Het Connemara topic, deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dingle_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 20:50

Ik weet niet of ze welkom is op dit toppic en of ik hier updates mag plaatsen.. dit omdat het geen volle Connemara is.... maar mijn Connemara kruising is vandaag echt thuis gekomen! <3
Het waren een paar spannende weken waarbij we de dagen af moesten tellen. Maar vandaag was het DE dag! Verhuisdag! De vrachtwagen was wat spannend.. maar ja, als je dat nog nooit gedaan hebt snappen we dat ook! Met veel geduld, liefde en een appel (haar halve tinker kwam even naar boven, eten boven alles) stond ze binnen no time op de vrachtwagen.

Het genieten kan gaan beginnen!

Gelijk nog wat leuke foto’s gehad van de vorige eigenaar. Floki samen met haar Connemara mam’s! Inmiddels is Floki al een heuse dame van twee.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dingle_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 20:57

kitobeer schreef:
Paddy is inmiddels 1m54. Maar ik verwacht dat hij nog enkele cm gaat groeien. Want hij is er bijlange nog niet.

Voor de nieuwe meelezers.
Paddy is een kruising tussen een connemara en een iers sport paard. Vandaar zijn hoogte.

Hij oogde inderdaad al flink aan de maat. Maar dat verklaart een hoop. Leuke kruising! :j

SkyMarian

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 21:05

Gefeliciteerd met jullie mooie kruising. Uiteraard zijn updates leuk en welkom. :j

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 22:37

Floki is wel een knapperd hoor. Ik ben benieuwd of ze meer tinker karakter zou hebben of juist meer connemara.

Bij paddy die kocht ik ook als 2j in Ierland. Daar duurde het echt wel een half jaar voor ik connemara eigenschappen ging herkennen. Ik vond paddy in begin veel meer beleefd naar mij toe. En dan doel ik op voorzichtig respect voor mijn ruimte etc.. nu heeft hij nog steeds respect voor mijn ruimte maar hij is inmiddels ook een echte grapjas gebleken.
En zoals bij alle connemaras de liefde gaat door de maag. Het niet stukje connemara in paddy kan ik anders ook wel heel erg waarderen. Hij is totaal niet koppig, juist heel meewerkend en het is echt een denker.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 22:43

Kitobeer: Dat is al een heel leuke maat: 1.54. Jullie zijn echt een mooi setje zo samen. En wat mooi dat je dit zo met je instructrice hebt kunnen doen. Ben heel benieuwd hoe jullie ontwikkeling samen nu verder gaat

SkyMarian: Wat is jouw taartje ook STOER! Gaaf hoor. Ze lijkt zo vanaf de foto echt heel veel meer massa te hebben dan het heksje. Is dat IRL ook zo?

En beiden:

HOE WAS HET .. zo de eerste keer er op?

Edit:
Dingle... Welkom in het topic!

Ben heel nieuwsgierig naar wie de moeder van je paardje is. Ze komt me zó bekend voor

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 23:01

Hoe het was de eerste keer erop .
Wel ik heb de afgelopen 6 j 3 paarden zadelmak gemaakt. En 6j geleden brak ik 4 ribben dus dat blijft door mijn hoofd spoken telkens je aan een nieuwe gang begint. Daarom dat ik het deze keer eigenlijk niet zelf meer wilde doen. Anderzijds zo gaaf dat ik wel de 2 de persoon mocht zijn die de longeerlijn vast hield. Maar de eerste keer blijft spannend hoor ook zeg je nee ik ben kalm. de foto's liegen er niet om.
Dit is wat paddy ervan vond. En ja ik rij momenteel met bbprotector. Al voelt hij wel heel vertrouwd hoor. En ruim draven :j ik dacht die gaat meteen in galop. Maar dat was niet zo.
Afbeelding

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 23:08

Dat verhaal zit ook steeds in mijn hoofd Kitobeer! Dat was echt wel heftig, dus ik snap je helemaal!
En verder krijg je het op deze manier toch helemaal mee, ben je bij elke eerste stap, en belast je je paardje de eerste keer niet met jouw spanning. Doe je gewoon super zo!

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 23:21

Weet je waar het grootste verschil in zit. Dat ik steeds minder ben gaan luisteren naar de stuurlui aan wal. Maar steeds meer naar mijn paard. Paddy heeft in het proces echt aangegeven hoe hij zich voelde. 1 keer heeft men gezegd dat we te traag gingen. Wat ik niet wist. En toen hing er echt iets in de lucht. We waren niet met 3 in onze bubbel toen heeft paddy ook gebokt. Daarna hebben we besproken vanwaar het kwam. En hebben we ons voorgenomen om echt alleen ons eigen gevoel te volgen. Hoe traag het ook gaat. En de basis is nu zo goed bevestigd hij gaat met sprongen van vertrouwen vooruit. En dat pakt niemand ons nog af.
Al is het niet gemakkelijk op bij jezelf te blijven.

xXbellaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 23:51

Majabeestje schreef:
xXbellaXx schreef:
Lastig zeg, al herken ik wel wat van mezelf in jouw verhaal!

Voordat we onze Connemara hadden, had ik een leuke volbloed, maar hij was wat schraal dat we hem kochten, en eenmaal bijgekomen werd ik alleen maar onzeker van hem. Terwijl hij totaal niet gemeen is of extreme dingen deed. Het voelde voor mij gewoon “onverwachts”. Hij spiegelde me dan ook nog eens heel erg, wat er niet beter op werd. De keren dat ik op hem gereden heb zijn op 1 hand te tellen... persoonlijke situaties hielpen ook niet mee. Toen heb ik besloten dat ik een wat ouder en rustiger paardje nodig had. Hem uiteindelijk te koop gezet, en hij staat nu nog geen 20 km verderop! Nieuwe eigenaresse kan er goed mee om gaan, en ik blij met mijn Brownie! Gek genoeg is zij ook niet de makkelijkste onder het zadel, maar toch voor mijn gevoel voorspelbaarder dan mijn vorige paard, wat er toch voor zorgt dat ik kan ontspannen. Zo hebben wij vandaag onze eerste buitenrit gemaakt! Voor mij een beetje een mijlpaal *\%/*

Ik hoop dat je hier misschien iets aan heb. Voor mij heeft het goed uitgepakt!

Dank voor je reactie! Wat fijn dat het goed uitgepakt heeft. Ik heb de knoop doorgehakt en ze staat nu in de verkoop.

Geen probleem! En met kopers volledig je eigen gevoel volgen! Succes :(:)

Wat is paddy een leukerd zeg! Je ziet ook echt wel het ierse sportpaard er in! Fijn dat het beleren zo goed gaat. Wat betreft bodyprotector, ik doe er ook altijd een aan als ik het niet helemaal vertrouw, is gewoon veiliger en ik voel mij er gewoon zekerder mee dan!

Floki is ook gaaf zeg, echt een leuke kruising! Ben benieuwd hoe ze ontwikkelt qua karakter en looks!

Dingle_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 09:13

kitobeer schreef:
Floki is wel een knapperd hoor. Ik ben benieuwd of ze meer tinker karakter zou hebben of juist meer connemara.

Bij paddy die kocht ik ook als 2j in Ierland. Daar duurde het echt wel een half jaar voor ik connemara eigenschappen ging herkennen. Ik vond paddy in begin veel meer beleefd naar mij toe. En dan doel ik op voorzichtig respect voor mijn ruimte etc.. nu heeft hij nog steeds respect voor mijn ruimte maar hij is inmiddels ook een echte grapjas gebleken.
En zoals bij alle connemaras de liefde gaat door de maag. Het niet stukje connemara in paddy kan ik anders ook wel heel erg waarderen. Hij is totaal niet koppig, juist heel meewerkend en het is echt een denker.

Ik heb verder geen ervaring met het Connemara ras.. dus qua karakter kan ik daar nog niet zo heel veel over zeggen. Met tinkers wel weer ervaring! En moet zeggen dat ze eigenlijk bijna tot geen ‘tinker streken’ heeft. Ondanks de liefde voor eten. 8-) Ontzettend meegaand, meedenkend, onverschrokken. Altijd zoekend naar het juiste antwoord. Misschien dat dat weer overeen komt met een Connemara?

De Tinkers die ik kende waren vaak niet zo meegaand/meedenkend. Vaak wat koppig... :o

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 10:16

Punz schreef:
SkyMarian: Wat is jouw taartje ook STOER! Gaaf hoor. Ze lijkt zo vanaf de foto echt heel veel meer massa te hebben dan het heksje. Is dat IRL ook zo?

En beiden:

Taart is kleiner dan Sky, maar zeker breder. Iig qua romp en staat over meer bodem. Sky heeft de benen dicht bij elkaar staan en veel meer schoft en een ovaal gevormde ribbenkast. Taart heeft weinig schoft, meer front en meer ruimte tussen de benen en een rondere ribbenkast. Waar we met Sky jaren over gedaan hebben om het er aan te trainen heeft Taart van zichzelf.

Eerste keer er op was echt heel erg tof. Ik zou eigenlijk 2 wk geleden er al op gaan, maar toen was het niet haar dag. Ze was onrustig, gestresst in haar bol en daardoor ook in haar lijf. Dat is door haar 'inrijder' keurig opgelost op dat moment, maar het voelde niet oke om mezelf er dan nog op te zetten. Afgelopen 2 weken hebben ze een stap terug met haar gedaan. Lange lijnen, dubbele longe, grondwerk. Daarna er weer op en vooral gestapt. Dat heeft zo'n mega verschil gemaakt dat gisteren als nog het moment daar was. Was ook blij dat we beide hetzelfde zagen de vorige keer en dat er zo paardvriendelijk mee is omgesprongen.
Ze voelt vertrouwd aan, wil graag en vind het snel wat moeilijk. Voor mij straks een leuke puzzelpony om mee aan het werk te gaan.

Dingle_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 10:18

Punz schreef:
Kitobeer: Dat is al een heel leuke maat: 1.54. Jullie zijn echt een mooi setje zo samen. En wat mooi dat je dit zo met je instructrice hebt kunnen doen. Ben heel benieuwd hoe jullie ontwikkeling samen nu verder gaat

En beiden:

Edit:
Dingle... Welkom in het topic!

Ben heel nieuwsgierig naar wie de moeder van je paardje is. Ze komt me zó bekend voor

Moeder heet Silver... altijd een fokmerrie geweest! Ik ga eens opzoek naar haar volledige naam :)

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 12:05

@skymarian puzzelen is het leukste stukje. Wij zijn vanochtend voor het eerst naar de binnenbak gegaan. En dan zie je weer dat je in je eigen valkuil stapt voor je er erg in hebt.
Ik had gedacht ok we gaan hier verder daar waar we gebleven waren.
Maar Paddy dacht he maar dit is weer spannend dus die bokte van tevoren aan de longe er even alles uit. Gelukkig zat er niemand op. Daarna was hij weer braaf . Ik heb uitgestapd. En dat voelde als vanouds.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 12:27

Ik houd van puzzelen. En idd niet zomaar er vanuit kunnen gaan dat het vanzelfsprekend is. De voelsprieten leren ontwikkelen om aan te voelen/ te zien wat er nodig is. Begrijpen waarom het vandaag anders is dan gisteren. Plan bij durven stellen en idd ook vooral je eigen plan durven trekken. Zorgen dat je goede mensen om je heen hebt etc etc.

esje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 17:52

Oh wat gaaf SkyMarian, op je eigen Taartje!! Veel plezier met puzzelen samen!
En Kito, wat is Paddy al stuk volwassen geworden, de tijd gaat snel!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 20:07

Heerlijk om te lezen Sky Marian en Kito beer!
Verheug me nu al op de updates!

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 21:41

Punz schreef:
Heerlijk om te lezen Sky Marian en Kito beer!
Verheug me nu al op de updates!

Ik was heel erg bang nochtans om updates te geven. Juist omdat social media altijd een mening klaar heeft staan. Tergelijkertijd ben ik zo apentrtrots dat ik het toch ook wel weer wil delen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 21:46

Hier helaas slecht nieuws. Beaut is nog niet hersteld en ik heb helaas weinig verbetering gezien.
Ze mag 3 aug terug naar de kliniek. Controle echo en DA opperde behandeing IRAP. Gezien beide kogels op het collaterale stukje zwelling blijven houden.
Verder ben ik al aan het zoeken naar een stalling waar ze op rust kan. 24/7 buiten, met schuilstal (harde eis) en paddock en wei.
Heb een kleine stal (3 paarden) vlakbij huis en aan t bos gevonden. Dus daar kan ik binnenkort kijken.

Maar Beaut zal Beaut niet zijn. Blijft vrolijk en alle truucjes uit de kast halen voor koekjes. :+

Afbeelding

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 23:03

Ach Saams...Wat een akelig bericht.. Je gaat haar dan echt op pensioen zetten, of langere periode rust en weidegang,met wel uitzicht op/ hoop op herstel?
Sterkte in ieder geval.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 23:33

O wat een naar bericht saams. Na alle moeite die je blijft doen voor beauty.

Ik vind je heel dapper voor je doorzettingsvermogen. En ik hoop van harte dat het mogelijke plekje echt wat voor jullie is.

Sterkte

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 07:58

Punz schreef:
Ach Saams...Wat een akelig bericht.. Je gaat haar dan echt op pensioen zetten, of langere periode rust en weidegang,met wel uitzicht op/ hoop op herstel?
Sterkte in ieder geval.

Ik hoop op dat laatste. Met hoop op herstel maar het is gokken of het SI dat aan kan. Daarom wel 24/7 buiten. Dat SI moet blijven bewegen anders is er een kleine kans dat de gradatie van botvorming wellicht toeneemt.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 08:56

Owwww dat is *piep* Saaams. Tis ook wel een achtbaan van opvolgend goed en slecht nieuws... :(:)

Ik ga me klaarmaken om mijn gebakje te ‘verblijden’ := met een bezoekje. :D
Vanmiddag de andere 2 weer oppakken. Eindelijk vakantie en daarna hopelijk ook het werk in een beter behapbaar aantal uren.
Komende weken mijn eigen conditie ook een beetje opkrikken ... :=

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 09:08

Ja zelf had ik al zoiets ik stop ermee. Want voor wie doe ik het nou, voor haar of voor mezelf? Ik wil gewoon dat ze pijnvrij is en blijft.
Stalgenoot gaf aan je bent nu al zo ver, die SI en Knie blijven nog steeds goed. Probeer het nog een keer en dan kan ze altijd nog op rust.

Wat lekker! Wanneer mag taartje naar huis? Het zag er heel goed uit. Ondanks dat ze kleiner is maar robuuster past het echt heel netjes. Mooi lotje uit de loterij!

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 16:38

Och saams het blijft wel een emotionele achtbaan bij jullie, hoop en teleurstelling wisselen elkaar wel af. Had zo gehoopt op fijn herstel nieuws.

Ben heel benieuwd hoe taart zich gaat ontwikkelen hoor, leuk!

Hier is t verder lekker druk. Sanne uiteraard met Mel, lekker aan het trainen naast haar school (die helaas door gaat in de zomervakantie incl tentamens vanwege de Corona) naast haar werk en dan nog druk met haar jonge Rooskey die het super doet! En nog even druk met de pony die hier in training staat. Nog heel even en dan keert ( kort) de rust terug.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 16:42

Geen Ierland voor Sanne of heeft ze dat wel kunnen regelen?