Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nadine_yvana

Re: Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:20

Knappe Wolf! Juul is nu iets kleiner dan Pumbaa, die is 1,41m maar die is ook best aan de maat voor een konik. Dat je Juul al een jaar hebt zeg, gaat echt snel. Wolf is inmiddels zeker ook al bijna een jaar bij jou, Van?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:52

al meer dan een jaar, ik heb haar sinds 18 dec 2011, tijd vliegt :D

paps en ik hebben vandaag dan eindelijk een brug over onze sloot gemaakt waar de paarden over kunnen, nu hoef ik dus niet meer dwars door de tuin om bij de straat te komen(sloot ligt rondom ons hele terrein) dus ze zal nu heel vaak over een bruggetje moeten :Y)

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:56

Haha goed leermoment voor dr :) Jeetje alweer langer dan een jaar! Ik heb Pumbaa ook alweer bijna 2,5 jaar, gaat zo snel!!

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:13

Van de week toch een helse rit met Pumbaa gehad, het ging zo goed en nu was het weer helemaal mis...Maar ik denk dat het door oud en nieuw is gekomen. Ik ging hem rijden (2 jan.) en hij was helemaal wild en bij elk geluidje galloppeerde hij er keihard vandoor en bokken als een gek, lag er bijna af. En elke keer dat hij er weer vandoor ging, galoppeerde hij zo hard op de omheining af dat ik dacht dat hij erdoorheen zou vliegen. Ik kon hem gelukkig omdraaien, maar het was niet prettig. Ik heb hem daarna wel doorgereden in stap draf en galop, maar hij bleef heel erg gespannen en ik ook. Hij is wel vaker wild en gaat ervandoor, maar zo erg heb ik al een tijd niet meer met hem meegemaakt. Ik had totaal geen controle meer. Ik ga vandaag weer even proberen hem te rijden en hopelijk is hij nu rustiger. Ik denk dat alle spanning door het vuurwerk er bij hem uit is gekomen...pff dat was me het ritje wel, het lukte me niet om hem rustig te houden helaas. Zijn jullie rond het afsteken vh vuurwerk nog bij de paarden geweest? Ik dit jaar voor het eerst, want mn moeder woont vlak bij en ik liep er dus eventjes heen om te kijken of het goed ging. Heel bijzonder om Pumbaa's reactie te zien, ik kon geen contact met hem krijgen, hij liet alleen maar zn hoofd hangen en likken en kauwen om het allemaal te verwerken. Hij klapte helemaal dicht en zo heb ik hem nog nooit gezien. Mn shetlander was heel anders, die keek even om zich heen, en toen ik aankwam begon die alweer lekker te klieren, dus die heeft er niet veel last van gehad. Pumbaa wel helaas. Een stalgenootje van mij is vorig jaar wezen kijken met oud en nieuw, (toen stond hij nog ergens anders) en toen renden ze af en toe eventjes rond, maar verder niks. Maar deze reactie is nieuw voor me, het is een echte binnenvetter...

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:59

oei stoute Pumbaa, zal inderdaad wel spanning van het vuurwerk zijn, hoe gaat het nu?
Wolf reageerde nauwelijk op het vuurwerk maar wij wonen dan ook in the middle of nowhere dus veel vuurwerk was er ook niet

gisteren voor het eerst een wat langere rit gemaakt, zo'n 9,5km, helaas op het eind tijdens een rustig galopje begon het zadel toch weer te schuiven maar weer verder zoeken dus :\

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:31

Ai Nadine, en het ging nou net zo lekker!!! Ik denk dat Pumbaa echt met een serieus 'trauma' zit..misschien heeft ie ooit op n wei gelopen waar jagers langs kwamen??? Onze hengst heeft een paar jaar geleden een pak hagel in zijn nek gekregen...(per ongeluk zgz, verdwaalde hagel, haha) Sindsdien wil hij niet meer op die bewuste weide lopen, hij loopt er gedurig baantjes, op en neer, staat dan gans te zweten. dus nu gaat ie niet meer op die wei en haal ik hem in elk geval naar huis, voor het jachtseizoen begint.
Met alles wat knalt heeft ie nu angst: ballonnen bv die ik voor schriktraining jull gebruik, en bij het vuurwerk is hij ook een brok stress, ik heb hem dit jaar "rescue" gegeven(bachbloesems) ... dat gebruiken we ook bij mijn witte ruin, als die mee moet op verplaatsingen, of bij evenementen waar veel paarden samen komen, dan is hij minder stressy.
à van: na 9 km gebeurt het bij mij ook wel dat een zadel begint te schuiven, maar dat is meestal omdat ze gezweet hebben, vocht kwijt zijn en de singel dus los zit..?! Misschien is het dat? Jammer toch dat we niet dichter bij elkaar wonen, want dan mocht je gerust mijn podium ns lenen.
Ik ben vandaag lekker met Jull een "tevoet" wandeling gaan doen, n goeie 6 km denk ik, met hond Billie erbij. Jull aan de hand en billie ook. Super, het was nevelig maar vrij warm, veel te warm voor januari. Bij thuiskomst jull geborsteld: hij is in de rui: er komen hele pakken dik wit haar af...als het nou weer gaat vriezen...hij staat natuurlijk wel elke nacht binnen..en ligt dan languit in zijn stro te ... snurken...jawel... Nou hebben we al 2 paarden die snurken, moet daar s nachts gezellig zijn op stal...haha

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:35

zweten heeft ze tot nu toe nog niet gedaan dus daar kan het niet aan liggen

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 00:07

Ja was echt vreselijk balen, net nu het allemaal zo goed ging.. Met zulke momenten komt de twijfel weer naar boven of ik hem ooit wel weer buiten durf te rijden, want als hij eenmaal bang is, wordt hij blind, dat vind ik het engst...Laatste keer rijden was zaterdag en toen ging het wel redelijk, hij was nog steeds erg gespannen, maar ging er niet meer vandoor. Heb hem gewoon met touwhalstertje gereden. Elke keer weer de enge hoeken in (die we inmiddels wel 100x gereden hebben :') ) Ik ben het met je eens ghashira, denk ook dat hij een trauma heeft opgelopen door iets. Helaas kan ik niet achterhalen waardoor. Ik probeer v/h voorjaar d.m.v schriktraining hem minder bang te krijgen, het is zo'n angstig paardje soms. Vanmiddag nieuwe voetbal voor mn shetje gekocht en Pumbaa weer op de loop haha, schijtluis. Die bachbloesems is misschien wel een goed idee voor zulke omstandigheden als oud en nieuw. Zal ik onthouden. En dat Juul nu alweer in de rui is joh, ik kan me nog herinneren dat Pumbaa idd vorig jaar Januari ook al ging ruien, maar nu nog niet gelukkig. Ik heb zo'n vermoeden dat er nog best weleens een flinke winter kan komen, maar misschien valt het mee.

Jammer dat je zadel weer is gaan schuiven Van, dat is wel balen dat je weer op zoek moet naar een andere. Wel lekker lange rit gemaakt dus. Gaat het goed met Wolf? Toch maar geen lange vakantie voor haar? Het is
ook wel erg goed weer voor de tijd v/h jaar, dus geef je groot gelijk :)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:40

balen nadine

Wolf verhaart ook nog niet, maar zij heeft het sowieso niet snel warm geloof ik

het gaat super, ook voor het eerst onder een viaduct door geweest, 2x zelfs, geen enkel probleem
ze heeft van half oktober tot half december vakantie gehad dus toch dik 2 maand en eind december heb ik ook weinig gedaan.
6 juli staat de eerste wedstrijd op de planning dus ik wil lekker de tijd nemen om daar langzaamaan naar toe te trainen

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:06

vandaag even de zadel van mijn shet op Wolf gelegd, is een westernzadeltje en heeft de singelstoten veel ver naar voren zitten, aangezien ik denk dat dat het grootste probleem is. Zadeltje bleef keurig op zijn plek liggen dus maar op zoek naar een zadel waarbij de singelstoten ver naar voren zitten.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:52

Bij de podium zit de singel idd ook vrij ver vooraan... voorlopig past ie nog op jull, we zullen zien hoe het evolueert. blijkbaar kan ik hem nog verbreden..heeft zadelmaker me verteld.Dat zou fantastisch zijn want ik zit er super lekker in en het is ook een kort zadel dus ideaal voor n konik.
Vreemd dat wolf niet zweet, zelfs niet bij een rit van bijna 10 km...ofwel heeft ze n heel goede conditie ofwel minder haar dan jull, die zweet al als ik hem longeer en bij een "tevoet aan de hand'"wandeling. Dan is zijn borstje toch nat , niet dat hij helemaal lekt natuurlijk maar goed..
Eerste wedstrijd al gepland met Wolf? Waw zeg... ja dan moet je wel trainen. Hoeveel km wordt het ? Ben super benieuwd...is wrsch een unicum: eerste konik in endurance?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:28

beetje jammer dat je de podium nergens kan testen

Wolf word alleen wat klam onder het zadel verder blijft ze tot nu toe droog. Ze heeft wel een hele lange vacht maar niet heel dik, heel anders dan mijn shet. Wolf heeft echt 2 lagen van verschillend type haar, zal wel goed isoleren ofzo

de wedstrijd is maar 20 km dus dat moet te doen zijn. In Duitsland worden ze wel meer in de endurance gebruikt maar in Nederland zal ze vast de eerste zijn ja

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 12:30

Oh dan heeft ze toch vakantie gehad, dat had ik niet eens door, tijd gaat ook zo snel. Hartstikke leuk dat je al je eerste wedstrijd gaat rijden met Wolf! Gaan jullie dit weekend nog wat doen met de Koniks? Ik ben de hele week erg druk geweest met de studie, dus hij is vrij geweest. Vandaag maar weer even rijden. He is vooralsnog mooi droog weer hier.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:07

zal eerst een ander zadel moeten hebben voor ik weer kan rijden en ben nogal platzak op het moment -O-

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:43

Afbeelding
Abasca en Juul rennen in galop de weide op
Afbeelding
Sedejan en veulen Faramir kijken heel verbaasd, alles zo witt.... en Mirko die is rechtsachteraan op de rand van de foto neuze neuze aan het doen met Juul, over de draad heen, die twee zijn nl niet echt "compatibel".ahum...
Afbeelding
Kyra met Juul
Afbeelding
en kyra met geweldige druipneus op haar pony Jenny...

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:44

Nee, ik mag sws geen paard :p
Maar ik vind ook dat ze in het wild thuis horen dus ga er ook zeker nooit een nemen.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:48

Van schreef:
zal eerst een ander zadel moeten hebben voor ik weer kan rijden en ben nogal platzak op het moment -O-

ja, al die zadels , dat kruipt in je kleren, kost altijd een boel geld ...daarom dat ik het voorlopig ook nog even aankijk....kijk wel telkens goed hoe de podium ligt, hoe de aftekening van het doek is na het rijden enz..en ik kijk wel volop rond naar het aanbod..ook op tweedehandssites..
Maar een beslissing nemen is moeilijk, er is zo ontzettend veel aanbod, je zou ergens gewoon een honderdtal zadels moeten kunnen gaan passen...

Hier vandaag wakker geworden met een dichte grijze sneeuwlucht en een pak sneeuw overal,heel mooi en vandaag o pzondag ook best niet erg, moet niet gaan werken en dochterlief vindt het natuurlijk heerlijk. Mijn man installeert een verwarmd drinksysteem in de stal, dus mochten ze allemaal de wei op, zodat ie vrij in en uit de boxen kan... shoe..wat stonden ze heftig... Zelfs Jull heeft meerdere keren de weide op en neer gegaloppeerd..;
een paar foto's om je een idee te geven.
Ik ben intussen weer lekker binnen gekropen, bij de haard,het is me echt wat te guur buiten, een winterzonnetje erbij zou mooier geweest zijn, maar ja, n mens kan niet alles willen he.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 16:34

leuke foto's van Juul, jullie hebben veel sneeuw zeg

ik ben ook niet ontzettend kritisch met zadels, ze is toch nog volop in de groei, zolang het nergens knelt, goed aansluit en niet te lang is ben ik al tevreden maar dan moet het wel op zijn plek blijven liggen en niet na een paar galop sprongen op haar nek liggen -O-
ben nu ook aan het kijken naar verschillende singels, de H singel van wow vind ik erg interessant maar veelste duur om zo even te kopen om uit te proberen, wat voor singel gebruik jij voor Juul?
ik denk dat ik een combinatie moet hebben van V-singelstoten, gebogen of H singel en daar misschien ook nog een antislippad bij, dan zal het zadel toch wel op zijn plek moeten blijven liggen :')

mijn zadel is ook al zo goed als verkocht dus nu heb ik helemaal niks meer maar dat was maar een goedkoop zadeltje daar hou ik niet genoeg aan over om een nieuwe te kopen
ben ook koos werkeloos op het moment, druk op zoek maar hier in de buurt erg moeilijk, geen busverbinding hier dus het moet met de scooter te doen zijn... word er hopeloos van
maar eens kijken of ik nog wat oude spullen van mijn paard kan verkopen of wat schilderijen en ondertussen met Wolf wandelen en grondwerken, misschien kijken of ik met haar kan fietsen.

ZeSteigert schreef:
Maar ik vind ook dat ze in het wild thuis horen dus ga er ook zeker nooit een nemen.

koniks zijn gewoon poolse werkpony's niks wilds aan ;)

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:41

echt balen dat je zo ver woont, ik heb nog n kieffer dressuurzadel op reserve liggen,r ijdt hier niemand mee, en ik rij er zelf niet graag mee, maar die liggen wel als n bus:ook op jull!passen geweldig, en laten de schouder goed vrij, singelen laag en tja, ik vind het gewoon erg kwalitatieve zadels, ik ken iemand die met zo'n zadel ook endurance doet met haar arabier, omdat er ook niks anders op pastte. Zou je wel tijdje van me mogen lenen, maar ja, is niet bij de deur he.
of je moet ns kijken bij Loesdau in Duitsland, die hebben best veel keuze en niet erg duur. maar ja, kan je ook niet op voorhand proberen..;lastig. Ken je niemand met paarden die wat zadels heeft waarvan je wat kan uitproberen en eventueel lenen?

En idd: konik polski is niet wild en hoort ook net zomin in het wild als de soort "mens"..haha, oorspronkelijk liepen wij ook met een berevelletje en een knots rond en aten we bessen en vissen, maar intussen ook niet meer he..in polen vinden ze het een beetje te ver gezocht dat onze reservaatskoniks hier 24/7 heel jaar rond zelfredzaam moeten zijn. Ginder worden ze nl ook in erg grote natuurgebieden los gelaten, MAAR goed in t oog gehouden en bij erge winter en voedseltekort naar huis gehaald , daar ga je er geen vinden die een hongersdood moeten sterven omdat de oppervlakte te klein is en er geen eten meer is... toen ik n keer foto's van jull had getoond hoe ie er uit zag toen ik hem kocht (ondervoed,bang, niks in de hand)vond die man dat ik erg moedig geweest was om zo'n exemplaar te willen kopen... Haaaah, ik wil écht naar polen gaan en die prachtige natuur daar kunnen voelen/ruiken en er de koniks kunnen rijden..; heb intussen goede contacten , logeeradresje, enz..nou nog wat poen bij elkaar sparen en tijd vinden om te gaan...

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:01

kan inderdaad moeilijk ff naar België op en neer om een zadel te testen _O- ik wil ook eigenlijk helemaal geen dressuurzadel, mij een te gedwongen zit, als niks ander past zou ik geen keuze hebben natuurlijk.
Ik denk dat ik trekker true talent ga aanvragen als testzadel, heeft V singelsysteem en in bijna alles aanpasbaar maar wel semiboomloos(en spuuglelijk) maar als die goed ligt kan ik daar in ieder geval even mee vooruit.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:14

ZeSteigert schreef:

Waar slaat deze reactie op?? Snap het niet helemaal...

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:36

@ ghashira, wat een heerlijke foto's van je beestenboel, mooie paardjes allemaal. Wat lief je dochtertje zo op haar eigen pony <3 En Juul, lekker vachtje, mooi dier. Tis toch net pumbaa als ik hem zo zie staan, hij kijkt alleen liever dan Pumbaa haha. Hij trekt vaak zo'n gezicht, wordt je ook niet blijer van :')
Afbeelding
Er ligt idd veel sneeuw daar zeg, ziet er mooi uit.
@Van: Ja das best lastig zo zonder zadel! Die trekker true talent is misschien niet het mooiste zadel, maar lijkt me wel erg lekker zitten eigenlijk. Waar vraag jij die aan als testzadel dan?
Mijn barefootje schuift ook een klein beetje naar voren, dacht eerst dat het door het bontje kwam vh dekje, maar heb nu een ander boomloos dekje en is nog steeds een beetje zo, wel minder. Ik kan er wel mee rijden en als Pumbaa gaat bokken of gek doen blijft hij wel gewoon nog liggen, maar hij heeft de singelstoten niet vooraan zitten en dat zou voor pumbaa ook beter zijn denk ik. Maar we hebben er beiden nu niet heel erg last van, dus ik hou hem gewoon. Hij zit ook heerlijk.
Ik ken ook de VZH versie van Kieffer, zit enorm lekker, reed ik altijd mee met mijn verzorgpaard. Die blijft idd heel erg goed zitten en schuift niet, maar ik ben ook meer een boomloos zadel liefhebber.

Hier ligt een inieminie laagje sneeuw, maar bijna niet. Heerlijk droog weer en de bak mooi droog en vlak dus heb vandaag en gisteren Pumbaa gereden. Gisteren gingen we springen, dat vind hij geweldig, elke keer over de hindernis en als we erover zijn geweest wil die direct weer :') Hij wordt daar zo enthousiast van. Vandaag wat intensiever dressuur gereden, weer gewoon met hoofdstel en bit. Ik krijg meneer nu heel slecht de hoeken door in galop, dus heb best wel veel van hem moeten vragen vandaag...Op de lange zijde gaat hij op de een of andere manier scheef lopen, waardoor hij niet meer in galop kan blijven in de hoekjes omdat hij dan uit balans is. Daar zit dus nog behoorlijk wat werk aan. Ineens hebben we daar weer last van, is een hele tijd goed gegaan, maar ik denk doordat ik nu minder grondwerk met hem dat hij het moeilijker gaat vinden en stijver in zijn lichaam wordt ofzo. Hij was verder heel braaf vandaag, deed goed zn best. Gisteren werd hij iets TE enthousiast door het springen waardoor ik niet normaal met hem kon rijden haha, dus op een gegeven moment de hindernis maar weer weggehaald :Y) Maar het is wel koud hier hoor :brr: Het is hier overdag ongeveer -3. Brrr.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:47

bij buitenzinnig
een klein beetje schuiven zou ik ook niet erg vinden maar bij Wolf zit ik zo op haar nek :')
ik hou juist wel van aparte zadels maar de trekker vind ik dan net weer niks

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:57

Van schreef:
bij buitenzinnig
een klein beetje schuiven zou ik ook niet erg vinden maar bij Wolf zit ik zo op haar nek :')
ik hou juist wel van aparte zadels maar de trekker vind ik dan net weer niks

Ik vind de trekker ook n interessant zadel, staat op mijn lijstje van "gewilde " zadels, heb hem ook in het echt al gezien op de horse expo, maar vind hem best nog prijzig... ik denk dat ze ook wel goed liggen. Voor het naar voor schuiven van je zadel zou je een staartriem kunnen proberen: doen ze bij ijslanders en andere (dikbuikige)ponies ook wel vaker, moet ik bij onze Jenny eigenlijk ook doen want ik merk dat wanneer ik terug kom van een wandeling met mijn dochtertje, de singel echt wel in haar (van Jenny dus) oksels zit..en het zadel dus echt ver naar voor gaat liggen..

@Nadine: ja, pumbaa en Jull zijn erg gelijkend, toen ik je foto zacht, dacht ik meteen aan Jull...enne, hij kan ook vies kijken hoor, met zijn oren naar achteren, zo van: laat me nou maar , ik wil ook wel ns rust..hahaha..;en ze hebben blijkbaar nog meer gemeen: geen vlot galopje.... jull lijkt soms wel een "drafrennenpaardje.." ongelofelijk hoe snel en vlak hij kan draven..en dan loopt hij heel soepel en mooi... als hij galopeert is het net een ijsbeer die een galopje aanspringt, niet echt elegant en soepel. Moet ik ook nog veel op trainen, maar vind het niet zo erg, wij doen bij onze dagwandelingen en meerdaagse tochten sowieso veel meer draf dan galop.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:15

hij is inderdaad nog best prijzig maar hoop als hij goed blijkt te liggen een 2e handse te vinden
een staartriem of voorsingel is wel het laatste wat ik zou willen, het idee om het zadel vooral voor echt lange afstanden aan de staart(=einde ruggegraat) te hangen :n
ik spendeer dan liever wat extra geld voor een speciale singel

grappig dat die van jullie echte dravertjes zijn terwijl Wolf echt veel liever galoppeert