Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ChefsSpecial

Re: Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 23:11

Dank je wel! Duidelijk inderdaad, want konikpaarden worden toch maar max. 1.35 geloof ik? Cheyenne haar zus was 1.30 ongeveer, duidelijk kleiner en helaas ook te klein voor mij, want het karakter is geweldig.... Als je ermee overweg kunt ;)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 23:46

die heeft dan inderdaad een mooie hoogte gekregen

koniks zijn zo tussen de 1,30 en 1,40 maar ze zijn er wel groter, vooral in landen waar ze meer als rijdier worden gebruikt zie je meer grotere koniks van rond de 1,45.
De mijne is zo'n 1,40 maar 3,5 dus nog groeiende.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 00:05

1.40 is al een mooie maat, omdat ze zo compact en stevig gebouwd zijn kunnen ze toch ook vaak meer hebben?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 00:30

compact en stevig? := ooit al eens een konik van dichtbij gezien? :D
ze zijn wel sterk en kunnen wel wat hebben maar ik zal er niemand op willen die veel groter of zwaarder is dan mij(1,64m)

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 00:53

Ik heb nog nooit een "volle" konik van dichtbij gezien, vandaar mijn vraagteken erachter ;)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 11:36

dan bij deze, koniks zijn niet stevig gebouwd. Het zijn warmbloedpaardjes en hun bouw komt eerder overeen met een arabier.
vanaf een foto kunnen ze best stevig lijken, vooral degene met wat korte benen maar als je er naast staat zul je zien dat dat echt niet zo is.
nu met wintervacht lijkt mijn konik heel wat maar haar haren zijn dan ook 5 cm lang waardoor ze meteen 10cm breder lijkt maar dit is haar in zomervacht
Afbeelding

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 12:31

Klopt, veel groter dan rond de 1,40 zul je ze niet zien in NL denk ik, (mijne is 1,41 :D ) Koniks zijn idd niet breed en grof gebouwd, maar best fijntjes. Moet zeggen dat mijn Konik wel wat grover is dan die van Van hoor, maar ja, ik heb dan ook een ruin en geen merrie, zit natuurlijk ook verschil in.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:23

Hoi Denise, ik heb ook n ruin, net als Nadine, en hij is ook wat grover dan Wolf van Van. Maar Jull bleek bij opmeten toch ook maar n goeie 1,40 m, lijkt door zijn toch wel grote hoofd (in vergelijking met hun lichaam is hun hoofd wel veel groter dan bv bij een welsh of arabier) grover /struiser. Jull heeft qua hoefschoen maatje 0(renegades) en ik ken mensen met n warmbloedpony die 1,35 m is en 2 maten groter heeft dan Jull, koniks hebben betrekkelijk kleine, maar wel zeer sterke hoeven. ze zijn wel zeer sterk, daar ben ik van overtuigd, ik had 15 jaar geleden een konikmerrie van 1,32 m waar ik toen vele lange tochten mee gedaan heb, en echt, ze geven niet op en moeten niet onderdoen voor grotere paarden hoor. er kunnen best grotere mensen ook op rijden, dat is mijn mening. Ik heb contact met een poolse, Pia Schuler, ze is getrouwd met een nederlander en woont in polen, hebben ook koniks, en Nico, haar man, is zeker 1,70m en rijdt ook lekker met de koniks. MAAR, je moet een konik wel de tijd geven om "uit te rijpen", en dat zijn ze pas volledig op 6 jaar! Dus VAN:over2,5 jaar gaat je wolfje NOG beter en NOG mooier en NOG wat groter zijn met NOG betere conditie...the best is yet to come.
Op trektochten in duitsland (via Eifel zu pferd)heb ik wel ns kruisingen gezien van paint met konik... ik vind deze alvast een zeer geslaagde combi. Zat er hier een hele tijd terug ook geen meisje op de forum met n krusing konik??? ik herinner me nog dat we de afstamming min of meer konden teruvinden in polen? Voor mezelf hou ik het liever bij het pure ras, omdat ik niet zo'n beste ervaringen heb met kruisingen in het algemeen, ofwel hebben ze het goede van beide rassen ofwel niks ...En ik ben ook niet zo groot(1,68m)dus is Jull voor mij voldoende groot.

Hij is trouwens weer behoorlijk opstandig op het moment. Die momenten gaan nu fel op en af.We zijn dus in zijn puberteit vrees ik, in de testfase. er zijn dagen dat hij dat even vergeet en weer poeslief is, andere momenten kan hij het behoorlijk uithangen... ik heb n adres in de buurt gevonden (40 km van hier) waar iemand met erg veel ervaring in horsefullness en NHS werkt en les geeft. Heb me aangesloten en ga binnenkort bij haar een paar dagen intensief trainen , laat jull dan ook een dag of 3 daar zodat ik 2x per dag kan trainen met m, bij haar, en nadien is het de bedoeling oefeningen mee te nemen , thuis te oefenen en maandelijks terug te gaan voor een les om bij te sturen en verder te leren.

nadine: ik hoop dat het meevalt, maar toen je schreef dat hij met het been sleepte, vond ik het wel akelig klinken. Mijn zus is veeartse en slepen wijst vaak op een geknelde of kapotte zenuw, zodat de pezen niet meer de reflex hebben om het been correct te zetten. Zie je vaak bij honden.katten die een infarct hebben gehad....

Ik brand alvast een kaarsje op de goede afloop joh!

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 15:43

Dankjewel ghashira! Ja ik zit ook erg in spanning en hoop dat het allemaal weer goedkomt. Ik heb het razenddruk met de studie, maar kan me helemaal nergens op concentreren, mijn gedachten zijn steeds bij Pumbaa. Kan het gewoon niet geloven dat het ons overkomt..de foto's worden waarschijnlijk pas volgende week vrijdag gemaakt dus tot die tijd zit ik/wij in spanning, echt afschuwelijk die onzekerheid..

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:25

elke paard is pas uitgegroeid op 6 tot 8 jaar dus dat is niks raars
door het grote hoofd lijken ze inderdaad ook breder. Die van jullie staan ook wat korter op de benen dan Wolf dan lijken ze ook meteen wat compacter.
en ze zal best een grotere ruiter kunnen dragen maar dat vind ik niet nodig zeker niet intensief rijden, vind het sowieso niet nodig dat er iemand anders op komt :Y)

en Juul is lekker aan klooien :D Wolf laat ook wel duidelijk merken als ze ergens niet mee eens is, jammer voor mevrouw ben ik ook heel duidelijk in dat dat wat ik wil ook gaat gebeuren.

slepen is inderdaad geen goed teken, vreselijk ook dat je zo lang moet wachten op het maken van foto's

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:05

hoe maken ze die foto's trouwens??bij jou op stal of weide of in een kliniek???? foto's die op stal worden genomen, of op een niet 100% gelijke bodem, geven soms vertekende beelden. ONze hengst werd ooit met hoefbeenartrose gediagnosteerd door een foto die op de stal genomen werd bij e vorige eigenaar... toen hij bij ons was, hebben we hem laten keuren in een dierenkliniek, want om te mogen dekken moest hij sowieso 100% ok zijn. Dus complete klinische keuring, foto's maar ook lopen etc.. bleek niks artrose te zijn. Intussen zijn we meer dan 10 jaar later en gaat Shakeer nog steeds mee op buitenritten(heerlijk vindt hij dat-n keertje wat anders dan enkel voor spermafabriekje te dienen he),hij loopt elke dag buiten en galoppeert dat het een lieve lust is, dus gelukkig hebben we die vertekende foto nooit geloofd... Onze lieve Shak is intussen wel half blind, dankzij een heks van een merrie die hem op zijn oog sloeg met haar hoef, en een heks van een veeartse destijds, die zei dat het zo wel goed ging komen met wat simpele oogzalf. terramicine... toen we er een oogartse voor paarden bijhaalden, was het al te laat..hij heeft zijn oog nog, maar het is dof blauw gekleurd en je merkt dat hij qua zicht helemaal anders reageert... hij kan nog steeds perfect dekken want dit is geen erfelijk kwaaltje natuurlijk, maar om te rijden is hij nu wel erg afhankelijk van zijn ruiter, mijn man meestal, of een goede vriend...(niet iedereen stapt zomaar op shakeer, zeker niet als de merries mee op rit gaan)..; maar nog steeds doen we het wel, we laten hem dan aan de kant van het fietspad lopen en niet kant van auto's, en midden in de groep, zo is hij 'gesteund' qua breedtezicht. Verder is het aan de ruiter om duidelijke commando's te geven en hem te leiden. Als hij merkt dat dat goed zit, vertrouwt hij volledig op zijn leider. Heb daarstraks nog een artikel gelezen over een man die een hengst kocht (darco zoon) en er jachtritten mee ging rijden..is helemaal fout uitgedraaid, hengst viel hem gewoon aan met tanden bloot ..haha, sommige mensen gaan er toch zo licht over..een hengst hou je niet zomaar als pleziertje hoor. Als hij niet moet dekken, castreer hem dan. en als hij moet dekken, zorg dat hij een goed handelbaar karakter heeft, anders is hij geen dekhengst waardig, dat is mijn mening. een hengst die haast 300 dagen op een jaar in een box moet worden gesloten omdat hij niet handelbaar is, dat is dierenmishandeling. Dit is even volleidg off topic, maar bon...
in elk geval, nadine, ik bid echt voor je dat het goed komt met pumbaar, maar denk eraan: foto's zijn momentopnames en niet altijd in ideale omstandigheden... mss zijn een extra opinie ook handig, maar natuurljk ook weer kostelijk... jammer dat het altijd meteen zoveel kost.... Wij hebben nog geluk dat we hier niet zo gek ver (een uurtje rijden) van de universitaire dierenkliniek wonen, van gent. daar valt het qua prijs allemaal best mee en heb je echt de superbeste zorgen...
Duimen allemaal voor Pumbaa, hij verdient het ech(en nadinee ook)

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:03

Lief ghashira, dankjewel!! En idd Van, moet echt heel lang wachten met het maken vd foto's...
Ik kan Pumbaa helaas niet vervoeren door zijn enorme trailertrauma (steigeren, opzij springen e.d. is niet bevorderlijk voor het been), dus komen ze langs. Alleen dat moet in een gesloten, schemerige locatie met een vlakke ondergrond. 100 meter verderop zit een manege/pensionstal en ik heb kunnen regelen dat ik daar terecht kan, wat hartstikke fijn is. Bij mij op de weide kan het ook gewoon niet...Ik ben gisteren behoorlijk in paniek geweest toen ik Pumbaa zag, hij kon bijna niet meer lopen, hij hinkte in stap behoorlijk en elke stap deed pijn, hij strompelde gewoon. Wat doet het zeer als je je paardje zo ziet. Been is nu dik en warm en heb meteen DA gebeld en die dacht toch voor 90% aan een hoefzweer. De hoefsmid heeft er anderhalve week geleden naar gekeken en kon toen niets vinden, maar goed dat is natuurlijk alweer een tijdje terug. De verschijnselen lijken idd op een ontsteking. Ik hoop gewoon zo erg dat het een onschuldige hoefzweer is en aan de ene kant ben ik nu gerustgestelder. Maar het kan natuurlijk ook wel een breuk zijn, dus ik weet het nog steeds niet zeker. Ga vandaag het voetje weken en morgen de smid erbij. Heel erg bedankt voor jullie steun, waardeer ik echt en doet me erg goed. Ik hou jullie op de hoogte!

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:49

Poeh, heb het vandaag even gehad met Juul..;tsjonge, wat heeft ie kuren..ik bewonder Nadine haar geduld met Pumbaa..hopelijk pubert Juul niet te lang, want dit is echt niet fijn meer. Hij staat nou even op de wei 7:7, 24/24 omdat we boxen te kort hebben, er zijn 2 shetlanders verkocht, want er komen 2 welshjes a in de plaats, de shetters waren nl te lui om de koets te trekken, en omdat we toevallig 2 leuke goede welshjes konden kopen, hebben we het zo gedaan. Ons Wiske (met zomerschurft) vertrekt naar een jong gezin aan de kust, waar ze wrsch van haar zomerschurft geen last meer gaat hebben (ze is geschonken)en Veronie is hier vlakbij bij mensen met een jong kind, ook supergoede thuis. Kan haar alle dagen gaan zien, is op 10 minuutjes van hier..dus no regrets. Staat Jull nu tijdelijk op wei dus, met andere zwarte shetlander Odine. Hij heeft er n schuilstal en voldoende hooi en drank, dus geen probleem, ..zou je denken dat hij zijn energie beter kwijt raakt door het constante buiten lopen. nee dus...kom ik de weide, viel hij mij gisteren aan..jawel dus..zorg ik al meer dan n jaar voor meneertje, heb hem van de slacht gered, doe er alles voor, parelli cursus gevolgd, lessen, trainingen en veel geduld en tijd... krijg je dat.. het rijden ging al helemaal niet meer... opstappen liet hij zoals altijd goed doen, maar bji mijn commando om in stap te gaan, ontplofte hij gewoon... ben er gelukkig op kunnen blijven, heb hem wel goed gestraft, dan denk ik weer: is dat wel ok, ik bedoel, maak ik hem niet bang daarmee, als ik hem sla???maar ja, wat doe je dan op zo'n moment??? Slecht gedrag afstraffen toch? Hij ging er als n speer vandoor in galop, en maar bokken. Toen ik hem eindelijk onder controle had en hij stilstond, heb ik hem terug laten galopperen, hij werd uiteindelijk moe, maar heb hem doen verderlopen, zweep er even op. ja, dat kan ik nou echt niet luchten. Hij mag best puberen en proberen, maar ik wil er niet mee verongelukken. uiteindelijk leek het ok te gaan tot ik hem afzadelde en hij loodrecht voor me stond en uithaalde met zijn voorbenen!!!!! poefh, heb zin om me lazarus te drinken, want dit gaat echt een brug te ver voor me.. Weet niet wat er mis gegaan is..laatste tijd is hij op en af, gaat goed en dan test hij weer, maar ok, dat is de leeftijd..heb nooit toegegeven, slecht gedrag soms genegeerd, zonder zweep dus, maar wel mijn wil opgelegd en hij plooide steeds vrij snel. goed gedrag altijd erg beloond. Nou dit..dit heb ik zelfs bij jonge araabs niet meegemaakt, ze proberen vaak wel , maar zo uithalen en steigeren, nou nee;daar stopt het bij mij.... help, ... mijn man zegt nou: zie je wel, zo'n wild dng... maar ik geef nog niet op... mss morgen beter?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:42

dat is zeker geen normaal puber gedrag Ghashira, weet je zeker dat hij nergens last van heeft? of misschien teveel verandering de laatste tijd?

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:05

Jeetje ghashira, wat schrik ik daarvan. Wat een raar gedrag zeg, idd echt te fel om alleen maar testgedrag te zijn lijkt me. Pumbaa was ook zo toen ik hem in het begin had, maar hij had voor dat hij bij mij was een hele nare ervaring gehad en had toen nog geen vertrouwen in mij, dus de situatie lag heel anders. Jij hebt Juul idd al een jaar en hij kent je, is aan je gehecht en nu dit. Echt apart hoor. Vind het echt jammer voor je dat je nu zo'n dip hebt met Juul, echt balen! Maar niet opgeven hoor, komt echt weer goed, je weet wat voor karakter erin zit en daar moet je aan vast houden. Misschien mankeert hij wat lichamelijk? Of ligt het zadel miss niet lekker? Of idd, wat Van zegt misschien teveel dingen gebeurt of verandert wat hij allemaal nog even moet verwerken? Zal hem even een paar daagjes rust geven en dan kijken hoe hij is, weet zeker dat dat wel gaat veranderen hoor. De dierenarts zei laatst tegen mij: 'jeetje wat heb jij een ontzettend lief paard zeg' en toen ik vertelde dat hij loedervals was toen ik hem kreeg geloofde ze haar oren niet. Dus de moed niet opgeven hoor. Ik krijg het idee dat Juul je iets duidelijk wil maken, als er 1 ding is wat ik geleerd heb van Pumbaa's gedrag is het wel dat ik heb leren luisteren en kijken naar wat hij bedoelt en aangeeft op elk vlak.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:44

Gisteren is de hoefsmid geweest voor Pumbaa (weer een andere hoefsmid, niet mijn eigen), ivm een eventuele hoefzweer. Hij kon nog niks vinden, maar denkt toch sterk aan dat de kreupelheid van de scheur in zijn hoef komt (die heeft hij ongeveer net zo lang als de kreupelheid zelf). Het is een behoorlijke scheur en zit toch veel dieper dan verwacht (hij heeft hem uitgeholt)en op die plaats is het ook gewoon veel gevoeliger (met de tang gecheckt). Hij heeft hem nu weer anders bekapt zodat de druk eraf is en hij minder last zal hebben. Het is een diepe scheur in het midden vd hoef en begint niet onderaan en niet bovenaan. Hij liep na het bekappen wel weer wat beter leek het, maar als het niet veel beter wordt komt er eind vd week of begin volgende week een ijzertje onder en dan moet het wel verbeteren volgens hem. Het been is niet meer warm, nog wel dik, maar dit kan ook vocht zijn doordat hij er bijna niet op staat en ik laat hem ook niet meer lopen nu, wat ik eerder wel deed, omdat ik bang ben dat dat misschien kwaad kan..Doordat de grond gaat ontdooien is het denk ik minder pijnlijk voor hem nu. De smid raadde de foto's maken af, hij zei dat kan altijd nog, ik zou eerst kijken hoe het nu gaat. Dus daar vertrouw ik dan maar op en als het goed gaat hoeven er geen foto's meer gemaakt te worden. Mocht het probleem toch elders liggen, dan worden er uiteraard wel foto's gemaakt. Het is dus allemaal nog onzeker en ik kan alleen maar afwachten. Iedereen zegt weer wat anders (smid, dierenarts, weer een andere smid) dus ik blijf voorlopig maar bij het advies van deze smid (hij werkt ook voor de dierenkliniek) en wacht het maar weer even af of he nu gaat verbeteren. Hij loopt op sommige momenten weer wat beter, en soms toch kreupel, het blijft lastig en weet nou nog steeds niet wat hij precies heeft. Zal vanmiddag weer kijken of hij al weer wat beter loopt als gisteren.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:57

hopelijk is het inderdaad 'maar' die scheur :)
welke kliniek ga jij eigenlijk

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:14

Dat hoop ik ook!! Ik heb er nog wel mijn vraagtekens bij, maar zal wel zien. Arts en Dier in Klijndijk, die hebben ook een speciale paarden afdeling.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:53

daar kom ik ook :D dan heb je zeker Edward er bij gehad, die kun je echt wel vertrouwen is een goede smid, kwam er ook jaren met mijn paarden (nu niet meer omdat ik hem persoonlijk niet kan luchten)

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:54

Ja klopt! Haha, wat grappig dat jij daar ook komt. Ja, hij staat goed aangeschreven idd, een vriendin van me heeft hem ook als hoefsmid en is altijd heel tevreden. Ik hoop idd dat hij het bij het goede end heeft. Ik denk dat hij met een ijzer eronder wel beter zal gaan lopen. Hij loopt nu ook weer duidelijk wat beter (maar nog lang niet goed) in vergelijking tot het weekend toen de grond zo hard was en hij echt aan het strompelen was. Hij wilde vandaag galopperen zo blij was ie dat ie weer even uit de kleine paddock mocht, maar dat ging niet echt goed natuurlijk met dat kreupele beentje :(:) Maar denk idd dat de pijn wel te verdragen is, anders zou hij dat niet doen lijkt me. Zijn beentje is nog wel wat dik (rond de kogel) en was vandaag ook weer iets warmer dan gisteren. Maar heb hem op het zachte (echt die modderige grond) heel even goed zien draven, wat me weer hoop gegeven heeft, echt een paar goede drafpassen. Ik had eten in mn hand, dus kan ook best dat hij gewoon zo gefixeerd op de muesli was dat hij door de pijn heen liep. Maar ik wil graag geloven dat het gewoon goedkomt :j

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:59

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 10:13

@nafine_yvana... Dat is een hoax.... Precies hetzelfde bericht heeft er een half jaar geleden ook al opgestaan...

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 11:22

Oh thanks, dat wist ik niet. Kreeg het toegestuurd van een vriendin, dus ging ervanuit dat het gewoon waar was...sommige mensen...

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 17:59

klijndijk is hier dichtbij, kom er al sinds we paarden hebben, met mijn huisdieren kom ik er overigens niet, veel te duur :Y)

Wolf haar hals op dit moment -O-
Afbeelding

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:51

goh,was effen niet meer online geweest, wegens voorbereidingen voor Flanders Horse Expo komend weekend...Mijn man is met een van de personeelsleden vanavond de opsteling van onze stand gaan doen...
druk druk.. ben nog deze namiddag wat representatief en modieus kleedsel gaan halen voor me, tafelkleden en drank... daarbij zijn onze 2 welsjejs geariveerd en hebben extra aandacht nodig. Met Diana lukt het redelijk, alleen lijken haar flanken en achtereind behoorljk gevoelig. Maar Kyra heeft er al wel even opgezeten. Star, het ruintje is heel actief, heel nieuwsgierig maar ook heel stressy. Borstelen ging nog net maar opzitten was geen sprake van. Misschien zit ik er beter zelf eerst even op voor ik het leven van mijn dochter riskeer.
Jull vandaag gewoon gevoerd..hooi gaan leggen en hem wat geobserveerd..lijkt nog het zelfde, hij is ook enorm aggresief naar de shetlander Odine ... vreemd en ik weet me geen raad, heb bovndien geen tijd nu, met de beurs op komst...2 zieke honden, pff, mijn hoofd draait dol... gelukkig kan ik even mijn ding kwijt bij jullie, jullie wetn ook hoe koniks zijN. Ik heb wel vast een trainingsdriedaagse geboekt bij Karin Vandenborre in oudenaarde, op 27-29 maart..;zal al gauw daar zijn;Jull gaat er 3 dagen logeren en ik neem er dagelijks 2 u les: grondwerk, horsefullness , de band tussen paard en ruiter versterken of herstellen, gewoon een goeie band:leider-paard creeeren ... luisteren naar de noden van je paard..ik denk dat het in julls geval goed zal zijn.... want ik weet bst veel, maar pretendeer niet alleswetend te zijn, dus hulp van iemand die veel meer weet, is altijd welkom.