paarden met niet standaard kleuren.. Foto's als links aub!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jolanda10

Re: paarden met niet standaard kleuren.. Foto's als links au

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 20:15

BlackUnicorn schreef:
hebben jullie wel eens gehoord van chestnut friezen?
dit zijn vos-kleurige friezen.

Dit is een niet geaccepteerde kleur binnen de friezen fokkerij. Er wordt al jaren getest op de 'vos-factor' en (dek)hengsten die het gen dragen worden niet binnen de fokkerij geaccepteerd.
Zo af en toe wordt er dus nog wel eens een voskleurig veulen geboren, deze worden niet opgenomen in het stamboek en deze combinatie hengstxmerrie is dan natuurlijk ook niet meer aan te bevelen.

Het mag dan 'apart' staan die voskleur, maar binnen het stamboek worden ze er echt niet vrolijk van.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 20:17

Ddat denk ik ook niet, omdat Friezen nou eenmaal zwarte paarden horen te zijn.. Het lijkt me wel mooi

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 13:47

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 15:43

inderdaad, als die manen voskleurig hadden geweest leek het alsof die geschoren was ^^

maarja, de manen lijken wel creme kleurig ^^

apart gezicht ja, heel mooi

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 17:33

WickedSanty schreef:
dit is de gekke donkere vlek op zijn neus.
ik kreeg geen duidelijkere fotó sorry.

maar je kunt heir zien dat het inderdaad een vieze plek lijkt, maar het is er
altijd al, wee tiemand wat dat is?

http://i2.photobucket.com/albums/y7/moo ... C_0001.jpg

Het zou een Bend d'Or vlek kunnen zijn. Deze kunnen op het hele lichaam voorkomen.
Het zou een 'blood mark' kunnen zijn MAAR deze komen hoofdzakelijk voor bij vos-schimmel paarden.
Het zou ook een 'gewone' geboorte vlekje kunnen zijn met geen specifieke uitleg. Gebeurt wel is dat een paard geboren wordt met een rare vlek die genetisch nergens te plaatsen is ... zoiets als geboorte vlekken bij mensen.

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 21:44

Wat is een Bend d'Or precies?

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 11:24

hihi.. hij is wel een beetje stekelharig, maa rom nou te zeggen dat het een vos schimmel is, nee XD...

bend D'or heb ik ook nog nooit van gehoord, even googelen strakjes..

en anders heeft ie een geboortevlek, op zijn gezicht nog wel, arm paard, hij word nu vast gepest.

ktink

Re: paarden met niet standaard kleuren.. Foto's als links aub!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 12:27

Ik ken ook een hafje die heeft (vooral op z'n kont) een aantal zwarte.. maar nu ook een stuk of 4 witte stippen.. Wat kan dit zijn dan? (het is een volle haf.. dus geen kruising)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 20:37

toch een appaloosa, hij fopt jullie..

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 22:08

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:17

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 16:35

Hoezo ZILVERAPPEL dan???? Ik dacht toen ik de foto zag : BRUINBONT Haha!

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 15:07

Een zilverappelbruin paard is bruin (die kleur vlekken die hij heeft) met zilverwitte manen.
Bij een gewoon bont paard hebben de manen dezelfde kleur als
de vacht. Dus heeft een paard een zwart hoofd en een witte hals, dan is de voorpluk en alles wat nog aan die zwarte vlek grenst zwart. Aan de hals heeft hij dan witte manen.
Snap je?
Bij mijn paard is zijn voorpluk zilverwit, terwijl hij een bruin hoofd heeft. Dat is dus dat zilverappelbruine.

TraiectumJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 03:29

Nou, met zoveel kleurenexperts kan ik hier wel wat vraagjes kwijt! Haha!

Een pony van de manege is 's zomers roodbruin met veel witte haren en 's winters wit (op haar hoofd en benen na, die blijven rood). Ik dacht altijd dat dit roan was, maar de paarden die jullie als roan-voorbeeld geven worden juist in de zomer lichter.

Een kennis van me zegt dat haar paard veranderlijk bont is: waar z'n vlekken zitten verandert na verloop van tijd. Kan dit, en is het erfelijk?

Mijn vz pony heeft een witte 'vlam' onder haar buik. Ze is verder gewoon vos, wel met veel wit aan benen en hoofd. Is die vlam een aftekening, of is ze stiekem bont?

Helaas geen foto's, ik zie deze pony's pas over twee maanden weer (zit nu in het buitenland).

Kim_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:34

Traiectrum: Mijn pony is ook officieel Palomino, maar is nu tegen wit aan (alhoewel die nu weer donkerder begint te worden) Ik heb nu ong 2 maandjes, maar heb op foto's gezien dat ie een échte palomino kleur heeft, en nu veel wit erbij. Lachen Net als jij verteld bij dat eerste Knipoog

Tjah, van de rest weet ik niet veel af.. Tong uitsteken daar zouden de échte kleurexperts wel wat vanaf weten Tong uitsteken
Ik heb ook ee npony gehad die had ook een witte stip onder dr buik, niet zon grote maar hij zat dr wel, bij ons in paspoort werd dat gewoon vermeld als een stip linksonder de buik. Tong uitsteken

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:49

Gewijzigt
Laatst bijgewerkt door Peterina op 12-02-07 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:50

mexxje schreef:
Een zilverappelbruin paard is bruin (die kleur vlekken die hij heeft) met zilverwitte manen.
de vacht. Dus heeft een paard een zwart hoofd en een witte hals, dan is de voorpluk en alles wat nog aan die zwarte vlek grenst zwart. Aan de hals heeft hij dan witte manen.
Snap je?
Bij mijn paard is zijn voorpluk zilverwit, terwijl hij een bruin hoofd heeft. Dat is dus dat zilverappelbruine.
[/quote]

Sorry maar dit is PERTINENT niet correct!

Een Zilver-bruin paard is NIET BRUIN - nimmer en nooit! Een zilver-bruin is drager van de silver gen en deze hebben de kleur van een palomino met wit (zilver-, spier- en vuil-wit) tot geelachtig manen en staart!!!! Dit is namelijk de ENIG en ECHTE bewijs dat je een zilver-bruin hebt. Het is een dominante gen die uitwerkt op zwart en bruin basis gekleurde paarden en niet op vos. DWZ dat ook tenminste een van de ouders MOET zilver drager zijn.

En daarbij NIET alle bonte paarden hebben manen en staart in dezelfde kleur als hun vacht. Een palomino bont bijvoorbeeld heeft ALTIJD witte manen en staart maar de vacht kleur is goud achtig. Een valk-bont heeft bijvoorbeeld altijd wit en zwart manen en staart terwijl zijn vacht kleur is valk. Om maar een paar voorbeelden te noemen.

Van de foto ziet je paard is hoogst waarschijnlijk een BRUIN-bont zonder zilver. Ken je zijn afstammeling? Het ziet eruit als een ijslander en zilver is idd aanwezig in die ras.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:54

Traiectrum: Je pony draagt waarschijnlijk de Sabino gene: dit geeft de witte onderbuik vlek en hoog, onregelmatig aftekening op de benen.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:18

Peterina schreef:
mexxje schreef:
Snap je?

Sorry maar dit is PERTINENT niet correct!

Een Zilver-bruin paard is NIET BRUIN - nimmer en nooit! Een zilver-bruin is drager van de silver gen en deze hebben de kleur van een palomino met wit (zilver-, spier- en vuil-wit) tot geelachtig manen en staart!!!! Dit is namelijk de ENIG en ECHTE bewijs dat je een zilver-bruin hebt. Het is een dominante gen die uitwerkt op zwart en bruin basis gekleurde paarden en niet op vos. DWZ dat ook tenminste een van de ouders MOET zilver drager zijn.

En daarbij NIET alle bonte paarden hebben manen en staart in dezelfde kleur als hun vacht. Een palomino bont bijvoorbeeld heeft ALTIJD witte manen en staart maar de vacht kleur is goud achtig. Een valk-bont heeft bijvoorbeeld altijd wit en zwart manen en staart terwijl zijn vacht kleur is valk. Om maar een paar voorbeelden te noemen.

Van de foto ziet je paard is hoogst waarschijnlijk een BRUIN-bont zonder zilver. Ken je zijn afstammeling? Het ziet eruit als een ijslander en zilver is idd aanwezig in die ras.[/quote]

Oke, dank jullie wel dan maar Cool

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 22:24

Hij is zilverAPPELbruinbont.
je vergeet de appels.
het zilver staat voor de manen, en de appels zit in zijn bruine vacht. vandaag waren ze goed bij hem te zien.
zilverappelbruine paarden hebben ook grijswitte manen.
niet echt wit dus.
een zilverappelzwart paard is heel donker met appels, die zijn wel goed zichtbaar en wit grijze manen. zilverappelzwarten hebben vaak duidelijkere appels. Mijn paard is dan ook ZilverAPPEL, een heel andere kleur waar jij het over hebt.

Over bont, palomino is ook weer heel wat anders ja, die hebben ook witte manen idd. En laat mij nou ook net in het bezit zijn van een isabel/palomino, hoe je het wil noemen.
En idd valkbont bestaat ook nog.
Maar ik bedoelde dat ook gewoon als voorbeeld om te bewijzen dat hij niet gewoon bont is.
Ik had het ook over 'gewone' bonte paarden. En laat mij ook net in het bezit zijn van een vosbonte.

Æringi is wel degelijk zilverappelbruinbont. Hij's is ook actief geweest als dekhengst. Zijn afstamming is daarom zeker bekend.
Op de database van http://www.icelandic-horses.com staan bijna alle ijslanders geregistreerd. Hij dus ook.
Hij is dus ook naar de keuring geweest, en daarom zijn veel meer gegevens van hem bekend. Waaronder de kleur.
Er staat dus ook zilverappelbruinbont.
Zijn vader staat geregistreerd onder de kleur zilverappelbont.
Maar in het paspoort van Æringi staat dat zijn vader ook zilverappelbruinbont. Zijn moeder staat geregistreerd als;
silver dapple, zilverappel dus.
In het paspoort staat dat zij zilverappelbruin is.
moeder vader staat geregistreerd als zilverappelzwartbont.
Ook de rest van zijn voorouders zijn allemaal zilverappels.
Kortom, een echten Knipoog

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 23:35

mexxje schreef:
Hij is zilverAPPELbruinbont.
je vergeet de appels.
het zilver staat voor de manen, en de appels zit in zijn bruine vacht. vandaag waren ze goed bij hem te zien.
zilverappelbruine paarden hebben ook grijswitte manen.
niet echt wit dus.
een zilverappelzwart paard is heel donker met appels, die zijn wel goed zichtbaar en wit grijze manen. zilverappelzwarten hebben vaak duidelijkere appels. .Knipoog

Om te beginnen APPEL in welke context heeft niets met genetica te maken. De foutief door leken gebruikt term is Silver Dapple en wordt vrij vertaald in het nederlands naar zilverappel .... EN heeft NIETS te maken met appels in de vacht. De appels worden veroorzaakt door een andere aanwezig gene die niets te maken heeft met kleur!
Zilver staat niet voor de manen maar voor de verandering van de kleur. ECHTE silver dapple paarden kunnen alles van silver wit tot geel wit manen en staart kleur hebben, sommige andere hebben zelfs geen witte manen en staarten.

Hier een foto van een DNA genetische getest silver bay (bruin + silver):
Afbeelding

Hier een foto van een DNA genetische getest silver bay (bruin + silver) : NB zonder witte manen en staart!:
Afbeelding

Citaat:
Mijn paard is dan ook ZilverAPPEL, een heel andere kleur waar jij het over hebt.

Wij hebben het hier over de kleur Zilver ... hou je het ook noemt de genetica blijft hetzelfde.

Citaat:
Æringi is wel degelijk zilverappelbruinbont.

Wat fijn dat je zijn volledig 'kleur' afstamming weet. Helaas bij veel stamboeken wordt dit niet vermeld wat zeker te betreuren is als je wilt weten waar je paard's kleur vandaan komt.

Het zou ook fijn zijn als alle stamboeken de correct 'beschrijving' gebruikte wanneer ze een kleur op een passport neerzetten. Ik apprecieer dat het heel moeilijk is om correcte benamingen te gaan gebruiken als de oude al decenia zijn 'vastgeroest' in het gebruik (voorbeeld: in de meeste engelse stamboeken wordt een valk nog altijd als een dun beschreven).

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:10

Citaat:
Om te beginnen APPEL in welke context heeft niets met genetica te maken. De foutief door leken gebruikt term is Silver Dapple en wordt vrij vertaald in het nederlands naar zilverappel .... EN heeft NIETS te maken met appels in de vacht. De appels worden veroorzaakt door een andere aanwezig gene die niets te maken heeft met kleur!
Zilver staat niet voor de manen maar voor de verandering van de kleur. ECHTE silver dapple paarden kunnen alles van silver wit tot geel wit manen en staart kleur hebben, sommige andere hebben zelfs geen witte manen en staarten.

zeg ik dat appel iets te maken heeft met genetica?
De moeder van mijn ´nepzilverappel´ komt uit ijsland en staat beschreven als silver dapple.
Jammer dat jij dan denkt dat heel ijsland en alle ijslanderstamboeken van de andere landen fout zitten.
Op de keuring is vastgesteld dat Aerinig een zilverappelbruinbonte is.
Maar uiteraard waren dit ook maar een paar domme leken die dat bedacht hadden.
Ik bedoel, die mensen die dat vastgesteld hebben, hebben hiervoor nooit de diplomas gehaald enzo.
Dat hele stamboek is vol leken...toch?
Want ik heb ook nog nooit meegemaakt dat in de database een silver/zilver stond.
Dus dat betekent ook dat Patti, mijn isabel een zilver is.
moederlief is een dubbele verdunning, cremello.
vaderlief heeft geen verdunning, uitkomst een paard met 1 verdunning.
Wil jij silver dapple voor mij vertalen?
Want de vertaling staat niet in je tekst.
Wel iets over zilver, maar niet over silver dapple...

Citaat:
Wij hebben het hier over de kleur Zilver ... hou je het ook noemt de genetica blijft hetzelfde.

Nee, ik heb het over zilverappel, zilverappelbruin, zilverappelzwart en silver dapple.
Ik ten minste Knipoog

Je foto´s doen het trouwens niet...

Afbeelding
zilverappelzwart, ik zie appels en zilveren manen? (paard van gaska@bokt)

Afbeelding
zilverappelzwart, ik zie appels en zilveren manen? (paard wordt in de winter zwarter)

Afbeelding
zilverappelzwart, ik zie appels en zilveren manen?

Afbeelding
appeltjes..

As you can see from these pictures, some silver dapples are actually dappled, while some aren't. Because the dapples are usually present, all horses this color are called silver dapple, regardless of the presence of actual dapples.

gaska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:49

Peterina, Æringi is wel zilverappelbruinbont hoor! Mis dat je dat niet zo goed ziet op die foto die mexxje erbij deed maar op andere foto's van hem kan je duidelijk zien dat hij WEL zilverappelbruinbont is!

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:33

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 20:36

Dames IK heb niet gezegt dat hij niet silver bruin is! Van de foto heb ik voorgesteld - zonder te weten dat hij ijslander is (toch een aparte ras wat kleur erfenis betreft) - dat hij misschien een bruin bont is omdat de redenering van 'als hij witte manen heeft met een bruine hoofd dan moet hij een silver bruin bont zijn' niet op ging.

De discussie gaat over het wel of niet APPEL correct is in de juiste beschrijving.

Zoals al eerder vermeld het nederlandse benaming is zilverappel, wat niets te maken heeft met het wel of niet hebben of erven van appels in het vacht. Het engels benaming werd vroeger silver dapple genoemt, (het australische benaming = taffy), maar sedert een tiental jaren wordt de genetisch en juiste benaming gebruikt, mn silver bay of silver black (in het nederlands = zilver bruin of zilver zwart).

En helaas JA de stamboeken, en niet alleen de ijslanderstamboek, zitten vol leken die nooit een diploma hebben gehaald, laat staat een kursus kleuren erfenis bij paarden hebben gedaan! Vaak zijn de kleuren beschrijving over genomen van die van de ouders omdat het veulen er veel op trekt en met betrekking tot de speciale kleuren, oa silver/zilver, kan het meestal kloppen.

Citaat:
Wel iets over zilver, maar niet over silver dapple...

Blijkbaar heb ik in mijn eerdere reacties niet duidelijk uitgelegt. Silver dapple, hetzij 'silver dapple brown/bruin' is een bruin paard die de silver/zilver gen draagt, = bruin + zilver = silver dapple. De officiele benaming is Silver Bay (bruin) of Silver Black. De 'oudewets' benaming is silver dapple bay, wat vertaald naar zilverappelbruin. De 'dapple' gedeelte van de benaming heeft te maken met wat vroeger men dacht 'appels' (vrij vertaald) waren in de vacht en dat het aanwezigheid van de silver gen altijd gepaart ging met de aanwezigheid van appels. Aangezien dat al lang wetenschappelijk bewezen is dat dit niet het geval is, refereert men alleen bij het beschrijven van silver gekleurde paarden naar de kleur en niet naar de vacht type/patroon.