Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Snow_White

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 00:22

Mijn eigen merrie is 1.61, ze zitten inderdaad in mijn ervaring meestal tussen de 1.55 en 1.65m.

Hier in Canada kruisen ze vaak een EV met Percheron als er een grotere maat gewenst is.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 01:46

Omdat beelden meer zeggen dan woorden, deze korts slomo's.
Ik krijg geregeld de vraag krijg waarom de staart van een volbloed kort afgeknipt wordt.. bij deze.

Het is dus verplicht omdat volbloeden in de afzet heel ver zakken. Is de staart niet kort kunnen ze er dus op gaan staan met alle gevolgen van dien:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... =753364620

Ook vragen mensen mij regelmatig waarom ik vind dat je naar een dierenarts moet gaan met enige kennis van het ras.. nou hier nog een mooi voorbeeld. Vorig jaar had ik een paard afgekeurd aangezien de dierenarts "bunnyhops" zag in galop tijdens het draaien en afzetten in galop in een kleine paddock. Het tegelijk afzetten met beide achterbenen wordt zo ook wel genoemd en zou wijzen op bekken problemen...
Tja een volbloed (en andere snelle rassen), zullen om zo snel mogelijk vanuit stilstand voluit te gaan dit doen. Iets wat heel goed te zien is in onderstaande 2 filmpjes:

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 16:20

Gaaf, die slowmo's! Nooit gedacht dat ze zo diep doorzakken bij vertrek. Moet echt een gaaf gevoel zijn als jockey, al vrees ik dat mijn onderbroek alle kleuren van de regenboog krijgt.

Welkom eempje! Knap paard, die heeft er al een hele metamorfose opzitten! Heb je bepaalde oefeningen gedaan om de schoft en de rug zo mooi bespierd te krijgen? En welke gevolgen heeft dat gehad voor je zadel? :)

Met andere woorden: hier moet de zadelpasser komen. Ik neig om voor een compromis-zadel te gaan, met het idee dat schoft, rug en schouders toch nog zullen veranderen, ipv meteen te investeren in een zadel wat aan mijn volledig eisenlijstje voldoet. Gebruiken jullie trouwens een bontje of een gel oid? Als ik mijn zadelpasser mag geloven doet het meer kwaad dan goed, maar iemand met wat meer ervaring met volbloeden zei me dat het vel en de vacht van een volbloed toch wat kwetsbaarder is. Cappy heeft ook al wat oude wondjes rond z'n schoft.

Volgens zijn advertentie is hij trouwens 1m63, maar ik vermoed dat daar een cm of 2-3 bij mogen. Al speelt hij ook wel wat vals met z'n hoge schoft :)

Leuke foto's voorbij zien komen!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 16:35

Ik rij op een semi boomloos zadel, met 3 mesh inlages in een boomloospad waarvan de onderkant van echte merinowol is gemaakt. Gaat goed moet ik zeggen, ze heeft zich er heel goed onder kunnen ontwikkelen en ik kan makkelijk zelf het zadel wijder zetten, kopijzer wijder maken, enzovoorts. Dit zadel zit wel wat minder stevig dan een boomzadel vind ik persoonlijk.

Maar ze heeft ervgeen enkel plekje van gekregen, ruggengraat blijft altijd mooi vrij en droog.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 16:39

Als je zadel gewoon goed ligt en aangepast is aan je paard zou ik er niks onder leggen. Een wolletje, gelpad, onderlegger, die zijn allemaal zo dik dat je de ligging van je zadel ermee gaat veranderen.
Ik rij enkel met een pad met inlages met mijn springzadel omdat dat niet meer smaller gemaakt kan worden. Dit zadel moet op termijn dan ook weg.

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 17:04

Dressuurzadel ligt niks onder, mn springzadel heb ik een bontje onder.

Morgenavond ga ik weer een rondje oefenspringen met Sulfur! :D

eempje41

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 00:21

Wat fijn dat je vind dat hij mooie rug bespiering heeft :D
Hier ben ik stiekem ook wel trots op omdat dit echt iets is waar ik veel mee bezig ben. Hij heeft KS net achter zijn schoft en dus heb ik hem toen ik daar achterkwam eerst een hele tijd onbelast aan het werk gehad waardoor z'n bespiering heel erg ontwikkelde. We zijn nu iets van 3 maanden weer onder het zadel waardoor we toch ook steeds meer rug opbouwen.
Onder het zadel zijn we nog eerst echt de basis aan het doen en niet heel specifieke oefeningen voor de rug. Onbelast heeft de dubbele lijnen wel heel veel gedaan voor hem. En voeding, ook echt essentieel dat er bouwstenen zijn om spier op te bouwen.
Kwa zadel ben ik heel gelukkig met m'n wintec isabelle werth! Iedere 2 maanden komt de zadelpasser nu om het zadel aan te passen omdat we nu dus nog vol in de opbouw fase zitten. Ik heb er wel ook een winderen pad onder. Volgens de zadelpasser niet perse nodig maar paste er goed onder en ik vind het een prettig idee voor zijn rug.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 12:22

Had die slomo’s al voorbij zien komen inderdaad. Zo gaaf. Ze zakken net niet door de grond.. Nobli doet het met spelen en gek doen ook vanuit stilstand. Maar die doet sowieso dingen waarvan ik denk ‘ >;)

Iemand vroeg hier hoe het met Nobli ging? Nou met zijn buik super. Geen last meer! :D
Alleen nu heeft meneer een wond net onder zijn knie.
We houden het uiteraard in de gaten staleigenaresse stuurde vanochtend even een filmpje. Hij voelt zich er niet minder goed om. _O-

Afbeelding
Afbeelding

Hadden van de week een mooie galopswissel. Hij schrok (gebeurt af en toe) en galoppeerde aan. Mijn ma reed een achtje en hij sprong zo over naar de moeilijke galop (rechts). Altijd het goede zien in minder goede dingen. _O-

@eempje41, wat voer jij oa op het moment?

eempje41

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 22:39

@AlwaysH Hij begint ondertussen echt een beetje dik te worden dus in hoeveelheid ben ik wel echt aan het minderen maar het is een behoorlijke lijst nog:
Kwa brok gastro + en Luzerne brok.
Kwa ruw voer kuil en fibrebeet
Kwa supplementen Vitamine E, erwten eiwit, Glucosamine en mastic horse.
Extra ook nog Equilin voor de vitamine en mineralen en biergist korrels.

Wat bij Den het meest echt hielp om aan te komen was coolstance copra en de biergist korrels. Hij heeft 1,5 jaar geleden koliek gehad en is toen heel erg mager geworden en dit hielp heel goed om hem fijn weer op een normaal gewicht te krijgen.
Dit was na de koliek
Afbeelding

Wat fijn dat het met Nobli beter gaat! Jammer van die wond, maar wel goed dat hij er geen last van heeft.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 22:57

Kleine update over Foxie vandaag: Ze vindt het balans houden op de linkerhand. Gisteren tijdens de les lukte het niet om haar in de linkergalop te krijgen. Dus we gaan terug naar de basis en het vanaf de grond proberen te bevestigen. Vandaag dus gelongeerd. Ik denk dat ze wel 15 keer verkeerd is aangesprongen. Twee keer was het eindelijk gelukt, maar viel ze eruit na een half rondje. Lastig lastig. we willen haar graag sterker maken in de linkergalop, maar het is lastig als ze standaard verkeerd aanspringt. Morgen hebben we een grondwerklesje. Hopelijk dat ik wat tips krijg om haar beter te ondersteunen.

Afbeelding
Na de uitputtende longeersessie lekker een stukje met haar gaan wandelen.

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 23:17

Wow wat een lijst eempje haha. Waar zijn al die supplementen voor? En merk je er ook echt war van? Hij is mooi opgeknapt na die koliek!

Hier krijgen ze gewoon simpel basisbrok met lijnzaadolie en hooi. En na t werken krijgtie een schep muesli.

Euridicey: lastig probleem wel inderdaad, ben benieuwd naar de tips die je krijgt morgen.

Net weer terug van t oefenspringen, 2 rondjes gereden en hij was weer erg braaf en enthousiast haha, zo leuk dat hij zo graag wil en alles springt ookal lijkt de techniek nog nergens op. En erg fijn dat hij ook nergens naar kijkt, sommige paarden zie ik dan die eerst elke hindernis moeten bekijken anders stoppen ze, dan ben ik erg blij met mn volbloedje die alles springt en nergens naar om kijkt. <3

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 23:20

Op rechte stukken buiten beginnen en dan pas in de bak. Op een rechte lijn kost het veel minder kracht.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 23:24

Daarom longeer ik ruim en met veel recht stukken, buiten rijden moet ze nog oefenen, is ook allemaal heel eng nog :p ganzen en zwanen zijn echt nachtmerries

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 00:18

Ik legde een cavaletti neer, Gentle vond rechts lastig en sprong vaak om. Doordat ze dan weer over die cavaletti sprong, kwam ze weer in de goede galop.. nu niet meer nodig gelukkig

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 01:09

eempje41 schreef:
@AlwaysH Hij begint ondertussen echt een beetje dik te worden dus in hoeveelheid ben ik wel echt aan het minderen maar het is een behoorlijke lijst nog:
Kwa brok gastro + en Luzerne brok.
Kwa ruw voer kuil en fibrebeet
Kwa supplementen Vitamine E, erwten eiwit, Glucosamine en mastic horse.
Extra ook nog Equilin voor de vitamine en mineralen en biergist korrels.

Wat bij Den het meest echt hielp om aan te komen was coolstance copra en de biergist korrels. Hij heeft 1,5 jaar geleden koliek gehad en is toen heel erg mager geworden en dit hielp heel goed om hem fijn weer op een normaal gewicht te krijgen.
Dit was na de koliek
[ [url=m/R6NNfz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat fijn dat het met Nobli beter gaat! Jammer van die wond, maar wel goed dat hij er geen last van heeft.

Eet ze die biergist korrels?
Nobli eet de biergist helaas echt niet.
Hoeft ook absoluut niet dikker hoor! Maar ook hij valt snel in en de singel zat van de week weer strakker, dus hij is wat kwijt door de stress en dus buikpijn.
En er moet nog wel meer spier op de bovenlijn.
Erwten eiwit heb ik nog niet eerder gehoord.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 03:06

Ik moet jullie heel eerlijk zeggen dat ik mij steeds meer verbaas over het feit dat zoveel mensen problemen hebben met buitenrijden.
Dat men het lastig vind om bepaalde zaken in de bak aan te leren gezien ze daarin groen zijn kan ik nog begrijpen, daar is echt wel een stukje handigheid voor nodig.

Maar dat buitenrijden snap ik oprecht niet. Dat is imo wat alle volbloeden hun hele leven gedaan hebben vanaf moment 1 dat ze onder het zadel zijn. Ik werk nu ruim 18 jaar met oa engels volbloeden. Veel vrienden van mij zijn ook verknocht aan het ras. In de afgelopen 18 jaar kan ik 2 volbloeden opnoemen die wat lastig waren buiten. De rest alles behalve. Alle volbloeden die hier komen heb ik binnen 2 dagen mee op buitenrit. Lees dwars door het verkeer, door het bos langs drukke wegen you name it. Daar ben ik overigens niet alleen in want zo is het bij mijn vrienden en kennisen ook. Vriend heeft eergister een volbloed ophehaald is de afgelopen 2 dagen al dwars door het verkeer, over het spoor etc geweest( door ochtendspits) om te gaan trainen. Dit is overigens al de zoveelste volbloed waar ook hij dat mee doet. In Engeland en Duitsland ben ik daarin ook niet anders gewend.
Zo hadden wij voor corona onze wekelijkse renpaarden buitenrit en op de stal in Duitsland en Engeland waar ik gewerkt heb was het ook wekelijks vaste prik. Er zijn sowieso maar weinig locaties die een eigen baan hebben dus dan moeten ze toch onder de man naar de baan gereden worden.

Zijn wij dan zoveel nuchterder, of gewoon veel meer ervaring en daardoor minder gespannen of wat is dat toch?

Ik bedoel ik praat hierbij echt over 10.000den volbloeden, dus niet maar enkele en door verschillende mensen gereden. In Engeland lieten wij zelfs plaatselijke manege ruiters meerijden tijdens onze 2 wekelijkse buitenritten omdat dat prima kon.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 08:53

Ik heb geen idee hoe de anderen dat hebben Kyrkelover.
Gentle is iig erg druk, waarschijnlijk omdat ik het te weinig doe/ gedaan heb. Ik heb eerder met een vriendin die super relaxe pre bij zich had een buitenrit van 2 uur gemaakt en de eerste uur heeft ze alleen gedribbeld toen we stapten en op de plaats gegalopeerd toen we draafden, ze werd pas rustiger toen we een galopje hadden gedaan, maar ze was inmiddels drijfnat en was flink ingevallen na de rit...
Dat vind ik nog het ergste..
Maar ze is niet bang ofzo, gaat overal langs, verkeer is geen probleem, ze staat enkel op "scherp"
Als ik alleen ga met man op de fiets of helemaal alleen is het net zo.. ze wordt erg hyper ... nu is dat zomers wel minder.. waarschijnlijk omdat ze langer buiten staat..

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:09

Ja ok, maar ik ken dan ook niemand die een uur gaat stappen. Hoeveel ik er hier voor verkoop op een volbloed heb gehad die het dier in stap al op de rem lieten lopen omdat ze het spannend vonden... ik draaide dan weer om en vertelde deze mensen netjes waarom het dus niet hun paard was.
Dat geld uiteraard niet alleen voor de volbloed maar de gemiddelde sportpony/ paard, draver, arabier nouja de niet koudbloed rassen zeg maar, die willen over het algemeen toch net wat meer actie en zullen zich van binnen opvreten als dat niet gebeurd.

Even heel hard gezegd wat zegt men als iemand een husky of windhond koopt die met name binnen moet zitten en het moment dat ze buiten komen mogen ze alleen rustig wandelen aan de lijn.

Dat is overigens iets wat ik zeer bijzonder vind. Die persoon met de husky zal met de grond gelijk gemaakt worden, want niet ingelezen over ras/past niet bij elkaar etc.
Bij paarden is er iets compleet anders aan de hand en moet het dier zich maar aan ons aanpassen. Dat geld overigens meer kanten uit. Als ik een Belgisch trekpaard zou kopen en daarvan verwacht dat hij wekelijks springt en lange buitenritten maakt van 50+ km kan dat ook nie.

Maar wat maakt het dat we bij paarden vinden dat het dier zich maar naar ons moet schikken, terwijl men dat bij honden dierenmishandeling vind.

Dat is overigens een vraag die tijdens verkoop wel vaker bij mij op is gekomen. En niet enkel ivm 'een'post of enkel het buitenrijden.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:38

Buitenrijden is inderdaad iets waar ik me geen vragen bij stel. Ik zadel op en ga naar buiten, klaar.
Zelfs tijdens het testrijden was het 2 rondjes door de bak en hop naar buiten, ook op kop lopen. Ik zocht een buitenrijpaard dus moest het ding buiten kunnen. Heb haar ook daarom gekocht, zoveel 3 jarigen zijn er niet die zonder boe of ba overal langslopen en ook gewoon op kop. Behalve bij de volbloeden dus.
Sindsdien voornamelijk buitengereden en buiten dat ze inderdaad een flinke go heeft was ze eigenlijk braver als 3 jarige dan nu als 10 jarige. Ze heeft zo van die dagen dat er gedramaqueend moet worden :+ . Er wordt al wel eens gedribbeld, gesnoven, zijsprongetjes gemaakt maar ze gaat overal op, door of langs. Nooit of te nooit zal ze er vandoor gaan, in het ergste geval probeert ze om te draaien.
Wel moet ik zeggen dat ikzelf nu meer een rustige sjokkelruiter ben geworden en dat geeft soms wrijving. Maar als we beiden in zijn voor een vlotte rit dan heb ik er echt een gouden merrie aan.

eempje41

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:51

Lauss_ schreef:
Wow wat een lijst eempje haha. Waar zijn al die supplementen voor? En merk je er ook echt war van? Hij is mooi opgeknapt na die koliek

Op werk waren 3 potten Glucosamine over de datum dus deze mocht ik gratis mee nemen. Als die op zijn dan stop ik daarmee. Als ik dan verschil zie koop ik weer nieuwe maar heb eerlijk geen idee of het wat doet :')

De vitamine E weet ik het wel van. Op de faculteit zijn hier wat onderzoeken naar gedaan en wordt ook aangetoond dat het effectief is tegen spierstijfheid en spierpijn.
Mastic horse voor zijn maag merk ik ook duidelijk verschil van. Den heeft een verandering in zijn maag waardoor hij nog meer maagzweer gevoelig is dan de gemiddelde Engels volbloed. (De omeprazol spuiten liggen hier ook standaard mocht hij een moeilijke periode hebben)
En het erwten eiwit isolaat is omdat ik dus aan het minderen ben in hoeveelheden en ik wel voldoende eiwit wil blijven geven.

De bier gist korrels vind tie trouwens prima. Hij eet sowieso bijna alles wel. Behalve sommige snoepjes :j

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 10:45

Wij gebruiken e-olie op Nobli zijn litteken op zijn knie!
Hij eet overigens ook alles, behalve biotine en biergist…

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:07

Interessant om te horen dat het zo makkelijk bij jullie gaat! De eerste keer wilde ik "gewoon" buiten uitstappen ipv rondjes blijven lopen in de bak. Ze ging mega hard achteruit rennen en ik kreeg haar echt niet voorruit. Ik begon het gevaarlijk te vinden en besloot om terug te gaan.

buiten lopen gaat overigens prima, koppie laag geen stress af en toe kijken naar opvliegende zwanen/ eenden.

Laatste keer buiten rijden overigens ook de tweede keer ging ik samen met twee anderen paarden, om haar wat houvast te geven. Continue was ze aan het schudden met haar hoofd en toen we bji de weg aankwamen, waar we eigenlijk moeten oversteken om op betere paden te komen, raakte ze bijna in paniek. Kon niet meer stilstaan, begon te trillen en had echt geen rust met haar hoofd. Besloten om gezamenlijk om te draaien. Tijdens de weg terug gingen we draven, maar zij besloot te galopperen, kreeg haar niet terug. Het werd een langzaam, zijwaards galopje. Toen we even stilstonden om te overleggen hoe we gingen, begon ze een beetje te springen (kort springen steigeren).

Ik kan me voorstellen dat het makkelijker kan gaan, de eerste keer dat ik buiten met haar liep rende ze ook heel hard in paniek achteruit. Dat heeft ze nog 3 dagen gedaan en nu loopt ze zonder stress mee. Ik ben benieuwd wat ons buitenrij avontuur te wachten staat. Ik durf nu iig niet alleen voor het "worst case scenario"

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:09

Ik moet eerlijk zeggen dat ik vind dat onze volbloedjes hier soms wat veralgemeniseerd worden. Ik geloof zeker dat bepaalde rassen bepaalde karaktereigenschappen hebben, maar uiteindelijk blijft elk paard uniek. Dan heb je nog een ruiter met een unieke persoonlijkheid en dat geeft een unieke combinatie. Dus ik kan me heel goed voorstellen dat de ene combinatie meer moeilijkheden heeft met buitenrijden dan andere.
Het is ook iets dat kan groeien. Toen ik in het begin buiten ging rijden met Willy was dat echt niet ontspannend hoor, ondanks dat ik veel ervaring heb met buitenrijden en niet gespannen op mijn paard zit. Hij schrok van de belachelijkste dingen. Het leek wel alsof hij dingen zocht om van t schrikken. We zijn nu twee jaar verder en hij is nog steeds alert maar niet meer zo schrikkerig. Hij heeft mij leren vertrouwen en ik weet beter hoe ik het moet aanpakken als hij toch eens bang is.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 11:49

Hier ook niet makkelijk hoor. Het gaat wel, dus we oefenen, maar zit nog heel veel werk in.

Ik kijk juist naar mijn paard zelf (dus ook niet per sé het ras, naar de karakteristieken zijn natuurlijk herkenbaar), en daar hebben wij een fijne werkwijze in gevonden. En daar werkt juist dat rustig aan sjokken wel, en dat is ook ons uitganngspunt.

Maar vind het niet gek dat je niet sjoksjok naar buiten kan met een jong en nieuw paard. Zijn natuurlijk gewoon vluchtdieren dus dingen moeten ze leren vertrouwen.

Maar die jonge volbloeden worden niet ontspannen buitengereden. Dat zijn natuurlijk veelal ruiters die gewoon doorrijden en geen gelul. Zo zijn de meesten doorsnee ruiters niet. En met een eigen paard moet je daar vaak toch een hele tijd in groeien tot bepaalde streken en ‘enge dingen’ niet eng meer zijn, ook voor de ruiter (even mezelf als mooi voorbeeld, wat ik nu durf, durfde ik vorig jaar niet :+ ). Betekent niet dat je er geen braaf en rustig paard van kan maken. (Of juist niet, als je daar geen waarde aan hecht :') ).

We moeten gewoon effe beseffen dat we hier niet allemaal dezelfde werkwijze hebben, en dat ook onze paarden allemaal andere karakters en verledens hebben. En wat voor de een werkt, misschien helemaal niet fijn is voor de ander.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 13:38

Uiteraard ging ik geen uur stappen, het was stap en draf..en ik heb juist veel vertrouwen in mijn paard buiten. Ze is veel moediger dan de kwpner die ik ook heb. Maar ik durf haar niet in rengalop te laten gaan, puur omdat ik hier de mogelijkheid niet voor heb. Moet eerst stuk langs de weg en over fietspaden voor ik in het bos ben. Bovendien wil ik gewoon controle kunnen houden en vind ik, dat ik de regie miet houden en niet mijn paard. Gentle wil het zelf uitmaken en gaat dan druk doen. Met hoofd schudden en de hele riedel. Straks als het langer licht is, kan ik in de avond ook meer. Nu lukt dat niet ivm werk.