Waarom willen mensen geen draver?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jetta

Re: Waarom willen mensen geen draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:19

Ik kies niet voor een draver omdat het mijn type paard niet is. Ik val er niet op, zeg maar. Ik ken hele lieve, brave dravers, maar toch....ik ga er niet mee thuiskomen als ik een paard ga kopen. Gelukkig hebben we allemaal een andere smaak en verschillende wensen w.b. ons paard, dat houdt het lekker afwisselend in de wereld.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:18

sporter schreef:
Dan heb je gelijk. Als je alleen maar op je paard wil zitten en rond rijden dan maakt het niet uit of je een draver hebt sterker nog dan maakt het helemaal niet uit wat voor paard je hebt.

Ik zit inderdaad niet graag met z'n tweeen of meer op een paard. Alleen mijn gewicht kunnen de meeste paarden inderdaad wel houden. Als ik met niet alleen op mijn paard zou willen zitten zou ik voor een stevige koudbloed gaan :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:32

vind je dat nu zelf geen flauwe reactie?
Die niet eens klopt ook nog. :+

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 23:32

Nemurin schreef:
Nou ja het is ze niet aangeleerd het op commando te doen, bedoelde ik. Ik weet natuurlijk niet precies hoe het gaat, dus daar hou ik me verder buiten. :+ Maar er is wel een reden dat je ze dat commando nog even weer moet aanleren, neem ik aan.

Chaos: ik bedoel gewoon dat ik het jammer vind dat er altijd zo'n strijd moet zijn tussen dressuur en western en drafsport en weet ik veel wat. Nou overdrijf ik wel een beetje als ik "strijd" zeg maar het is altijd van "nou die is niet geschikt voor wat ik doe!" Ja nou en?
Dan is die wel geschikt voor iets anders en moet je 'm niet kopen voor wat je zelf doet. :+
Ik merk het hier ook steeds "Ja hij kan galopperen, maar je komt er niet verder mee dan de B of de L!" Misschien niet, maar dan kan de ruiter toch nog lol hebben, als het niet de bedoeling is van degene die dat paard heeft om ver in de dressuursport te komen is daar niks mis mee lijkt me.

Er is geen strijd. Helemaal niet. Maar het gaat erom dat sommige mensen dat niet kunnen of willen inzien blijkbaar. Eerder in het topic waren er contstant mensen van overtuigd dat Dravers geweldig waren voor de dressuur, ondanks hun galop. Dat is niet waar. En dat proberen Sporter en ik volgens mij contstant aan te duiden.

Het is fijn dat jullie het begrijpen, maar anderen dus blijkbaar niet. En prima als de Draver iemands lievelingsras is, maar wees wel reeel. En dat is mijn punt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 23:35

NatasjavE schreef:
Tja kijk dat is een kwestie van terminologie.

Als ik zeg een paard kan niet galoperen dan bedoel ik dat hij onvoldoende kwaliteit van de galop laat zien.
(op welk vlak dan ook.. Niet gedragen, in viertact, te weinig sprong etc, etc)

Iedere paarden kenner weet dat een draver in galop kan.

Als je langs de keuringsbaan staat hoor je wel meer dergelijke kreten voorbij komen.
Kan niet lopen...en iedereen ziet dat het paard wel vooruit komt.
Bij het vrijspringen...nou die kan niet springen....terwijl iederen ziet dat het paard, misschien wel foutloos, over de hindernis komt.

Als wij warmbloedfokkers/liefhebbers het over een paard hebben dat iets niet kan bedoelen we dat het paard het niet op de juiste wijze kan.

Dat betekend niet dat wij onze(sport)warmbloed superieur achten boven een draver...wel nee ben je gek.
Maar wij willen iets anders zien..daarom fokken/kopen we dressuur-, Spring-, Tuig- of Gelderse Paarden en geen Dravers

Nouja. Jij zegt wat ik denk. Dankjewel! :+ :P

Fransje23. Die in jouw profiel is het iig niet, dus ik ben nieuwsgierig welke dan wel! :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 23:36

Pfff ik laat mijn lievelingsras afkraken wat ze willen, dan zeg ik gewoon "dat vind ik niet" of "ik ken ze anders ook..." en dat laatste is hier wel degelijk gezegd!

Er wordt (door de meesten) heus niet gezegd dat alle dravers standaard goed zijn voor de dressuur. Dat zijn heus alle KWPN-ers ook niet (al zal de verhouding daar wel anders liggen natuurlijk wegens de fokdoelen die ze hier voor ogen hebben). Maar er zijn ook wel dravers die het wel kunnen, en die het ook nog eens leuk vinden.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 08:29

Chaos schreef:
Nemurin schreef:
Nou ja het is ze niet aangeleerd het op commando te doen, bedoelde ik. Ik weet natuurlijk niet precies hoe het gaat, dus daar hou ik me verder buiten. :+ Maar er is wel een reden dat je ze dat commando nog even weer moet aanleren, neem ik aan.

Chaos: ik bedoel gewoon dat ik het jammer vind dat er altijd zo'n strijd moet zijn tussen dressuur en western en drafsport en weet ik veel wat. Nou overdrijf ik wel een beetje als ik "strijd" zeg maar het is altijd van "nou die is niet geschikt voor wat ik doe!" Ja nou en?
Dan is die wel geschikt voor iets anders en moet je 'm niet kopen voor wat je zelf doet. :+
Ik merk het hier ook steeds "Ja hij kan galopperen, maar je komt er niet verder mee dan de B of de L!" Misschien niet, maar dan kan de ruiter toch nog lol hebben, als het niet de bedoeling is van degene die dat paard heeft om ver in de dressuursport te komen is daar niks mis mee lijkt me.

Er is geen strijd. Helemaal niet. Maar het gaat erom dat sommige mensen dat niet kunnen of willen inzien blijkbaar. Eerder in het topic waren er contstant mensen van overtuigd dat Dravers geweldig waren voor de dressuur, ondanks hun galop. Dat is niet waar. En dat proberen Sporter en ik volgens mij contstant aan te duiden.

Het is fijn dat jullie het begrijpen, maar anderen dus blijkbaar niet. En prima als de Draver iemands lievelingsras is, maar wees wel reeel. En dat is mijn punt.

Chaos, dat was helemaal niet de vraag en dat is ook niet beweerd. Diverse malen is van alle kanten aangegevan dat een dressuurpaard beter geschikt is voor dressuur. Mij is niet helemaal duidelijk waarom jullie erop blijven hameren dat een draver geen m/z-proef kan lopen, dat is helemaal geen issue. Overigens zullen er ongetwijfeld dravers zijn die het op een gegeven moment zouden kunnen.

Sommige mensen willen geen dressuurproef rijden. Dat je dat nou niet snapt....

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 09:47

Ik ben het er mee eens als je hogerop in de dressuur wil komen dat je inderdaad beter geen draver aan kan schaffen MAAR draai het om ?
Als je wil koersen en je schaft een kwpn knol aan bakt hij of zij er ook helemaal niks van op de baan.

Een draver is gefokt op lang lopen en puur uithoudingsvermogen wat een kwpn niet heeft.

De vraag waarom mensen geen draver willen blijf ik bij:

Mensen schaffen een draver aan inderdaad om de reden dat ze goedkoop zijn en dus veelal als eerste paard worden aan geschaft en dan krijg je ruiters die het rijden op de manege of door lessen aangeleerd en dan op een draver stappen waar ze geen flauw benul van hebben hoe zo'n beestje in elkaar steekt en dus heel snel af haken op een draver omdat het beestje niet begrepen wordt.
Een draver werkt kwa hulpen precies andersom als een rijpaard en dat vergt veel geduld wat veel mensen er niet in wil steken.

Ze staan bekend als heethoofden wat ook voor 90 % flauwekul is want zoals ik al zei mensen die geen ervaringen met dravers hebben en ze direct rijpaardhulpen geven zoals het verminderen van de snelheid door diep te zitten en de teugels meer bij je houden werkt bij een ex koerspaard precies andersom ... Die gaan negen van de tien keer harder omdat die hulpen weer zo zijn aan geleerd. Dat doet mijn merrie ook.

Tsjah en kwa bouw dat is inderdaad iets waar je op moet vallen maar ook daar heb je grote verschillen ... Mijn merrie is heel rank maar je hebt ook gewoon dravers waar je niet eens aan ziet dat het een draver is.

Ik word er echt een beetje moe van dat mensen dravers zo de grond in boren terwijl het fantastische trouwe beesten zijn en dit verdienen ze dus niet.
Dit is zo'n eindeloze discussie ... Die vooroordelen en niet waarheden bah.

Draai de vraag maar om waarom willen koersmensen geen kwpn ? etc etc. laat iedereen toch in zijn of haar waarde.
Ieder paard of pony heeft zijn kwaliteiten en daar blinken ze in uit ... zo ook de Draver.

Overal heb je je uitzonderingen, maar mensen die zich zo vast bijten in hun mening en niet verder kijken dan hun neus lang is ... stjah die blijf je ook houden ...
Die zal je ook nooit aan het verstand krijgen wat een draver in houd en wat hij of zij kan.

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:00

ik meld me ook even. ben zelf altijd anti draver geweest omdat ik een beeld had van stijve slungels die geen rem hebben en niet op te voeden zijn.
maar ja: hoeveel heb ik er in mijn leven van dichtbij gezien? 1 *schaam* :o dus ben me eens gaan verdiepen enne: tja, ze zijn best veelzijdig!
die van wendybz (hier op bokt) viel me erg op en staat toevallig bij mij in de buurt.
ik heb gister de eer gehad om er eventjes op te klimmen. God wat een leuk beest! (donderde er wel bijna af toen ze aandraafde want zon enorme draf had ik niet verwacht.. dom want het is een DRAVER) twas mijn eerste keer een draver én mijn eerste keer bitloos. dus heel voorzichtig en onwennig.(moet een noodkijk zijn geweest :+ )
Maar ik ben om. niet alle dravers zijn zo als die ene die ik ooit gezien heb:D denk niet dat het giga talenten zijn voor de hogere dressuur bijvoorbeeld: maar wel heel veelzijdig.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:38

Ayasha schreef:
vind je dat nu zelf geen flauwe reactie?
Die niet eens klopt ook nog. :+

Nee.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:40

Chaos schreef:
Fransje23. Die in jouw profiel is het iig niet, dus ik ben nieuwsgierig welke dan wel! :D

Wat bedoel je?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 14:19

RoyalMemory schreef:

Wat willen ze dan? Springen gaat hem ook niet worden. (Tenminste niet als het serieus word en ja er zal vast wel een uitzondering te vinden zijn.)

Buiten rond hobbelen? Prima maar dat kan op ieder paard die nog instaat is om te lopen.

Bovendien gaat het toppic er niet om, waarom mensen een draver willen maar waarom mensen geen draver willen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 14:20

Wat dacht je van endurance rijden? Of zie je dat als een soort veredeld buiten hobbelen?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:10

Flew schreef:
Wat dacht je van endurance rijden? Of zie je dat als een soort veredeld buiten hobbelen?

Nee daar lijken ze me prima geschikt voor.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:13

Dat zijn ze in mijn optiek ook, sterker nog; daar heb ik de mijne voor gekocht. Maar een goede basis moet erin zitten, dus wij proberen ook wat aan dressuur te doen. :)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:24

ik zou best een draver willen. Bij mij op stal is iemand met een draver die ik nu een paar weken voor haar rijd omdat ze geopereerd is. Het is werkelijk waar een heerlijk beest. We rijden alleen buiten want in de bak is het echt niet vooruit te branden. Maar buiten is hij echt heerlijk, echt bomproef. Vroeger heeft hij, niet onverdienstelijk, op de baan gelopen. Galoperen kan hij goed, en in de draf is hij erg goed in tempo te schakelen. Nu ik het gewend ben vind ik echt heerlijk om zo heel hard te draven, grappig dat de rest je dan alleen in galop nog kunnen bij houden.
Mijn ambities liggen niet in de dressuur, en ik denk dat ik in de toekomst endurance wil gaan rijden, het is dus onwaarschijnlijk dat ik ooit een draver zal kopen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:24

Flew schreef:
Dat zijn ze in mijn optiek ook, sterker nog; daar heb ik de mijne voor gekocht. Maar een goede basis moet erin zitten, dus wij proberen ook wat aan dressuur te doen. :)

Ik heb nooit beweerd dat je er geen dressuur mee kan rijden. Sterker nog het lijkt me heel verstandig omdat te doen.

Ik ben alleen van mening dat als je een toppic begint met de vraag waarom geen draver?

En mensen geven als antwoord omdat ik de dressuur sport in wil. Dan is dat een prima reden en dat heeft helemaal niks met vooroordelen te maken of wat dan ook.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:28

Je zal mij ook nooit horen zeggen dat 'ver de dressuur(basis)sport in willen' geen goede reden is om geen Draver te willen. Een opmerking in de trant van 'alle Dravers zijn lelijk, veel te heet en ongeschikt om op te rijden' vind ik geen reden, maar een vooroordeel en daar heb ik wel wat op tegen. :)

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:30

sporter schreef:
RoyalMemory schreef:

Wat willen ze dan? Springen gaat hem ook niet worden. (Tenminste niet als het serieus word en ja er zal vast wel een uitzondering te vinden zijn.)

Buiten rond hobbelen? Prima maar dat kan op ieder paard die nog instaat is om te lopen.

Bovendien gaat het toppic er niet om, waarom mensen een draver willen maar waarom mensen geen draver willen.

Precies. Mensen kunnen een heleboel willen. Jíj wilt dressuurproeven rijden, dat is je goed recht. Als volgens jou iets anders dan springen en dressuur geschaard kan worden onder buiten rondhobbelen zijn jij en ik wat mij betreft uitgepraat. Dan kan ik jouw posts in het vervolg overslaan.

Zoals ik al eerder zei, jouw redenen om geen draver aan te schaffen zijn geheel legitiem. Verstandig ook van je.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:46

Sla mijn berichten alstublieft over dan

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:56

hallo allemaal,
ik heb niet heel de topic gelezen maar wel een deel.
Zoals veel bokkers al zeggen, je moet met dravers om kunnen gaan.
Als jij nerveus word, worden zij nerveus etc.
Heb geduld, word niet histirisch als ze een keer wegspringen etc.
Ik heb zelf een dravertje gehad als 11+12 jarig meisje, en ik kon er prima op rijden.
Terwijl meneer toch 9 jaar had gekoerst.
Het zijn geweldige beesten, cool in het koppie maar niet saai en sloom.
Ze zijn de grootste knuffel beesten!
Die van mij kon overigends heel goed galloperen, wijken etc.
Springen kon die ook als de beste!
Bij buitenritten was die heerlijk rustig, ook na een goed stuk rengalop!
Het zijn gewoon veelzijdige paarden, alleen je moet geduld hebben.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:09

Ik wil nog even een positieve ervaring toevoegen. Mijn dochter heeft vandaag weer 2 winstpunten gereden en was weer 2 x 1ste in de L1. Volgende week gaat ze starten in het L2. Het was een grote groep L1 ruiters zodat er niet gezegd kan worden, tsja, er waren er maar 2! 8-) Ze reden met 11 vandaag.
En niet kunnen springen?
Afbeelding
Is dit hoog genoeg???
Onder het zadel is ze klaar voor het B parcours, alleen mijn dochter nog niet! :D

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:15

FindingJack schreef:
Ik wil nog even een positieve ervaring toevoegen. Mijn dochter heeft vandaag weer 2 winstpunten gereden en was weer 2 x 1ste in de L1. Volgende week gaat ze starten in het L2. Het was een grote groep L1 ruiters zodat er niet gezegd kan worden, tsja, er waren er maar 2! 8-) Ze reden met 11 vandaag.
En niet kunnen springen?
http://a.imageshack.us/img827/3194/pinospringen.jpg
Is dit hoog genoeg???
Onder het zadel is ze klaar voor het B parcours, alleen mijn dochter nog niet! :D

Hardstikke goed van je dochter!

Maar er is nooit beweerd dat ze geen L1 kunnen lopen.

En een paard over een hindernis van 150 jagen is geen kunst en heeft niks met springen te maken. Ik durf te beweren dat ik na een beetje oefenen met bijna elk paard mits gezond over een hindernis van 130 kom misschien nog wel hoger ook. Dat wil niet zeggen dat ik er ook een 130 parcour mee rond kom.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 22-08-10 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto uit quote in link gezet, geen foto's quoten

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:21

We hebben haar niet gejaagd, ze pringt heel graag! ;)
Met een ervaren ruiter is ze al een L oefenparcours paarden rond geweest, foutloos overigens. Ze wordt alleen best heet en daar kan mijn dochter nog niet goed weg mee.
De merrie meet krap 1.60 en ik vind het gewoon een heel braaf dier. Ze wordt door de instructeurs overigens geroemd om haar bereidheid om te werken!

En L2 dressuur gaat ook goedkomen want schouderbinnenwaarst gaat al heel netjes en wijken doet ze al prima.
Dit paard wordt zeker M1.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:22

er kunnen ook altijd wel uitzonderingen zijn.