Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:27

Even voor de duidelijkheid er is geen renpaard die op buitenrit in rengalop gaat. Veeeel te gevaarlijk!
Uiteraard heb je altijd de uitzondering op de regel maar als ik dit topic moet geloven zijn al die uitzonderingen hier.

En ja ik breng het wat generaliserend en bot, maar als ik iedere uitzondering moet omschrijven..

En eigenlijk lees ik in de reacties ook weer terug het paard moet zich aanpassen aan mij. Ik laat in het midden of dat correct is of niet.

Ik blijf het gewoon een apart fenomeen vinden dat bij de koop van bijv een hond je een kruisverhoor krijgt om te kijken of het de juiste match is, waarbij dit in de paardensport alles behalve het geval is en men blij is het dier aan iemand te kunnen slijten. Kwa opleidingsniveau zijn ze weinig verschillend. Dit omdat er bij andere takken veel meer variabele spelen waarbij de opleiding van een volbloed vrij gelijk is zelfs in verschillende landen. Neem bijvoorbeeld newmarket waar iedere dag een 800 volbloeden (zo niet meer) onderweg zijn.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 15:58

Ik moet eerlijk zijn dat ik je posts soms een beetje belerend vind overkomen, alsof we allemaal maar wat klooien met onze paarden.
Waarmee ik niet ontken dat je meer ervaring hebt met volbloeden dan iedereen hier samen waarschijnlijk, maar zoals ik al eerder zei, ieder paard en elke combinatie is uniek en doet het op zijn eigen manier.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:23

Volgens mij lopen we zowat allemaal tegen iets anders aan in dit topic kyrkelover, dus ik begrijp serieus niet waar je het over hebt.

Mel vind het heel lastig om alleen, zonder ander paard op pad te gaan. Ik heb niemand anders daarover gehoord hier.

Eentje zei op de vorige bladzijde dat haar paard iets tegen watervogels heeft. Ook niemand anders over gehoord. Mel kvind eigenlijk alleen nog maar rennende paarden moeilijk verder zou ze een oorlogslagveld nog interessant vinden :') .

Dan nog wat mensen die hun paard druk vinden op buitenrit. Is niet eens perse een probleem? Gewoon constatering?

Dan nog moeite met de ene of de andere galop. Meerdere blijken dat te herkennen van de rechter galop maar eentje heeft moeite met links...

Volgens mij heel diverse normale paarden dingetjes :D

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 19:42

Ik vind het juist heel fijn om hier herkenning te krijgen. Allemaal zijn we erg blij met ons paard, maar er zijn soms dingen waarvan ik het fijn vind om te delen, zodat ik advies kan krijgen van anderen hier die ongeveer hetzelfde hebben meegemaakt.
En ik vind dat ik de leider van mijn paard moet zijn, ipv andersom ongeacht het ras.
Hier bijvoorbeeld vraag ik haar stil te staan en dit is haar "antwoord" nee ik wil lopen. Dan zet ik toch gewoon door tot ze wel netjes stilstaat. Op de 2e foto is nog steeds duidelijk te zien dat ze het er niet mee eens is, maar ze doet het wel en dan beloon ik haar ook uitgebreid.
Afbeelding
Afbeelding

Euridicey

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 19:51

Hahahaha Desi die tweede foto!! XDD Heel duidelijk dat ze het niet helemaal eens is met jouw plan.
Ben het ook helemaal met je een. Ik vind het heel prettig om de dingen die ik tegenkom met mijn volbloedje met jullie te delen. Er komen meestal fijne inzichten uit.

eempje41

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 20:55

Even een oprechte opmerking: een paard gehouden door de mens zal zich altijd moeten aanpassen aan de eigenaar ongeacht het ras. De manier waar op valt natuurlijk over te discussiëren. En meer gericht op de volbloeden hebben we (bijna) allemaal hier paarden die niet meer op de baan lopen. En voor de tweede carrière en omscholing zal het paard dus echt aan moeten passen op de eigenaar anders kan je deze nooit omscholen.
Verder als we er een leuk spring/eventing/buitenrij/dressuur paard van willen maken is het toch belangrijk om eerst een basis te hebben. En dat gaat niet altijd zonder slag of stoot. Wat Desi laat zien het netjes stil staan op het moment dat je het vraagt is ook gewoon belangrijk voor de veiligheid. Ik heb hier ook echt nog moeite mee met Denver en die vind het mentaal dan zeer lastig om stil te staan en blijven staan maar toch moet het dan. Hij moet zich dan toch echt aanpassen aan mij.
Wat ik hier mee ook probeer te zeggen is dat iedereen hier in het topic op een ander punt van opleiding zit met zijn paard wat ook bij iedere combinatie anders is. Laten we daarvan genieten en het juist leuk hebben door lief (en soms toch ook leed) te delen!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 21:50

Stilstaan heb ik veel met de mijne geoefend en is nu echt goed ingebakken. Hoe druk ze ook is, stil is stil. Erg blij dat dat is gelukt.

Dus hou hoop :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 23:01

Desi_2409 schreef:
Ik vind het juist heel fijn om hier herkenning te krijgen. Allemaal zijn we erg blij met ons paard, maar er zijn soms dingen waarvan ik het fijn vind om te delen, zodat ik advies kan krijgen van anderen hier die ongeveer hetzelfde hebben meegemaakt.
En ik vind dat ik de leider van mijn paard moet zijn, ipv andersom ongeacht het ras.
Hier bijvoorbeeld vraag ik haar stil te staan en dit is haar "antwoord" nee ik wil lopen. Dan zet ik toch gewoon door tot ze wel netjes stilstaat. Op de 2e foto is nog steeds duidelijk te zien dat ze het er niet mee eens is, maar ze doet het wel en dan beloon ik haar ook uitgebreid.
[ [url=m/VdiPjV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BzBA8J.jpg]Afbeelding[/url] ]
Meer foto's van de jouwe please. <3 Ik ben echt verliefd. :')

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 23:44

Mkango schreef:
Desi_2409 schreef:
[ [url=m/VdiPjV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BzBA8J.jpg]Afbeelding[/url] ]
Meer foto's van de jouwe please. <3 Ik ben echt verliefd. :')

Mee eens, prachtig paard <3

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 16:27

Dank jullie wel :o

Zo zag ze eruit toen ik haar kocht bijna 2 jaar geleden
Afbeelding

Ze is wel wat veranderd <3
Afbeelding

Ze staat beetje te suffen hier, had haar net gelongeerd

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 00:38

Lief desi! <3 Had je haar alweer aan de longe gehad? Hoe gaat het nu?

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 15:19

@Lauss tja zie er nog niet veel verschil in. Maar nog niet onder het zadel gehad..

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 15:20

https://www.facebook.com/photo?fbid=320 ... 6964259730

Deze staat op Facebook, is geen klik bij de ruiter.. dit past wel bij het verhaal wat Kyrkelover hier eerder schreef.. zonde denk dat als je er mee bezig gaat en wat andere spieren erop traint, dat best leuk dier kan worden... maar ook een merrie met karakter zo te lezen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 15:50

Die heeft wel een vreemde blik in de ogen

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 16:44

Gisteren eindelijk begonnen met de ontstekingsremmers voor Willy. Ik voel me net een apotheker nu wanneer ik zijn eten klaarmaak. Poedertje hier, poedertje daar :') en ik was zo gewoon aan mijn andere paard die voldoende heeft met een handje Pavo Vital, haha.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 16:55

Sintara schreef:
Die heeft wel een vreemde blik in de ogen

Gewoon wakker. Zo kijkt Madammeke ook regelmatig.

Leuk paard :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 19:13

Vind je? Ik vind het eerder een beetje gepijnigd ofzo? Kan het niet zo plaatsen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 19:17

Ik vind 'r ook vooral wakker kijken. :j Bij volbloeden zie je ook regelmatig dat ze wat wit om de iris hebben zitten (niet zo erg als bij appaloosa's), zo te zien heeft zij dat ook een beetje.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 19:20

Sintara schreef:
Vind je? Ik vind het eerder een beetje gepijnigd ofzo? Kan het niet zo plaatsen

Snap wat je bedoelt! Opgelaten, gespannen oid.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:32

Katyatje schreef:
Ik moet eerlijk zijn dat ik je posts soms een beetje belerend vind overkomen, alsof we allemaal maar wat klooien met onze paarden.
Waarmee ik niet ontken dat je meer ervaring hebt met volbloeden dan iedereen hier samen waarschijnlijk, maar zoals ik al eerder zei, ieder paard en elke combinatie is uniek en doet het op zijn eigen manier.

Klopt ik ben gewoon heel direct.
Dat wordt je ook steeds meer als je op dagelijkse basis een hoop ellende tegenkomt. 9 vd 10x niet in voordeel van het paard.
Zoals paard wat te koop staat op de vorige bladzijde. Ik vind het alleen maar knap van zo iemand om in te zien dat ze niet bij elkaar passen en dat ze anders wil voor het dier.

Overigens maakte iemand hier in het topic de opmerking over dat ik in de rensport bezig zou zijn met volbloeden en men hier in het topic juist met "omscholing" en andere disciplines bezig is.
Ik zit tegenwoordig hoofdzakelijk in het stuk NA de rentraining. Zo ook veel van mijn vrienden. Dus sommige koersen wel, andere niet. Wel allemaal op hobby niveau. Daarnaast doen we dus veel andere disciplines. Denk dan aan dressuur, springen, eventing, horseball, endurance you name it. Dit met zowel engels als Arabische volbloeden.

Aanleiding van mijn betoog was overigens niet eens per se dit topic maar een conversatie met de springtrainer over het feit dat hij erg verdrietig werd van veel dingen. Denk aan werkwillig karakter paard kopen en dan 2x in de week rijden wat dan niet werkt.

Enfin voor de rest wil ik het laten en wie de schoen past trekt hem aan/degene die zich aangesproken voelt.

Roi gaat vanaf deze week weer volop mee met mijn 12 jarig ruitertje want de pony wordt te dik. (Over 2.5 maand uitgerekend). Donderdag al een zeer fijne springles gehad en we gaan kijken voor wat dressuur en spring wedstrijden. Misschien dat ik zelf ook nog wel een startpas met hem aanvraag om snel wat klasses door te starten in ee dressuur. Ook het nieuwe springsysteem(vanaf april) vind ik erg interessant. Vind 1m om te beginnen geen kattenpis.

Fire gaat erg goed met zijn been. Morgen een ijzer er onder en volgende week komt iemand voor de 2e keer kijken. Kans is groot dat hij ook naar deze mensen toe gaat. Het is ook echt zo een fijn mensgericht en werkwillig dier. Heb hem in he pikkedonker gereden terwijl er verkeer langskwam en het interesseerde hem nog niet. Alleen achteraan galopperen vond hij wat lastig als hij tegelijkertijd ook na moest geven. Naast elkaar was dan weer geen enkel probleem.

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 16:29

Katyatje: Ik ben benieuwd hoe Willy het doet met de onstekingsremmers, ik hoop voor je dat je verschil ziet! Hou je ons op de hoogte?

Haha kyrkelover, ik ben ook erg blij met het nieuwe systeem. Direct 1m is mij te hoog. Kunnen straks mooi rustig aan opbouwen qua hoogte. :j
Fijn ook dat Fire het weer goed doet en leuk dat je al een potentiele koper hebt!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 17:09

Stille meelezer hier (vind volbloeden gewoon hartstikke leuk :D ), dit heeft mijn interesse opgewekt:

Citaat:
Ook het nieuwe springsysteem(vanaf april) vind ik erg interessant. Vind 1m om te beginnen geen kattenpis.

@Lauss en kyrkelover hoezo is het anders / beter dan? :o? Ik zie in KNHS kalender dat alle wedstrijden bij ons in de regio dan gewoon 100-105cm hebben ipv B en het blijft ook het hoogste toegestane instroomniveau net zoals B van nu. Er zijn uiteraard nog allerlei rubrieken tussen 50 en 90cm te zien maar die zijn er nu ook al toch? Al dan niet als oefenrubrieken. Ik vind het juist raar aan dit "vriendelijker" systeem dat ik blijkbaar vanaf april standaard 105cm moet rijden ipv 100cm terwijl de winstpunten even zwaar wegen >;)

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 17:28

Ik weet niet in welke regio jij zit, maar ik heb al een aantal wedstrijden gezien waar ze de klasses vanaf 60cm laten beginnen. Ik vind het dus juist leuker dat ik ook officiële springwedstrijden kan starten ipv alleen maar oefenparcours.

Ik snap niet zo goed waarom jij 105 moet starten? Dat wordt toch juist een tussenklasse on de overgangen naar het 1.10 makkelijker te maken, maar is volgens mij niet verplicht?

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 17:43

Ik snap echt helemaal niks meer van het hele wedstrijdspringen :")
Hoe hoog moet je starten? Doe je het dan ook voor winstpunten?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 17:51

@Lauss ik zit in de Randstad.

Ik heb al vaker wedstrijden gereden waar officieel BB parcours zo laag als 50-70cm stond, daarom zie ik de verbetering niet direct misschien ;) het is namelijk vroeger ook al toegestaan geweest alleen niet erg populair blijkbaar? BB mocht alle hoogtes zijn mits lager/makkelijker dan B.

En wat 105cm klasse betreft vind ik het oprecht erg mooi bedacht :) maar wat de meeste verenigingen hier in de buurt lijken te doen is klassen 100 en 105cm dan maar samenvoegen tot 1 rubriek genaamd 100-105cm. Dan kan ik dus of 90cm of meteen 100-105cm rijden, alleen 100cm komt te vervallen :')

Maar goed wellicht gaan ze het in praktijk even hoog bouwen als de huidige B :P

@Euridicey je mag gewoon in de B / 100cm instromen met 1 wp in B dressuur. Alles daaronder kan als je er behoefte aan hebt maar hoeft niet.