een welch cob gehad, maar das echt te sterk voor dochterlief. Dochterlief vind een connemara wel heel erg leuk, maarja die kijkt alleen maar plaatjes in een paardengids, ook een dalmatischpaard (appaloosa) wil ze wel. Ik wil gewoon een braaf paardje niet te groot (ben zelf nl maar 1.55 en heb korte pootjes), niet te oud, maar wel verkeersmak. Heb er geen haast bij, want wil ook eerst ff weten hoe en/of mijn nichtje wel kan combineren met school.

Ik denk dat je allereerst hiervoor een eigen topic moet openen, nu val je zomaar binnen.

Misschien dat NRPS-er iets voor jullie is? Daar zit, als ik het goed heb, 12,5% arabier in en die zijn meestal niet zo groot, gevoelig en veelzijdig. In ieder geval succes met de zoektocht.

Oja voor vragen over Arabieren kan je bij mij doen sinds een jaar ben ik de trotse eigenaresse van een Arabier!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:15

geen specifiek ras. Je moet kijken naar het karakter van een paard en of dat karakter ook bij jou past. Dat is veel belangrijker dat een bepaald ras. Tevens moet het paard qua rijden en gedrag aansluiten met jouw kunnen.

Lauralayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:39

Je moet gewoon naar een paard zoeken die bij je past.
Niet een specifiek ras.