Ik heb zelf een Quarter merrie van 1.47 m en ik vraag me al een hele tijd af of ze nou een paard of een pony is. De officiële stokmaat van een paard moet 1.58 m zijn (toch?), maar ik heb altijd het idee gehad dat Quarters toch altijd paarden worden genoemd. Net zoals bij de Arabier, dat zijn toch ook áltijd paarden, ongeacht hun schofthoogte?
SunNDLM
Geplaatst: 30-03-09 20:55
Hej!
Het ligt eraan wat je wilt doen met je beestje... O.h.z. geldt dat tot 1.47 m. een D-pony is en van 1.48 m. tot 1.56 m. een E-pony, alles dat groter is komt bij de paarden terecht.. Bij het mennen zijn er geen E-pony's, die moeten bij de paarden rijden. En internationaal moet je ook vanaf de 1.48 m. bij de paarden rijden.
In de westernsport waar je weer veel quarters tegen komt wordt volgens mij helemaal geen onderscheid op stokmaat gemaakt. Ik heb ook altijd gedacht dat quarters (inderdaad net zo als av's) onder het kopje paard vallen ongeacht de stokmaat.
Een quarter is een paard, anders had het nl wel een American Quarter Pony geheten en geen American Quarter Horse.
Heeft dus helemaal niets met stokmaat te maken. Die stokmaten worden enkel en alleen gebruikt voor wedstrijden in NL, dat heeft met de onderverdeling van maten te maken en niks met rassen. Als jij met je Quarter dressuur zou willen starten valt ie onder de D pony´s, als je gewoon westernwedstrijden rijd is er geen onderverdeling.
Oh sorry verkeerd gelezen. Het is een paard. je hebt bijv. ook fjorden van 'ponymaat' maar die zijn ook gewoon paarden.
Jasmijnntje
Geplaatst: 30-05-09 18:34
Een quater horse is volgens mij pony, het woord quater is kwart en horse is paard. dus een kwart paard. Een quater horse is een erg gemengd ras er zit dus een kwart paard in. Als je je paard, paard of pony noemt moet je toch altijd kijken naar de stokmaat. Behalve bij een mini paard omdat de verhoudingen het zelfde zijn van een paard maar dan kleiner, die noem je dus wel een paard.
Deze info komt trouwens uit een paardenencyclopedie dus denk maar niet dat ik het zo heb verzonnen.