Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

_Lotteke schreef:ja,dat kan best kloppen.
mok bevind zich in de kuil tussen het kogelgewricht en de hoef.
als het erg vochtig is en er dus vocht in dat kuiltje zit en niet weg
kan ontstaat er mok, waarom het niet wegkan, is omdat er dus
iets is wat het water tegenhoud, in dit geval: de sokken van het paard.
Bij paarden zoals tinkers koudbloeden dus, hebben ze meer aanleg voor mok
omdat zij dikkere sokken hebben en het kuiltje niet kan opdrogen tijdens een\
natte/regenactig weidedag. Arabieren,kwpnérs dus warmboeden hebben daarom
minder last van mok, zij hebben van natuure al minder sokken en bovendien worden
warmbloedpaarden vaak geschoren bij de sokken of overal van het lijf.
daarom zie je het bij koudbloeden vaker,
overigens moet je niet denken dat een arabier geen mok kan krijgen of een tinker
altijd mok heeft, onzin...Het is ook een gedeelte verzorging of hoevaak je je paard
nat is,in geval bij mok heb je mokzalf of kun je de sokken afknippen
El_vis schreef:_Lotteke schreef:ja,dat kan best kloppen.
mok bevind zich in de kuil tussen het kogelgewricht en de hoef.
als het erg vochtig is en er dus vocht in dat kuiltje zit en niet weg
kan ontstaat er mok, waarom het niet wegkan, is omdat er dus
iets is wat het water tegenhoud, in dit geval: de sokken van het paard.
Bij paarden zoals tinkers koudbloeden dus, hebben ze meer aanleg voor mok
omdat zij dikkere sokken hebben en het kuiltje niet kan opdrogen tijdens een\
natte/regenactig weidedag. Arabieren,kwpnérs dus warmboeden hebben daarom
minder last van mok, zij hebben van natuure al minder sokken en bovendien worden
warmbloedpaarden vaak geschoren bij de sokken of overal van het lijf.
daarom zie je het bij koudbloeden vaker,
overigens moet je niet denken dat een arabier geen mok kan krijgen of een tinker
altijd mok heeft, onzin...Het is ook een gedeelte verzorging of hoevaak je je paard
nat is,in geval bij mok heb je mokzalf of kun je de sokken afknippen
aan de andere kant heb ik in een topic van mij net een heel verhaal gehoord dat de sokken van koudbloeden ze juist tegen mok beschermen: zo dringt de modder er minder snel in, en je mag dus nooit de sokken afscheren. beetje tegenstrijdig dus. wat denk je daarvan?
) en heeft ook geen zomer eczeem. Twiggy2008 schreef:Mijn sobere paard (het is wel een kruising van andere sobere rassen) staat 24 uur per dag buiten op veengrond (wat aardig nat kan zijn in de winter). Hij heeft nog nooit mok gehad (hij heeft prachtige, volle sokjes in de winter) en heeft ook geen zomer eczeem.
Wel krijgt hij in het voorjaar (nu dus) altijd wat lichte eczeemachtige plekjes op zijn hoofd, die ik insmeer met vetaderm en dan is het prima onder controle te houden. Zijn moeder, een Fjord, had wel staart- en maneneczeem trouwens. Over zijn vader weet ik helaas te weinig.
Citaat:Ja, tinkers zijn gevoeliger voor mok.
Nee, dat komt niet door de sokken.
Mok ontstaat door een gevoelige huid die open gaat liggen en waar later korstjes op komen.
Die gevoelige huid komt meestal van binnenuit (bv door allergieën of overgevoeligheid, vaak voor suikers, en tinkers zijn bijna allemaal overgevoelig voor suikers).
De sokken beschermen de koten juist tegen vuil en irritatie. De sokken zijn vettig, waardoor water en vuil er niet in kan.
Maar mok kan ook komen door factoren van buitenaf zoals amoniak/urine en schurende haren. En wanneer krijg je die irritatie van buitenaf? Juist. Als je de koten gaat uitscheren of kort knippen
Je moet dus NOOIT de koten of sokken knippen of scheren, zeker niet bij een paard zonder mok. Dan kun je juist wel rekenen op mok.
BleikjA schreef:MisticRider schreef:ong 50% van alle fjorden en haflingers hebben zomer eczeem
Ik dacht dat het 10% was, misschien dan wel bij alle paarden met eczeem. Maar 50 % vind ik wel erg veel. zelfs bij ijslanders die uit ijsland komen is het 30 % (ijsland = geen mugjes) die daarvan zomereczeem krijgen.
BleikjA schreef:Dat had ik gelezen in het blad "ijslandse paarden" en dat daar zelfs onderzoek naar gedaan is. De paarden hier in Nederland hebben de kans om er anti stoffen tegen te maken als veulen wat in ijsland dus niet is en er dus gevoeliger voor KUNNEN zijn![]()
Als je het leuk vind kan ik wel eens kijken of ik dat artikel nog kan vinden, we hebben alleen geen scanner dus dan zal ik meoten kijken of ik er een foto van kan maken