[FOTO] Verzameltopic, bijzondere kleurtjes! #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:53

Ik vraag me af of het wel een palomino bonte is...

En Haf x Quarter? Verwacht ik meer maat en meer bot en meer massa....
Laatst bijgewerkt door Moragh op 17-02-14 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 13:54

Ik weet niet of ze geschoren is of niet? Dan krijgt een paard ook een iets andere kleur natuurlijk...

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:59

Moragh schreef:
Ik vraag me af of het wel een palomino bonte is...

Mij lijkt ze ook vos tobiano met flaxen..

Fiffill schreef:
Even opgezocht, blijkbaar mag het tegenwoordig wel;

"Quarter Horses come in nearly all colors. The most common color is sorrel, a brownish red, part of the color group called chestnut by most other breed registries. Other recognized colors include bay, black, brown, buckskin, palomino, gray, dun, red dun, grullo (also occasionally referred to as blue dun), red roan, blue roan, bay roan, perlino, cremello, and white.[23] In the past, spotted color patterns were excluded, but now with the advent of DNA testing to verify parentage, the registry accepts all colors as long as both parents are registered."

Tobiano komt zoiezo niet voor bij Quarters, dus de vader zal dan wss Paint geweest zijn.
De verschillende overo vormen komen soms wel voor bij Quarters, maar dit is toch ook eerder de uitzondering dan de regel hoor. En ook nog maar pas sinds de afschaffing van de White-rule, daarvoor werden ze automatisch Paint.. Splash is het meest voorkomende (bv bij de Gunner of Nu Chex To Cash bloedlijnen)
Laatst bijgewerkt door Tinniie op 17-02-14 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Re: [FOTO] Verzameltopic, bijzondere kleurtjes! #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 14:00

Oké, dus toch niet. Bedankt voor de opheldering :)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:09

Tinniie schreef:
Mij lijkt ze ook vos tobiano met flaxen..

daarom vroeg ik ook of ze geschoren is want ze lijkt mij ook vos

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 17:12

Het hoofd lijkt idd meer een voskleur te hebben het lijf is lichter maar als ze geschoren is... Edit: nog even goed gekeken en de oren zijn ook wel erg donker en de staart lijkt ook rood? Dan lijkt het me niet dat het een palomino is.
Weet je welke kleuren de ouders hadden (Haf lijkt me duidelijk, maar de andere ouder)?

Loontje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:59

Ja ze is geschoren! :j

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:22

Ik weet nog dat er een paint stond met een buikvlekje dat opgemeten werd om te kijken of hij wel opgenomen mocht worden. Is al erg lang geleden maar lijkt me sterk dat QHs nu bont toegelaten worden als er een paint stamboek is.

Heel eerlijk, ik vind de merrie niet erg palomino, ze is erg donker en niet sooty. Die chocolades zijn veel donkerder. Is ze getest? Maar blijft een mooi paard verder, dat zeker wel :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:33

Mijn nieuwe cremello op film, bewegend is ze veel leuker :D

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:50

chimello schreef:
Ik weet nog dat er een paint stond met een buikvlekje dat opgemeten werd om te kijken of hij wel opgenomen mocht worden. Is al erg lang geleden maar lijkt me sterk dat QHs nu bont toegelaten worden als er een paint stamboek is.

Heel eerlijk, ik vind de merrie niet erg palomino, ze is erg donker en niet sooty. Die chocolades zijn veel donkerder. Is ze getest? Maar blijft een mooi paard verder, dat zeker wel :)

Het paint stamboek bestaat uit 2 delen: het regular stamboek en het solid paint bred stamboek.
Een Solid Paint Bred is gewoon een Paint Horse die te weinig wit heeft om ingeschreven te worden in het reguliere stamboek van de APHA (American Paint Horse Association). Het wordt ingeschreven in een speciaal stamboek voor Solid Paint Breds, de Solid Paint Bred Registry.
Voor in het regular stamboek opgenomen te worden moet inderdaad aan een aantal voorwaarden voldaan worden en vlekjes en/of witte benen opgemeten ;)

Bij de Quarters werden in het verleden paarden met teveel wit inderdaad niet geregistreerd (zelfs geen cremello's en perlino's, ookal kwamen ze gewoon uit 2 Quarter ouders)
Die wit-regel is ondertussen afgeschaft en is alles wat uit 2 Quarters voortkomt zoiezo quarter. Er zijn nu ook paarden die hierdoor dubbel geregistreerd staan; zowel als paint als quarter.

Deze bijvoorbeeld is zowel paint als quarter:
Afbeelding

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:13

Die paint die gemeten werd, pfoe, dat was denk ik ruim 10 jaar geleden?
Ondanks we zelf een QH hebben zit ik nog weinig in die wereld maar ik dacht altijd dat QHs nog steeds solid moesten zijn. Weer iets geleerd dan. Wanneer is dit dan trouwens veranderd?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:30

Je hebt geen bonte Quarters, maaaaaaar je hebt wel Quarters die ook toegelaten werden in het Paint stamboek. Maar dan hebben we het niet over bonte paarden zoals hierboven, dat komt naar mijn weten vrijwel niet voor. Wel verdwaalde vlekken :) Ze moesten een afzonderlijke vlek op hun lichaam hebben buiten bles en sokken na met een diameter van 2,5 cm als ik het goed heb :)

bijv deze quarter merrie staat ingeschreven bij het paint stamboek
Afbeelding

of deze zou bijvoorbeeld ook in aanmerking komen :)
Afbeelding

Bij deze weet ik niet hoe het zit. Het is een roan spot als ik het goed zeg. Is een vlek maar volgens mij zien ze dit niet als een aftekening :')

Afbeelding

Maar dat dubbelstamboek kan volgens mij niet meer. Dat heb ik iig begrepen toen ik in de USA was :)
paarden hierboven zijn allemaal 100% quarters (pleasure gefokt). Dubbel registreren werd als voordeel gezien omdat ze dan in zowel paint als quarterhorse wedstrijden mochten starten heb ik begrepen :+

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:51

Het komt toch vrij veel voor hoor, Gunner is de bekendste dubbel geregistreerde hengst..
Bovenstaande is een zoon van hem en heeft zowel paint als quarter papieren.

Deze fokker bv heeft heel veel dubbel geregistreerde paarden met veel wit :)
http://painthorsevallee.com/liste.php?cat=1an

Het is bij de AQHA niet geliefd, en staat zelfs ook zo op de papieren (This horse has white markings designated under AQHA rules as an undesirable trait and uncharacteristic of the breed.)

Uitzonderingen zijn er altijd, je hebt zelfs appaloosa-gevlekte Quarters, bv deze:
http://www.quarterhorsespot.com/ReminicInSpots.html
Hij heeft meermaals dna-testen moeten ondergaan om te bewijzen dat hij wel degelijk uit zijn ouders voortkomt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:56

bizar die appaloosa :oo

Maar best apart ik dacht dat enkel quarters met minimaal extra witte aftekeningen er waren, wist niet dat ze er ook tussen zitten die gewoon echt bont zijn. Wist wel van sabino en splashed enzo, maar ja :P

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:16

Oh Mexx heeft trouwens een mutatie kleur.
Hij is een solid sorrel maar heeft zwarte vlekken op de zijkant van z'n mond en op z'n achterbeen.
Hoe zit dat dan? :+ Hij heeft volgens mij die 'Bend or Spots' wat iets uit TBs is en hij heeft heeeeel ver weg in z'n stamboom dus TB bloed. Of is het een 'Somatic mutation' ? Beetje off-topic van de vorige vraag hihi

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:22

zijn idd bend or spots. Komt wel vaker voor bij vossen :P

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:08

Heb het zelf nog nooit gezien bij een ander, vond het wel vreemd toen ik klein was.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:23

Moderatoropmerking:
Dames, blijven jullie ontopic? :D
Ik heb wat offtopic berichten verwijderd, de kleurdiscussie heb ik wel laten staan omdat dit wel in het topic past.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:39

Moderatoropmerking:
Helaas hebben wij moeten constateren dat ondanks dat er op dezelfde(!!) pagina een groene balk staat, dat jullie toch offtopic zijn gegaan.
Het topic is alleen bedoeld voor het plaatsen van/reageren op foto's van paarden met bijzondere kleuren. Andere onderwerpen horen hier niet thuis.

Mocht dit op korte termijn nogmaals gebeuren, dan zijn we genoodzaakt om het topic (tijdelijk) te sluiten.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:26

Mee akkoord dat de laatste berichten volledig offtopic waren en jullie ze dan maar verwijderd hebben. Maar dat jullie dan ook maar gelijk de foto's die Peterina plaatste gelijk hebben weggesmeten, vind ik er zwaar over. Dat paard hoort namelijk wel gewoon thuis in dit topic.

En nee, ik ken Peterina noch het paard persoonlijk.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:28

jokari schreef:
Mee akkoord dat de laatste berichten volledig offtopic waren en jullie ze dan maar verwijderd hebben. Maar dat jullie dan ook maar gelijk de foto's die Peterina plaatste gelijk hebben weggesmeten, vind ik er zwaar over. Dat paard hoort namelijk wel gewoon thuis in dit topic.

En nee, ik ken Peterina noch het paard persoonlijk.

Ze kan ook de foto's plaatsen. Haar link verwees naar een Facebookpagina over het paard, dit is dus commercieel gericht. :) Vandaar dat dit ook is verwijderd.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 15:25

Niet mee eens! Link is niet geplaatst met een commercieel bedoeling maar om de foto's te laten zien! -:(-

Bokt staat niet toe om foto's rechtstreeks te plaatsen en ook geen afwijkend maten en Facebook laat dat wel toe ... vandaar de foto's vandaar komen.

Maar voor de geinteresseerde kan via mijn persoonlijk pagina ... dat niet zg 'commericeel gericht' is ... de link naar de foto's van Beau terug gevonden worden. 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:39

Mijn bijzondere vent weer :D

Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:41

Mooi, wordt hij nou wel schimmel? Moeilijk te zien :D

Mijn cremello nog eens:

Afbeelding

Afbeelding

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:46

Wat een plaatjes, beide! Sowieso bevooroordeeld naar cremellos hihi

Vandaag Drogan (mijn pearl vosje) gehaald!
Foto is erg donker, zal morgen of overmorgen eens wat foto's buiten maken, eerst mag hij even bijkomen van de lange rit.
Afbeelding

Maar ja z'n pearl zie je in principe toch niet in z'n vacht maar wilde hem toch eventjes showen!