Draver X Arabier?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Jacqueline_

Draver X Arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 23:29

Hallo,

Ik ben van plan volgend jaar mijn draver te laten dekken. Via een kennis heb ik een heel leuk Arabisch Volbloed hengstje gevonden die mij heel erg aanspreekt.
Ik vroeg me alleen af of dit wel een goede combinatie is, een draver x arabier?
De bedoeling is dat ik het veulentje zelf hou om op te rijden. Het lijkt me leuk om hem zowel uit te kunnen brengen in de sport, maar ik zou er ook wel een lekker buitenritje mee willen rijden.

Mijn draver (Miss Buitenzorg) is 13 jaar en heeft een schofthoogte van 1,64 m
Ze heeft bij haar vorige eigenaar al 2 veulentjes gehad.
Foto:
Afbeelding

De Arabische hengst (Sagrand) heeft een schofthoogte van 1,55 m, heeft een aantal prijzen behaald en is 3e premie.
Foto:
Afbeelding

Zouden deze twee paardjes een goede combinatie zijn?
Ook qua kleur en bouw? Wat kan hier zoal uit komen?

Ik ben benieuwd..

De eigenaar van de hengst heeft ook eventueel nog andere arabiertjes.

SuSEQ

Re: Draver X Arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 02:01

Doorzoek bokt eens op 'dravebier'... Knipoog

Groeten, SuSEQ

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:17

_Jacqueline_ schreef:
Ik vroeg me alleen af of dit wel een goede combinatie is, een draver x arabier?

Het is gewoon een kruising. In mijn ogen maakt het dan geen bal uit welke arabier je neemt.
Ik vind het zelfs niet bij het forum 'fokkerij' passen.

In wat voor soort sport wil je het veulen uitbrengen? Voor endurance kan ik me er nog iets bij voorstellen, als je wilt dressuur rijden of springen niet.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:25

Mijn Dravebier (Prins Abdullah Nomar van het Oosterveld ox x Manza Buitenzorg, NRPS-papier) heeft het prima gedaan in zowel dressuur (M1+6), springen (M+14) als SGW (L+13 bij de paarden, altijd foutloos in de cross) en heeft nu het sportpredikaat bij het NRPS omdat hij klasse 4 endurance loopt. Af en toe doet hij ook nog wel eens wat westernachtigs. Ze kunnen heel veelzijdig zijn, die Dravebieren. De mijne is iig een vechter qua karakter, wil altijd voor je werken en bij hindernissen is er maar één weg: eroverheen. Lachen

Dat het geen bal uitmaakt welke Arabier je neemt is wel heel kort door de bocht. Als je een paard wilt voor de sport, zou ik iig eerder voor een Arabier gaan waar 'sportbloed' achter zit dan voor een Arabier met voornamelijk showlijnen.

Met Sagrand zit je IMO wat sportbloed betreft wel goed, dat is een behoorlijk veelzijdig paard. Lachen

[Edit] Van dezelfde stal spreken ook Lobeke en Dosator mij erg aan.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:36

Uiteindelijk is elk ras van origine een kruising geweest Knipoog

Zoals SuSEQ al zei: Er is al meer geschreven over 'dravebieren' en ik geloof dat er aardig wat zijn Haha!

Ik vind het een leuke combi; uithoudingsvermogen en werkwillendheid!

Zelf heb ik mijn dravermerrie (1.65m) verleden jaar laten dekken door een quarterhorse hengst (1.55m) en daar is een ontzettend knap ventje uitgekomen!

Succes!

Oja, wat wel kan gebeuren is dat als je merrie veel 'ruimte' blijkt te hebben in haar baarmoeder, het veulen wat langer daarbinnen blijft... Tenminste... dat was bij mij het geval Haha!

@Karin; Mooi voorbeeld! OK dan! Cool

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:43

Eveneens eigenaar van een dravebier: ze is wat nuchterder dan haar AVS-mama, werkelijk keiharde benen, perfecte hoeven, enorm dapper, prachtige galop, perfecte draf, race-monster, enorm aanhankelijk. Kortom, ik persoonlijk ben een groot fan van dravebieren. Tong uitsteken
Als ik weer ga fokken, wordt het weer een dravebier.

Uiteraard maakt het moederdier x vaderdier enorm veel uit wat het uiteindelijk voor veulentje wordt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:48

Nog even een toevoeging: mijn Dravebier heeft 'best of both worlds' wat gangen betreft. Hij zal een dressuurgefokt paard er uiteraard niet uit lopen, maar over zowel zijn draf als zijn galop mag ik niet klagen. Zijn ruime efficiënte draf komt zeer goed van pas in de endurance, zijn krachtige galop in het springen en de SGW. Met die galop scoorde hij overigens ook heel regelmatig zevens en achten op zijn dressuurprotocollen.

Mocht er ooit een opvolger komen, dan maakt een Dravebier zeker een kans.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:49

Qua sportprestaties is Lobeke ox de beste keus of Krimh ox. Bij beide hengsten kan je een NRPS papier aanvragen. qua kleur heb je altijd 50% kans op een schimmel als je met een schimmelhengst fokt.

_Jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 18:17

Zo te lezen komt er dus wel een leuk paardje uit qua karakter.
Wat ik met het veulentje wil gaan doen weet ik nog niet precies, endurance lijkt me wel heel leuk, dressuur en springen vind ik iets minder.
Voor ik een hengst kies ga ik zeker een keertje kijken om te zien hoe de paardjes er in het echt uit zien en wat voor een karakter ze hebben, dit vind ik persoonlijk belangrijker dan de prestaties.

Ik heb even rondgezocht op bokt en een dravebier komt meer voor dan ik gedacht had, ook heb ik even rondgesnuffeld in profielen op zoek naar foto's en ze zijn ook erg mooi Haha!

Dosator vind ik ook wel een mooie hengst, lobbeke vind ik wat aan de kleine kant.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:36

Dosator is nochthans de minste vind ik. Minder goed van bouw, minder in beweging en niet zo'n super karakter als Lobeke. Zo klein is Lobeke nu ook weer niet vind ik. Dosator is meer een showarabier dan een sportarabier vind ik.

Kaatje0013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:43

Ik heb ook even gekeken en het die paarden zagen er wel goed uit. Als ik eerlijk ben had ik niet verwacht dat deze combinatie vaak voorkomt. Je moet er goed overnadenken wat je er precies mee wilt, maar als je endurance wilt doen is een arabier een goede mogelijk

xxx je vriendin;)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 01:37

-> RPA

tomklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:46

mijn bijrijdpaard is een arabierXharddraver
heel leuk beest super karakter
alleen af en toe naait ie zichzelf een beetje te veel op en het is af en toe egt een scheiterd :P
voorderest ies ie wel heel erg aanhankelijk en al heeft ie vertrouwen in je bereik je een hele hoop met hem
verder heeft hij egt een super sterke achterhand waar heel veel kracht en power uit komt
hij gaat soms wel een beetje wijd lopen wad heeft ie dan weer van die draver
hij is trouwens ook egt een volhouder altijd energie(wat niet altijd fijn is) altijd fris en oplettent en nooit moe

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:04

Dit is een oud topic, dus een slotje.