kruising KWPN X haflinger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sita18

kruising KWPN X haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 21:19

Hey iedereen..

was eigenlijk wel benieuwd of iemand een kruising KWPNer x haflinger heeft, heb namelijk mijn haflinger merrie dit jaar laten dekken door de KWPNer Saffraan (Fabricius x Renovo) en nieuwschierig naar de uitkomst.. dus mocht iemand iets hebben?

groetjes

fokfanaat

Re: kruising KWPN X haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:24

hoe verzin je het??

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:26

Je kunt joyja @ bokt, erretje@ bokt en simoon__@ bokt eens een pm sturen, of hun profielen bekijken, ze hebben alledrie een hele mooie haflingerx kwpn..
ik vind het een hele mooie combi..
succes met het zoeken naar een hengst..

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:27

uhm.. hier heb ik mijn twijfels wel over, ik heb niks tegen kruisingen, zou het zelf niet fokken, maar heb wel een 'vuilnisbak' Haha!.

Wat voor haflinger heb je laten dekken ? Hoe was de bouw en wat was de stokmaat ?

Die hengst ken ik niet, ben niet bekend met KWPN, Hoe was zijn bow en stokmaat etc. ?

Foto van moeder en vader, zo kan ik niet beoordelen, en ik ken ook deze kruising niet.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:13

Zoals FitzChivalry als zei ik heb een KWPNlinger zijn moeder is een ouderwets type haflinger en zijn vader een KWPN met als opa Orlando, dus net als jou vader voor het veulen tuig gefokt.

In mijn onderschrift staat een recent topic en in mijn profiel nog wat foto's vanaf dat die klein was

Sita18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 21:15

Ik heb het eigenlijk niet eens verzonnen om deze combinatie te maken Lachen de eigenaar/hengstenhouder van deze hengst Saffraan is met het idee gekomen, ik werk namelijk voor hem en hij heeft de dekking cadeau gedaan..

foto vader Saffraan:

Afbeelding

Afbeelding

Foto moeder Vivian v/d Holtweijde:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 10:59

Ik vind kruisingen haflingerxkwpn eigenlijk een beetje appels met peren kruisen, om het zo maar eens te noemen. Quarter met haflinger vind ik bijvoorbeeld een beter kruising, het zijn allebei raszuivere ponyrassen die een aantal dezelfde eigenschappen voeren en een aantal dingen aan elkaar kunnen verbeteren. Net zoals bijvoorbeeld welshxarabier (nwr) of shetxwelsh oid.
Maar kwpners en haflingers zijn zo verschillend, zo erg met verschillende doelen ontstaan, zoveel verschillende eigenschappen, dat ik het een niet erg geplaatste kruising vind.

Nu moet ik zeggen, dat ik vaak toch wel erg van het kruisen ben omdat je zo verschillende goede eigenschappen van verschillende rassen mooi kan combineren, tot één verbeterd geheel.

Als je er op staat om deze kruising te doen (ik raad het niet per direct af, maar ook niet echt aan, je weet gewoon niet wat eruit komt) dan vind ik dat je wel een geschikte hengst hebt uitgekozen uit het kwpn, dat vind ik dan weer wel.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 16:48

Ik ken een kruising Haflinger x Kwpn, weet alleen niet of de moeder of de vader een Kwpner was...
Maar er is een voskleurige merrie met een stokmaat van ong. 1m60 uitgekomen, die qua bouw tussen de haflinger en de kwpn instaat, persoonlijk vind ik het niet zo mooi, maar dat moet ieder voor zichzelf bepalen..

Wel grappig is dat die merrie gekruist is met een hengst andalusier x fries (qua uiterlijk zware, witte andalusier) en dat daar een bruin veulen uitkwam wat een typische kwpn bouw heeft, alleen een iets zwaarder hoofd misschien...

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 16:54

Een Haflinger kruisen met een tuiger. Dat is wel het laatste wat ik zou doen.
Ik hoop voor je dat het meevalt, maar ik vrees er voor.
Ben erg benieuwd naar het veulen!

Sita18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 17:55

ik hoop eigenlijk dat het een leuk klein luxe paardje word van ongeveer 1.55 - 1.60, het hoeft echt niet spectaculair te lopen..

@ cute: waar vrees je voor als ik het vragen mag?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:05

Ik zou dit dus niet doen.
Een vriendin van mij heeft dit dus ook gedaan. (Een haflingermerrie gekruist met een niet-goedgekeurde hengst van Ixion) en daar kwam een veulen uit met een korte nek en lange stelten.
Nu 6 jaar later heeft ze nog steeds een korte haflingernek en lange KWPN benen. Om over de rug nog maar niet te spreken.. Er zit totaal geen verhouding in en ze moet nog steeds wijdbeens gaan staan om bij de grond te komen.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:09

Sita18 schreef:
ik hoop eigenlijk dat het een leuk klein luxe paardje word van ongeveer 1.55 - 1.60, het hoeft echt niet spectaculair te lopen..

@ cute: waar vrees je voor als ik het vragen mag?

Als je appels met peren gaat kruisen, met andere woorden rassen die qua type totaal verschillend zijn, komen daar vaak lelijke paarden uit voort.
En met lelijk bedoel ik dan dat het er exterieurmatig echt niet meer op lijkt, veel te korte hals met hele lange benen ofzo.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:18

Cayenne schreef:
Ik zou dit dus niet doen.
Een vriendin van mij heeft dit dus ook gedaan. (Een haflingermerrie gekruist met een niet-goedgekeurde hengst van Ixion) en daar kwam een veulen uit met een korte nek en lange stelten.
Nu 6 jaar later heeft ze nog steeds een korte haflingernek en lange KWPN benen. Om over de rug nog maar niet te spreken.. Er zit totaal geen verhouding in en ze moet nog steeds wijdbeens gaan staan om bij de grond te komen.

heb je daar een foto van?

ik heb veel kruisingen gezien en deze waren echt niet misvormd.
ik vind dat wanneer je een kruising afkeurt en een voorbeeld geeft daar ook een bewijs van moet laten zien.
en dit geld ook voor Cute,heb jij daar voorbeeld foto`s van?

ik heb ook op internet veel kruisingen gezien van friesxfjord en haflingerxfjord en anda`s x div en dit waren erg mooie paarden geworden.

nu weet ik wel dat mensen een mislukking niet laten zien ,maar daar ben ik wel nieuwsgierig naar Knipoog

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:20

Als jij die kruisingen mooie paarden vindt dan kijken wij duidelijk op een hele andere manier naar een paard. Ik zie uit dat soort kruisingen namelijk zelden mooie paarden (paarden die exterieurmatig goed in elkaar zitten). Ik vind het niet echt kunnen om van internet fotos te plukken en hier te plaatsen om aan te geven dat het een ´mislukte` kruising is.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:30

Niet helemaal hetzelfde, maar Tom (foto's in profiel) is een kruising van een zuidduits koudbloedpaard en ? Hengst is dus onbekend, maar gezien de bouw en schofthoogte denken wij dat het een KWPN'er is geweest.

Tom is niet "mislukt", maar een echt leuk paard die goed kan lopen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:31

ik vind het paard van Joyja een leuk paard
niks mis met deze kruising!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:36

Grit schreef:
Niet helemaal hetzelfde, maar Tom (foto's in profiel) is een kruising van een zuidduits koudbloedpaard en ? Hengst is dus onbekend, maar gezien de bouw en schofthoogte denken wij dat het een KWPN'er is geweest.

Tom is niet "mislukt", maar een echt leuk paard die goed kan lopen.

Haha! die is zeker leuk zeg! Ja mooie aparte kleur Tong uitsteken

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:42

Sita18 schreef:
Ik heb het eigenlijk niet eens verzonnen om deze combinatie te maken Lachen de eigenaar/hengstenhouder van deze hengst Saffraan is met het idee gekomen, ik werk namelijk voor hem en hij heeft de dekking cadeau gedaan..

En het idee "Nee bedankt" of "Mag ik een andere kiezen" kwam niet in je op??

Haflinger x rijpaard kwpn niet mijn keuze maar dan nog een kwpn tuiger(!) gebruiken.. Erm.. nee bedankt!

Staat de merrie op een heuveltje? Anders is ze overbouwd. Ik vermoed dat er een veulen uitkomt met een flinke speknek, groot fors hoofd met een zware hoofd-halssverbinding, een steile schouder en maat zal ook niet veel vergroten. Kruis durf ik geen uitspraak over te doen.
Nu vind ik dit geen ouderwets type haflinger, dus wat ze aan beweging doet weet ik natuurlijk niet. De meeste bewegen 'gewoontjes'
Tuigers kunnen lastig galopperen, daar wordt nl. niet opgefokt. Meer knie zul je er wel in krijgen denk ik Lachen

Hopelijk heb je er later veel plezier mee Lachen

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:47

Ik heb dan zo'n kruising gekocht en Noah heeft als ening min punt een kort ruggetje, maar verder zit die oke in elkaar en er is een topic met nog meer halflingers, daar zijn dus mensen die bewust kiezen voor een haflinger kruising.

Noah heeft qua beweging een mooie mixs mee gekregen van zijn vader en moeder, hij heeft mooie stuwende gangen en mama heeft er voor gezorgd dat hij niet mega knie-actie heeft!

Om nu gelijk een kruising de grond in te trappen vind ik ook note done, want vaak zijn dat zulke leuke paardjes.

Volgens mij is de merrie al drachtig & aan de hand van de foto's denk ik dat het een heel stoer veulen gaat worden!

[HK] De Halflingers

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:51

Helaas geen foto van. Het is ook niet mijn paard.
Ik kan me ook nog herinneren dat ze trouwens hele vlakke gangen had (duidelijke haflingergangen iig)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:38

Nog zo'n gek hier die een haflinger heeft laten dekken door een ander ras. Geen KWPN'er maar wel een groninger.
Zie mijn profiel voor foto's.
Het paardje van Joyja en die van mij lijken erg op elkaar.

Als ik in de ruitersportzaak uitleg welke kruising ik heb, komen ze al met xxfull dingen aanrennen. Helemaal niet nodig. Ze heeft gewoon een full en hoofdstel zelfs cob.
Op wedstrijd of door vreemden wordt er altijd geroepen: wat een gave welsh cob Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:40

geweldig idee, ben benieuwd wat er uit komt, vind kruisingen soms heel geslaagd! Keer een Connemara keer Criollo gezien, prachtig bloederig typje, nuchter, wendbaar, sterke beentjes, super!

En als het veulen voor eigen gebruik is, wat boeit het dan?..

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:45

Hier nog een leuke combi Haha! Mijn werkgever heeft vorig jaar zijn friese merrie laten dekken door een shire. Er is een heel leuk veulen uitgekomen, donkerbruin/zwart, op het koppie alleen een kolletje en 4 lage witte sokjes.
Een luxe shire dus en mijn collega koopt het veulen (was vooraf al besproken) en is er nu al helemaal gek mee dus dat komt helemaal goed.

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:52

Volgens zeggen hebben wij op de manege ook een KWPN tuiger × Haflinger! Het is best een leuk pittig paardje hoor! Niet een zo 'lomp' als ik zou verwachten.
Ik zal eens een foto zoeken.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:55

Deze heb ik een tijdje gereden, kruizing haflinger X KWPN Burggraaf, is een ontzettend grote haf geworden:

Afbeelding