Het Connemara topic, deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 11:32

Aanvulling: als ik weinig tijd heb, rijdt ik soms korter. Dus beiden een half uurtje ipv drie kwartier of een uur ( wat op zich toch al minder effectief is).
Maar het kan gewoon echt goed, als je er voor zorgt dat de paarden tijd ook echt strikt /"heilig" ingepland is in je week.

( edit: als ik bijrijders heb lopen ze soms iets meer. Maar nu in Corona tijden doe ik ze 100% zelf. In niet Corona tijden probeerde ik er toch ook zo veel mogelijk bij te zijn als ze gereden worden, dus qua tijd maakte dat voor mij niet zo veel uit)

SkyMarian

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 14:24

Tijd is iets magisch als je prioriteiten kunt stellen. :D Ik heb hier hetzelfde streven dat ze 3-4 x pw lopen. Er zitten gerust weken tussen dat het niet zo is. Dat is dan maar jammer. Het komt zoals het gaat hoor. :7 Gelukkig vinden ze dat allemaal oke. Ze kunnen altijd hun benen strekken en hebben altijd sociaal contact met elkaar.
Oh en het huishouden is hier wel echt een ondergeschoven kindje. := _O-

esje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 17:40

Bedankt voor jullie reacties. Gezien
de pony's op een grote paddock staan met genoeg sociale interactie, en 3x per week rijden per pony zeker wel haalbaar is beginnen heel langzaam zich de contouren van een tweede pony af te tekenen. Maar eerst nog mentaal wennen aan dit idee, beeld vormen van wat de wensen dan zijn (#1: connemara bloed, maar dan...). Nog nachtje over slapen, en nog een paar...maar misschien gaat het er dan van komen. Dusssss...

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 17:42

Toevallig heeft Sanne nu een hele leuke pony staan die enorm mijn interesse wekt. Misschien is het wel iets voor jou? :D

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 17:57

esje007 schreef:
Bedankt voor jullie reacties. Gezien
de pony's op een grote paddock staan met genoeg sociale interactie, en 3x per week rijden per pony zeker wel haalbaar is beginnen heel langzaam zich de contouren van een tweede pony af te tekenen. Maar eerst nog mentaal wennen aan dit idee, beeld vormen van wat de wensen dan zijn (#1: connemara bloed, maar dan...). Nog nachtje over slapen, en nog een paar...maar misschien gaat het er dan van komen. Dusssss...

*\o/* *\o/* *\o/*
Meestal komt er vanzelf wat op jouw pad. :j

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 20:21

Hier rijden we ook net hoe het uitkomt als we wat meer tijd hebben wordt het een bosrit en wat minder tijd longeren of rijden, gelukkig zijn het geen heethoofden die dagelijks gereden moeten worden.

En ja bij ons komt een super leuke te koop, je bent van harte welkom eens te komen kijken hoor heel vrijblijvend hoor, lekker voor de gezelligheid

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 20:25

Oeh gezelligheid ... doe je ook aan een staltour Tineke? :7

esje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 20:52

Tinwke, voor gezelligheid langs komen doe ik graag een keer. Maar voor ik een serieuze potentiële koper ben moet eerst eens voor mezelf bedenken of een jonge pony wel goed idee is, want ben niet zo'n topruiter...SkyMarian, een keertje samen naar het noorden rijden? Kan ik mooi bij jou ook ff kijken! :D

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 20:55

Haha ja hoor ik doe aan staltour, van harte welkom.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 21:04

esje007 schreef:
SkyMarian, een keertje samen naar het noorden rijden? Kan ik mooi bij jou ook ff kijken! :D

Ja gezellig!!!!! *\o/* *\o/* *\o/*
Moeten we even een praatcluppie oprichten om een datum af te spreken. Anders blijft het bij een leuk idee. :+

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 21:09

TinekeVD schreef:
Haha ja hoor ik doe aan staltour, van harte welkom.

En dan met een springdemo van Sanne en Mel! :Y)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 22:38

Oh Esje...
Ik ben me nu al met jou mee aan het verheugen!

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 23:18

Schattig, dat taartje onder het zadel, je ziet r bijna denken.
Hier ook 2 pony’s , maar rijden doen we veel te weinig. Pandora is geblesseerd, dus daar wandel ik wel dagelijks mee en probeer Rocks de meeste dagen wel iets van beweging te geven, maar dat is meestal los in de bak of longeren. Rijden maar 1 tot 2 keer in de week op het moment. Tot maart liepen ze beiden wedstrijden en werden ze vaker gereden, maar dochter zit nu een beetje in een dipje nu haar laatste wedstrijdjaar weg valt en haar favoriete pony om te rijden geblesseerd is.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 18:23

Ik heb een half jaar 2 pony's gehad. Ik pakte ze om en om. En dan was ik nog niet eens aan het rijden. Maar ik vond het toch wel pittig 2 pony's. Zeker ook omdat ik ook nog de poep uit de wei haalde. Ik hooi netten moest vullen mijn stalletjes moest mesten was ik vaak veel met het management bezig ook omdat ik nog een hond heb die uitgelaten word en ook 40 u in ploegen werk.

Maar als het kan zou ik het zeker doen aan een 2 de pony beginnen.

Carol10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:40

Ik vind het ook lastig 2 pony's rijden en werken. Ik probeer ze beide 4 x per week te rijden en dan Heather nog een keer longeren. Zij wordt snel te dik en moet dus bereden worden. Deze winter niet echt gedaan dus nu de schade aan het inhalen. Ik voel me altijd erg schuldig als ik niet kan. Een bijrijder heb ik geprobeerd maar dat is niets voor me.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 21:58

Uitgangspunt bij mij is:
Ik moet niets... behalve mijn eisen aanpassen aan de investering..

Ze staan 24/7 buiten, krijgen beweging genoeg en voedselinname wordt beperkt door graasmasker op als ze in de wei staan, en schraal hooi als ze snachts op het paddock staan.

Rijden hoeft niet.
Rijden mag.. Tenzij je elke zondag op hoog niveau op wedstrijd wil, dan moet je zorgen dat je paard dat fysiek aankan en dus echt wel een minimaal aantal keer per week rijden.

Maar joh... dat is voor de meesten van ons niet van toepassing. Dus verder is het: de prestatie eisen aanpassen aan de training die je er in kunt stoppen. Dat is alles wat mij betreft.

Dus ik rij als ik zin heb. En dan lukt het me gewoon om de ponys drie keer per week te rijden. Woensdag rij ik er ik er 2. Zondag rij ik er 2. Vrijdag en zaterdag rij ik naar gelang er zin heb in ieder geval 1 , maar bij tijd en zin 2. En daar kunnen ze beiden heel prima een proefje op lopen.

En eerlijk is eerlijk: daarom heen heb ik het wel zo goed mogelijk georganiseerd. Dat wil zeggen dat ik wel iemand heb die ( betaald) voor mij een deel van het stalwerk doet. Dus dat geeft ruimte om daadwerkelijk ook ruimte te hebben om te rijden.

gohorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 22:20

Hallo! :wave: Ik ben nieuw in dit topic en het klinkt allemaal heel gezellig!

Wij hebben sinds gisteren onze eerste eigen pony; een 12 jarige Connemara ruin van 1.48m. Hij moet (natuurlijk) nog wel wennen aan de nieuwe omgeving, geluiden, mensen etc. maar hij is al een stuk rustiger en op zijn gemak. Heeft ook al lekker gerold en gelegen in zijn stalletje. Ze komen de hele dag buiten en 's nachts op stal. We willen hier 24/7 buiten van maken door ze 's nachts op de paddock (met stal) te zetten. Nieuwe dingen wil hij maar al te graag onderzoeken (onder luid gesnurk :D ) en hij is heel alert. Het is echt een lieverd en zooo knap! <3

Maargoed, genoeg geklets :P Ik zou graag meer info van jullie, Connemara eigenaren, ontvangen over het karakter, gedrag, wat belangrijk is om te weten etc.. etc.. *\o/*

Groetjess!

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 23:06

Gefeliciteerd JBhorses met je nieuwe pony! We willen natuurlijk graag een foto zien. Verder denk ik dat er nog best veel verschil tussen onze pony’s onderling zit. Wij hebben er 2 en die lijken eigenlijk al niet zo heel veel op elkaar. Wel moeten de meesten sober gevoerd worden en zijn ze erg veelzijdig.

gohorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 23:31

Birgit01 schreef:
Gefeliciteerd JBhorses met je nieuwe pony! We willen natuurlijk graag een foto zien. Verder denk ik dat er nog best veel verschil tussen onze pony’s onderling zit. Wij hebben er 2 en die lijken eigenlijk al niet zo heel veel op elkaar. Wel moeten de meesten sober gevoerd worden en zijn ze erg veelzijdig.

Dankjewel! Hij krijgt qua voeding nu gewoon gras (weinig suikers en koolhydraten), ruwvoer en een handje basisbrok.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 23:32

Gefeliciteerd met je pony JBhorses!
Net als Birgit ben ik heel nieuwsgierig naar je dier. Is het een Nederlands gefokte pony, of een import?

Belangrijkste om als nieuwe Connemara eigenaar te weten:
Voer je pony echt sober ( tenzij jouw pony Sky Marian heet.... _O- ) Connemara's kunnen slecht tegen te rijk voer, krijgen daar makkelijk problemen mee ( te dik, jeuk etc)

Verder zijn het iha werklustige, soms wat eenkennige dieren, met een groot hart én ( mn de merries) met een behoorlijke eigen mening soms

Voor mijn pony's: zie mijn profiel ( wat overigens wel wat aan een update toe is :) )

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 23:44

Hier hetzelfde principe als punz. Het moet allemaal niet. Ik doe het voor de lol. :D

Gefeliciteerd met jouw connemara jbhorses. Hier ook nieuwsgierig. :j

Het zal je verbazen Punz, maar zelfs mijn Sky is van het krachtvoer af. Ze krijgt alleen nog luzerne en hooi/gras. *\o/* Gras is 2-3 uurtjes per dag.
Van de winter maar eens zien of we haar samen met de shet wat ruimer qua ruwvoer kunnen houden tov de fatty’s. :D

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 23:50

Ach... dat is waar ook, dat heb je verteld: Lekker aan huis, minder stress en ineens gewoon een nette sobere Connemara!!

Carol10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 12:00

Haha misschien leg ik mezelf wel te veel druk op. En het lukt ook zeker niet altijd, de hele winter niet :o ik heb ze wel thuis staan dus nog wat werk erbij maar dat kan lekker tussen door. Een eigen mening hebben ze zeker :D vooral Heather laat goed weten wanneer ze het ergens niet mee eens is. En wanneer zij vindt dat het etenstijd is, dan gaat ze me aanstaren op het terras met hinniken erbij. Maar dat vind ik alleen maar schattig.

#jbhorses gefeliciteerd! Ik ben ook benieuwd naar foto’s en afstamming

esje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:50

Hoi, welkom in dit topic!!
Een goed passend zadel is erg belangrijk, dus ik zou toch gewoon proberen, ookal is het erg warm. In mijn ervaring zijn er altijd maar een zeer beperkt aantal zadels (1 of 2) die goed liggen om daadwerkelijk op te proef te rijden. Verder: water mee om te drinken en af te koelen na afloop. :D

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:16

JBhorses schreef:
Afstammeling van Seoigeach x Kingstown Boy. Gefokt in Ierland en in 2016 als hengst naar NL gekomen.

Wat zijn jullie ervaringen met andere paarden/pony's en op buitenrit met verkeer e.d.?

Oh leuk feitje. Morgenmiddag komt een zadelmaker voor een nieuw zadel. Moet ik dus met 30 graden gaan rijden.... |( Iemand tips?

Off topic, maar ik heb een half zusje van die van jou, mijn merrie heeft ook als vader Seoigeach

Afbeelding

Afbeelding