Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 18:07

Ah oke, dat verschilt dan wel? Hier is de Bb eigenlijk altijd 80cm en heel af en toe 70cm. Als je lager wil moet je echt naar oefenparcours.

Oke dat samenvoegen van klassen lijkt me niet de bedoeling, dan maak je alsnog de overgang groot, want dan word de 110 samen met de 115? Nouja ik weet het allemaal ook niet, ik werd vooral enthousiast omdat ik niet direct een meter wou springen, dus voor mij is het wel een uitkomst haha. We gaan het wel zien..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 10:41

AlwaysH schreef:
Hier ook niet makkelijk hoor. Het gaat wel, dus we oefenen, maar zit nog heel veel werk in.

Ik kijk juist naar mijn paard zelf (dus ook niet per sé het ras, naar de karakteristieken zijn natuurlijk herkenbaar), en daar hebben wij een fijne werkwijze in gevonden. En daar werkt juist dat rustig aan sjokken wel, en dat is ook ons uitganngspunt.

Maar vind het niet gek dat je niet sjoksjok naar buiten kan met een jong en nieuw paard. Zijn natuurlijk gewoon vluchtdieren dus dingen moeten ze leren vertrouwen.

Maar die jonge volbloeden worden niet ontspannen buitengereden. Dat zijn natuurlijk veelal ruiters die gewoon doorrijden en geen gelul. Zo zijn de meesten doorsnee ruiters niet. En met een eigen paard moet je daar vaak toch een hele tijd in groeien tot bepaalde streken en ‘enge dingen’ niet eng meer zijn, ook voor de ruiter (even mezelf als mooi voorbeeld, wat ik nu durf, durfde ik vorig jaar niet :+ ). Betekent niet dat je er geen braaf en rustig paard van kan maken. (Of juist niet, als je daar geen waarde aan hecht :') ).

We moeten gewoon effe beseffen dat we hier niet allemaal dezelfde werkwijze hebben, en dat ook onze paarden allemaal andere karakters en verledens hebben. En wat voor de een werkt, misschien helemaal niet fijn is voor de ander.
Ik lees dit nu pas, maar dit is echt de grootst mogelijke onzin. De gemiddelde rijpaardruiter zit een stuk minder ontspannen op zijn paard op buitenrit dan wij op de renpaarden zitten. Van en naar de gallops is namelijk gewoon aan een lang teugeltje, koppie van 't paard naar beneden, lol maken met elkaar en zorgen dat het dier kan ontspannen.

Ik zou het op zich heel erg fijn vinden als je een keer stopt met halve waarheden en vooroordelen verspreiden over racing. Er is genoeg te zeggen over de rensport, maar de dingen die ik jou op Bokt zie zeggen, zijn 9/10 keer echt complete onzin. Paarden worden niet opgefokt en met hun kop in de lucht gereden, alles draait om het toe rijden naar ontspanning. Nee, ze hoeven niet met hun hoofd op de loodlijn en aan de teugel, maar ze lopen wel ontspannen en het merendeel van die paarden laat vanzelf hun hoofd zakken en loopt netjes over de rug doordat het allemaal zo ontspannen mogelijk moet, wil je ongelukkige paarden en ongelukken voorkomen. Alleen het verschil is dat wij niet gaan zitten mutsen en gaan zitten trekken als er een keer eentje z'n energie eruit gooit. Paard doet wat, prima, je corrigeert het, daarna is het teugels weer lang en lekker doorgaan alsof er niets gebeurd is - dát is het verschil.

Als wij zouden rijden zoals de gemiddelde rijpaardruiter en onze paarden zo over de zeik zouden rijden, dan lig je echt in de rails, in de bosjes, of onder je paard. Ik kan je er zo al een paar noemen die in de basis superlieve paarden zijn, maar die écht een klein emmertje hebben - daar was jij niet levend vanaf gekomen, en toch is het aan ons om die dieren veilig van A naar B te krijgen en te leren ontspannen. Dat doe je niet door te gaan zitten trekken, of hard in te komen, maar door zelf te allen tijde de rust te bewaren, ook als het dier zichzelf zo op loopt te fokken dat ze steil overeind gaan en jij in een split second moet besluiten of je kan blijven zitten of dat je er toch vanaf moet springen om te voorkomen dat je eronder ligt. En daarna weer: loslaten en zoeken naar die ontspanning. Dát is waar het om draait als je renpaarden rijdt.

AlwaysH

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 00:46

Ga je binnenkort starten of heb ik daar overheen gelezen, @Lauss_? :D

<3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Meneer heeft zijn brokkenpiloot functie laatst weer uitgebreid aan ons laten zien… hij had een snee net onder zijn knie. Dus even rustig aan gedaan. Inmiddels zwelling en warmte gezakt. Trainen gaat dus weer super.

Zadel is 1,5 week terug ook gecheckt en dat was prima. Buikpijn is inmiddels ook weg. Dus dat is fijn. Hopelijk nu wat meer progressie voor die basis dressuur. We pakken steeds meer galop mee (korte stukje, vooral veel aanspringen), meer zijgangen en kunnen ook wat meer tempo vragen zonder dat Nobli totaal uit balans raakt.

Dus hier valt eigenlijk niet zoveel te klagen. Paard zit goed in zijn vel en de lessen gaan weer fijn. Ook is hij lekker rustig in zijn doen en laten, maar wel in zijn hummetje met zijn nieuwe vriendje op de paddock! +:)+

Hoe is het met de andere volbloedjes?

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 00:51

Aahhh wat goed om te horen AlwaysH!

Hier ging het wat minder. Foxie heeft koliek gehad. Gelukkig waren we er optijd bij en hebben we wat gegeven. Voor de zekerheid da laten komen vandaag en die bevestigde het. Nog een preventief wormenkuur erin gedaan en voor de zoveelste keer moeten aanhoren dat Foxie te dun is.

Helemaal klaar mee, ben naar de winkel gegaan voor een zandkuur en gelijk volledig andere krachtvoer. Als zr nu niet aankomt in vet of spier weet ik het ook niet meer

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 00:59

Wat vervelend zeg! Hopelijk krijgt ze daar niet te vaak last van!

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 09:20

eempje41

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 09:58

Hier gaat het heel goed! Sinds woensdag staat Denver wel ook op zooltjes voor. Ik had het met de smid over de stand van zijn hoeven en deze is nog altijd niet optimaal. Dus we gaan kijken of we op deze manier dat kunnen verbeteren te komende periode. Verder had van de week iemand op stal de camera mee dus hebben we wat leuke foto's gemaakt.
Want echte mannen dragen natuurlijk roze :j
Afbeelding

Afbeelding

Ik zweer ook echt bij coolstance copra. Als Den ooit weer afvalt dan koop ik dit gelijk weer, het werkt heel fijn en ze worden er inderdaad niet heet van!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 10:33

Wat een mooi setje, die kleur staat erg leuk!
Welke beschermers draagt Denver achter?

Nobli krijgt 300 gram vitalbix daily complete, twee handjes Vitalbix Fiber-mix (grasmix, een handje per maaltijd voor de lekker eigenlijk) met magnesium.
En als we training hebben, krijgt hij ook de Vitalbix Nutrimash met lijnzaadolie, biotine en bachbloesemdruppels.
Plus natuurlijk onbeperkt hooi. Hij is eigenlijk in de zomer toen hij veel vrij had en op de weide stond het meeste gegroeid en aangekomen. Sindsdien zit hij super in zijn velletje.

Maar ik had je het mealplan van Nobli al gestuurd natuurlijk, haha.

eempje41

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:46

De lemieux mesh flex trainers! Ze zijn ondertussen wel echt op hun einde maar vind ze heel erg fijn. Dus binnenkort maar nieuwe kopen, ze zijn nu in de aanbieding bij de epplejeck *\o/*

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 10:49

Ooh ja top zijn die.. die wil ik sowieso nog hebben. :+
Dus dat scheelt. _O-

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:52

wat een mooie foto's eempje!!
Ik ga die coolstance zeker onthouden. Ik had drie dames in de dierenwinkel die bij dit zweerde: https://cavalor.com/nl/producten/wholegain/
Hadden elk ook een graadmager paard. Vond het waard om het te proberen :) Mocht het niet werken of niet goed genoeg gaan we voor de coolstance

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 11:16

Hij loopt fijn eempje! Hij kan het roze inderdaad wel hebben, terwijl ik echt geeeen fan van roze ben haha.

Mel krijgt fibrebeet, lijnzaadolie en pavo vital. En onbeperkt voordroog. De overstap van gras en onbeperkt schraal hooi naar voordroog heeft voor mel echt het grootste verschil gemaakt, tegen voedzaam ruwvoer is niet op te boksen met krachtvoer :') .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 11:25

Zien er netjes uit, AlwaysH en eempje! :D Dat oudroze staat Denver goed!

Ze mag nu nog even genieten van haar wintervacht en chille leventje. Volgend jaar komt er een kek patroontje en volgende maand hoop ik een paar dagen die kant op te gaan om mijn hoofdstel te testen. :))
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 11:27

Ziet er goed uit Eempje41! Jullie zijn een prachtige combinatie! Hoe lang heb jij hem al en hoe ben jij begonnen met "omscholen"

AlwaysH, Nobli is ook mooi ontwikkeld, dat iele is bij hem helemaal weg.

Euridicey, ben benieuwd wat het doet bij jouw paard, ik wil het ook wel proberen.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 11:28

Mkango: wat een prachtige "puppy" hoe oud is ze nu? en heb je haar zelf gefokt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 11:31

Desi_2409 schreef:
Mkango: wat een prachtige "puppy" hoe oud is ze nu? en heb je haar zelf gefokt?
Hahaha, I wish, maar een dekking van haar vader kan ik niet betalen (sterker nog, ik was al verbaasd dat ik haar kon betalen). :)) Ze is nu 4 en sinds juli vorig jaar van mij, hoewel ze sindsdien bij een vriendin in Engeland staat tot ik weer die kant op ga.

Ze is trouwens verwant aan de jouwe. :P

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:14

Wat zien jullie paarden er allemaal goed uit! Mooie rijfoto's ook!

Gelukkig was je er op tijd bij, Euridicey! Blijft toch altijd schrikken, koliek. Hou ons zeker op de hoogte over de Wholegain, ik ben benieuwd. Als ik het zo lees is dat krachtvoer? Ik ben toevallig vanmorgen een zak Equifyt Zupa gaan halen. Dat is slobber, als extraatje dus, in de hoop ook wat meer vulling te creëren bij Cap. Ik heb de indruk dat hij nog meer ingevallen is t.o.v. zijn aankomst bij ons, ongeveer 3 weken geleden.

Knappe pup, Mkango! Hopelijk kun je haar snel bezoeken :) Is het de bedoeling dat ze op termijn met je meekomt naar hier? Of is dat niet zo gunstig voor haar carrière?

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:15

Ja krachtvoer idd! Ben heel benieuwd, jullie horen van mij :)

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:52

Mkango; verwant aan de mijne? wat leuk? wat zijn je plannen met haar dan? want die van mij was niet zo'n ster op de baan hahah

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 13:35

singa schreef:
Wat zien jullie paarden er allemaal goed uit! Mooie rijfoto's ook!

Gelukkig was je er op tijd bij, Euridicey! Blijft toch altijd schrikken, koliek. Hou ons zeker op de hoogte over de Wholegain, ik ben benieuwd. Als ik het zo lees is dat krachtvoer? Ik ben toevallig vanmorgen een zak Equifyt Zupa gaan halen. Dat is slobber, als extraatje dus, in de hoop ook wat meer vulling te creëren bij Cap. Ik heb de indruk dat hij nog meer ingevallen is t.o.v. zijn aankomst bij ons, ongeveer 3 weken geleden.

Knappe pup, Mkango! Hopelijk kun je haar snel bezoeken :) Is het de bedoeling dat ze op termijn met je meekomt naar hier? Of is dat niet zo gunstig voor haar carrière?
Nee, ik ga weer daarheen. Ze is ook al teruggetrokken uit de sport. :P Ik had er eigenlijk alweer moeten zitten, maar ik heb besloten op zoek te gaan naar een andere baan, dus de verhuizing terug naar de UK laat even op zich wachten.

Desi_2409 schreef:
Mkango; verwant aan de mijne? wat leuk? wat zijn je plannen met haar dan? want die van mij was niet zo'n ster op de baan hahah
Ja, Gentle Souls vader (Iffraaj) is ook de vader van Auroch. :D De mijne was ook niet zo goed, maar heeft wel een goede stamboom en leek op zich wel talent te hebben, maar niet de mentaliteit, dus ik ga sowieso met haar fokken en verder vooral dressuren, lekker naar buiten, misschien hier en daar een sprongetje en gewoon lekker lol maken. :D

eempje41

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 16:44

Desi_2409 schreef:
Ziet er goed uit Eempje41! Jullie zijn een prachtige combinatie! Hoe lang heb jij hem al en hoe ben jij begonnen met "omscholen"

Ik heb hem nu ruim 2 jaar. Waarvan we bijna een jaar vrijwel niet gereden hebben. Toen hebben we wel heel veel aan de hand gewerkt en aan de dubbele lijnen wat echt mega heeft geholpen.
Het echt dingen uitleggen en dus de eerste stappen van het "omscholen" etc heb ik dus voornamelijk vanaf de grond gedaan. Wel echt onder begeleiding van mijn instructrice met ncsah achtergrond. Omdat ik hier zelf ook nog niet helemaal in thuis was en het voor Denver ook een soort revalidatie traject was/is.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 17:47

Leuke foto's Eempje!
Lief Mkango <3

We hebben eigenlijk te veel paarden op dit moment, maar wat is eentje meer...
9-jarige ruin die tot december gekoerst heeft, dus hij mag eerst even de wei op om lekker paard te zijn. Hij kan goed bewegen en zijn volle broer springt fantastisch, dus daar kan hij ook wel talent voor hebben. Kan niet wachten totdat we in mei samen aan de slag kunnen :D

Afbeelding

Afbeelding

eempje41

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 18:10

Oeeeh wat een knapperd Snow White. Heeft hij nou stippen of lijkt dit alleen zo?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 18:25

Wat een leukerd zeg!! Heel veel plezier met ‘m!

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 18:45

Wat een stoere ruin, mooie bouw ook!