Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Supertje schreef:Hallo, ik kom hier ook even binnenvallen![]()
In de zoektocht voor een leuke pony zijn we bij Connemara’s beland en hebben er afgelopen weekend een aantal bekeken, en er zaten er zeker een paar tussen die ik wel heel erg leuk vondTwee ervan specifiek, allebei ruinen (ik wil ook per sé een ruin). Een erg leuke 6 jarige schimmel (wat ik dus niet wilde
) en een bloedmooie 4 jarige vos.
Mijn nichtje van 9 moet er ook (of misschien zelfs vooral) op, en gezien de leeftijd en ervaring denk ik dat we voor de 6-jarige gaan, de 4-jarige was nét zadelmak en dat vind ik voor zo’n uk een beetje veel van het goede ook al was hij enorm koel en braaf. Ook was hij aan de grote kant, even een stok langs gehouden en gewoon 1.54 en bovendien een tank![]()
.
Maar goed, schimmeltje ben ik dus sowieso in geïnteresseerd, ook 1.50 maar een stukje fijner gebouwd en een enorm goede beweger. En heel misschien, als het haalbaar is, ben ik ook wel geïnteresseerd in de vosMaar dan puur voor mezelf.
Nu vind ik het nogal moeilijk om iets te vinden over de pony’s in de afstamming, ik zie door de bomen het bos niet meer....
Kan iemand me daar iets meer over vertellen? Schimmeltje is van Atlantic Tiger x Laerkens Cascade Dawn x Windy’s Boy, en dus best behoorlijk ‘lijnenteelt’ (vv van Atlantic Tiger is Hazy Dawn, en vvm is ook Hazy Dawn, 2x in de 3e generatie dus). Is dat gangbaar bij Connemara’s? En produceert deze lijn een beetje leuke sportpony’s? Pony beweegt echt apart overigens.
De vos is van Leág x Sydserff Thunderstorm x Earl of Newbridge. Leág is ook een kleinzoon van Hazy Dawn, is deze hengst gewoon heel veel voorkomend?
kitobeer schreef:Supertje schreef:
Waar moet de pony uiteindelijk aan voldoen? En niet enkel voor gezinspony dienen. Moet hij goed kunnen dressuren of springen ? Goed bedenken wat jullie doel samen gaat zijn. Je hebt verschillende types connemara. Ze zijn allemaal over algemeen goed bomproof maar je hebt erbij die het nut niet inzien van voorwaarts lopen en je hebt erbij die juist heel vlug zijn. Vergis je hier niet in.
Punz schreef:Supertje:
Hazy Dawn is inderdaad een ( erg) veel gebruikte hengst.
Daarnaast gaat het om een relatief klein stamboek met een relatief smalle genetische basis, dus verwantschap kom je snel tegen.
Het schimmeltje heeft voor mij heel bekende lijnen, is in principe goed gefokt. De lijnen van de vos zou ik verder moeten bekijken, die zijn me wat minder bekend ( maar kan meer over mij zeggen, dan over de vos natuurlijk)
Vooral heel belangrijk is dat beide dieren gestest zijn op HWSD. Een drager kun je prima kopen, een lijder niet.
Zie de website van het stamboek voor meer informatie:
http://connemara.nl/veelgestelde-vragen/