Het Connemara topic, deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 16:40

toch apart om een zwarte connnemara te zien.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:05

Inderdaad die is erg veranderd. En inderdaad prachtig om te ziende zwart.
Maar ik krijg het idee dat er steeds vaker kleurtjes zijn dan enkel nog schimmels.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 12:11

Beaut gaat hier acceptabel. We rijden eigenlijk momenteel alleen in het bos en nu met de warmte al om 7.30 :+
Ik doe haar nu 1 dag rijden, 2 dagen vrij. Zo ver dat te combineren is met werk en warmte.

Je merkt dat ze als je heel kritisch kijkt ze niet 100% opstart het eerste drafje. Eenmaal warm loopt ze als een trein. Maar dat had de DA ook gezegd, ze heeft en zal altijd beginnen met sportpijn.

Overgang van galop naar draf vind ze nog heel zwaar, dan wil ze eigenlijk al gauw terug naar stap en daarna weer in draf. Ze geeft echt het tempo enorm goed aan, dat betekend dus flink de pas er in. }:0

Ik hoop dat het zo blijft en ze met behulp van kracht en tijd verbeterd.
En ergens ga ik qua gevoel nu ook af op haar. Dat ze aangeeft wanneer ze het niet meer kan doordat bijv blessure optreed.

Afbeelding

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 15:46

Er komt een nieuw hoofdstuk aan saams. Eentje waarbij jij leert luisteren naar je paatd ipv dat jij je paard zegt wat waar wanneer. Interessant. Wat mij betreft mag ja daar graag feedback over geven. Het word super Interessant.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 15:53

EllyC schreef:
toch apart om een zwarte connnemara te zien.

Ik merk dat ik het altijd lastig vind om in een andere kleur dan schimmel/valk goed de connemara te zien. Zegt vooral iets over mij overigens en niet over de prachtige zwarte pony. :D

Hopelijk weer met de neus de goede kant op Saaams. Verder sluit ik me geheel bij Oona aan. :j

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:11

kitobeer schreef:
Er komt een nieuw hoofdstuk aan saams. Eentje waarbij jij leert luisteren naar je paatd ipv dat jij je paard zegt wat waar wanneer. Interessant. Wat mij betreft mag ja daar graag feedback over geven. Het word super Interessant.

Hoe bedoel je dit?

Ik doe ook domme dingen. Doen we toch allemaal? Maar ik heb haar nooit over grenzen getrokken. Ik ken mijn pony en ik luister (doe mijn best) naar haar. Zij verteld altijd 1 keer dat er iets dwars zit, als er dan niet geluisterd word, loopt ze gewoon door.

Ik ben nog steeds niet blij dat zij niet loopt zoals een jaar geleden. Maar volgens de DA moet ik dat los laten en moet ze acceptabel zijn.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:17

Ik denk ook niet dat Oona bedoeld dat je haar over haar grenzen hebt gepusht. Meer het nuance verschil waarin je nog sneller de signalen leert herkennen bij haar. Heel simpel gezegd ontwikkelt je luisterend vermogen. Als het goed is heeft iedereen dat en soms kom je op een punt, zoals nu, dat je dat heel duidelijk ervaart of benoemd. Alleen maar positief dus. Juist dat stukje is zo interessant om te delen. :j

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:20

Bedankt dat je het even verwoord. Ik begreep het al niet goed en vatte het anders op! Had Oona ook al even prive benaderd of ze wilde uitleggen war ze bedoelde.

Ik hoop het! <3

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:21

Als voorbeeld. Mijn eerste paard zij ik exact hetzelfde. Hij zegt het maar 1 x en gilt het dan ook direct uit. Tot ik er achter kwam dat hij al heel lang subtiele signalen gaf. :=

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:27

Het blijft vind ik altijd wel een enorme tweestrijd. Tussen gevoel en verstand.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:28

Is ook best lastig, maar ik denk dat ze heel vaak best wel dicht bij elkaar liggen, maar we de stappen niet durven/kunnen/ willen zetten.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:31

SkyMarian schreef:
Is ook best lastig, maar ik denk dat ze heel vaak best wel dicht bij elkaar liggen, maar we de stappen niet durven/kunnen/ willen zetten.

Dat zou best kunnen.
Ik zei laatst nog tegen een stalgenoot. Ik zou bij elke twijfel direct de dierenarts bellen. Maak maar een foto of echo!! Ik voelde iets en ik merk aan Beaut dat die alleen maar denkt: ik wil iets doen, laten we op avontuur gaan! *\o/*

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:03

Bubbeltjesplastic syndroom _O-

esje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:56

Die twijfel herken ik wel Saaams. Ik probeer ook goed naar alle signalen van mijn pony te luisteren, maar twijfel ook soms of ik iets mis. Of -aan de andere kant van het spectrum - vermeende signalen "over-interpreteer".
Met Rebel heb ik besloten om heel voorzichtig, super rustig aan, met mini stapjes op te bouwen. Met de hitte van de afgelopen dagen hebben we weer stapje terug gedaan. Gisteravond alleen wandelingetje van 20 minuten om 21u. Was ik daarna nogsteeds zeiknat van het zweet (Rebel niet...).
Ander puntje: leuke pony, Seiko! De eerste zwarte connemara die ik zie, denk ik. Hoe oud is die?
En de valk van Lalarara mag er ook zijn, wat een knappe pony!

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 10:45

Ojee ik kom net weer op bokt sinds gisteren. Saams heeft me meteen een bericht gestuurd. Was inderdaad positief bedoeld van mij hoor. Maar je kon het in 2 richtingen lezen :o oeps.

En ik had last van de warmte in mijn zinsbouw lees ik terug.

Sorry sorry.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 19:19

Het is ook warm. %)

Morgenochtend komt de zadeldame voor Taart. Duimen dat het zadel goed af te stemmen is, want dan gaat ze mee naar huis. *\%/* *\%/*
Vandaag voor het eerst alles zelf gedaan en zonder hulplijntje gereden. Of ik dapperheidspilletjes had geslikt :') .... nope ik wil haar zo graag weer thuis hebben. :7

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 19:51

Mag ik me hier weer melden na bijna 4 jaar Connemara-loos te zijn geweest? :D

Ik heb altijd al stiekem gekeken naar grote Connemara’s en kruisingen en ben hier in Nederland ook wezen kijken naar een aantal.

Op 26 juni kwam ik deze advertentie tegen na er al heel veel gezien te hebben:

Afbeelding
Afbeelding

En ik was eigenlijk meteen verliefd. :') :+

Na app-contact gehad te hebben met de verkoopster en wat film materiaal gezien te hebben, is op 27 juni de keuring geregeld en op 29 juni werd ze goed gekeurd. Precies een week later kwam ze hier aan na een lange reis van 3 dagen. Wat kan het snel gaan zeg! :=

Haar naam is Newtown Mary Rose, ze is 3 jaar en zeker geen 16.1hh zoals er vermeld werd. :') Gelukkig ben ik klein en is ze nog maar nét 3 (ze is van juli) dus ik verwacht dat er nog wel een cm of 2-3 bij komt.

Ze is hier eerst door APK geweest wat hard nodig was.. Maar ondertussen is ze al helemaal gesetteld en doet ze het heel goed! Het is een hele sensibele en gevoelige merrie, snel beledigd, kijkerig, maar ontzettend lief en eerlijk!!
Het past helemaal bij mij en doet me denken aan mijn oude Connemara pony Larry Andy.

Op het begin kon ik haar niet zomaar aanraken of aaien, als je een te snelle beweging maakte dan was ze weg. Zulke momentjes heeft ze af en toe nog wel eens maar voor het grootste deel knuffelt ze graag met je en staat ze voor een foto liever niet stil omdat ze telkens naar je toe komt. <3

Ik heb er nu een keer of 12 opgezeten, ze heeft meer vrij dan dat ze iets doet, maar ik heb haar graag goed doorgereden voordat het winter is zodat ze dan niks hoeft te doen.

Wat ben ik blij met haar! :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb de meesten van jullie altijd nog gevolgd op FB. Vooral alle pech van Saams. Zo vervelend. :(

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 20:21

Gaaf dat ze het zo goed oppakt. Het is ook wel echt een hele trip vanuit Ierland. Weet je hoe groot ze is? Als in is ze nog wel een paard of is ze nog een E pony.
Taart was met 3 al echt af. Die wordt denk ik geen cm groter meer. Een halfje zou leuk zijn ... dan meet ze net 1,40m. :))

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 21:05

Hier is ze dan. Ze ziet er goed uit Elysa. En hopelijk net zoveel plezier met je iers project als ik.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 21:46

Ik vind Taart zo’n schattige pony. :D

Ik heb haar toen ze hier net was gemeten op 157/158. Ze is ondertussen al wel wat meer ‘uit elkaar’ gekomen, ik zal haar aan het einde van het jaar nog eens meten. 8-) Het zou leuk zijn als ze de 160 haalt!

Inderdaad Kito!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:06

Wat gedurfd om haar ongezien te kopen.
Wel een hele leuke.
Tijd geleden stond er toen ook die grote schimmel connemara te koop in NL. Die bleek in het echt ook kleiner te zijn. Wel een E maat maar zeker geen 160

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:10

EllyC schreef:
Wat gedurfd om haar ongezien te kopen.
Wel een hele leuke.
Tijd geleden stond er toen ook die grote schimmel connemara te koop in NL. Die bleek in het echt ook kleiner te zijn. Wel een E maat maar zeker geen 160

Bedoel je die 4 jarige donkere schimmel in Kloosterhaar van 1.62? Daar ben ik toen ook wezen kijken.

En inderdaad een (tot nu toe goed) gokje! Af en toe hou ik daar wel van. :D

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:25

Nee die schimmel stond meer in de het midden van het land. Bleek ook nog stokkreupel te zijn

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:54

Oh jeetje... Das wel heel slecht!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:17

Change3x schreef:
Ik vind Taart zo’n schattige pony. :D

Zo schattig als ze er uit ziet ... ze is zeker niet voor de poes. Er schuilt een schattig stronteigenwijs trolletje in haar. <3

Vanochtend poging gewaagd om haar zadel pas te krijgen. Samengevat ... er komt een nieuw zadel voor haar. Andere wordt verkocht. Tja en als we dan toch gaan bestellen ... dan ook in het bruin. :7 Voor nu een zadeltje te leen waar we de tijd mee kunnen overbruggen.
Wat betekent dat we haar vanochtend ook mee naar huis hebben genomen. Ze staat weer bij de rest alsof ze nooit is weggeweest. {:}
Laatst bijgewerkt door SkyMarian op 13-08-20 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt