Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:18

nadine_yvana schreef:
@ ghashira: Wat een ontzettend lieve foto's van je dochter ghashira, echt schattig! En dat van die schriktraining leuk zeg. De tweede foto is een mini pony of niet? Mijn shetlander is 94 cm, die lijkt behoorlijk wat groter dan die van jou of valt het mee?

Hey nadine, Odine (de zwarte ) is een nederlandse shetter, die zijn gewoonlijk meer aan de maat, zij is 110 cm, echt n leuke pony waar kinderen nog lang mee verder kunnen.
Jenny, het gevlekte, is 78 cm,zij heeft een echte engelse afstamming en een geweldig mooi hoofdje ,is nu nog prima voor kyra, maar idd, best fijn...

@Van: Wat goed zeg, als je het kan veroorloven, zou ik dat doen. Je bent verder helemaal tevreden over het zadel toch? Fijn zeg, dat je toch een geschikt zadel hebt kunnen vinden!

Ik heb zelf de barefoot cheyenne. Een heerlijk zadel vind ik. Heb ook een tijdje de London variant gehad, zit ook heerlijk, maar wel weer wat breder, ondanks dat dat een dressuur model is. Ik heb zelf geen problemen met de barefoot, maar goed ik rij natuurlijk ook geen lange afstanden en endurance, dus dat verschilt dan ook natuurlijk. Ze zijn idd flexibel, maar dat vind ik juist wel lekker. Ik voel elke beweging die Pumbaa maakt en heb zo meer contact met hem voor mijn gevoel. Ik had laatst dat westernzadel met boom geprobeerd en dat was echt even een groot verschil, ik voelde Pumbaa's rug niet meer eigenlijk. Maar ja dat is ook een kwestie van wennen en meningen verschillen uiteraard daarin.

nadine_yvana

Re: Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 12:31

@Van: Ja dat kan ik me goed voorstellen, voor lange afstanden is het idd niet ideaal lijkt mij. En het is wat je zegt, het paard voelt de ruiter ook beter...
@ghashira: wat lief zo'n inieminie pony <3

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:42

Moest jullie ff de groetjes doen van Pumbaa :D

Afbeelding

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:49

:wave: :D

mijn zadel is ook binnen en startpas ook al aangevraagd, laat de zomer maar komen ik ben er klaar voor *\o/*

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:31

hfaha, die gekke pumbaa... hier ook weer gestart met rijden, ttz, wilde terug regelmatiger gaan rijden en trainingen wat opbouwen, zowel in piste als op de baan..maar Jull denkt er anders over..heb de indruk dat hij gaat "puberen". Gisteren was zijn algemene "traagheid'" ver zoek, integendeel, sommige momenten gingen zijn benen zo snel, zelfs in stap, dat ik zelf niet meer kon volgen. (ik loop naast hem, op de baan, op weg naar de piste)..in de piste even rodeo gereden..alle kanten en hoeken van de bak gezien. Gelukkig niet gevallen en hem kunnen berispen... bij jull is er op dat moment echt geen sprake van een gevoelig zieltje. Dan is het even echt hard tikken en koudweg je eigen wil opdringen. Daarna is hij een lammetje... op terugweg naar huis wilde hij er nog een galopje uithalen, op de asfaltweg!!! Direct duidelijk gemaakt dat dat niet hoort...
vandaag zet ik hem op de paddock, met de zwangere merrie..staat daar een bevroren bak water, ijs bovenop zeker 5 cm.. zie ik hem ineens met zijn hoef dat ijs stuk slaan... echt een paar keer na elkaar slaan op die ijskorst...tot ze brak..kon hij drinken..nooit gezien. Meestal likken onze ponies en paarden aan zi'on ijs,maar dit heb ik nooit gezien.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 23:23

Ach die Juul toch, denk idd dat hij wat aan het puberen is, daar heeft hij nu natuurlijk wel de leeftijd voor, moet je even doorheen met hem, maar echt leuk is het niet natuurlijk! Wat een draakje zeg! Gelukkig allemaal goed afgelopen.
Dat met die hoef heb ik ook weleens gehoord dat ze dat doen, ik heb het Pumbaa nog niet zien doen, maar volgens mij doet hij dat ook. Er zitten altijd grote gaten in het ijs vaak wat ze niet 1,2,3 kapot kunnen maken met de mond. Wonderbaarlijk dat ze dat doen he, echt leuk zulke dingen vind ik.

Hier krijgt Pumbaa even een korte vakantie, hij liep gisteren ineens kreupel van het een op het andere moment, heel raar, zo was er niets aan de hand en zo ineens hinkte hij :( Dus hopelijk maar tijdelijk, denk dat hij iets verzwikt heeft door het rennen, hij ging gisteren behoorlijk tekeer in de wei en er was ook nog eens carnaval in het dorp vlakbij met keiharde muziek. Vandaag liep hij wel weer wat beter, nog niet helemaal goed, maar wel aanzienlijk beter, dus hoop dat het allemaal meevalt... Het is niet dik ofzo en hij heeft ook niks in de hoeven zitten. Voorlopig maar ff rust voor hem en elke dag ff kijken hoe hij loopt. Altijd naar dat soort dingen.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 23:25

@Van: Wat fijn dat je zadel nu al binnen is, snel zeg! En idd, laat die zomer maar komen! Het is zoooo koud hier momenteel bah :brr:

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 14:09

Pumbaa krijgt de komende 2 weken sowieso nog vakantie, de kreupelheid is nog niet over, hij kreupelt aardig vooral in draf (galop heb ik hem maar niet aangedaan). Baal er vreselijk van en hoop dat het allemaal maar gewoon tijdelijk is. Maak me er wel zorgen om, maar hoop dat hij zich gewoon verstapt heeft ofzo. 1 van jullie hier weleens ervaring mee gehad? Dat paard van het een op het andere moment kreupel loopt? Aanstaande zondag is het een week geleden, dus wacht het allemaal even af. Gisteren is de smid geweest (hij heeft ook een vreemde scheur in zijn hoef, gelukkig oppervlakkig) heeft alles nagekeken, maar zeer waarschijnlijk komt de pijn niet vanuit de hoeven gelukkig.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:56

Ons veulen, Faramir, staat momenteel ook kreupel. Maar ik weet waardoor het komt: om van de stallen naar de weides te gaan, moeten ze langs een pad, en omdat er een erg hoogteverschil is, moeten ze op een gegeven moment een bergje op van ong. 60 cm (een "opstap"), daar liggen rubber matten , weliswaar met profiel, want als het regent, wordt het anders één slijkboel, ... ik zag dat hij begin deze week een lelijke val deed, benen compleet open, omdat het aangevroren was... hij ging er veel te snel op en hup, beentjes open... daar heeft hij zich dus bezeerd.nu trekt hij met dat achterbeen..; niks aan te doen, ik laat m vooorlopig op stal én als hij buiten gaat, ga ik mee, met hem aan het touw, zodat hij niet te snel gaat en enkel met d epony zodat hij nit gaat rennen... maak je geen zorgen, kan vanzelf weer overgaan, wrsch gewoon een verkeerde beweging gedaan hoor

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:40

Dankjewel ghashira, ja ben altijd wel snel in paniek in zulke situaties, gewoon omdat ik ook niet weet wat het precies is. Vandaag liep hij zelfs in stap ook behoorlijk kreupel en ik vermoed dat hij door de harde wind van vandaag weer is gaan rennen, doet hij bijna altijd met harde wind, dan hoort hij weer wat en vliegt ie er weer vandoor, dat vluchtgedrag dus. Dat heeft het waarschijnlijk verergert, zo balen. Op een gegeven moment vloog hij ook weer weg in galop en kon toen niet eens meer op het been staan, hij hinkte helemaal zo'n pijn had hij eraan. Even later ging het wel weer wat beter, dus kijk dit weekend nog even aan. Wel heb ik een klein stukje vd weide afgezet, zodat hij niet meer kan gaan rennen en gek doen.
Wat sneu van je veulen! Zielig dat zn beentjes ook helemaal open zijn, verstandig dat je hem lekker op stal laat staan om te genezen dat is het beste denk ik.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:33

ik heb het hier ook wel eens gehad hoor, gewoon laten lopen gaat vanzelf wel weer over, zolang ze niet echt op 3 benen staan of het te lang aanhoud maak ik me er niet druk om. Eventueel koelen als het been warmer is, al zou dat met dit weer wrs niet zo nodig zijn.

mijn zadel, nu nog een pad/dek vinden die er mooi onder past :')
Afbeelding

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 13:02

Ha wolf ziet er ook nog lekker wollig uit...en die manen, die liggen nooit netjes aan een kant he... jull heeft ook zo'n "weerborstel" halverwege zijn manenkam, daar staan ze dan alle kanten op.. ga jij wolf bitloos rijden, ook voor de endurance? En ga je geen brede fenders nemen???? ik rij niet graag zonder fenders of zo, je zit met je benen tegen die riemen...

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 13:22

Ik blijf gewoon bitloos rijden zolang goed gaat, ze weet niet beter dus reageert er prima op :)
fenders zijn wel de bedoeling maar dan moet ik eerst een paar vinden die kort genoeg zijn en in de juiste kleur, heb er nu ook geen geld voor. Ik verneem de riemen verder helemaal niet.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:15

Mooi dat zadel, volgens mij zit het ook heerlijk! Staat mooi op haar zeg.
Hier loopt Pumbaa nog niet goed, hij probeert het been zo min mogelijk te belasten. Hoe lang duurt een verzwikking (als hij dat heeft) meestal, weten jullie dat?
Hij loopt nu iets langer als een week kreupel en er zit vooralsnog niet heel veel verbetering in. Soms lijkt het alsof hij met beide achterbenen kreupel loopt, maat miss komt dat ook doordat hij het linkerbeen nu meer belast om het andere been te ontlasten. Pff, moeilijk hoor..

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:57

is het been ook warmer dan de ander? en zeker weten geen hoefzweertje oid? anders zou ik gewoon even een belletje doen naar de da

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:08

als het zo lang aanhoudt en zelfs erger lijkt te worden, zou ik ook de da bellen, of de hoefsmid? mss idd een inwendig hoefkwetsuur...
faramir was vorige week uitgegleden en loopt intussen al weer helemaal goed...
Al 2 dagen zon hier, heerlijk is het, je krijgt er zoveel meer energie van. Heb gisteren heerlijk met juul gereden, wel even heel kordaat moeten zijn toen meneertje weer even zijn willetje wilde doordrijven, daarna was hij mak als n lammetje, maar wel lekker pittig vooruit...heeeeel veel draf gedaan, constant wissels draf, stap, draf stap... is goed voor zijn achterhand en dat komt intussen echt heel mooi ..;heeft mooi gespierde billen .. zijn conditie zit ook helemaal goed merk ik, want we hebben meer dan n uur gereden in de bak, die nu toch vrij zwaar lag, en juul zweette wel wat , maar stond niet te puffen...

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:32

het is hier ook redelijk mooi weer. Wolf heeft vanmorgen net een enting gehad dus vandaag ga ik niet rijden en gisteren ook niet kunnen rijden want we waren naar een foto meeting met de honden. Morgen maar weer, ik denk dat ik dan eens met Wolf naar mijn moeder rij (5,5km dus 11km in totaal)

wel al een aantal erg gave foto's gehad van mijn reu
Afbeelding

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:22

Wauw wat een prachtige hond heb je zeg!! Het is echt net een wolf, prachtig dier en mooie foto <3
Pumbaa's been is niet warmer dan het andere, ik voel verder niet echt warmte verschil en ook niet in de hoeven. De hoefsmid heeft hem nagekeken vorige week woensdag ook op pijnlijke reacties, heeft behoorlijk met een tang in de zool geknepen en zelfs met een hamer erop geslagen/getikt, maar geen reactie verder van Pumbaa, dus ik denk niet dat het echt uit zijn hoeven komt, kan natuurlijk wel.
Sinds afgelopen donderdag is het verergert, omdat het toen hard waaide en ik vermoed dat hij toen is gaan rennen. En toen ik hem aan de leadrope had, schrok hij ergens van en is toen in galop weggesprongen, wat het al helemaal verergerde en toen had hij er heel veel pijn aan en kreupelde in stap ook behoorlijk.
Ik laat hem nu elke dag een paar rondjes lopen aan de leadrope (alleen in stap uiteraard) omdat hij verder geen beweging krijgt in het kleine stukje paddock wat ik afgezet heb, en dat lijkt me ook niet echt goed, wordt het alleen maar stijver van denk ik. Ik zag vandaag dat hij nu echt wat begint te slepen met het been, hij is niet echt kreupel meer in stap maar sleept er wat mee. En hij draafde vandaag uit zichzelf aan, dus heb hem 1 rondje laten draven, toen weer terug naar stap. Bij de eerste paar stappen in draf dacht ik, oh het ziet er toch al wel beter uit, maar naarmate hij langer draafde kreupelde hij toch weer. Hij staat ook continu met het beentje op rust, dus hij heeft er wel last van. Vandaag probeerde ik hoefjes uit te krabben, en hij kon moeilijk op het beentje staan, maar is later wel gelukt zonder problemen. Ik wacht het nog even af en mocht er helemaal geen verbetering meer komen deze dagen, dan schakel ik de DA in.

Fijn dat Faramir alweer goed loopt! En lekker zo'n ritje met Juul. Hier is het weer ook al wat beter, helaas niet echt zonnig, maar iig geen echte vrieskou meer. Schijnt wel weer te komen, maar dat zien we dan wel weer.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 23:11

De DA is vandaag geweest, het gaat nog niet goed met Pumbaa.
Er is waarschijnlijk een fractuur ergens in het hoefbeen, iig onder de kogel. Volgende week worden er foto's gemaakt. Kan een breuk of een scheur zijn of iets heel anders. Ik zit dus heel erg in spanning, maar hou jullie op de hoogte. Heb al behoorlijk wat traantjes gelaten...ik hoop gewoon dat hij weer helemaal beter wordt, dat is het allerbelangrijkst.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 18:40

wat naar Nadine, ik duim voor je dat het niks ernstigs is :\

Ik ben nu toch echt serieus begonnen met trainen, eerste doel is om haar conditie wat op te krikken
gisteren een rondje van 9km gemaakt met 8,5km per uur, het tempo moet dus nog iets omhoog maar dat komt later wel. Was de eerste keer dat ze echt moe was en ook wat zweette(alleen onder het zadel maar goed). Ging echt super trouwens, het twijfelen op de heen weg word steeds minder en 2 keer onder een viaduct door gekomen waar ze zo onderdoor sloft, alleen een kudde schapen vond ze maar eng _O-
Wolf is trouwens al een beetje aan het verharen, ze heeft er ook duidelijk last van, ze schuurt haar hele hals kaal, zit er aan te denken om haar gedeeltelijk te scheren.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:21

Dankjewel Van, ja ik hoop ook dat het niks ernstigs is! Hij heeft vandaag weer meer last, doordat hij gisteren op het harde moest stappen en draven voor de DA. Ik ga wel uit van een scheur of een breuk en hoop dat het d.m.v gips dan kan genezen zolang het op een gunstige plek zit. En misschien kan ik hem wel nooit meer rijden, maar dat zou het ergste nog niet zijn, zolang ik mijn mannetje maar kan houden. Hoop spanning en stress...

Fijn dat het zo goed ging met Wolf, lekker joh dat ze zonder problemen doorloopt, das echt fijn. Hier verhaart Pumbaa niet een beetje, maar echt GIGANTISCH. Alsof het al dikke voorjaar is en het vriest hier nog -4. Nou ja, de natuur zal het wel regelen allemaal.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:24

Mag deze (mede) eigenaresse van onze prachtige Kruising Konik melden?
Mijn naam is Denise, getrouwd en onze Cheyenne wordt door mijn man Menno gereden...
Het meest betrouwbare paard ooit!! Ik had toendertijd bijna haar zus gekocht maar die was toch écht te klein voor mij ;)
Onderstaand een foto;
Afbeelding

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:30

hopelijk zit het inderdaad op een gunstige plek en dat het goed kan herstellen :(:)

uiteraard ben je hier welkom Denise, wat een prachtig dier! Waar is ze mee gekruist?
ze lijkt aardig groot voor een kruising konik

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 22:11

Dank je wel Van! Ze is inderdaad groot, geschat iets over de 1.50.... Volgens de verkoper is ze een kruising paint-konik

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 22:17

Welkom Denise op het konik forum! Wat een schoonheid zeg, jullie Cheyenne. Prachtig. Mooie kruizing en mooi groot, de lengte heeft ze duidelijk van de paint :)