Het Connemara topic, deel 2!

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Punz

Berichten: 8601
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 00:24

Google translate uitzetten, en gewoon via de oorspronkelijke site zoeken

Rosje8
Berichten: 296
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 18:06

hebben jullie foto's op je connemara? en hoe groot is je connie en hoe groot ben je zelf?

Zou ik met mijn 1.63 ook nog staan op een wat kleinere van bv 1.42?
Ik weeg nog geen 50 kilo dus dat zal het probleem niet zijn.
Ik kan het gewoon moeilijk inschatten en waar ik heb gekeken waren ze soms nog zo iel dat het ook geen goed beeld gaf denk ik.

Bar

Berichten: 3994
Geregistreerd: 09-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 19:27

Afbeelding

Dat past makkelijk. Ter vergelijking. Pony op de foto is 1.45 en de ruiter is 1.78

bren979
Berichten: 211
Geregistreerd: 18-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 18:36

Iemand een idee?

Pony, ruin 12 jaar is niet in goede doen. Erg sloom, veel hoesten en nauwelijks willen lopen. Dagen erna niet meer gehoest en sloomheid niet meer zo erg als eerst maar niet zoals het hoort. Gelukkig ligt het niet aan zijn longen. In rust en na inspanning onderzocht. Verder niets kunnen vinden. Na bloed afname blijkt hogere leverwaarden.
Kuil is van goede kwaliteit zonder jacobskruid. Staat 24/7 buiten

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 19:47

Bloedafname is gebeurd en wat zegt de dierenarts er dan van.

Saaams

Berichten: 13322
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 19:48

Leverbot?

bren979
Berichten: 211
Geregistreerd: 18-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 21:10

kitobeer schreef:
Bloedafname is gebeurd en wat zegt de dierenarts er dan van.

Die vroeg of het kuil van goede kwaliteit zonder jacobskruid was, morgen weer overleg.

Dit betreft trouwens niet mijn pony maar die van een vriendin. Was nieuwsgierig, zal eens kijken naar leverbot. Nooit van gehoord

esje007

Berichten: 620
Geregistreerd: 14-05-12
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 22:44

Rosje 8, ik rij op een pony van 146 en ben zelf 173.
Afbeelding

Afbeelding

Punz

Berichten: 8601
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 23:23

1.68 op 1.48 (de valk) en 1.53 ( het schimmeltje):


Afbeelding



Afbeelding

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 00:15

Ik ben 1.65m, Mallow is 1.54m :)

Afbeelding

Rosje8
Berichten: 296
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:19

Thanks voor de foto's, daar kan ik wat mee :D

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 22:22

Deze dame is 1,39/1,40m. Zelf ben ik 1.68.
Kan nog net. :D

Afbeelding
Afbeelding

Supertje

Berichten: 7099
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 22:18

Hallo, ik kom hier ook even binnenvallen :)
In de zoektocht voor een leuke pony zijn we bij Connemara’s beland en hebben er afgelopen weekend een aantal bekeken, en er zaten er zeker een paar tussen die ik wel heel erg leuk vond ;) Twee ervan specifiek, allebei ruinen (ik wil ook per sé een ruin). Een erg leuke 6 jarige schimmel (wat ik dus niet wilde :+ ) en een bloedmooie 4 jarige vos.
Mijn nichtje van 9 moet er ook (of misschien zelfs vooral) op, en gezien de leeftijd en ervaring denk ik dat we voor de 6-jarige gaan, de 4-jarige was nét zadelmak en dat vind ik voor zo’n uk een beetje veel van het goede ook al was hij enorm koel en braaf. Ook was hij aan de grote kant, even een stok langs gehouden en gewoon 1.54 en bovendien een tank :wow: := .
Maar goed, schimmeltje ben ik dus sowieso in geïnteresseerd, ook 1.50 maar een stukje fijner gebouwd en een enorm goede beweger. En heel misschien, als het haalbaar is, ben ik ook wel geïnteresseerd in de vos := Maar dan puur voor mezelf.

Nu vind ik het nogal moeilijk om iets te vinden over de pony’s in de afstamming, ik zie door de bomen het bos niet meer....
Kan iemand me daar iets meer over vertellen? Schimmeltje is van Atlantic Tiger x Laerkens Cascade Dawn x Windy’s Boy, en dus best behoorlijk ‘lijnenteelt’ (vv van Atlantic Tiger is Hazy Dawn, en vvm is ook Hazy Dawn, 2x in de 3e generatie dus). Is dat gangbaar bij Connemara’s? En produceert deze lijn een beetje leuke sportpony’s? Pony beweegt echt apart overigens.

De vos is van Leág x Sydserff Thunderstorm x Earl of Newbridge. Leág is ook een kleinzoon van Hazy Dawn, is deze hengst gewoon heel veel voorkomend?

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 15:47

Supertje schreef:
Hallo, ik kom hier ook even binnenvallen :)
In de zoektocht voor een leuke pony zijn we bij Connemara’s beland en hebben er afgelopen weekend een aantal bekeken, en er zaten er zeker een paar tussen die ik wel heel erg leuk vond ;) Twee ervan specifiek, allebei ruinen (ik wil ook per sé een ruin). Een erg leuke 6 jarige schimmel (wat ik dus niet wilde :+ ) en een bloedmooie 4 jarige vos.
Mijn nichtje van 9 moet er ook (of misschien zelfs vooral) op, en gezien de leeftijd en ervaring denk ik dat we voor de 6-jarige gaan, de 4-jarige was nét zadelmak en dat vind ik voor zo’n uk een beetje veel van het goede ook al was hij enorm koel en braaf. Ook was hij aan de grote kant, even een stok langs gehouden en gewoon 1.54 en bovendien een tank :wow: := .
Maar goed, schimmeltje ben ik dus sowieso in geïnteresseerd, ook 1.50 maar een stukje fijner gebouwd en een enorm goede beweger. En heel misschien, als het haalbaar is, ben ik ook wel geïnteresseerd in de vos := Maar dan puur voor mezelf.

Nu vind ik het nogal moeilijk om iets te vinden over de pony’s in de afstamming, ik zie door de bomen het bos niet meer....
Kan iemand me daar iets meer over vertellen? Schimmeltje is van Atlantic Tiger x Laerkens Cascade Dawn x Windy’s Boy, en dus best behoorlijk ‘lijnenteelt’ (vv van Atlantic Tiger is Hazy Dawn, en vvm is ook Hazy Dawn, 2x in de 3e generatie dus). Is dat gangbaar bij Connemara’s? En produceert deze lijn een beetje leuke sportpony’s? Pony beweegt echt apart overigens.

De vos is van Leág x Sydserff Thunderstorm x Earl of Newbridge. Leág is ook een kleinzoon van Hazy Dawn, is deze hengst gewoon heel veel voorkomend?


Waar moet de pony uiteindelijk aan voldoen? En niet enkel voor gezinspony dienen. Moet hij goed kunnen dressuren of springen ? Goed bedenken wat jullie doel samen gaat zijn. Je hebt verschillende types connemara. Ze zijn allemaal over algemeen goed bomproof maar je hebt erbij die het nut niet inzien van voorwaarts lopen en je hebt erbij die juist heel vlug zijn. Vergis je hier niet in.

Supertje

Berichten: 7099
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 16:41

kitobeer schreef:
Supertje schreef:

Waar moet de pony uiteindelijk aan voldoen? En niet enkel voor gezinspony dienen. Moet hij goed kunnen dressuren of springen ? Goed bedenken wat jullie doel samen gaat zijn. Je hebt verschillende types connemara. Ze zijn allemaal over algemeen goed bomproof maar je hebt erbij die het nut niet inzien van voorwaarts lopen en je hebt erbij die juist heel vlug zijn. Vergis je hier niet in.


We willen een leuke allrounder, nichtje wil wel serieus rijden en een beetje pit mag echt wel, ze is jong maar wel heel handig en niet bepaald snel onder de indruk.
Schimmeltje was vlug/voorwaarts maar absoluut niet nerveus. Beweegt behoorlijk groot, maar was wel makkelijk terug te rijden, ook door mijn nichtje, niet rennerig.
Pony’s zijn beide import, ik ben bekend met paarden uit Ierland en de UK, en ik weet heel goed dat goed aangereden daar vaak iets anders betekent dan hier :+ Deze was dressuurtechnisch echter heel netjes voor elkaar en maakt ook een hele leuke sprong. Springen heeft hij vaker gedaan denk ik, opvallend was namelijk dat de wissels er wel erg goed opzaten :+

De 4 jarige vos was heel braaf maar vond zichzelf wel helemaal het ventje. Goed zadelmak, maar dat was het ook wel. Ook in de omgang redelijk groen maar vriendelijk. Ondanks dat hij minder voorwaarts was minder ‘safe’ dan de schimmel, maar dat is niet heel vreemd natuurlijk. Daar zou voorlopig ook geen kind op komen uiteraard, hoewel ze hem daar in de bak prima kon rijden en ik dat ook wel aandurfde. Hij was voor haar erg groot nog ook, echt een kolos. Ik gok zo dat hij shows aan de hand heeft gelopen gezien zijn conditie. Die zou dus voor mij zijn, maar daar denk ik nog even goed over na, gaat wel een berg tijd (en extra geld) in zitten natuurlijk en ik heb ze niet aan huis staan. Voornamelijk dressuurmatig, ik mag al 22 jaar niet meer bij de pony’s springen namelijk :D

Kind heeft overigens best wat ervaring, ze rijdt hier op stal verschillende pony’s en heeft de laatste paar jaar fanatiek op mijn tinker gereden. Nu is de gemiddelde tinker wel wat anders dan een Connemara natuurlijk, maar deze was ehm... ‘apart’ := behoorlijk luxe en watervlug. Heel onverwacht afscheid van moeten nemen, en we missen hem en gewoon zelf een paard hebben allebei enorm.

Punz

Berichten: 8601
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 20:35

Supertje:
Hazy Dawn is inderdaad een ( erg) veel gebruikte hengst.
Daarnaast gaat het om een relatief klein stamboek met een relatief smalle genetische basis, dus verwantschap kom je snel tegen.

Het schimmeltje heeft voor mij heel bekende lijnen, is in principe goed gefokt. De lijnen van de vos zou ik verder moeten bekijken, die zijn me wat minder bekend ( maar kan meer over mij zeggen, dan over de vos natuurlijk :D )

Vooral heel belangrijk is dat beide dieren gestest zijn op HWSD. Een drager kun je prima kopen, een lijder niet.

Zie de website van het stamboek voor meer informatie:

http://connemara.nl/veelgestelde-vragen/

Supertje

Berichten: 7099
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 23:46

Punz schreef:
Supertje:
Hazy Dawn is inderdaad een ( erg) veel gebruikte hengst.
Daarnaast gaat het om een relatief klein stamboek met een relatief smalle genetische basis, dus verwantschap kom je snel tegen.

Het schimmeltje heeft voor mij heel bekende lijnen, is in principe goed gefokt. De lijnen van de vos zou ik verder moeten bekijken, die zijn me wat minder bekend ( maar kan meer over mij zeggen, dan over de vos natuurlijk :D )

Vooral heel belangrijk is dat beide dieren gestest zijn op HWSD. Een drager kun je prima kopen, een lijder niet.

Zie de website van het stamboek voor meer informatie:

http://connemara.nl/veelgestelde-vragen/


Dank je :) HWSD had ik al wel naar gekeken, werd daar door de verkoper ook op gewezen overigens. De schimmel is niet getest, zijn moeder ook niet, maar vader is N/N getest. De vos is wel getest en N/N.

Punz

Berichten: 8601
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 00:38

Dan hoef de schimmel idd niet getest te worden : met een vrije vader kan hij hooguit drager zijn en dat merk je in het gebruik als rijdier niet.

Fijn dat de verkoper je ook op hwsd wees
( ben nu wel heel benieuwd wie de verkoper is)

Supertje

Berichten: 7099
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:16

Ennnn sinds gisteren ben ik eigenaar van [paard] Een 6-jarige Connemara ruin van Atlantic Tiger x Laerkens Cascade Dawn x Windy’s Boy.
Afbeelding

Hij is zo’n 2 maanden geleden geïmporteerd uit Ierland. Gisteren is hij bij ons afgeleverd, en ik was onder de indruk van hoe kalm hij alles onderging. Alles vindt hij tot nu toe erg interessant, maar spannend zeer zeker niet.
Laatst bijgewerkt door Melissa0304 op 16-04-21 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd op verzoek

Saaams

Berichten: 13322
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:26

Aah wat leuk, die heb je zo te zien gekocht bij Anouk!

En wat rijd ze er netjes mee weg zo met haar grootte. Kan ze mooi op doorgroeien!

Veel geluk!
Hier ook eentje van laerkens cascade dawn. Top karakters.

Supertje

Berichten: 7099
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:46

Klopt inderdaad, hij komt bij Anouk vandaan. Hele positieve ervaring daar!

Tot nu toe is het echt een schatje, súper vriendelijke pony. Wel vlug maar hartstikke eerlijk.
En ze kan er inderdaad nog even mee vooruit, we wilden ondanks haar leeftijd liefst een grote D, maar het is zelfs een E geworden :+ Ze is wel vrij lang (echt net 9 geworden een paar weken terug en nu al 1.42) dus het past best.

Punz

Berichten: 8601
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 14:55


esje007

Berichten: 620
Geregistreerd: 14-05-12
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 15:12

Gefeliciteerd met jullie aanwinst!! *\o/* *\o/*

TinekeVD
Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-11-14

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:20

Super leuk! Gefeliciteerd met jullie aanwinst en veel plezier en geluk samen

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:39

Afbeelding

Vandaag word deze knapperd 4j.
Wat vliegt de tijd toch. Vorig jaar nog niet zadelmak en inmiddels rijden we lekker rond. Met beleid uiteraard.
Hij krijgt wekelijks een massage. En hij ziet er echt goed uit.

Van schraal manneke uit Ierland uitgegroeid naar een knappe E pony.
En een super karakter. Hij wil zo graag zijn best doen.