Waarom willen mensen geen draver?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 08:13

RoyalMemory schreef:
Precies een onzinnige discussie die totaal voorbij gaat aan het onderwerp van dit topic.

ja en een rechte neus is wel geheeeeellll ontopic. :+ Niet dat het me kan schelen dat je foto's deelt hoor, maar als je opmerkingen geeft zorg dan dat je zelf strikt ontopic blijft.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 08:42

Voorzichtige conclusie:

Mensen willen geen Draver omdat:

1. Het ras een slecht imago heeft (heethoofd, niet kunnen galopperen etc.)
2. Het ras niet bij zijn/haar doelstelling past.

:-)

Judith_W

Re: Waarom willen mensen geen draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 08:52

Helemaal mee eens! De tweede conclusie kan ik me helemaal in vinden, je moet je paard afstemmen op het doel wat je met hem/haar hebt.

De eerste conclusie is vaak gestoeld op vooroordelen en die kunnen ontkracht worden door mensen die veel met dravers te maken hebben

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 08:56

Ik ben ook absoluut met het tweede punt eens :j

Oh nog een 3de punt...

3. Omdat mensen nog niet zo bekend zijn met de Draver als rijpaard.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 08:59

Marrit13 schreef:

Oh nog een 3de punt...

Toevoeging : Mensen willen zich er niet in verdiepen. Ze gaan op vooroordelen af en kijken en doen niet verder dan hun neus lang is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:17

Hoe je van iets dat niet verwijtend gesteld wordt iets negatief kan maken................. :+
Is dat werkelijk nodig? :) Om mensen die een draver nog niet kennen als rijpaard voor, eigenlijk, kortzichtig uit te maken?

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:34

Ik ben het trouwens wel met jasmijn78 eens. Een draver is een heel leuk recreatiepaard maar geen dressuurpaard en daar moet je reel in zijn.

Verder vind ik het idd jammer dat er zoveel vooroordelen zijn over dravers, zoals Marrit zegt.

Maar ik wil het wel eens van een andere kant belichten, is dit ras niet gedoemd te onder te gaan? Het lijkt me allang niet meer een winstgevende business die draverijen en ik hoor alleen maar negatieve berichten, dat er bijv. steeds minder publiek bij de drafbaan komt en dat de drafbaan daardoor financieel in de moeilijkheden zit. Verder is het een dure hobby om een goeie draver te fokken en te trainen, er zijn er zoveel die niet genoeg zijn en al die dravers gaan weg, waar naar toe??? Ze zijn allemaal niet geschikt voor de gemiddelde recreatieruiter en er zijn er vast genoeg die idd lichamelijk niet meer 100 procent zijn. En hoe zit het met de dravers die uitgekoerst zijn en niet meer de baan op hoeven? Blijven die van dezelfde eigenaar en gaan ze de wei op? M.a.w. we kunnen ons wel afvragen waarom mensen geen draver willen, maar de fokker die maar dravers fokt en er vervolgens meerdere weg moet doen voor een schijntje, dat lijkt mij ook niet bevredigend en beslist niet winstgevend. Zoiets kan toch niet uit?
Denken de eigenaars en fokkers wel eens aan de dravers die niet goed genoeg zijn voor de drafsport?

Ik hoop dat jullie een beetje snappen wat ik bedoel een markt is er 1 van vraag en aanbod en het moet voor beide partijen aantrekkelijk zijn.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:55

Citaat:
Blijven die van dezelfde eigenaar en gaan ze de wei op?

De hele goeden gaan de fok in, degenen die geschikt zijn en niet al te beschadigd worden aangeboden als rijpaard. Lukt dat niet of zijn ze niet geschikt dan gaan ze bij de slager in training. Ennuh....dat zijn er best een hoop.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:58

jankawijnsma schreef:
Denken de eigenaars en fokkers wel eens aan de dravers die niet goed genoeg zijn voor de drafsport?

Tegenwoordig krijgen steeds meer uitgekoerste dravers een nieuwe carriere als rijpaard. Ik schreef al eerder dat ik op een stal sta, waar uitgekoerste dravers komen (aangeboden door de eigenaar/trainer), vervolgens worden omgeschoold tot rijpaard waarna een nieuw tehuis voor ze wordt gezocht. Het grootste deel van de nieuwe eigenaren zijn recreatieruiters, die lekker buiten willen rijden, dressuurmatig werken en af en toe een sprongetje wagen. En daarnaast komen er mensen die endurance willen starten met een draver.
Het deel dat naar de slacht gaat, wordt steeds kleiner, juist omdat de draver als recreatiepaard steeds populairder wordt. Want waarom zou je bv 10.000 euro voor een paard gaan neertellen, als je toch niet echt hoge dressuurambities hebt?

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:07

Fokken is niet winstgevend en een paard (draver) houden, is ook niet winstgevend, maar dat is al heel lang niet meer zo. het lijkt overigens met de sport weer een beetje de goede kant op te gaan. Volgende week gaat Wolvega weer open nadat deze behoed is voor faillisement door een groep enthousiastelingen en dat moet heel mooi geworden zijn. De prijzengelden zijn daar (voorlopig) ook goed, dus dat trekt weer paarden (en hopelijk daarmee ook publiek) aan. de paarden die het afgelopen jaar verdwenen zijn, komen daarmee niet meer terug en het opvullen van dat gat gaat jaren duren, maar hopelijk hebben de fokkers weer een beetje moed gekregen om toch hun merrie te laten dekken en hebben we over een paar jaar weer een mooi paardenbestand.

Ongeveer 55-60% van de Nederlands gefokte Dravers haalt de baan (hoog gemiddelde tov andere landen). Voor de rest van de paarden zal een andere toekomst moeten worden gezocht. Dit starterspercentage is niet alleen hoog tov andere landen, maar tov andere rassen die topsport bedrijven. de drafsport heeft geen recreatieve tak van sport zoals er bij dressuur wel een hele brede recreatieve tak is. Die recreatieve kant daar is zelfs veel groter dan de topsport en het is dus veel makkelijker om een dressuurpaard uit te proberen voor de topsport, te concluderen dat ie daar niet voor voldoet en hem dan als recreatiepaard te verkopen, omdat die in de basissport heel goed meekunnen. Voor een draver is er dus geen recreatieve basisdrafsport, dus die zal dan ook rijpaard moeten worden, wat over het algemeen heel goed lukt.

Wat ik hiermee wil zeggen (want het wordt een beetje een onsamenhangend verhaal) is dat er vaak wordt gewezen op het feit dat Dravers worden afgedankt na hun carrière of als ze niet goed genoeg zijn, maar dat komt doordat je in de Drafsport alleen maar topsport hebt en niks daaronder. Fokkers fokken dus alleen maar voor de topsport en logischerwijs is niet elk paard daar geschikt voor, net zoals bij de rijpaarden niet alle (de meeste) paarden niet geschikt zijn voor topsport, alleen bij rijpaarden wordt het dan niet afdanken genoemnd, maar gewoon verkopen

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:10

Marrit13 schreef:

Oh nog een 3de punt...

misschien maken: omdat mensen vaak onbekend zijn mijn de goede eigenschappen en geschiktheid van een draver als rijpaard. omdat de eerste vooral over negatieve voorkennis gaat :P

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:18

jasmijn78 schreef:
Moeni11 schreef:
Er zijn ook heel veel dressuurgefokte paarden die moeite hebben met dressuuroefeningen

een slecht gefokt dressuurpaard zal altijd nog geschikter voor dressuur zijn dan de gemiddelde draver. Maar verder is het een onzinnige discussie. Onder ieder ras heb je goede en slechte exemplaren. Het kwpn is wel goed bezig gezien de plaatsten die nederlandse spring en dressuurpaarden innemen op de wereldranglijsten.

Als ruiter/paardenmens ben je kundig als je een goed paard en zijn kwaliteiten herkent.

Joh maak je niet druk, we gingen heel even met een knipoog offtopic.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:20

kimG schreef:
Marrit13 schreef:

Oh nog een 3de punt...

misschien maken: omdat mensen vaak onbekend zijn mijn de goede eigenschappen en geschiktheid van een draver als rijpaard. omdat de eerste vooral over negatieve voorkennis gaat :P

Heb je zéker een punt. Wij staan nu met Dravers.nl voor het 4de jaar op Horse Event met een standje en een demo, en we krijgen vaak hele leuke reacties: "oh kun je er ook op rijden??" :+ Leuk om deze mensen dat uit te leggen dat het inderdaad kan.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:24

Bedankt Mackie voor dit duidelijke verhaal.

Dat is idd zo niet alle dravers zijn geschikt voor de drafsport maar er is idd geen tussenweg.
Wel is mij bekend dat er een club vrijwilligers draverijen hield voor amateurs (met dravers), ik weet niet of dit nog bestaat of dat dit misschien een heel klein groepje is. Die man die ik kende, had zelf dravers puur om zelf hobbymatig mee te draven en op amateurkoersen te rijden maar dat zijn er waarschijnlijk maar weinig.

Tja maar afwachten wat de toekomst doet voor de draver, maar ik kan uit jouw verhaal begrijpen dat de fokker zijn vertrouwen even kwijt is geraakt en daarom een gat is ontstaan, dus dat er wel een tijdje minder dravers gefokt zijn.

Toch jammer dat de drafsport ook een beetje een louche naam heeft. Laten we eerlijk zijn, bij deze sport denk ik vooral aan gokken en niet aan de prestatie van de combinatie.
Vroeger woonde ik vlakbij Wolvega en de mannen die in die sport zitten ervaarde ik ook als echte foute mannen, niet het type wat serieus met sport bezig is. Is dat terecht?

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:32

Ik had een reactie geplaatst, maar bij nader inzien verwijderd. Daarom is dit bericht aangepast.

Het louche beeld van de drafsport is naar mijn mening niet terecht. Niet qua omgang met de paarden en ook niet qua 'onguur gespuis' zoals bijvoorbeeld in de boeken van Dick Francis de renwereld wordt beschreven.
Laatst bijgewerkt door RoyalMemory op 20-08-10 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:33

jankawijnsma schreef:
Bedankt Mackie voor dit duidelijke verhaal.

Dat is idd zo niet alle dravers zijn geschikt voor de drafsport maar er is idd geen tussenweg.
Wel is mij bekend dat er een club vrijwilligers draverijen hield voor amateurs (met dravers), ik weet niet of dit nog bestaat of dat dit misschien een heel klein groepje is. Die man die ik kende, had zelf dravers puur om zelf hobbymatig mee te draven en op amateurkoersen te rijden maar dat zijn er waarschijnlijk maar weinig.

Deze AM-koersen zijn er nog steeds, maar deze worden gehouden met de paarden die ook tussen de rpofkoersen mee kunnen lopen. Zo hebben wij er ook 2, die we zelf willen rijden, maar die ook door andere rijders gereden kunnen worden in de profkoersen. Deze koersen zijn dus ook gewone koersen, maar alleen met rijders die geen prof zijn. De am-koersen kunnen niet als basissport worden gezien en de kwalificatie-eisen voor deze paarden zijn niet anders dan voor andere paarden. Elk paard kan dus ook in een am-koers meelopen

Citaat:
Tja maar afwachten wat de toekomst doet voor de draver, maar ik kan uit jouw verhaal begrijpen dat de fokker zijn vertrouwen even kwijt is geraakt en daarom een gat is ontstaan, dus dat er wel een tijdje minder dravers gefokt zijn.

Toch jammer dat de drafsport ook een beetje een louche naam heeft. Laten we eerlijk zijn, bij deze sport denk ik vooral aan gokken en niet aan de prestatie van de combinatie.
Vroeger woonde ik vlakbij Wolvega en de mannen die in die sport zitten ervaarde ik ook als echte foute mannen, niet het type wat serieus met sport bezig is. Is dat terecht?

De trainers zijn zelf geen gokkers, die trainen gewoon hun paarden en laten ze koersen. de gokker is het publiek dat komt kijken. De trainer is wel afhankelijk van de gokker, omdat het prijzengeld gedeeltelijk (via een omweg) afkomstig is uit de omzet van het spelen (gokken) op koersen.

Het gat is niet alleen ontstaan doordat fokkers hun merries leeg lieten, maar ook doordat de iets minder presterende paarden, die anders nog wel mochten blijven, nu zijn verkocht naar het buitenland of voortijdig hun carrière hebben stop gezet (en meestal rijpaard zijn geworden). Daarom is het aanbod van Dravers het laatste jaar zo groot geweest

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:04

Oh okee dan snap ik dat. Die amateurkoersen zijn dus dezelfde paarden maar dan met amateurrijders. Zelf dacht ik dat het draverijen waren voor de fun met de minder goede dravers.

Haha ik snap wel dat het er niet zo aan toe gaat als in de boeken en films, maar toch. Het zijn toch wel een beetje snelle gladde jongens die rijders, beslist heel anders dan de gemiddelde ruiter
Ik geloof niet dat er niet goed voor de dravers wordt gezorgd hoor, die paarden moeten ook heel blijven.
Ook weet ik wel dat gokkers geen trainers zijn, maar er wordt wel gegokt en dat maakt toch dat de naam van zo'n sport een beetje louche wordt. Het is natuurlijk ook een sport waar maar heel weinig mensen wat vanaf weten, volgens mij is dat ook een stukje cultuur. Maar daardoor krijg je dus ook eerder vooroordelen over dravers denk ik.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:18

@ Jankawijnsma: wat vind jij van de Staatsloter, de Sponsorbingo, de Postcodeloterij, Krasloten etc? In Zweden kun op paarden wedden bij de supermarkt hoor. Bovendien valt de drafsport in Nederland onder Justitie, dus we worden goed in de gaten gehouden ;)

Ik ken eigenlijk geen gladde jongens in de drafsport :n

Misschien leuk om te vermelden: een amateurrijder moet wel een rijdersexamen afleggen, het is dus niet zo dat je zomaar je draver in kan schrijven en er zelf achter kan gaan zitten in de koers 'voor de fun'. Een een prof-rijder is eerst leerlingpikeur, na 20 (dacht ik) overwinningen is ie pas prof. Bij sommigen duurt dat jaaaaaaaaren.

Een amateurrijder kan na een aantal overwinningen ook prof worden. Hoeveel overwinningen in Nederland nodig zijn weet ik niet precies (ik dacht 30, Mackie?), maar in Duitsland moet ie er 100 hebben.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:20

een leerling moet 30 overwinningen hebben.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:21

Ga het al knap vinden als ik komend jaar 1 overwinning haal. _O-

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:51

RoyalMemory schreef:
Een amateurrijder kan na een aantal overwinningen ook prof worden. Hoeveel overwinningen in Nederland nodig zijn weet ik niet precies (ik dacht 30, Mackie?), maar in Duitsland moet ie er 100 hebben.

Volgens mij kan je geen prof worden, maar mag je dan wel paarden (of volgens mij zelfs alleen 'eigen' paarden) in profkoersen rijden als je 25 overwinningen hebt..... dan moet ik nog even sparen ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:52

hoe zijn profs dan prof geworden als ik vragen mag?
(sorry, mijn nieuwsgierigheid is geprikkeld :o )

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:53

Die zijn eerst leerling geweest lijkt me? Als ik het goed begrijp kun je als leerling prof worden en als amateur niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:57

jankawijnsma schreef:
Ook weet ik wel dat gokkers geen trainers zijn, maar er wordt wel gegokt en dat maakt toch dat de naam van zo'n sport een beetje louche wordt. Het is natuurlijk ook een sport waar maar heel weinig mensen wat vanaf weten, volgens mij is dat ook een stukje cultuur. Maar daardoor krijg je dus ook eerder vooroordelen over dravers denk ik.

In Nederland heerst toch altijd een wat calvinistische instelling en is gokken op races niet zo heel gebruikelijk. In heel veel andere lande leeft dat vele malen meer. In Frankrijk heeft bijna ieder gehucht een drafbaan waar koersen worden verreden. In Zweden heb je ook tribunes vol.

Louche wil ik de drafsport zeker niet noemen, het is wel volkssport. Komt ook omdat iedereen het kan volgen. Degene die als eerste over finisht komt wint.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:07

Ayasha schreef:
hoe zijn profs dan prof geworden als ik vragen mag?
(sorry, mijn nieuwsgierigheid is geprikkeld :o )

Men kan een een 2-jarige deeltijd opleiding in Deurne volgen om leerling te worden en daarbij zijn ze in dienst bij een trainer. Met nog een jaar extra kunnen ze dan ook hun trainingsvergunning krijgen. De opleiding zelf is imo maar matig (maar dat is mijn algemene mening over Deurne), maar leerlingen lopen meestal stage bij verschillende trainers om de kneepjes van het vak te leren en de sport van meerdere kanten te zien. De elerling is ook al een prof, maar met de status leerling en na 30 overwinningen zijn ze leerling-af