Welk ras zou geschikt zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dakota_75

Welk ras zou geschikt zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 15:15

Ik wil wel eens even jullie meningen horen.... Ik zou in de toekomst (heb dus alle tijd) graag een eigen paard willen hebben. Ik ben dan eigenlijk op zoek naar een paard/grote pony die een beetje aan dit profiel voldoet:

* Niet te groot (maar ik weeg zelf 75 kg bij 1.65 m dus het moet wel leuk voor het beestje blijven uiteraard)
* Moet zoveel mogelijk (dus ook in de winter) buiten kunnen blijven staan (uiteraard met andere paarden)
* Niet teveel temperament
* Verkeersmak
* Betrouwbaar
* Geschikt voor buitenritten
* Die niet elke dag bereden hoeft te worden, maar waar je naar een paar dagen ook zo weer rustig mee kan gaan rijden.

Ik zoek dus echt iets voor de recreatie. Ik wil zoveel mogelijk buiten op uit trekken dan. Doordat ik Fibromyalgie heb ben ik niet supersterk dus vandaar dat ik geen losgeslagen projectiel moet hebben. :P

Op zich vind ik Tinkers bijvoorbeeld hele mooie paarden, maar Friezen en 'Western' paarden vind ik ook erg mooi. Gelukkig ben ik daar niet zo moeilijk in. Het lijkt me ook een hele mooie ervaring om een veulen zelf groot te brengen en die zo mak mogelijk te maken en een band mee op te bouwen, maar is dat mogelijk als je dit nog nooit gedaan hebt. Ik bedoel tegen de tijd dat ik hem of haar dan in zou willen rijden zou ik natuurlijk wel hulp zoeken.....

Heel verhaal dus, ik hoor graag jullie meningen en tips! ;)

YMJArabians

Re: Welk ras zou geschikt zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:18

Een Arabier of Quarter? :D

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:23

Ik denk ook een Quarter :j
En het lijkt mij als ik dit zo lees dat het ook wel wat voor je is om een tinkerveulen op te voeden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:26

Ik vind het altijd moeilijk om een ras te noemen. Ik had bijvoorbeeld en pony die half Engels volbloed was, die perfect zou voldoen aan jou rijtje met eisen.
Als ik toch een ras moet noemen: Tinker, Haflinger, of een koudbloed-mix.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:34

Een paard met Gelders of Groninger bloed zou ook kunnen.
De barokke types kunnen wel koelbloedig zijn, maar soms ook vreselijk eigenwijs en sterk. Dat gaat niet makkelijk als je fibromyalgie hebt. Ik zou als ik jou was een paard nemen wat de 'pubertijd' voorbij is.

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 18:21

Bedankt voor jullie reacties.

Een tinkerveulen opvoeden lijkt me geweldig, maar moet je daar niet veel meer ervaring voor hebben? Ik heb nou eenmaal niet veel verstand van het houden van een eigen paard, maar dat is natuurlijk wel te leren ;). En vandaar dat ik me er ook eerst eens goed in ga verdiepen van hoe en wat.

Vanaf welke leeftijd zijn ze de pubertijd trouwens echt voorbij?

Mijn fibromyalgie is dus ook de reden dat ik een paard zoek die niet persé veel hoeft te worden bereden. Het is natuurlijk wel de bedoeling om regelmatig te rijden maar het zou natuurlijk perfect zijn dat ik niet in de problemen kom wanneer hij of zei een week of in uiterste geval een paar weken stil zou komen te staan.

janineskolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:00

Misschien is een goed gereden Noriker of Freiberger iets voor je.
Zijn stevige paardjes, koel in het hoofd, en toch fijn om te rijden.
Ik heb zelf fijne ervaringen met deze paarden.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 13:07

Ik heb zelf een beperking (Neuralgische Amyotrofie) waardoor ik vrijwel geen kracht in mijn armen heb. Als ik naar de meeste reacties kijk zie ik dat de intentie wel heel goed is, maar het is echt ontzettend moeilijk om met een fysieke beperking te rijden.
En het is ook erg moeilijk om het in te denken als je geen beperking hebt. Toen ik zelf voor het eerst weer op mijn paard wilde stappen besefte ik mezelf niet eens dat ik niet meer op kon stijgen zonder armkracht. Inmiddels red ik mezelf helemaal alleen via de picknicktafel en elastische singels.

Ik heb ik een springgefokt KWPN paard met 50% Engels volbloed. Dat is een ideaal paard in deze omstandigheden. Ik had haar al voordat ik ziek werd en ik ben er ook nu nog ontzettend blij mee.
Ik denk niet dat ik op een Fries, Haflinger of zo'n type zou kunnen rijden. Ze zijn wel lief en koel in het hoofd, maar ze zijn ook sterk en dat leg je subiet af als je lichaam het gewoon niet aan kan.
Ik zou dus willen adviseren om een gevoeliger paard te nemen, vanaf een jaar of 10.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 13:11

Een Quarter !

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 13:16

Ik zou toch zeggen een tinker of flinke fjord of haflinger :)

Kunnen het hele jaar door buiten staan (al zou ik 'm in de winter wel een regendeken opleggen) en de meeste zijn natuurlijk recreatiepaarden bij uitstek :D
Daarbij zijn haflingers en fjorden niet duur, helemaal niet als het 'gewone' recreatiepaarden zijn :)

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 13:38

Myca, ik moet zeggen dat ik het bijzonder knap van je vind dat je zo je eigen weg er in gevonden hebt. Dat moet niet makkelijk zijn. Ik heb inmiddels al wel weer in het zadel gezeten (heb namelijk vroeger wel gereden maar zo'n 16/17 jaar inmiddels niet meer) en ik moet zeggen dat het wel meeviel. Ik heb de afgelopen weken twee keer in de week op een Fjord gereden en dat ging op zich best goed, ware het niet dat hij me afgelopen woensdag er fijn afgeworpen heeft. Hij is 18 jaar en heeft een berijdster waar hij al 12 jaar mee rijd, echt een spannetje zeg maar. Bij haar is ie zo zoet als een lammetje, bij mij in het begin ook, maar nu gaat hij me uittesten heb ik het idee, de heen weg is hij constant aan het achterom kijken (we rijden altijd buiten) waar hij zich om kan keren en moet ik hem ook pushen om te blijven stappen zeg maar, op de terugweg is hij altijd zo blij als een kind en loopt ie vlot....

Ik heb in ieder geval aanstaande maandag een privéles op een manege gepland zodat ik weer even goed bijgespijkerd ga worden ;).

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 13:42

mmm ik denk dat een koudbloedje wel geschikt is,
maar dan niet eentje die zo zijn kracht gebruikt, en lanceeracties e.d.(wat veel koudbloeden hebben)
haflinger lijkt me ook wel passend, maar het staat of valt met het paard...

overigens kan elk paard dag en nacht buiten

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 14:03

Ja tuurlijk verschilt het per paard, dat is ook zo. Zo hebben we drie honden van hetzelfde ras gehad, alledrie stuk voor stuk een eigen karakter en identiteit en zo zal het met alle dieren zijn ;).

En die lanceeracties, kijk.... díe wil ik dus juist zoveel mogelijk zien te vermijden.... Want dat is gewoon niet bepaald fijn als je fibro hebt.... (normaal ook niet trouwens haha, maar bij mij duurt herstel wat langer)

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 14:04

Maar is het echt zo dat élk ras dag en nacht, zomer en winter buiten kan?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:10

Het ideale ras voor wat jij noemt heb ik gevonden (nou ja.. die van mij is een beetje een uitzondering maar ook hij komt er wel ;) ) De Merens!

en om je laatste vraag te beantwoorden... dat ligt aan de omstandigheden en aan het individu. Ik heb vriendinnen in het noorden van de US die hun paarden zomer en winter (en da's een ander soort winter dan hier!) buiten hebben, zonder deken en alleen een open schuilhok of wat bomen als schuilmogelijkheid en die doen het prima. Toch hoefde ik mijn Paintmerrie écht niet zonder deken in de regen te zetten, dan rilde ze van d'r hoeven af. Ze kreeg ook nagenoeg géén wintervacht, ook als veulentje al niet.
Je kunt dat dus niet zomaar van elk paard zeggen, maar gemiddeld genomen kunnen zeker koudbloeden of koudbloedmixen zomer en winter 24/7 buiten, al dan niet onder dek. Ik vind persoonlijk een góede droge schuil/ligplaats wel een eerste vereiste voor paarden die 24/7 buiten zijn (ook 's zomers ja, schaduw is ook belangrijk).
Laatst bijgewerkt door Francis op 25-04-09 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

xHorsesluff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:12

Misschien idd een Quarter!
Wat ook leuk voor jou zou zijn is een grote Fjord, zijn leuke recreatiepaardjes.
Ook een grote haflinger is leuk, ze zijn tamelijk stevig maar heel lief en hechten zich aan hun baasjes.

Tinkers zijn ook heel leuk maar ik zou voor een haffie of quarter kiezen!!

xxx

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 14:19

Ik ga me zeker eens goed in al deze rassen verdiepen, bedankt! De Merens ken ik helemaal niet dus ben ook benieuwd hoe die er uit ziet ;).

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:19

Er wordt tegenwoordig ook nog wel met quarters en paints gekruist. Regelmatig komen er leuke haflinger/paint kruisinkjes voorbij en dat zijn écht leuke paardjes. Kruisingen met tinkers en Welshjes of Arabieren zijn er ook regelmatig.

Wat dat 'sterk' maken van een koudbloed... ik denk dat veel toch écht ook in het inrijden en de basis zit. Ik ken op de pinken te rijden fjorden en niet te houden zo zwaar op de hand zijnde warmbloeden. Zegt dus ook niet alles.
Ik denk dat je met dergelijke vrij specifieke eisen gewoon niet aan een bepaald ras moet vasthouden maar gewoon op zoek moet naar het paard wat aan jouw eisen voldoet, ongeacht het ras. Want een dergelijk paardje kun je in bijna elk ras wel vinden.
De klik die jij met het paard hebt zal belangrijker zijn, het paard moet voor jou willen werken en aandacht hebben voor jouw beperkingen. Dat kun je niet aan een ras koppelen.

En voor een Merens kun je in m'n onderschrift Ben's Blog checken ;)
Veel mensen beschrijven ze als een 'kleine Fries' maar eigenlijk is dit een heel verkeerde omschrijving omdat dat het type niet goed omschrijft. Ik leg het altijd uit als een 'zwarte haflinger'. Dat komt meer in de buurt. Maar toch zijn ze in mijn ogen (maar ik zit nog niet zo lang 'in de Merens') qua karakter ook anders dan Haflingers.
Check dan ook zeker even de site van het Merens stamboek en lees de rasomschrijving, dan zul je zien dat ze gemaakt zijn voor het betere buitenrijwerk. Niet alleen lichamelijk maar zeker ook qua karakter.
Maar ook in de dressuur en't springen staan ze hun mannetje en ik denk dat ze ook in de western niet gek zouden staan. Voor zover ik weet is er nog geen western gereden Merens maar daar gaat hoop ik volgend jaar verandering in komen ;)

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 14:46

Dat klinkt er leuk zo'n Merens! Ga er zeker even naar kijken. En je hebt ook groot gelijk hoor, ik moet op zoek naar een type dat bij míj past.... De fjord waar ik nu op rijd.... ik heb zelf het idee dat ie door heeft dat ik niet zo sterk ben, en dat ie daarom gewoon rechtsomkeert wil zeg maar... Echt uitproberen, de eerste keer dat ie het woensdag bij me deed, draaide hij zich om (na een stoeipartij met achteruitlopen etc.) en ging er echt in volle rengalop vandoor, moet je maar niet rekenen dat ik hem kon stoppen, na een stukje kon ik hem wel afremmen en hem stopzetten en ben ik gelijk weer omgedraaid onder het motto: Ik ben toch de baas en we gaan rijden. Maar ja, de tweede keer gooide hij me er toch af! Grrrrr... en toen was ik zo beurs dat ik terug ben gegaan, tja... heeft ie natuurlijk wel gewonnen hè. Maar ja, ik heb thuis een jongetje van anderhalf, we hebben een eigen zaak dus ik zit niet op een gebroken lijf te wachten ;).

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:52

Ik heb je al wat info per PB gestuurd. Er zitten ook wel wat Merens eigenaren in 't noorden, als je vraagt of je es mag komen kijken of het een type paard voor jou is mag dat vast.
Hier op Bokt is een Merens huiskamertopic en via het Merensstamboek kun je naar het forum. Als niet-lid kun je alleen lezen maar mocht je echt graag naar iemand toe willen om te kijken, geef dan maar een gil, dan vraag ik het des noods voor je. Niet alle mensen op het forum daar komen ook op Bokt.

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 14:53

Dank je wel! Heb even snel een blik geworpen maar zijn ook zeker mooie paarden. Ik neem het allemaal mee in mijn 'studiemateriaal' ;).

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:58

Goed dat je eerst met lessen begint, dan kan je je misschien gelijk orienteren wat voor paard je het meeste aantrekt.
Ik weet dat het niet makkelijk gaat worden om met een beperking te rijden, maar het geeft ook een extra kick als het wel goed gaat. Veilig stoffig worden achter de geraniums is ook geen aantrekkelijk alternatief. En je kan best veilig paardrijden als je een vertrouwd paard hebt kunnen vinden.

Elk paard, hoe mak en licht te rijden in de normale gang van zaken, zal op een gegeven moment een keer schrikken. Op die momenten leg je het fysiek af. Op zich geeft dat niet, als je daarna meteen maar weer de draad op kan pikken zodat je eindigt met een goed gevoel. Het éne paard is makkelijker terug tot de orde te roepen dan de ander en zo'n paard/pony zou het voor jou later makkelijker maken.

Als mijn paard nu schrikt, vliegt ze weg. Ik kan dat niet meer meteen opvangen met teugelhulpen. Nu vliegen we dus een half rondje weg voordat ik haar weer tot de orde heb en dan rijden we daarna nog een paar keer langs het 'enge' object zodat ze niet het gevoel heeft dat zij nu de teugels in handen heeft.

Buiten staan lijkt me niet van grote invloed op je keuze. Vrijwel elk paard kan daar aan wennen en het prettige is dat je dan niet op een paard met stalmoed hoeft te beginnen.

Misschien is het mogelijk om een paard/pony eerst een week uit te proberen om te kijken of het klikt?

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:59

misschien een DRAVER
ze zijn heel erg lief echte recreatie paarden!!

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 15:11

Haha, dat je een half rondje wegvliegt voordat je haar weer tot de orde hebt, dat herken ik nu dus even heel goed Myca ;). Ik ben me er ook heel erg van bewust dat elk paard kan schrikken, ik bedoel als je 100% zekerheid wilt moet je op een hobbelpaard gaan zitten zeg ik maar zo :p. Maar ik zou wel willen proberen om het zoveel mogelijk proberen te benaderen zeg maar.

En het buitenstaan heeft op zich inderdaad niet zo'n hele grote invloed maar het heeft er meer mee te maken waar ik het paard dan zou willen gaan plaatsen. Ik heb bij huis geen ruimte. En hemelsbreed zo'n 100 meter bij mijn huis vandaan is een pensionstalling met weidegang, en daar zou ik dus graag willen stallen zeg maar. En volpension is natuurlijk ook weer een stuk duurder.

Dravers had ik nog niet echt aan gedacht eigenlijk....

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 15:14

haflinger fjord tinker fuchs ?