jankawijnsma schreef:Bedankt Mackie voor dit duidelijke verhaal.
Dat is idd zo niet alle dravers zijn geschikt voor de drafsport maar er is idd geen tussenweg.
Wel is mij bekend dat er een club vrijwilligers draverijen hield voor amateurs (met dravers), ik weet niet of dit nog bestaat of dat dit misschien een heel klein groepje is. Die man die ik kende, had zelf dravers puur om zelf hobbymatig mee te draven en op amateurkoersen te rijden maar dat zijn er waarschijnlijk maar weinig.
Deze AM-koersen zijn er nog steeds, maar deze worden gehouden met de paarden die ook tussen de rpofkoersen mee kunnen lopen. Zo hebben wij er ook 2, die we zelf willen rijden, maar die ook door andere rijders gereden kunnen worden in de profkoersen. Deze koersen zijn dus ook gewone koersen, maar alleen met rijders die geen prof zijn. De am-koersen kunnen niet als basissport worden gezien en de kwalificatie-eisen voor deze paarden zijn niet anders dan voor andere paarden. Elk paard kan dus ook in een am-koers meelopen
Citaat:
Tja maar afwachten wat de toekomst doet voor de draver, maar ik kan uit jouw verhaal begrijpen dat de fokker zijn vertrouwen even kwijt is geraakt en daarom een gat is ontstaan, dus dat er wel een tijdje minder dravers gefokt zijn.
Toch jammer dat de drafsport ook een beetje een louche naam heeft. Laten we eerlijk zijn, bij deze sport denk ik vooral aan gokken en niet aan de prestatie van de combinatie.
Vroeger woonde ik vlakbij Wolvega en de mannen die in die sport zitten ervaarde ik ook als echte foute mannen, niet het type wat serieus met sport bezig is. Is dat terecht?
De trainers zijn zelf geen gokkers, die trainen gewoon hun paarden en laten ze koersen. de gokker is het publiek dat komt kijken. De trainer is wel afhankelijk van de gokker, omdat het prijzengeld gedeeltelijk (via een omweg) afkomstig is uit de omzet van het spelen (gokken) op koersen.
Het gat is niet alleen ontstaan doordat fokkers hun merries leeg lieten, maar ook doordat de iets minder presterende paarden, die anders nog wel mochten blijven, nu zijn verkocht naar het buitenland of voortijdig hun carrière hebben stop gezet (en meestal rijpaard zijn geworden). Daarom is het aanbod van Dravers het laatste jaar zo groot geweest