Ervaring connemara pony's.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:59

Ik denk dat ik maar 500gr ponybrok voer en dan nog 2 schepjes (van die kleine doseringsbakjes) muesli zonder haver en suiker na het rijden en verder 3x een berg hooi verdeeld over de dag. Kan altijd nog gaan bijvoeren.

Punz

Re: Ervaring connemara pony's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 16:06

Heb het al eens eerder gezegd hier geloof ik. Jou en Punz krijgen naast weidegang en schraal hooi een halve kilo Care4life per dag.

Jou-Jou loopt daarbij 5 keer per week. Punz loopt minder, maar die heeft voorlopig van zichzelf nog energie genóeg.

Voorlopig nog geen reden om meer te gaan voeren, ik hoor het wel van Eline als Jou meer 'pep' moet hebben, maar ik heb niet het idee dat dat nu al speelt ( en...och: hij reageert al op rijker hooi.. dus voorlopig zijn er nog mogelijkheden genoeg :) )

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 17:49

Gelukkig was de bak al iétsje omtdooid dus Lloyd even aan de longe gezet, hij begon super relaxed, beetje stofzuigerend *\o/* (en dat na 2 weken rust!) En toen zag hij rennende Shetters }:0 (rennende paarden reageerde hij niet op) toen ging de staart erop, gelukkig hield hij het beschaafd want voor racen was de bak net niet goed genoeg :+ helaas niet alle energie eruit, aan de hand bleef hij beetje stuiteren, maar wederom bleef hij beleefd O:) Het vlakke landje was vrij, dus denk kan hij nog even uitwaaien, wat denk je? Vreet ie het achtergebleven hooi op :roll: Niets niet rennen.. Nou ja, de dooi zal snel inzetten kan hij weer met zijn matties spelen.

Gebokt, ik dacht ook aan de lange vacht: misschien dat hij daar last van heeft? Bloedje trekken kan nooit kwaad, zijn de kosten niet en geeft vaak goed beeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:51

Haha gekke Loyd!

Sparky nog steeds kreupel. Links knie is licht warm. In stap stijf en in draf echt niet goed. Trekt m enorm weg... Zoey vond het nog niet dierenartsnodig dus we wachten maar even af. Stomme knol krijgt d'r zin haha !

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:39

Hier hebben we de wei dichtzitten. De twee mannen staan in de Longeer cirkel (relatief glad) en de andere vier staan in de inloopstal en op het plaatsje. Hopen dat de dooi een beetje vlot doortrekt

Afbeelding

Afbeelding

Balen dat de pony niet goed loopt :-(

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:43

Lloyd is een kleine clown aan het worden. :))

Balen van sparky.

Schirocco heb je al meer nieuws over Rosie? :)

Ach die laatste foto c2d. <3

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:00

Fading, ballen van het been.. even afwachten Stappen en koelen doet wonderen vaak :(:)
Heerlijk die vier zo op een rijtje..

Pff.. Behandelplan is binnen er is dus nieuws..!

Dit is een klein verslagje..:
Citaat:
verwaarloosd geweest in april 2015 in bezit eigenaar. Entingen, gebit in mei, osteopaat 2 keer geweest in juni en augustus. Koliek gehad. Heel braaf geweest. november, ruzie met buurman gehad, flink gevecht. 4 weken voor kerst met ander paard gevochten. dik been gehad ra, niet kreupel nu zo goed als dun. november wilde ze niet lopen rechtsom aan de longe. er vandoor gaan op rechts. Later steigerend omdraaien. Linksom geen probleem. Ook met rijden gesteigerd en ruiter eraf. Was ook rechtsom. Daartussen ook nog een keer de bak uitgesprongen. Ze is gevoelig op de brachiocephalicus en meerder spieren/ fascies over het hele lichaam. cto reactie. alle vier de benenwat te koel.
advies; suikerarm voeren. zo droog mogelijk kuil, fibra premium luzerne met wat granen. magnesium blijven geven. overleggen met Marjorie, neem ik contact met je op.
trainen Met Noor Tanger of Patrick Molenaar. Schoftlift en gedragenheid!

Advies: eerst 4 weken te trainen met Patrick of Noor aan de hand/ longe om haar iig een andere lichaamshouding aan te leren en daarna te behandelen.

Voor de interesseerde zal ik wat plaatjes toevoegen, hier heb ik de onderschrift van karin erbij staan.
Rosie heeft duidelijk best wel wat issues, maar hopelijk komt dat snel met behandeling en trainen goed. Osteopaat was in Augustus nog geweest en daarbij ga ik ervan uit dat ik er optijd bij ben. Mits het op de voorhand lopen en ruzie met paarden de echte oorzaak is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dinsdag avond heb ik les van patrick, en ik ben heel benieuwd hoe dat gaat.
Gelukkig is Rosie ook weer rustig en ik hoop dat het zo blijft. Want die wilde uitspattingen van der zijn niet zo tof (lees:niet ff een rondje rennen om energie kwijt te kunnen, maar als een malle bokken en steigeren zonder dat rondje) . _/-\o_

Wat vinden jullie van de bevindingen?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:10

In de bevindingen omschrijft ze netjes wat het is. Er zijn gebieden met een duidelijk verschil. Vindt met name de hals wel passen bij haar bouw en bespiering. :)

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:26

SkyMarian schreef:
In de bevindingen omschrijft ze netjes wat het is. Er zijn gebieden met een duidelijk verschil. Vindt met name de hals wel passen bij haar bouw en bespiering. :)

Wat bedoel je met "passen bij haar bouw en bespiering"?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:32

Afbeelding

Op deze kan je het wel mooi zien. Ze lijkt weinig bespiering op de bovenlijn te hebben en vooral veel bespiering op de onderhals. Ook de billen komen wat 'kaal' over door het puntdakje. :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:50

Facebook herinnert me er net aan dat het vandaag vier jaar ( en 2 dagen) geleden is dat mijn oude pony gestorven is. Deze pony kreeg ik toen ze vier was, en ze is 33 jaar later, op haar 37ste bij mij ingeslapen ( nav koliek die niet op behandeling reageerde). Twee dagen na haar inslapen plaatste ik het volgende filmpje op facebook:

Kan nog steeds met zoveel warmte naar dit filmpje kijken. Dit is zo zoals ze wás. Gedecideerd, vlot, zelfbewust. Wát een rijkdom kan het zijn he, als je het geluk hebt dat een pony zo lang in je leven kan zijn. En wat een voldoening geeft het dat ze tot haar eind bij mij heeft kunnen zijn, dat ik haar oud heb kunnen zien worden, en dat ik op tijd zag dat het niet goed was, zodat ze zonder al te veel ellende heeft kunnen gaan uiteindelijk. Zit hier dus nav de fb herinnering wat nostalgisch te zijn. Heerlijk dier, heerlijke tijden en wat ben ik tevreden dat het met deze pony gegaan is zoals het gegaan is... een heel leven lang!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:54

Heel mooi filmpje als afsluiter van de dag. <3 :z

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:55

Ahhh op die fiets... :j
Vind het eigenlijk maar een kippen nekje <<) . Nee grapje (je hebt wel gelijk).. Maarja wat hebben we nu gedaan? vanaf Juli pas echt aan het werk gegaan, in de tussen tijd na het rijden telkens twee weken vrij vanwege singelwondjes. Daarna een snee op der been en later weer een dik been. Inmiddels staat ze twee maanden stil.. Dus ja, wat wil je qua bespiering :(
Ze had voor der dikke been eindelijk een beetje spier op de rug, maarja nu dus niet meer :(

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:57

Heerlijk fimpje punz.. En wat een leeftijd zeg.. wouwiie..! <3

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:57

Het past prima in de context hoor. :j
Ze kwam echt als een afgekloven kip en moet body gaan kweken. :j Het is zeker niet vreemd dat er nog niet zo veel aan zit. :)

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:59

Ja... Maar ik mag aan de slag met patrick, klassieke dressuur en mega dure lessen... Rosie moet dan ook over een paar maanden maar een bodybuilder zijn.. :D :))

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 00:00

Kost wat en met een beetje mazzel hebbie ook wat. :$
En nu ga ik echt slapen anders zit ik mijn cliënten morgen letterlijk aan te gapen. :O

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:35

Ik ben dan iemand die graag plaatjes ziet van een gezond paard om te kunnen vergelijken.

Ik geef ponybrok van subli. 2 keer per dag een klein bekerke. En ik ben laatst eens wat gaan experimenteren om wat meer energie te verkrijgen zonder dat ik hem hoef vol te stoppen. Want vol stoppen of meer brok hij haalt er in mijn beleving niet de gewenste energie uit.
Ik ben begonnen met 1 bekerke geplette mais vlokjes. En ja 2 dagen later voel je het al. Ik had het opgebouwd tot 3 kleine bekerkes. Echter dan heb ik een raket en ziet meneer overal spoken.
Na een pbtje met onze dietiste van dienst Sky Marian . Met wta uitleg ben ik terug gegaan naar 2 bekerkes mais. En dat is perfect.
Hij word er vlugger van maar ziet dan geen spoken meer.
Verder krijgt hij tegenwoordig terug voordroog ivm zijn hoest.

Men spreekt graag over paarden kunnen heel veel op weinig. Daar ben ik het mee eens als we het over fourageren hebben.
Maar niet alle paarden hebben een looplust op heel weinig voer.
Dus ondanks het advies van natuurlijke holistische dierenverzorgers . Blijf naar je paard kijken en vergeet niet je gevoel te volgen.

Eamonn staat nog stil maar hij is er erg van opgeknapt.
Hoest is weg . Hopelijk blijft hij weg ik ben even moeten stoppen met het hooi nat maken ivm het vriesweer. Hij beweegt vlotjes . En zijn melanoom is er deels afgevallen.
verder is het mij ook een raadsel. En heb ik er nu honingzalf opgedaan. Omdat het er rustig uitziet en nu a la minuut kan ik toch niet veel doen eraan. 2 februari komt de dierenarts en indien nodig eerdre natuurlijk.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:36

Daar heb je helemaal gelijk in, ik ga zo nog een keer rijden op locatie daar. Dan vraag ik wat hun voeren en aan de hand daarvan kan ik gaan kijken hoe en wat.

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:50

klopt idd, kijken naar je paard is het allerbelangrijkste om te weten hoeveel en welk voer er nodig is, zodat jullie samen je doelen kunnen nastreven.

van thermografie heb ik helemaal geen verstand. wel interessant om zo eens te zien.

melody had vanmorgen een beetje een dik been rechtsvoor, echt niet leuk. ik heb even met hem gereden en hij liep niet kreupel, dus na het rijden ik de peesbeschermer af en gehoopt dat het dunner zou zijn, maar helaas.....vandaag maar even goed in de gaten houden, hoop echt dat het dunner wordt, maar als dat door rijden al niet zo is dan denk ik het niet. hij loopt wel gewoon buiten dus misschien iets verzwikt op de ongelijke ondergrond.

ik moet zeggen dat ik de bak wel lekker voor elkaar heb ondanks het vorsterige weer.

fijn dat het met Eamonn beter gaat, gek hoor zo'n melanoom. hou ons maar op de hoogte. heb je misschien ook een foto? of wil je dat liever niet plaatsen? heb ik dan ook begrip voor hoor.

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:52

Afbeelding

En nog een lekker wollig oren plaatje

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:39

Ik denk dat er veel paarden zijn zoals die van jou, Shirocco. Paarden lopen van nature op de voorhand, zijn scheef en ontwikkelen verkeerde delen van het lichaam: in ieder geval niet de delen die ze zo nodig hebben om ons te dragen. Denk dat Lloyd er ook wel beetje zo uit zal zien op thermo haha! Wat minder extreem misschien, omdat Rosie ook wat opdonders heeft gehad door de gevechten natuurlijk :(:) Gaat vast goedkomen, zal eens plaatje zoeken van een voor -en na lessen klassieke dressuur van mijn Draver.

Oh jouw bak ligt er super bij Emmy! *\o/* Heerlijke pluizige oortjes <3 Hopelijk zakt het pootje af.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:52

Ik wil gerust nog foto's plaatsen echter sinds ik windows 10 heb. weet ik niet meer hoe ik het moet aanpakken. Ik deed altijd url kopieern vanaf Facebook.
Dus voor deze dummy hoe moet ik het nu doen ?

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:54

Ik doe altijd foto's uploaden. Of vanaf mijn telefoon of vanuit afbeeldingen op mijn pc.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:00

Ik doe het of via Boktupload, dan kan je het plaatje gewoon van je schijf uploaden. Of via Photobucket, moet je wel een account aanmaken.

Hij (wij) liep(en) graag zo:
Afbeelding

En na veel lessen begon hij meer te "zitten" en vd voorkant af te komen. Wat hij heeeeel moeilijk vond overigens, en ik ook :+

Afbeelding