Waarom willen mensen geen draver?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:26

Het maakt inderdaad niet uit, klopt. Maar dit paard komt bij mij vandaan, en ik weet toch zeker wel of het een draver is, na zoveel jaar eigenaar te zijn? Ik baalde er een beetje van, want zulke vermoedens/ verhalen kloppen niet. Wij hebben 4 dravers, en dat is toch echt een wereld van verschil...Als je dravers hebt gereden, of rijd, of wel eens op een draver hebt gereden weet je wat ik bedoel..

snoopieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:49

ik heb ook een draver en ik wil kwa karakter niet anders.
ik kan er echt alle kanten mee op. met buiten rijden heeeeeeeeeeeel braaf en ook niet bang in het verkeer, ook niet voor groot verkeer. heel nuchter in het hoofd. lief met andere en noem maar op. er rijd nu een kind van 9 jaar op zo braaf is ze..
tja het galoperen word een ander verhaal *D ...... maar mij maakt het niet veel uit ivm dat ik een recreatie ruiter ben.
ik heb een draver die je gerust 3 of 4 weken stil kunt zetten, opzadelen en weg rijden zonder problemen.
vind ik ook wel heel belangrijk hoor dat je met plezier kunt gaan rijden zonder dat je onderweg steeds problemen krijgt.
ik denk dat mensen geen draver willen ten 1e zeker voor de galop. maar niet iedere draver is het zelfde. ik ken er zat die de galop keurig kunnen. het is toch ieder voor zich denk ik.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:21

Na mijn verzorg draver, zal ik denk ik nooit iets anders kopen dan een ex-koerser, ex-renpaard of KWPN paard (of iets wat erop lijkt)

Vind t zo een geweldige beestjes, tot nu toe alle die ik ken soepel, veelzijdig, ik zie t probleem niet echt :')

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:20

ik heb zelf ook 2 jaar lang een draver gehad
en ik zeg nooit meer
ook ken ik meer mensen met mensen die dravers hebben maar allemaal eigenlijk het zelfde
die van mijn wou ook alleen maar hard
heel veel prive lessen gehad en als je dacht dat het eindelijk wat beter ging en er wat rust er in kreeg dan ging het knopje weer om en kleterde ze weer
ik ben helemaal klaar met de draver voor mij nooit meer

mang

Re: Waarom willen mensen geen draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:27

misschien ligt dat niet aan het ras, maar aan jou manier van rijden ;) schuld hoeft niet altijd bij het paard te liggen he

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:42

nou weet dat het paard in middela al 5 keer van baasje is gewisselt lijk me niet dat het steets aan het baasje licht
en heb met mijn huidige paard ook geen problemen

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:48

9 van de 10 keer ligt het toch aan de eigenaar; er zijn nou eenmaal meer mensen die niet kunnen rijden/geen problemen kunnen oplossen dan mensen die dat wel kunnen (waarmee ik dus niet wil zegegn dat jij niet kunt rijden, maar alleen dat jij blijkbaar niet de geschikte eigenaar was voor dit paard) en om nou alle dravers over 1 kam te scheren lijkt me een beetje kort door de bocht (zoals je in je 1e bocht doet met je opmerking dat ie 'ook' alleen amar hard wil)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:51

Een draver vind ik super gaaf, maar wel voor de drafsport of als je wat recreatief wilt rijden.
Als ik wedstrijd ambities heb (dress/springen) zou ik nooit een draver kopen want: Dressuur wil je toch graag wat meer 'paard' zien, en springen zullen ze heus wel kunnen, maar ivm het gemiddelde 'springgefokte' paard, tja als je de keus hebt zou ik nooit voor een draver gaan.
Ik zeg niet dat ze niet kunnen springen/dressuren, maar over het algemeen genomen is het niveau uiteindelijk toch lager dan bij een spring/dress gefokt paard.
Maja geldt andersom ook ik ga ook niet met een kwpn-er de drafsport beoefenen ;).

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:52

colette_007 schreef:
.
Maja geldt andersom ook ik ga ook niet met een kwpn-er de drafsport beoefenen ;).

al zou je het willen, het mág en kán geeneens ;)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:55

Daarom ;) dravers in de dressuursport gewoon verbieden :=

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:56

Al moet ik zeggen, onze buren hebben een draverstal en zie ze regelmatig over die baan crossen. Rijd ook wel eens een meisje over de baan (onder de man) met een draver stap/draf, viel me nog niet zo tegen in vergelijking met de dravers die ik kende ;)

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:02

Judith_W schreef:
9 van de 10 keer ligt het toch aan de eigenaar; er zijn nou eenmaal meer mensen die niet kunnen rijden/geen problemen kunnen oplossen dan mensen die dat wel kunnen (waarmee ik dus niet wil zegegn dat jij niet kunt rijden, maar alleen dat jij blijkbaar niet de geschikte eigenaar was voor dit paard) en om nou alle dravers over 1 kam te scheren lijkt me een beetje kort door de bocht (zoals je in je 1e bocht doet met je opmerking dat ie 'ook' alleen amar hard wil)

ik scheer ze niet over een kam
ik zei alleen voor mij nooit meer een draver is vind ze niets
zeg niet dat andere niet een draver moeten kopen
alleen alle dravers die ik in mijn omgeving ken (dat zijn er stuk of 5 a 6 ) zijn allemaal geen toppers onder het zadel
zo ieder zijn ras en de draver is dat voor mij zeer zeker niet

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:06

Owh mensen, geen ruzie maken. Ik ben helemaal weg van de draver, maar geef mij geen KWPN-er, want daar kan ik niets mee. Ja, leuk op de foto zetten, maar onze karakters sluiten totaal niet aan. Zelfde met een Lippizaner, waanzinnige beesten, maar mij iets te waanzinnig. Kan toch? Zolang ieder zn eigen 'tekortkomingen' maar kent :P

Enneuh, dravers in de dressuursport, denk dat het probleem eerder ligt bij de instelling van de ruiter (of het gebrek aan wedstrijdambities) dan bij het paard. Ze winnen op karakter nog een proef, alleen zit het probleem in de opleiding van het paard. En ja, begrijp dat je dan eerder investeert in een paard die zijn lichaam mee heeft en het dus een stuk minder zwaar maakt om correct te trainen. Maar zeg niet dat ze het niet kunnen, lijkt me niet helemaal eerlijk.

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:08

das nou net wat ik bedoel
ieder zijn ras :D

BosscheBol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:19

Heb zelf dravers, overigens ook andere rassen dus ken de verschillen. Ik vind (dus niet gelijk over me heen vallen met allerlei commentaar) dat je echt wel kennis moet hebben, om dit ras en de wijze hoe getraind zijn, om er aan te beginnen. Vreselijk braaf in omgang, op stal etc. want zijn veel gewend op de baan. Maar onder de man kunnen het werklustige types zijn, vind ik overigens niets mis mee. Ik ben gek op dravers en zie geen beperkingen, maar weet dan ook wat mijn paard in balans houdt en waar ik haar niet mag en kan overvragen. Dus op rust en weinig drukrijden. Zie vaak bij dravers dat zij kort aan de voorkant gereden worden, omdat het paard anders onder de ruiter vandaan rent. Als ik het goed heb begrepen worden dravers in de koersen met (iets) meer druk op de voorkant gereden en krijgen in de eindsprint alle ruimte. Zo is het paard dus getraind. Meer druk aan de voorkant, ik moet mezelf klaar maken voor de eindsprint. Mocht ik het niet helemaal goed uitleggen, dan graag aanvulling. Ben geen pikeur. Wij willen verzamelen, terwijl een draver de achterbenen qua bouw meer wil uitstreken naar achteren.

Vaak kopen mensen deze paarden uit financiele redenen en weten weinig over de bouw/bewegingsapparaat van het paard, achtergrond (bv op de baan gelopen). Ziet dat er dan van alles mis gaat op rijtechnisch- en gedragvlak. Dravers wisselen geregeld van eigenaar, zou ik ook niet vrolijk van worden.

Tuurlijk kunnen draven galopperen..... Maar een draver heeft als men echt dresuur- of springmatig aan de slag willen een "beperking". Deze paarden zijn niet gemaakt om als een dressuurpaard te verzamelen of over 1.40 te springen. Met uitzonderingen daar gelaten. Weet dus wat je van je paard wilt en verwacht.

Voor de rest niets mis met een draver en soms jammer dat er anders over dravers gedacht wordt.
Een van mijn dravers, lijkt niet op een "standaard"draver. Heeft uitstraling van een KWPN. Ik krijg alleen maar complimenten van de Z dressuur ruiters, dat het een mooi paard is en leuk loopt. Totdat ik zeg dat het een draver is..... Dit paard heeft 7 eigenaren gezien in 2 jaar tijd. Liep op eieren en was niet happy. Steigerde, alleen maar galopperen en niets begreep van beenligging. Was gewoon zielig.En een kapotte mond, door het trekken in de mond.

Blijf erbij: bekijk wat je wilt, wees eerlijk in je kennis en kunde qua rijtechnisch. Spaar liever door voor een wat duurder paard. Dat scheelt een hoop ellende voor de paarden.

PFFFFF einde testemonie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:28

colette_007 schreef:
Een draver vind ik super gaaf, maar wel voor de drafsport of als je wat recreatief wilt rijden.
Als ik wedstrijd ambities heb (dress/springen) zou ik nooit een draver kopen want: Dressuur wil je toch graag wat meer 'paard' zien, en springen zullen ze heus wel kunnen, maar ivm het gemiddelde 'springgefokte' paard, tja als je de keus hebt zou ik nooit voor een draver gaan.
Ik zeg niet dat ze niet kunnen springen/dressuren, maar over het algemeen genomen is het niveau uiteindelijk toch lager dan bij een spring/dress gefokt paard.

Daar ben ik het helemaal mee eens :j Maar ik vind sowieso dat je een paard moet kopen op je doel.

Heb je als doel fanatiek dresuur wedstrijden rijden en hoog willen eindige, Moet je geen draver kopen, Maar ook geen fjord of ijslander of haflinger enz. Het kan wel met een draver (of fjord of ijslander enz.) maar echt handig is het niet. Dat heeft er niets mee te maken met dat een draver niet zou kunnen galoperen, Maar je moet wel naar de fysieke mogelijkheden kijken van een paard. En die zijn dressuur matig gezien toch een stuk slecht dan die van een kwpn. Denk aan het op de voorhand gebouwd zijn, De relatief lage hals, De lange achterbenen enz. Uiteraart is dit natuurlijk ook weer per draver verschillend. Maar in de basis denk ik dat je met een kwpn of ander rijpaard toch beter af bent in de dressuur sport.

Over de springsport hoef ik denk ik verder niets te zeggen. De gemiddelde draver heeft namelijk sowieso al geen potentie om verder te komen dan de B of misschien net L. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Edit:

En @ heidi1973: De meeste mensen zijn niet geschikt om op dravers te rijden, Dus ik denk dat dat jou probleem is geweest. Dravers zijn erg intelligente gevoelige paarden. En daar kan niet iedereen mee over weg. En al helemaal niet als je een uitgekoersde draver heb die natuurlijk iets anders geleerd heeft dan "wij" graag willen zien.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-05-11 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

BosscheBol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:31

Exact. Veel ruiters denken niet voldoende na of de wensen nu maar ook over 2 jaar.

Dat is dan niet eerlijk om het ras of niveau van het paard af te schuiven. Moet paard weer naar een nieuwe eigenaar

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:51

Mijn draver is:
- langs een rijdende tractor mét aanhanger af lopen met een meter afstand en mevrouw is naar de andere kant aan het kijken, want die lege weides zijn veeeell interessanter dan zo'n gevaarte. Paar honderd meter verder begint ze te dribbelen, want we gaan richting huis en dat is erg leuk!
- Met mij in alle rust en netjes met het hoofd omlaag door de bak draven, bij de ander het hoofd omhoog gooien en aan de dribbel gaan.
- Dribbelend meelopen, maar nooit verder gaan dan het einde van het lijntje (ze trekt dus niet!). En dus gewoon met halster buiten kunnen wandelen.
- Staan hinniken in de stal, totdat ze helemaal opgezadeld is. Dan is het de rust zelve.

Oftewel ze is heet en gevoelig, maar tegelijkertijd zo ontzettend braaf, trouw en lief. Ze doet altijd haar best. Schouderbinnenwaarts had ze na 3x proberen door. Ze probeert te doen wat ik vraag, zelfs als ze het niet snapt en als ik dan beloon, is het ook goed voor haar. Ze is leergierig en ze wil graag, maar je moet wel haar persoonlijke handleiding begrijpen. Ik kan bijna alles met haar en vertrouw haar en zij mij. Maar mijn vriendin die Z heeft gereden, krijgt haar niet eens naar beneden gereden. Kortom: een paard dat alles voor je doet, maar wel met wederzijds respect. Een draver moet je kunnen rijden. Lukt dat? Dan zijn het geweldige paarden! En mijn pony? Zz zal ze nooit halen, maar een Z-proef had ze allang gekund als ik meer ambities had ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:56

spoekie schreef:
Mijn draver is:
- langs een rijdende tractor mét aanhanger af lopen met een meter afstand en mevrouw is naar de andere kant aan het kijken, want die lege weides zijn veeeell interessanter dan zo'n gevaarte. Paar honderd meter verder begint ze te dribbelen, want we gaan richting huis en dat is erg leuk!
- Met mij in alle rust en netjes met het hoofd omlaag door de bak draven, bij de ander het hoofd omhoog gooien en aan de dribbel gaan.
- Dribbelend meelopen, maar nooit verder gaan dan het einde van het lijntje (ze trekt dus niet!). En dus gewoon met halster buiten kunnen wandelen.
- Staan hinniken in de stal, totdat ze helemaal opgezadeld is. Dan is het de rust zelve.

Oftewel ze is heet en gevoelig, maar tegelijkertijd zo ontzettend braaf, trouw en lief. Ze doet altijd haar best. Schouderbinnenwaarts had ze na 3x proberen door. Ze probeert te doen wat ik vraag, zelfs als ze het niet snapt en als ik dan beloon, is het ook goed voor haar. Ze is leergierig en ze wil graag, maar je moet wel haar persoonlijke handleiding begrijpen. Ik kan bijna alles met haar en vertrouw haar en zij mij. Maar mijn vriendin die Z heeft gereden, krijgt haar niet eens naar beneden gereden. Kortom: een paard dat alles voor je doet, maar wel met wederzijds respect. Een draver moet je kunnen rijden. Lukt dat? Dan zijn het geweldige paarden! En mijn pony? Zz zal ze nooit halen, maar een Z-proef had ze allang gekund als ik meer ambities had ;)

Heb je het over die Tadesse in je profiel? Tsja als het geen volle draver is denk ik ook niet dat je iets over de sport prestatie's kunt zeggen(in vergelijking met volle dravers) Als je een draver mixt met een goed gebouwd rijpaard. Heb je al de helft van de slechte punten verbeterd. Dusja ik denk dat je dus niets kunt zeggen over de aanleg enz. van een draver. Aangezien jou paard (als die Tadesse het paard is waar je over praat) geen volle draver is.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:40

Anoniem schreef:
spoekie schreef:
Mijn draver is:

Heb je het over die Tadesse in je profiel? Tsja als het geen volle draver is denk ik ook niet dat je iets over de sport prestatie's kunt zeggen(in vergelijking met volle dravers) Als je een draver mixt met een goed gebouwd rijpaard. Heb je al de helft van de slechte punten verbeterd. Dusja ik denk dat je dus niets kunt zeggen over de aanleg enz. van een draver. Aangezien jou paard (als die Tadesse het paard is waar je over praat) geen volle draver is.

Misschien niet per se over prestaties. Wel over karakter en dat is toch erg sterk het karakter van een draver. Cool, maar heet en gevoelig. Daar doel ik ook voornamelijk op met mijn post ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:42

spoekie schreef:
Anoniem schreef:

Misschien niet per se over prestaties. Wel over karakter en dat is toch erg sterk het karakter van een draver. Cool, maar heet en gevoelig. Daar doel ik ook voornamelijk op met mijn post ;)

Ah oke, Ik doelde met name op het stukje over "makkelijke Z kunnen zijn". En tsja daarin vind ik dat je een kruising draver niet mee kun vergelijken met een volle draver

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:46

Anoniem schreef:
spoekie schreef:

Ah oke, Ik doelde met name op het stukje over "makkelijke Z kunnen zijn". En tsja daarin vind ik dat je een kruising draver niet mee kun vergelijken met een volle draver

Nja, ik ben vooral van mening: het ene paard is de ander niet. Je hebt haflingers die makkelijk Z kunnen en ook haflingers die amper een b-proef kunnen, gezien hun bouw. Dat geldt ook voor dravers. Als je weet dat je toch dressuurmatig wil rijden, dan kun je ook naar een geschikte draver zoeken :)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:48

Ik heb ook een draver.. en het is geen allerbest dressuur paard niet super gangen en met de moeilijke oefeningen zoals nageeflijkblijven schouderbinnenwaarts wijken stelling heeft hij gewoon zichtbaar veel moeite. Maar hij zet zich altijd super in en zal me nooit in de steek laten. Kortom de werkwilligheid van een draver is superhoog en hij doet zo vreselijk zijn best voor mij.. Maar daarbij vind ik wel je moet wel in alle eerlijkheid naar je paard kijken. Als ik zie dat mijn paard zoveel moeite heeft met iets en steeds in protest komt ga ik hier niet eindeloos op doorhameren. natuurlijk train ik het wel maar ik wil het nietm et man en macht voor elkaar hebben rijden moet wel leuk blijven en dat geld voor beide partijen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:53

spoekie schreef:
Anoniem schreef:

Nja, ik ben vooral van mening: het ene paard is de ander niet. Je hebt haflingers die makkelijk Z kunnen en ook haflingers die amper een b-proef kunnen, gezien hun bouw. Dat geldt ook voor dravers. Als je weet dat je toch dressuurmatig wil rijden, dan kun je ook naar een geschikte draver zoeken :)

Dat is natuurlijk waar dat het ene paard het andere niet is. Maar toch ben ik van mening dat wanneer je dressuur wil rijden. Je eerlijk moet zijn naar je paard en naar je zelf. En daarom geen draver moet kopen. Omdat ze er simpel weg niet voor gefokt zijn en de meeste ook kwa bouw het erg tegen zit. En natuurlijk kun je met een hoop pushen praktisch iedere paard naar het Z rijden. Maar is dat eerlijk naar het paard toe.. Naar mijn idee niet :n

Ieder paard heeft zijn eigen kwaliteiten en daar moet je dan ook een paard op aanschaffen. Wil je endurance of Trec rijden? kun je prima af met een draver, misschien zelfs beter als met de gemiddelde kwpn. Wil je dressuur rijden dan moet je naar mijn idee ook gewoon rijpaard nemen.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:49

Ik had ook een dravershengstje die voor mij heeeel makkelijk was.
Helaas heb ik hem moeten laten gaan.

[IM] Zonder mijn alles...

Voor mij was hij heel makkelijk maar ik heb er nog niemand anders fijn op zien rijden. Ik heb hem eens aan een vriendin meegegeven de bossen in toen mijn arm uit de kom was geweest.
Kreeg vanuit de bossen al een telefoontje....'staat die van jouw altijd op standje straaljager?'
Ze is toen teruggekomen en heeft hem in de bak gereden. Ook daar wilde hij alleen maar hard.
Later heeft er nog iemand opgezeten maar die was er in vijf minuten af. Hij ging achteruit en dreigde zelfs omhoog te komen.

Noooooit heeft hij bij mij die streken gehad! Een draver is gevoelig en een werkwilliger paard ben ik nog niet tegengekomen. Maar als je het aan mijn vriendin vraagt die op hem gereden heeft krijg je meteen...neeeeeee, geen draver!!