Ervaring connemara pony's.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 10:49

Jeetje wat veel!
Mijn pony's krijgen ongeveer 3kwart/1schep schep basismusli op een dag.

Als ik jou was zou ik haar meteen van de sportbrok afhalen want eigenlijk heeft ze dat helemaal niet nodig aangezien ze niet in de sport loopt en ook niet heel zwaar werk hoeft te verrichten (dan heb ik het over op hoog niveau dressuur lopen of springen). Voor alleen lange afstanden rijden en soms wat in de bak rijden zou ik echt ander voer gaan voeren.

De enige keer dat mijn pony sportbrok kreeg was op kamp omdat hij toen heel zwaar werk moest verrichten. :=

En wat een nare val zeg! Hopelijk knap je snel op en wordt Spark weer lief. Je zou je onderrug voorzichtig wat kunnen laten masseren!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 10:52

Oh... Onderrug is heftig!
Mocht het steeds pijnlijker worden misschien toch weer even ha post bellen? Misschien dat spierontspanners dan nog wat voor je kunnen doen?

Mbt voer: kan zijn hoor dat het er niets mee te maken heeft, maar kan de moeite waard zijn om naar te kijken ( en ik dacht het eigenlijk omdat ik vanuit het lezen van je posts het idee had dat er langzamerhand toch meer bokjes ( en nu dus bokken) in begonnen te sluipen)

Maar goed. Dat is hier nu natuurlijk niet het belangrijkst. Eerst moet jij je weer ok gaan voelen. En even een andere stal kan een optie zijn, maar het kan dan natuurlijk ook zijn dat je pony zich dan aan een andere pony zo sterk gaat hechten dat dit probleem weer gaat spelen. In dat geval dan toch kijken of je het probleem zelf er uit kunt gaan trainen.

Kan me wel voorstellen dat je nu erg baalt, want dit wil je natuurlijk niet..

Anoniem

Re: Ervaring connemara pony's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 10:59

Ik wist niet dat dit zoveel was.. Omdat ze het er voor mijn idee best goed op deed. Nouja buiten het bokken dan maargoed het is en blijft een Merrie...

Ik hoop echt dat ik weer een beetje snel de oude ben, of ik bang voor d'r ben. Dat niet maar ben wel verschrokken dat ik er dus wel vanaf val :+

Vandaag zal de ergste dag zijn (hooop ik) en dan hopen dat het steeds ietsje beter gaat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:02

Oh, ik zit even met een stalgenootje te overleggen en die zei dat ze dus wel gewoon basis brok kregen.. Ik dacht echt dat ze me verteld hadden dat het sport was..

Wat kan het dan zijn?......

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:07

Meteen van die sportbrok af :j Ik vind dat al veel voor warmbloedpaarden, laat staan voor een sobere pony. En het is simpel te testen hiermee. Ik voer zelf Subli ponybrok en Subli musli zonder. Ik hoop dat het gaat helpen! Is puzzelen hoor, ik ben ook nog beetje aan het kijken wat beste is.

Dan ben je naar en hard terecht gekomen Fading :(:) Mazzel dat je niets stuk hebt, maar kneuzen kan ook goed pijnlijk zijn. Dus rustig aan, en bij twijfel dokter bellen :j

Enne.. Dan doe je toch eerst lekker grondwerk ed? Rijden is geen moeten ;) Op dagen dat ik me niet goed voel of onzeker stap ik ook niet op, en dan heb ik nog een brave bok :o

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:08

Vergis je ook niet in de basisbrok, welk merk is het? Ik merk dat het toch wel echt anders is met een Connemara dan de andere rassen die ik heb gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:13

Ze gaat nu sowieso terug op de helft naar het brok. Ook omdat ik nu niet rijd. Anders wordt het echt een bom vrees ik.

Ik wil morgen eigenlijk wel echt heel graag even langs gaan... Niet dat ik iets kan maar dan nog.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:20

Als sparky goed op gewicht is zou ik ook de brok minderen. :)
Het werk wat je doet moet ze ip zelfs op alleen ruwvoer kunnen doen. :)
Die van mij staat op een achterlijke hoeveelheid brok ( 2 kg + grove luzerne), omdat ze schraal id bespiering is. :)
Anders had ze het toch echt met 2x 1/4 moeten doen. :)

Goed dat je naar de ha bent geweest.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:22

Het is met Connemara's inderdaad echt anders. Ci twee jaar geleden heeft Jou per vergissing een tijdje hoge kwaliteit eerste snede hooi gekregen.

Enne..in die periode kreeg ik toch echt een toename van dit:
Afbeelding

Sterker nog, deze foto is gemaakt in die periode, en ik weet nog steeds hoe hij toen voelde tijdens het losrijden... :oo

Nav hoe hij toen voelde even voer onderzoek gedaan.
En jawel.. veel en veel te rijk hooi..........

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:23

Enne Sky Marian:
Jij moet inderdaad tijdelijk even meer voeren.......... Maar eehhhh..

Je kunt ook niet met droge ogen beweren dat jouw heksje nu op dit moment zo eehmmmm relaxed is.... Toch?? :D :D

Fino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:26

Ik lees altijd mee, maar heb vaak niet zoveel te vertellen. En een beetje druk :D
Marrit voel je je al wat beter?

Fading. Ik hoop dat het niet iets ernstigs is.

Punz, Wow op Parsifal. _/-\o_

Wij helemaal blij vanmorgen. Geen sneeuw en droog, vooruit bak wel heel nat (veel regen). *\%/*
Nu _-:( flinke sneeuwbui. |( :brr:
Dan maar Friese hengstenkeuring kijken op tv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:29

Punz schreef:
Het is met Connemara's inderdaad echt anders. Ci twee jaar geleden heeft Jou per vergissing een tijdje hoge kwaliteit eerste snede hooi gekregen.

Enne..in die periode kreeg ik toch echt een toename van dit:
[ [url=m/DBP06r.jpg]Afbeelding[/url] ]

Sterker nog, deze foto is gemaakt in die periode, en ik weet nog steeds hoe hij toen voelde tijdens het losrijden... :oo

Nav hoe hij toen voelde even voer onderzoek gedaan.
En jawel.. veel en veel te rijk hooi..........

Ik vind het fijn dat jullie meedenken... Het is mijn eerste eigen pony (en connemara haha)

Ik ga hopen dat een andere stal al verschil maakt.

Ik heb haar natuurlijk gekocht en ben gaan rijden met degene die op fab rijd. (is mn beste vriendinnetje) Ik heb flink wat ritjes met haar gereden dus misschien is ze daarom ook zo erg aan gaan hechten of is dat geen optie?

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:34

Fading huisvesting heeft een heeft grote invloed op het gedrag van een paard.
Dagelijks je paard buiten hebben en dan doel ik niet op
2 uurtjes ofzo zorgt ervoor dat ze het teveel aan energie kwijt kunnen.
Alleen is het nu winter en is dit niet op alle stallen mogelijk.
Bij ons komen ze het hele jaar rondomrond buiten . Nu is dit van 9 u tot 17 u .
En ze hoeven niet gek te doen maar wel hun zinnen te kunnen verzetten buiten de stal.

Zou dit aan de orde kunnen zijn ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:36

Sparky komt inderdaad weinig buiten... Straks in het weideseizoen wel weer.. Nu staat ze regelmatig met fabion dus in de paddock voor een halve dag.

als ik een flink eind rijd dan komt ze niet buiten

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:46

Fino, het gaat elke dag beter. Niet meer misselijk! De wond trekt wel enorm, zit gewoon op vervelende plek, maar is te handelen allemaal :j Het is toch geen paardrijweer gelukkig :+ hoe gaat het met jullie paardjes??

Hier ook te rijk hooi gevoerd, en dan uitte zich dat (gelukkig!) niet in een wild paard, maar weke mest. Met wat tips van Ria lijkt het nu stabiel :) Ik ben nooit zo van krachtvoer geweest, mijn vorige paarden kregen ook nauwelijk wat. Iom mijn vorige stalhouder ponybrok gehaald voor Lloyd en daar doet hij het heel fijn op.

Hij komt veel buiten, en wil ook graag spelen. Als dat niet kon had ik er denk ik ook wel meer problemen mee, qua energie wat hij niet kwijt kan. Maarja we weten allemaal dat het op veel stallen gewoon moeilijk is winters qua buitenlopen.

En dat hechten kan heel goed hoor! Net zoals heksje, heeft Sparky ook wel een echte mening zo te lezen :+

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:48

Punz schreef:
Enne Sky Marian:
Jij moet inderdaad tijdelijk even meer voeren.......... Maar eehhhh..

Je kunt ook niet met droge ogen beweren dat jouw heksje nu op dit moment zo eehmmmm relaxed is.... Toch?? :D :D

Dat kan ik idd niet, maaaaaaaaar dit gedrag vertoont ze in de winter ook op een 0,5 kg brok pd.
Vorig jaar was ze net zo. Ze mist haar ochtend spurtje, omdat de paddock nat (klei) is. Zodra dat weer kan hoeft ze onder het zadel niet te hupsen. Al is ze overigens te beleefd om echt uit haar stekker te gaan onder het zadel. :)

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 12:02

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 12:08

Rood en wit is chique <3 ik ben zelf meer fan van wit en nachtblauw met zilver, maar voor afwisseling is rood goed :D Turqoise is ook mooi op wit <3

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 12:10

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 12:23

Oooh die deken <3 Ik heb alles in goudkleurig, past mooi op bruin.

Patrol is ook mooi, is dat die van Eskadron?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 12:29

Hele gave deken!

Ik vind rood ook heel sjiek op wit!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 12:51

Felix buhler van kramer is het van. :)

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 13:03

Nice! Ik zit eens te kijken maar Loesdau en Krämer zitten redelijk dichtbij, misschien eens een ritje plannen met een groepje? Aangezien Equitana pas volgend jaar weer is *D

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 13:04

Kramer.... O:)
Felix buhler is echt een fijn merk. *D

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 13:08

Ik ken dat merk niet, maar degelijk Duits is altijd goed (kijk naar Jou _O- grapje :* ) Ligt vlakbij Essen dat is prima aan te rijden. Op Equitana slaag ik vaak ook prima bij de Duitse Divoza's :D