Wie nog meer een tuiger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Wie nog meer een tuiger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 14:54

Heb een maand geleden een kwpn-er gekocht, maar ben er toch echt wel van overtuigd dat ik een tuiger heb aangeschaft.
Het is een schatje, maar erg zacht karakter ( maar niet als je voor haar staat, mevrouw duwd gewoon door, dus moeten we nog even aan gaan werken) heeft dus erg veel bevestiging nodig.
Ik had wat problemen met haar uiterlijk in het begin, maar omdat ik op zoek was naar een recreatie paard en zij behalve uiterlijk voldeed aan mijn eisen, is ze het toch geworden.
Nou ben ik erg benieuwd wie er hier nog meer een tuiger heeft ( zag een ouder topic, maar dat lag stil) dus vandaar dat ik een nieuw topic ben begonnen...
Foto's van haar staan in mijn onderschrift.
Ik ben zoo benieuwd, want ik kan niet wachten om met tuiger-bokkers te praten...

LecyTinker

Re: Wie nog meer een tuiger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 16:59

hmmm, ik weet dat ik geduld moet hebben, maar is er echt niemand? *zit met spanning te wachten*

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:05

Leuk koppie heeft je paardje, Zo op het oog lijkt het front wel wat tuiger-achtig maar heb je ook foto's van de zijkant? Ikzelf heb ook een tuiger merrie. Kijk anders voor 'lotgenoten' even in het grote tuigpaardentopic :)

Het tuigpaard.. alles behalve standaard!! deel 3!

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:12

Ik heb een kwpn tuigpaard. Er staat een foto van ons in mijn profiel. Ze stond te koop als luxe schimmelmerrie. Maar het luxe kun je dus wel weglaten. Ben toendertijd gevallen voor haar bombproof karakter en ach dat het een tuiger was maakte niet zo veel uit.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 17:39

M_i_R schreef:
Leuk koppie heeft je paardje, Zo op het oog lijkt het front wel wat tuiger-achtig maar heb je ook foto's van de zijkant? Ikzelf heb ook een tuiger merrie. Kijk anders voor 'lotgenoten' even in het grote tuigpaardentopic :)

Het tuigpaard.. alles behalve standaard!! deel 3!

Ben er wel zeker van dat ze tuiger is hoor. Heeft net iets teveel beenactie en in galop is er totaal geen twijfel mogelijk meer...

zou je me de link kunnen geven, dan kan ik eindelijk de juiste plek vinden waar ik moet zijn...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 17:41

_kajo_ schreef:
Ik heb een kwpn tuigpaard. Er staat een foto van ons in mijn profiel. Ze stond te koop als luxe schimmelmerrie. Maar het luxe kun je dus wel weglaten. Ben toendertijd gevallen voor haar bombproof karakter en ach dat het een tuiger was maakte niet zo veel uit.

Same here. Stond als leuk recreatie rijdpaard tekoop en wist gelijk al dat het niet mijn gewende bwp-typ was... Maar haar rustige karakter trok me over de lijn.
Ben nog niet 100 procent overtuigd van haar looks, maar er is toch iets wat mijn interessen vasthoud...

allebei heel erg bedankt voor de lieve berichtjes...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 17:49

Afbeelding

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 22:21

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 22:26

Ik heb ook een tuiger (Gelders). En karakter is precies zoals jij beschrijft, lief maar lomp en heeft altijd bevestiging nodig.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 10:59

@Martina1 , hoe ga jij daar mee om, dat ze steeds bevestiging nodig heeft? Ik vond het heeel erg moeilijk in het begin, omdat ik maar zat te wachten totdat ze een keer zou ontploffen. Maar heb haar nu al dik 5 weken en nog niet 1 ontploffing gehad. wel heel erg kijkerig op buitenrit. Maar hoewel ze een heeel klein beetje afstandelijk is, is het een schatje

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 13:11

Mooi kleurtje heeft ze :)
Het topic heet: Het tuigpaard.. alles behalve standaard!! deel 3! ;)
Kan je op geen enkele manier haar achtergrond achterhalen?

Mijn merrie heeft zeker bij vreemde situaties ook veel bevestiging nodig, maar laat zich uiteindelijk overal langs kletsen :) dat is dus ook mijn aanpak in dergelijke gevallen. Heel veel praten :) Nu weet ik niet of jouw merrie ook voor de kar heeft gelopen, maar de mijne wel en het praten tegen haar is nog altijd de beste oplossing in stressvolle situaties. Ontploft is de mijne nog nooit, ze knort, briest, hupst, en springt opzij maar een volslagen ongecontroleerde actie hebben we eigenlijk nog nooit gehad. De ene keer dat ik eraf ben geknikkerd stond ze na een rondje sprint met de staart op de rug naast me te snorken met een blik alsof ze werkelijk niet kon begrijpen wat ik daar nou deed en hoe ik daar terecht was gekomen :)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 14:01

ze schrok twee weken geleden van mijn herdershond die langsrende en ze strong een meter opzij en ik een meter naar beneden ( zonder zadel) en het enigste wat ze deed was een gilletje geven dat ik ineens naast haar lag ipv op haar... was grappig, maar geluidje was zooooooo zielig...

kussensloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:07

ik vind hem prachtig :D

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:10

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 21:47

kussensloop schreef:
ik vind hem prachtig :D

Hoop dat je het over mijn paardje hebt...

*al buigend* Dank u!!!

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 21:51

Ik heb er ook een :D Onbekende afstamming, maar ik heb een kopie van beide ouders en er zit o.a. Ahoy en Allegro in.
Ik rijd dressuurwedstrijden met hem. Het is een 14 jarige ruin.
Het is een heel lief paard alleen met rijden ziet hij nogal snel spoken.

(Let niet op mijn hoofd :o Het was toen vreselijk warm :+ )

Afbeelding

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 22:00

@Helma... wow, en dan zeggen ze nog dat ze niet zo goed zijn in dressuur... jullie staan super op de foto... en als je paard zo loopt dan mag je welk gezicht dan ook trekken...

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:14

Ik heb verschillende veulens gehad die niet goed genoeg zijn voor een tuiger maar hebben vaak leuke beweging voor de dressuur.

Zepjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:50

ik heb op dit moment een enter van uromast, maar absoluut niet lelijk maar wel een beetje apart karakter ;)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 10:58

ligt het aan mij of hoor ik net iets te vaak als beschrijving... koppig en kijkerig?

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 11:00

hahahahaha, nou dat kijkerige iid wel maar ik zou de mijne niet zozeer omschrijven als koppig. Ze doet alles zolang je maar duidelijk aangeeft wat de bedoeling is. Ik zie het als een pluspunt :)

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 11:12

LecyTinker schreef:
@Martina1 , hoe ga jij daar mee om, dat ze steeds bevestiging nodig heeft? Ik vond het heeel erg moeilijk in het begin, omdat ik maar zat te wachten totdat ze een keer zou ontploffen. Maar heb haar nu al dik 5 weken en nog niet 1 ontploffing gehad. wel heel erg kijkerig op buitenrit. Maar hoewel ze een heeel klein beetje afstandelijk is, is het een schatje

Voordat ik ga rijden ga ik altijd 5 tot 10 min grondwerken. ( ala voest) Dan zie ik zelf ook meteen hoe zijn humeur die dag is, en moet ik mijzelf ook laten gelden als leider. Tijdens het rijden heeft hij vaak zijn momenten, dan weigert hij om nog maar iets te doen. Gaat dan in zijn achteruit, komt omhoog of is juist niet meer vooruit te krijgen. Dit duurt tegenwoordig gelukkig nog maar zo'n vijf minuten, daar moet je dan door heen, gewoon rustig blijven en niet toegeven. Vroeger kon dit wel eens een half uur of langer duren maar die periode zijn we gelukkig voorbij.
Vijf weken is echter nog erg kort, ik denk vooral dat het afstandelijke en kijkerige wel overgaat zodra je meer elkaars vertrouwen hebt.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 11:13

aangezien jullie meer ervaring hebben met de tuiger. moet ik mij wat aantrekkenvan dat kijkerige of gewoon negeren en doorgaan? kennen jullie tuigers die ontplofffen?

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 11:16

Natuurlijk kunnen paarden ontploffen, maar de tuigers die ik ken zijn vaak redelijk cool in het hoofd.
Een tuiger bij ons op stal is wel kijkerig, wind zich snel op maar gaat er nooit vandoor. Ik denk toch dat het over een tijdje over gaat, zelf rustig blijven en elkaars vertrouwen winnen. Het zal altijd wel een kijkerig paard blijven maar zodra je elkaars vertrouwen helemaal gewonnen hebt zal ze ook op je terugvallen mocht ze het echt eng vinden.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 11:37

Dat is idd ook mijn ervaring. Als ze nu iets spannend vindt kiest ze ervoor om juist dicht bij mij te blijven. Ergens is dit natuurlijk prachtig, maar aan de andere kant schrikt ze soms van niks en heb je ineens een paard aan je vastgeplakt :) Mijn aanpak als ze iets spannend vindt is doen alsof mijn neus bloed, en zeker niet bevestigen dat het eng is. Doorgaand praat ik haar langs enge obstakels heen (ze kent commando's als 'door' (als ze dreigt terig te vallen in tempo omdat ze weer eens wat ziet), 'verder' (indien ze een commando onvoldoende opvolgt), 'meer' (verruimen ed), die ik ook op zulke momenten kan gebruiken. Zodra ze ook maar een beweging de goede kant opmaakt beloon ik haar uitvoerig waarna ze meestal daarna in één keer doorloopt :)