Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nadine_yvana

Re: Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:06

Vreemd, ik dacht dat ik een berichtje in dit topic had geplaatst vanmiddag, maar zie hem nu niet meer tussen staan...

@ghashira: Ja merries kunnen idd weleens wat last vd hengstigheid hebben. De merries die ik toendertijd reed, hadden er eigenlijk geen/weinig last van, dus dat scheelt.
Haha, dat kleine shetje van jou, ik zie het al helemaal voor me, wat schattig. Lekker dat je een verlichte rijbak hebt, lijkt me erg handig. Langs mijn weiland staat straatverlichting, maar dat doen ze op de een of andere manier nooit aan, dus schiet ook niet op. Zo'n 200 meter verderop is er wel een dressuurstal waar ze ook een binnenbak hebben, dus als mijn bak niet meer berijdbaar is, kan ik wellicht altijd daar gaan rijden. Alleen ze zien me aankomen, er staan allemaal sportpaarden en dressuurmensen, kom ik als Natural Horsemanshipper met een Konik aanzetten, haha, ach ja. Fijn dat het weer zo goed gaat met Juul!

Dat schoenenverhaal is echt grappig. Paarden zijn ook zo gevoelig voor routine. Zo grappig en herkenbaar. Als ik fluit komen die 2 van mij direct aangehobbeld en weten ze dat het tijd is voor een pavokoekje en gaan dan altijd, elke avond, weer op dezelfde plek staan in afwachting op het koekje :') . Ik heb vandaag eindelijk een topic over Pumbaa gemaakt bij een jaar lang ITP. Ik wilde het vorig jaar al doen, maar toen is het er niet meer van gekomen, maar nu ben ik nog lekker op tijd. Hier is ie: [EJL-ITP] Wild Horses: Ups en Downs met Konik Pumbaa

Francis98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:14

Wij hadden een konik pony uit duitsland. Het was echt een leukerd. heel erg braaf. We hadden hem als snel verkocht als echte kinderpony mensen zijn der nog steeds heel blij mee :D

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:46

uitnodiging gekregen om deel te nemen aan 10 lessen in een reeks om nadien een a brevet westernrijden te halen... zie het mss wel zitten... heb me geinformeerd, je zou een western'pattern'" moeten rijden, zijnde een stuk in stap, 2 grote voltes in galop en een stuk in draf...stoppen en achteruit gaan. Verder een aantal "hindernissen" zoals poort openen, brug overgaan enz. Ik ga alvast het bijhorende boek aanschaffen en ns diep inkijken. Als ik nu niet deelneem, dan mss in de lente. Zie het wel zitten en ik mag ook deelnemen, dus niet alleen voor quarters of wat dan ook... ik zie me daar al bezig: quarters, arabieren, warmbloeden enz en daar dan mijn oertype NHS paardje Juul tussen.Hhihi.... nu ja, mijn vriendin iris heeft ook meegedaan, én het gehaald, met haar Henson...

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:00

klinkt leuk, kan Juul nog veel van leren :)

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:55

Klinkt idd erg leuk! Zou ik gewoon doen als ik jou was en de kosten het toe laten. Weer een hele ervaring rijker naderhand. Ik wil met Pum ook westernlessen gaan volgen volgend jaar waarschijnlijk. Hij is echt een western paardje en denk dat hij er heel geschikt voor is en ik wil dat al zo lang. Lijkt me echt heel gaaf :)
@ Van: mooie profielfoto :j

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:22

Met Juul en Abasca gaan wandelen: allebei aan het touw , aan iedere hand eentje... ze hadden er zin in. Abasca blijft niet graag alleen op de wei achter, vandaar dat ik ze allebie meenam.. grappig, al die mensen die me zo aanstaren of ik gek ben of wat... mistig, koud en winterig..;voor het weekend voorspelt men winterse neerslag... juul is er alleszins klaar voor: zo'n dikke vacht, ..pff.. abasca gaat naar huis komen als het echt gaat winteren...haar box is klaar..juul krijgt dan n shetlandvriendje..hij heeft nog heel veel gras op de wei en staat bolrond...beetje reserve kan geen kwaad...hij deed het prima onderweg, zelfs toen een jager ineens opdook uit de mais..mogen jagers eingelijk jagen tijdens de week én zomaar waar ze willen? I wonder, but who cares?????? jagers lijken all mighty...

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:05

Huuhu...Juul is thuis. Ben een paar dagen geleden Abasca moeten gaan halen, het had erg gevroren en wil dan n merrie van 19 jaar die drachtig is, niet zomaar op de wei laten. Omdat Juul veel te veel haar aan het krijgen is, heb ik hem meegenomen en zo staat hij nu s nachts ook thuis op box, overdag hier buiten, zo kan ik makkelijker met hem rijden. Nou heb ik inmiddels ook n plekje waar ik in een overdekte piste kan gaan rijden, en met onze nieuwe camionette raak ik daar ook, maar..nu heb ik dus gemerkt dat mjin zadel niet echt goed meer ligt..Juul is gegroeid en breder geworden en zoals ik gevreesd had, past het podium zadel niet optimaal meer..... pff, ben dat zadelgedoe zo beu..als je zoveel paarden hebt als wij, én haast net zoveel zadels en je moet dan nog steeds nieuwe kopen.... twijfel nou toch of ik een boomloos zou nemen, maar heb ooit n barefoot gehad, die zat wel erg goed, maar het opstappen is altijd wel een klus, om het niet te doen schuiven..en bovendien had ik er drukplekken mee ..intussen zijn die zadels wel beter geworden maar ja.. toch is de drukverdeling nooit zoals ibj n boomzadel. Twijfel dan of ik ga voor iets semiboomloos of gewoon western..maar is best ook allemaal duur..;;;;een equiflex die ruim genoeg zit, met n dikke pad eronder, zou beste oplossing zijn, volgens vriendin, die er best veel van weet. Een equiflex geeft nog wat mee en naderhand, kan ik evnetueel nog met n dunnere pad rijden dan. Maar equiflex zadels zijn peperduur...zelfs tweedehands moet je toch zeker rekenen op 700-800 euro.. Pas die dure camion gekocht, nou dit weer... en dat in crisistijd, ik word er niet goed van. iemand n idee?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:10

tja dat is het nadeel van jonge paarden, ook de reden dat ik een redelijk goedkoop aanpasbaar zadel heb voor de komende 1 a 2 jaar.

ik weet niet hoe et met Juul zit maar een westernzadel zal Wolf echt niet gaan passen die zijn simpelweg te lang
misschien is een trekker(semiboomloos) wel iets?

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 19:03

er zijn ook korte westernzadels, zgz arabierenmodellen..maar het probleem is meestal dan wel dan die niet veel schouderbreedte hebben. Nu heeft juul best wat ruglengte hoor. Een roundskirt western zal wel passen, maar vanzelsprekend geen met 2 skirts die dan nog ver uitsteken. Semi boomloos heb ik zeker overwogen, heb op de beurs vorig jaar zo'n zadel gezien, ik denk idd van trekker, zag er super uit. maar ook dat: best duur....Ik ga ns kijken bij vrienden of ik eventueel iets kan lenen. Dan kan ik naderhand nog zien wat past, hoe hij nog groeit enz.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 19:17

ik zal ook nog geen duur zadel aan gaan schaffen, hij is nog maar drie en zal zeker de komende 1 a 2 jaar nog veel gaan veranderen, zonde om nu al een duur zadel aan te laten meten.

welke boommaat heeft je podium eigenlijk, ik wou eigenlijk een podium op Wolf over een jaar of 2 maar alhoewel ze hele smalle schouders heeft is ze wel behoorlijk rondgeribt wat direct achter haar schoft begint dus ben bang dat een podium toch te smal is.

als iemand nog een ander merk weet die ongeveer een zelfde model zadel heeft als de podium met knop, wil ik dat heel graag weten :))

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:47

hier ligt een behoorlijke laag sneeuw :D
Wolf net op de wei

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:55

Leuk!!! Ze houdt wel van de sneeuw zo te zien, echt schattig. :)) Heel herkenbaar ook, die van mij zijn ook lekker fris nu, Pumbaa ging laatst ook enorm bokken en even uit zn dak, heerlijk! En rennen, vooral, veel racen haha. Pumbaa is al een paar keer bijna op zn muiltje gegaan :roll:
Heb al een tijdje niks mee laten horen, maar wel trouw meegelezen. Ik ben megadruk met de studie, vandaar. Hier ligt nu ook een dik pak sneeuw, ik had de schuilstal vol met hooinetten hangen en buiten ook en die van buiten zijn op en binnen nog helemaal vol, dus dat zegt genoeg. Ze kunnen overduidelijk tegen deze kou met hun vachtje.

Voordat er sneeuw lag heb ik met Pumbaa weer gereden en ben ik er keihard afgepleurd door een dom ongeluk. Het rijden ging helemaal super, maar wij zijn nu aan het oefenen om poortje open te doen als ik er nog op zit, dus dat deed ik. Ik probeerde het draad los te maken, lukte niet, Pumbaa dacht dat hij open was en...hoppa, dwars door 40 mm lint heen. Hij had eerst niks door, en toen dacht ie, he dit klopt niet en ging er in volle galop vandoor, resultaat: houten paal brak doormidden en ik verloor mijn evenwicht en lag op de grond. Het deed behoorlijk pijn, maar meteen weer opgestapt en opnieuw erlangs. Hij vloog er weer vandoor in galop op hetzelfde punt, dus weer overnieuw en toen ging het goed en ben ik gestopt. Welk paard loopt er nou dwars door 40 mm lint heen? Dat kan alleen maar Pumbaa zijn :') (Uiteraard stond er geen stroom op). Daarna heb ik weer een keer gereden en ging weer heel erg goed, hij kan de Parelli sideways game nu onder het zadel! Alleen maar 1 kant, die andere kant heeft hij meer moeite mee, dus dat wordt flink oefenen. Nu even niet rijden met die sneeuw, maar wat zou ik het leuk vinden om te gaan sleeen met de paardjes.
Ga jij nog met je shet sleetje rijden Van?

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:59

Hoi, hier vanmorgen een ware sneeuwstorm, maar vamiddag alles gesmolten. wat n ellende, heb dan liever dat het blijft liggen. Paarden staan al 2 dagen binnen,m oest werken en dat zijn altijd drukke dagen. Morgen laat ik ze allemaal wel buiten, zullen ook weer lekker rennen.
Ze voorspellen wel sneeuw voor vannacht, ik hoop het. Dochtertje hoopt er nl ook op. Als er morgen genoeg sneeuw is, span ik haar shetje Jenny in. Heb tuig voor tweespan en Jenny is superbraaf dus moet lukken, sowieso houd ik haar aan de hand, als kyra maar kan sleeen zonder dat ik hoef te slepen is het allang goed voor me..nou maar hopen op sneeuw he

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:38

gekke pumbaa :=

ik heb gisteren al gesleed :D

en kon het vandaag niet laten en heb een sneeuwritje op Wolf gemaakt
Afbeelding

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 13:03

@ Ghashira: Idd hopen op sneeuw!! Hier ligt nog wat maar dat is vandaag of morgen wel weg denk ik. Morgen gaat het weer dooien..en daarna flink vriezen, dus zal overal wel spekglad worden...
@Van: Aaaah wat leuk! Echt grappig om zo mee te kijken, net alsof ik zelf op de slee zit :D En lekker ritje met Wolf <3

onhtje2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:32

heeft iemand een konik paard die te koop staat??? /3

XXX MY *\o/*

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 14:15

volgens mij staat er op het moment niks te koop in NL, ik raad je aan om in Duitsland te kijken ;)

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 14:52

Ja idd in Duitsland heb je ze wel meer dan in NL.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:27

IN belgie staat nog n tweejarige hengst te koop, dus over een jaar kan je wel met m beginnen en je kan er nu al grondwerk en vrijheidsdressuur mee doen... leuk diertje ! ook op mp staat er één, ik geloof een tweejarige ook. kijken op:www.kapaza.be Wat zoek je precies? een veulen/driejarige of een volleerde?

Morgen uitvaart van mijn grootvader, heb laatste tijd weinig met Jull kunnen doen, veel bij grootvader geweest. Dit weekend hopelijk dus nog ns rijden met mijn lieve bink... momenteel is hij wel veeleer een stinkie..;;;;lang haar: modder..

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:25

Sterkte bij de uitvaart van je grootvader...
Ja hier ook zo erg, mega vacht en vaak vieze plekken overal haha. Maar ja hoort er ook weer bij. Volgens mij ligt hij vaak in de schuilstal, daar is het lekker droog. Morgen ook weer even rijden, mijn college valt uit, dus eindelijk weer tijd voor de paardjes :) Heb hem eergisteren gereden en toen had hij ongeveer 1,5/ 2 weken stilgestaan ivm de sneeuw, maar hij was weer braaf. Hij leert het wel ;)

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:01

Jull doet het hier thuis beter dan ik had verwacht..ik dacht , ik moet hem zo natuurlijk/sober mogelijk houden dus oorspronkelijk was het idee hem de winter ook op de weide te laten 24/7, met schuilstal, maar daar staat ie niet vaak in..hij schuilt eerder tegen wind, aan de bosrand bv. Maar omdat ie dan een megavacht ging krijgen heb ik hem alsnog naar huis gebracht. Hier gaan de paarden sowieso s nachts op stal, anders hou ik niks over van de weides hier... (heb "maar" een hectare aan huis)verdeeld in 3 weides , een grote zandpaddock en een roundpen..maar de hengst, die neemt al n hele weide voor hemzelf in, dus.. momenteel heb ik 7 paarden aan huis. Dus best veel werk in de stallen ook, s morgens gaan ze normaal gezien buiten en dan strooi ik de boxen bij en leg al hooi klaar tegen s avonds. Op de wei krijgen ze ook hoppjes hooi. s avonds komen ze binnen en krijgen ze krachtvoer en n lekker nest dus. Af en toe, als ik werk, en mijn mannetje geen zin heeft om alles buiten te zetten, blijven ze dus de hele dag binnen....nou had ik gedacht dat een natuurpaard als Jull er gek van zou worden..maar hij blijft gewoon relax, super kalm, vindt het allemaal wel ok...hij staat in een box naast de drachtige merrie en al onze paarden hebben wel contact (zicht) met elkaar , omdat er nergens volle wanden zijn, enkel traliewerk bovenaan..ze staan dus lekker gezellig 'samen apart".. Jull "vreet" eerst zijn hooi op, morrelt dan nog wat in het stro en gaat nadien lekker liggen maffen...en snurken kan ie ook..tussendoor bij wakkere momenten dolt hij wat met zijn paardenvoetbal en doet neusneus met de merrie naast hem. Als ik ze buitenlaat, sloft hij lekker rustig de weide op...wel wat anders dan de arabieren waar ik vaak als n touwtje aan naslinger...eenmaal op de weide gaat hij rollen en dan stuift hij er wel vandoor, even bokken en achterbenen uitslaan, maar daarna is het terug heel snel kalm...ook om te rijden, al heeft ie een dag binnengeweest, hij blijft handelbaar..super

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:35

Dat is echt fijn zeg, lekker relaxt mannetje. Ja, ik moet zeggen, Pumbaa staat nu 24/7 buiten met schuilstal, maar ik heb ook een jaar met hem op stal gestaan waar hij 8 uur p.d. buiten kwam en voor de rest op stal, ik heb in het begin de staleigenaren nog gewaarschuwd omdat ik niet wist hoe hij zou reageren, naar mijn weten had hij nog nooit op stal gestaan, maar hij is ook super relaxt op stal en vind het ook weleens lekker denk ik. Nu het zo koud is, zit hij toch af en toe ook in de schuilstal met zijn shetlandervriendje, het is daar toch aangenamer dan buiten.

veerxsjimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:12

Wij hadden een paar maanden geleden 3 hengsten koniks en 1 merrie konik op stal staan (handelstal)
De merrie stond appart en de hengsten met zn alle in de veulenbox.
Inmiddels zijn de hengsten verkocht en de merrie stond een tijdje op het weiland en heeft nu een lekker dik wintervachie.

De hengsten in de veulenbox ;

Afbeelding

Hoofdje van n hengstje ;

Afbeelding

En de merrie in n aparte box ;

Afbeelding

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:24

yez yez, wéér iemand gevonden die een konik heeft!!! In Ittre, dus niet zo gek ver van hier, in Wallonie is dat. Florence noemt ze en heeft een driejarige merrie. Op het spoor gekomen via een site zoals mp, ik kijk regelmatig eens of er koniks worden aangeboden. Zij biedt haar merrie aan in half pension. heb haar n mailtje gestuurd en volgende week spreken we af , ga ik tot bij haar,lekker vergelijken, want het is en blijft toch een speciaal ras....
Ik hou jullie op de hoogte.. vandaag is het hier droog, wel grijs, en ik ben nog steeds flink ziek, maar ga toch proberen Jull te longeren. Kwestie van nog ns wat met mijn mannetje te doen;

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:47

@veerxsjimm: Prachtige koniks, vooral dat jonge hengstje met het donkere koppie, weer heel anders dan mijn konik. Waar hebben jullie ze vandaan gehaald? Zijn de hengsten allemaal verkocht binnen NL? Of ook naar het buitenland. Al enig idee wat jullie met de merrie gaan doen?

@ghashira: Leuk zeg, altijd grappig om te vergelijken met andere koniks. Hier in de buurt ben ik volgens mij de enige met een konik, behalve Van natuurlijk, die woont ook in Drenthe :-) Maar volgens mij verder niet.