sobere rassen en mok/zomerexceem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

El_vis

sobere rassen en mok/zomerexceem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 13:54

ligt dit nou aan mij of hebben sobere rassen (haflingers, ijslanders, tinkers, cobs etc.) nou meer aanleg of gewoon vaker mok of zomerexceem? want beide hoor ik nogal veel onder deze rassen.
en als dat zo is, bij mok, komt dat door het behang?
en hoe zit dat dan met de zomerexceem?

BleikjA

Re: sobere rassen en mok/zomerexceem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:49

Mok valt bij ijslanders volgens mij wel mee. Die hebben in de winter veel haar (nog niet zoveel als een tinker dan) maar dat hoef niet perse een nadeel te zijn want de haren beschermen ook tegen vuil en nattigheid. Ik vind het altijd een beetje dubbel.

Zomereczeem is als het goed is wel iets dat koudbloeden eerder krijgen. Ik zelf denk doordat ik de koude landen waar die rassen vandaan komen, ze die mugjes niet hebben (indg zo is het in ijsland) en die paarden kunnen dan niet van jongs af aan afweerstoffen aanmaken. Ook zit er in het nederlandse gras (en ook brok) veel suikers en eiwitten waar ze ook allergisch voor kunnen zijn. In ijsland heb je in de winter bijvoorbeeld niet veel voedzaam gras en daar zouden ze van meoten kunnen leven. Er zullen vast wel meer factoren zijn maar dit zou een van de "redenen" kunnen zijn.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:52

Ik denk dat sobere rassen er meer last van hebben.

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:05

ja,dat kan best kloppen.
mok bevind zich in de kuil tussen het kogelgewricht en de hoef.
als het erg vochtig is en er dus vocht in dat kuiltje zit en niet weg
kan ontstaat er mok, waarom het niet wegkan, is omdat er dus
iets is wat het water tegenhoud, in dit geval: de sokken van het paard.
Bij paarden zoals tinkers koudbloeden dus, hebben ze meer aanleg voor mok
omdat zij dikkere sokken hebben en het kuiltje niet kan opdrogen tijdens een\
natte/regenactig weidedag. Arabieren,kwpnérs dus warmboeden hebben daarom
minder last van mok, zij hebben van natuure al minder sokken en bovendien worden
warmbloedpaarden vaak geschoren bij de sokken of overal van het lijf.
daarom zie je het bij koudbloeden vaker,
overigens moet je niet denken dat een arabier geen mok kan krijgen of een tinker
altijd mok heeft, onzin...Het is ook een gedeelte verzorging of hoevaak je je paard
nat is,in geval bij mok heb je mokzalf of kun je de sokken afknippen :o

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 13:48

_Lotteke schreef:
ja,dat kan best kloppen.
minder last van mok, zij hebben van natuure al minder sokken en bovendien worden
overigens moet je niet denken dat een arabier geen mok kan krijgen of een tinker
altijd mok heeft, onzin...Het is ook een gedeelte verzorging of hoevaak je je paard

aan de andere kant heb ik in een topic van mij net een heel verhaal gehoord dat de sokken van koudbloeden ze juist tegen mok beschermen: zo dringt de modder er minder snel in, en je mag dus nooit de sokken afscheren. beetje tegenstrijdig dus. wat denk je daarvan?

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:54

Het klopt wel. Ik heb niet een mooie theorie om het te onderbouwen en misschien is het ook wel gewoon toeval, maar het is 1 op de 10 keer zo dat het zo'n sober rasje is.

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:38

El_vis schreef:
_Lotteke schreef:
ja,dat kan best kloppen.

aan de andere kant heb ik in een topic van mij net een heel verhaal gehoord dat de sokken van koudbloeden ze juist tegen mok beschermen: zo dringt de modder er minder snel in, en je mag dus nooit de sokken afscheren. beetje tegenstrijdig dus. wat denk je daarvan?

natuurlijk zegt de een dit en de ander dat, maar die sokken worden ook vies en drinkt wel het
kuiltje binnen en vervolgens kan het er niet meer weg, en als je goed naar die koudbloedsokken kijkt,
vooral bij donkere paarden zie je die schilvers vaak zo zitten, ik ken een fries, blijkt dat dat een
warmbloed is, heeft veel sokken en heeft ook erg last van mok, sokken worden eraf geknipt en het mok
word iedere keer bestreden met mokzalf en middeltjes, geen pretje dus...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:42

Mijn sobere paard (het is wel een kruising van andere sobere rassen) staat 24 uur per dag buiten op veengrond (wat aardig nat kan zijn in de winter). Hij heeft nog nooit mok gehad (hij heeft prachtige, volle sokjes in de winter :) ) en heeft ook geen zomer eczeem.

Wel krijgt hij in het voorjaar (nu dus) altijd wat lichte eczeemachtige plekjes op zijn hoofd, die ik insmeer met vetaderm en dan is het prima onder controle te houden. Zijn moeder, een Fjord, had wel staart- en maneneczeem trouwens. Over zijn vader weet ik helaas te weinig.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:56

ik knip de sokjes van mijn fries niet... wanneer ze een beetje mok heeft, kom ik daar vrij snel achter aangezien ik elke keer even controleer, Dan zijn de mok plekjes toch wel kaal en kan ik er zo bij. Sokjes was ik ongeveer eens per maand en dan eerst op stal laten drogen.

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:56

Twiggy2008 schreef:
Mijn sobere paard (het is wel een kruising van andere sobere rassen) staat 24 uur per dag buiten op veengrond (wat aardig nat kan zijn in de winter). Hij heeft nog nooit mok gehad (hij heeft prachtige, volle sokjes in de winter :) ) en heeft ook geen zomer eczeem.

Wel krijgt hij in het voorjaar (nu dus) altijd wat lichte eczeemachtige plekjes op zijn hoofd, die ik insmeer met vetaderm en dan is het prima onder controle te houden. Zijn moeder, een Fjord, had wel staart- en maneneczeem trouwens. Over zijn vader weet ik helaas te weinig.

een goed plaatje van een sobere ras met geen mok, prima toch?
zoals ik zij, niet elk soberepaard hoeft mokte hebben ;)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:58

Mijn engels volbloedmerrie heeft elk jaar last van mok, mijn haflinger heeft het nog niet gehad.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:00

Er staan bij ons allerlei soorten paarden en pony's (zowel op het land als op stal). Mok komt bij ons vooral voor bij de warmbloeden, die veelal op stal staan. Zomereczeem hadden de twee Dartmoortjes, dus die stonden in de zomer met eczeemdekens op buiten.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:02

Aangezien de editknop nog steeds ontbreekt:

ik ben even vergeten melden dat m'n haflinger zomereczeem heeft :')

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 00:23

ong 50% van alle fjorden en haflingers hebben zomer eczeem

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 00:27

Ik heb pas nog een stukje geschreven op het tinkerforum over tinkers en mok, geldt voor andere sobere rassen net zo goed :)
Citaat:
Ja, tinkers zijn gevoeliger voor mok.
Nee, dat komt niet door de sokken.

Mok ontstaat door een gevoelige huid die open gaat liggen en waar later korstjes op komen.
Die gevoelige huid komt meestal van binnenuit (bv door allergieën of overgevoeligheid, vaak voor suikers, en tinkers zijn bijna allemaal overgevoelig voor suikers).
De sokken beschermen de koten juist tegen vuil en irritatie. De sokken zijn vettig, waardoor water en vuil er niet in kan.
Maar mok kan ook komen door factoren van buitenaf zoals amoniak/urine en schurende haren. En wanneer krijg je die irritatie van buitenaf? Juist. Als je de koten gaat uitscheren of kort knippen ;)
Je moet dus NOOIT de koten of sokken knippen of scheren, zeker niet bij een paard zonder mok. Dan kun je juist wel rekenen op mok.

Volgens mij geldt dat ook voor eczeem; te veel suikers is slecht voor de huid en het immuunsysteem.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 08:29

MisticRider schreef:

Ik dacht dat het 10% was, misschien dan wel bij alle paarden met eczeem. Maar 50 % vind ik wel erg veel. zelfs bij ijslanders die uit ijsland komen is het 30 % (ijsland = geen mugjes) die daarvan zomereczeem krijgen.

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:12

BleikjA schreef:
MisticRider schreef:

Ik dacht dat het 10% was, misschien dan wel bij alle paarden met eczeem. Maar 50 % vind ik wel erg veel. zelfs bij ijslanders die uit ijsland komen is het 30 % (ijsland = geen mugjes) die daarvan zomereczeem krijgen.

niet waar, ijslanders uit ijsland hebben geen exeem in Ijsland, Logisch omdat ze daar geen mugjes hebben,maar
zo dra ze in een land komen waar wel mugjes leven kunnen ze er net zo makkelijk last van krijgen als een ijslander die hier
geboren is. ;)

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:17

Dat had ik gelezen in het blad "ijslandse paarden" en dat daar zelfs onderzoek naar gedaan is. De paarden hier in Nederland hebben de kans om er anti stoffen tegen te maken als veulen wat in ijsland dus niet is en er dus gevoeliger voor KUNNEN zijn :)
Als je het leuk vind kan ik wel eens kijken of ik dat artikel nog kan vinden, we hebben alleen geen scanner dus dan zal ik meoten kijken of ik er een foto van kan maken :)

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:49

BleikjA schreef:
Dat had ik gelezen in het blad "ijslandse paarden" en dat daar zelfs onderzoek naar gedaan is. De paarden hier in Nederland hebben de kans om er anti stoffen tegen te maken als veulen wat in ijsland dus niet is en er dus gevoeliger voor KUNNEN zijn :)
Als je het leuk vind kan ik wel eens kijken of ik dat artikel nog kan vinden, we hebben alleen geen scanner dus dan zal ik meoten kijken of ik er een foto van kan maken :)

lijkt me wel intressant ja, natuurlijk zal het ook wel logisch zijn dat die ijslanders uit Ijlsland er gevoeliger voor zijn, ze kennen die mugjes niet! :+

Ynskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:53

Nou, ik heb dus een fries. En ze heeft links achter, erg vaak mok. Ik bestrijd dit met mokzalf, maar het blijft terugkomen.
Ik hoop dat het nu wat minder word, omdat ik nu zelf haar stal uit kan mesten, en die dus ook droger kan zijn.
Maar ik denk ook dat het dus kan komen door een te natte stal.
Maar dat is denk ik bij alle natte plaatsen wel.