Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ghashira schreef:@ nadine !!! die knop omdraaien, daar ken ik alles van, sinds mijn ongeval met paard, zo'n ....inmiddels bijna 20 jaar geleden...was n erg zwaar ongeval, wens ik niemand toe. ben toen alle vertrouwen in paarden kwijt geraakt , heb jaren niet meer gereden. Intussen is het gesleten, maar n paar slechte ervaringen kunnen zeer snel alles weer kapot maken. Daarom ben ik ook gestopt met rijden met onze zwarte arabische merrie, omdat ik merkte dat mijn angst voor grote voertuigen die op me afkomen, ik die angst op haar overbracht. zij werd en gewoon hysterisch van: gevolg, :we doken beiden de kant in...Juul is op zich niet bang van grote voertuigen zoals pikdorsers, en dus moet ik mezelf ook inpraten dat het niet eng is, dat juul niet op de loop gaat gaan en dat we er gewoon rustig voorbij kunnen stappen.... maar soms is het echt moeilijk, een echte conce"ntratieoefening...ik ben dan soms ook jaloers op mensen die zo ongelofelijk relax kunnen rijden.....gelukkig is juul op zich zoooo ontzettend rustig dathij me dat vertrouwen geeft en dan begint de wisselwerking bij hem, bij zijn kalme "ikje" en niet bij mij, bij "de zenuwpees"... toch moet ik opletten om hem te volgen daarin , zodat hij mij niet zenuwachtig voelt worden...moeilijk uit te leggen, maar je snapt het vast wel. Nou... toch hartstikke gaaf dat je alweer zover staat met Pumbaa. Je moet ook altijd blijven denken: Pumbaa heb je niet van jongsaf, hij heeft al heel wat (minder goede) ervaringen, dus je hebt al heel wat bereikt..fantastisch..ikhoop echt dat je tegen het voorjaar misschien met hem toch buiten kan gaan wandelen, en ik droom /hoop echt op een konik reunie, zodat we toch ns met een paar koniks tesamen kunenn gaan wandelen.
ghashira schreef:Hoi van, ik herinner me nog goed je bericht van een tijdje geleden en heb de indruk dat je relatie met pumbaa nu toch sterk verbeterd is. Je zet door en dat zal pumbaa ook merken: dat je hem wil vertrouwen, maar geen ongehoorzaamheid of gekke dingen duldt. Je bent nu eigenljk ook bezig met parelli, met grondwerk van nul af aan, want schriktraining zoals je t nu omschrijft, doe ik met onze jonge paardjes, hier ook op de wei of round pen, vanaf veulenleeftijd...en zo ben ik ook met jul begonnen. Je hebt met pumbaa een bijzonder zware opdracht te vervullen, nl een paardje dat "verkloot" is, terug goed krijgen. En dan nog een ras dat niet "doorsnee" reageert of denkt, ... ik vind persoonlijk dat je al erg ver gekomen bent en bewonder je voor je doorzettingsvermogen.