BWP/NRPS/KWPN... het gaat over het dier op zich, hoe het exterieurmatig ineen zit, welke bewegingen, hoe goed het kan springen en vooral... het karakter.
Als je het natuurlijk over stamboek & hengsten hebt, gaat een lichte voorkeur naar BWP, daarna KWPN.
Reden: de medische schiftingen van de hengsten en de mogelijkheid van de hengstenkeuze.
Heb mijn paard gekocht vanwege haar uitstraling/karakter. Haar moeder is KWPN, vader was destijds NRPS maar inmiddels KWPN, zelf heeft ze een AES paspoort. Maar of ze nu AES, NRPS, KWPN of alledrie is.. het blijft toch hetzelfde paard.
Ik moet eerlijk gezegd bekennen dat ik mijn merrie in Nederland gaan kopen ben, omdat ik toch net iets meer vertrouwen heb in de Nederlandse, KWPN, dressuurlijn, dan de Belgische, BWP. De modellen zijn net dat tickeltje moderner ook. Nu heb ik nog wel een vraagje, als je een NRPS moeder hebt en je dekt met een KWPN-hengst welk stamboek voert het veulen dan?
stoffel heeft wel gelijk, maar ik vind het onzin. NRPSen zijn net zo alleen zijn het paarden met net iets meer arabies in zich, dat vind ik juist zo mooi
van gezondheid mag men in het BWP dus ook niet klagen, enkel zoals ellen_vg opmerkt: Nederland zit ver vooruit op België wat betreft dressuurpaarden. Ook het algemene model van de Nederlandse rijpaarden is net iets mooier, op enkele uitzonderingen.