Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ghashira

Re: Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:36

Hoi Pinkelotje, "stofzuigen" doet Jul ook, volgens mij is dat omdat ze , wanneer ze in het "wild" leven, hun kostje constant zelf moeten bijeenzoeken, dus dan is "scharrelen" echt nodig, en alles wat je tegenkomt en eetbaar is, ook opeten. Jul doet het ook, vorige week lliep ik met hem tussen 2 velden mais door, het pad is er zo smal, dat je aan beide kanten de mais langs je voelt .. Jul maar happen en vreten. dat wil ik dus niet hebben, eten kan ie op zijn wei of stal, niet als we werken. Als je het toestaat, is hij baas en niet jij. Koniks hebben een erg goed ontwikkeld ruikorgaan, volgens mij, ik merk toch dat jul veel gevoeliger is aan geuren dan onze andere paarden. gaan we op wandel en ligt er een mesthoop op de weg, moet hij sowieso altijd even uitgebreid ruiken daaraan, bekkes..
Ja, dat zware landbouwverkeer dat is toch wel een probleem vind ik. Hebben we hier ook erg veel, zeg maar veel te veel. Momenteel rijden ze de mais af en die wordt continu af en aan gereden. Die loonwerkers werken tegen de tijd, time is werkelijk money , ik heb daar alle begrip voor, maar toen we zondag van de piste naar huis liepen (ong. 500 m op de straat hier), werden we zowat 5 keer bijna van onze schoenen gemaaid, zo hard reden ze , niks vertragen en die aanhangwagens, waar de maispulp inzit, zijn echt heel groot en hoog... jul verschoot er toch wel van, telkens ze dan echt , vrij dicht bij hem voorbijvlogen, met veel gedender. vorig jaar heb ik 3 ruiters weten verongelukken door dit soort dingen, ik vind het echt niet kunnen en loop dan tegenwoordig ook meestal naast mijn paard, op onze baan hier, ik wil het risico gewoon niet nemen. Ze denderen zo ook voorbij trouwens als ik met mijn dochtertje van 5 op haar shetlandje van 78 cm, ga wandelen. Je ziet dan zo'n piepklein fijn meisje op een tutje van een pony en toch minderen ze geen snelheid. Gelukkig is Jenny echt heel erg bomproof, ze heeft er al n carriere op de kermis opzitten, maar toch..t gaat m om het principe..

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:49

Ja dat stofzuigen doet Pumbaa ook hoor, is idd waar wat ghashira zegt- eigen eten zoeken. Maar als hij echt met zijn neus over de grond of langs zijn benen gaat steeds kan het best weleens dat hij pollenallergie (hooikoorts) heeft. Pumbaa doet dat als ik hem een lange teugel geef, dan gaat ie met zijn neus over de grond. Dat duurt tot en met oktober volgens mij en begint al in april. Bij Pumbaa heb ik meer het idee dat het vd vliegjes ofzo komt of hij heeft ook een lichte allergie. Het hoofdschudden is al wel veel minder geworden.

Wat een belevenissen weer met de koniks! Leuk om te lezen allemaal. Dus Juul kan best wel tempo lopen, gelukkig maar, is ook wel een keer fijn! En Wolf doet het ook goed zo te horen, gelukkig dat je haar weer makkelijk terug kan halen en een keertje niet luisteren hoort er ook weer bij. Zolang het maar bij een keertje blijft en niet voortdurend, maar dat zit bij jullie wel goed.
@Wolf: Wet je a; wat voor zadel je gaat aanschaffen? Weer een boomloosje? Ik heb nu de BF Cheyenne, fijn zadel maar schuift ook naar voren op de een of andere manier, ik denk niet dat Pumbaa hier last van heeft, maar best lastig soms. Schijnt bij boomloosjes toch meer zo te zijn dan bij een boomzadel.

Met Pumbaa gaat het ook allemaal wel goed momenteel. Hij heeft een plekje onder de buik met een korstje erop en als ik met zadel rij gaat dat schuren door de singel/gespen. Dus gaat dat plekje dan steeds weer open, dat is erg sneu. Nu rij ik hem dus elke keer weer zonder zadel. Doordat hij altijd scherpe bochten maakt is het wel lastig om uit te zitten, maar nu rij ik hem met BBP en dat is prima te doen. De singel vd BBP schuurt op de een of andere manier niet dat plekje open, dus daar ben ik wel blij mee. Pumbaa is wat minder angstig geworden en veel relaxter in het lopen en prachtig rond in draf en galop, ben erg trots en volgens mij is het echt een blikvanger als je hem ziet lopen (kan ik zelf niet zien als ik erop zit haha). Geeft iig wel een fantastisch gevoel :):)

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:04

ghashira schreef:
@ nadine !!! die knop omdraaien, daar ken ik alles van, sinds mijn ongeval met paard, zo'n ....inmiddels bijna 20 jaar geleden...was n erg zwaar ongeval, wens ik niemand toe. ben toen alle vertrouwen in paarden kwijt geraakt , heb jaren niet meer gereden. Intussen is het gesleten, maar n paar slechte ervaringen kunnen zeer snel alles weer kapot maken. Daarom ben ik ook gestopt met rijden met onze zwarte arabische merrie, omdat ik merkte dat mijn angst voor grote voertuigen die op me afkomen, ik die angst op haar overbracht. zij werd en gewoon hysterisch van: gevolg, :we doken beiden de kant in...Juul is op zich niet bang van grote voertuigen zoals pikdorsers, en dus moet ik mezelf ook inpraten dat het niet eng is, dat juul niet op de loop gaat gaan en dat we er gewoon rustig voorbij kunnen stappen.... maar soms is het echt moeilijk, een echte conce"ntratieoefening...ik ben dan soms ook jaloers op mensen die zo ongelofelijk relax kunnen rijden.....gelukkig is juul op zich zoooo ontzettend rustig dathij me dat vertrouwen geeft en dan begint de wisselwerking bij hem, bij zijn kalme "ikje" en niet bij mij, bij "de zenuwpees"... toch moet ik opletten om hem te volgen daarin , zodat hij mij niet zenuwachtig voelt worden...moeilijk uit te leggen, maar je snapt het vast wel. Nou... toch hartstikke gaaf dat je alweer zover staat met Pumbaa. Je moet ook altijd blijven denken: Pumbaa heb je niet van jongsaf, hij heeft al heel wat (minder goede) ervaringen, dus je hebt al heel wat bereikt..fantastisch..ikhoop echt dat je tegen het voorjaar misschien met hem toch buiten kan gaan wandelen, en ik droom /hoop echt op een konik reunie, zodat we toch ns met een paar koniks tesamen kunenn gaan wandelen.

Ja ik begrijp je heel goed ghashira, heb ik ook! Ik ben een relaxte ruiter op andere paarden, maar op Pumbaa helaas niet (door wat we hebben meegemaakt) en aangezien hij daar heel gevoelig voor is,is dat best lastig. Zou echt fantastisch zijn een konik reunie! Lijkt me heel leuk! Dankjewel voor je complimenten over mij en Pumbaa, dat doet me erg goed. Ik blijf ook doorzetten, het is soms erg moeilijk, maar ik heb weer iets nieuws bedacht waardoor we weer meer vertrouwen in elkaar kunnen krijgen als ik op hem zit (op de grond heeft hij dat vertrouwen wel). Als ik aan het rijden ben ga ik schriktraining doen, dus dat er iemand bv met vlaggetjes gaat waaien of paraplu opsteekt, of met hond door de bak loopt etc. Dan kan hij wegvluchten maar nergens heen omdat we dat in de bak oefenen en dan vind ik het ook helemaal niet eng, want er is geen verkeer. Mijn rijbak is langs een weg, dus hij ziet veel verkeer onder het rijden, schoolgaande kinderen (soms schreeuwen e.d.) en veel auto's fietsers busjes en soms vrachtwagens. Daar is hij helemaal niet meer bang voor en blijft rustig doorsjouwen. Maar daarom ga ik de grenzen steeds verleggen en nu 'paniek' situaties aangaan en kijken of ik mijn rust op hem over kan brengen. Als dat allemaal goed gaat en in de bak 100% bomproof is (is hij nu nog lang niet) dan pas ga ik proberen om hem weer mee naar buiten te nemen. Da zijn we al een behoorlijk stap verder en dan heeft hij als het goed is ook al weer meer vertrouwen in mij. Mocht het dan allemaal nog niet lukken, dan zie ik dan wel wat ik precies ga doen en moet ik me er bij neerleggen dat we misschien toch geen match zijn, maar dat is een zorg voor later.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:48

stofzuigen/eten tijdens het rijden of wandelen, sta ik ook niet toe, als we even stilstaan mag het wel maar voor de rest moet ze haar aandacht gewoon bij mij houden. Al vind Wol dat nog erg moeilijk :+

hier zijn ze ook druk bezig Ghashira, ze gaan de hele nacht door maar moet zeggen dat hier juist de boeren wel rekening met paarden houden, ze geven me altijd zat de ruimte en remmen vaak wel wat af, in ruil daarvoor hou ik nu rekening met hun omdat ze gewoon haast hebben, ze zijn de hele nacht op en daardoor ook wat chagrijnig en wat minder oplettend en ik kan best begrijpen dat ze nu wat minder rekening houden met mij dus ga ik hen uit de weg en op dagen als vandaag(ze zijn aan alle kanten bezig nu) ga ik gewoon niet rijden.

@Nadine, boomloos gaat gewoon niet werken op Wolf, ze heeft zulke smalle schouders maar is wel heel rondgeribt en heeft ook nog eens de singelplek ver naar voren zitten, ik denk dat alle boomlozen bij haar zullen schuiven, ze heeft er geen last van maar met een bokje schuift het zadel dus nog verder naar voren, als ze echt aan het stuiteren gaat lig ik er denk ik zo af met zadel en al. De wintec van mijn zus blijft keurig liggen terwijl de singel eigenlijk veel te lang is, de boomloos moet ik altijd flink strak aansingelen en dat vind ik zelf ook niet prettig dus ik ga nu voor een boomzadel, een kunststof met verwisselbare voorboom zodat ik daar hopelijk een jaar of 2 mee verder kan en dan ga ik daarna opzoek naar iets anders.

super hoe je met Pumbaa bezig bent Nadine, ik hoop echt voor je dat het goed komt en zeker niet verkopen zolang je daar niet 100% achter staat.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:17

Dankjewel Van! Nee, als ik hem op dit moment zou verkopen zal ik toch nog altijd het idee hebben dat ik er nog niet alles aan heb gedaan, ondanks dat ik al heel veel geprobeerd heb. Het idee spookt me toch nog weleens door het hoofd, maar ik hou zoveel van hem dat het heel erg moeilijk is, dus ik ga er gewoon weer voor en we zien het wel hoe het loopt. Ik hou toch nog altijd het idee voor me dat we straks samen relaxt een buitenritje kunnen maken.

Dan kun je idd misschien beter een boomzadel aanschaffen voor Wolf, lijkt me niet een fijn idee dat het zadel zo schuift en je er elk moment af kan kukelen. Fijn dat het zadel van je zus wel goed ligt, dan is een boomzadel toch meer geschikt voor Wolf.

Ja eten onder 'trainen/werken' sta ik ook niet toe (ik rij nu op mn weiland en anders komen we niet vooruit :') ) Maar ik heb weleens gehad met mijn verzorgpaardje dat we lekker aan het galopperen waren en duikt ze ineens naar voren om gras te vreten :+ Dat is dus niet echt handig. Mijn paardjes staan altijd op gras, dus eigenlijk heb ik er niet zoveel last van dat ze naar beneden duiken, maar paardjes die veel op zand staan zullen het wel sterker hebben die behoefte en zeker als gras dan nog lekker groen en sappig is. Mijn verzorgpaard was daar heel volhardend in, die kreeg je dan bijna niet meer mee, zelfs niet met behoorlijke tikken met de zweep. Enige wat op een gegeven moment nog hielp was een tikje op de neus met de zweep, niet echt fijn, maar daar werd ze even weer alert van en kon ik haar weer mee krijgen. Pumbaa neemt ook weleens stiekem gras mee, maar is weer makkelijk mee te krijgen zowel onder zadel als aan de hand.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:36

Hoi van, ik herinner me nog goed je bericht van een tijdje geleden en heb de indruk dat je relatie met pumbaa nu toch sterk verbeterd is. Je zet door en dat zal pumbaa ook merken: dat je hem wil vertrouwen, maar geen ongehoorzaamheid of gekke dingen duldt. Je bent nu eigenljk ook bezig met parelli, met grondwerk van nul af aan, want schriktraining zoals je t nu omschrijft, doe ik met onze jonge paardjes, hier ook op de wei of round pen, vanaf veulenleeftijd...en zo ben ik ook met jul begonnen. Je hebt met pumbaa een bijzonder zware opdracht te vervullen, nl een paardje dat "verkloot" is, terug goed krijgen. En dan nog een ras dat niet "doorsnee" reageert of denkt, ... ik vind persoonlijk dat je al erg ver gekomen bent en bewonder je voor je doorzettingsvermogen. Soms dnek ik ook wel eens, als ik hier over onze baan moet(nochtans een landelijke baan) en het zware verkeer me voorbij dondert op een centimetertje na, dat ik er mee ga kappen, dat ik geen paardenmens ben zoals het echt hoort. Maar als ik dan het plezier ervaar als ik in de stillere weggetjes ben, of op weekend ergens in de bossen of de trekbijeenkomst, dan wéét ik, hiervoor doe ik het..ook de liefde die ik krijg van mijn paarden. Vandaag hebben we de oude kweekmerrie van een weide verhuisd, ze stond daar samen met 3 andere van onze arabieren, maar een daarvan is een echte bazige merrie, in feite onze alfamerrie en die joeg haar constant op. Nou hebben we haar(de oude) verhuisd naar de wei waar Jul staat met de witte arabierruin. een heel grote weide, van meer dan een hectare, met beekje, bosrandje om te schuilen, schuilhok enz.. ze kwam meteen tot rust en jul was super gelukkig dat zijn beste maatje er weer was... je moest hem zien... hij draafde haaast zoals een arabier, zo elegant, staart omhoog, hoofd heel fier, sjonge toch... tja, hij moest "zijn"meisje imponeren he... hij is 3 en zij 18, dus echt grappig om zien. Zij had zoiets van: ach ja, lief jochie, doe maar an...ik bekijk het wel..

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:55

Het verschil in paardenrassen.... kom ik thuis na een dagje filerijden om 7u s ochtends, nadien erg drukke en emotionele dag in het ziekenhuis, nadien dochter afhalen bij schoonzusje omdat dochter al hele week ziek is(nice..;pfff)en morgen heb ik gasten om te eten, kom ik thuis:huis overhoop, moet nog koken, dieren voeren enz..;pff;total loss... ga ik bij de arabieren in de stal: freaken ze gewoon omdat vrouwtje stressed is... hengst zegt:"wat heeft die nou weer...prrrrr...alle haren overeind, onweer op komst?!"...pff... dan maar naar de wei bij Jul. Kom ik daar.. Julleke blij mij te zien...heb emmertje wortelen mee, maar interesseert hem gek genoeg niet echt heel hard... legt zijn grote hoofd op mijn schouder terwijl ik hem in de manen krab..hij geniet, ik voel zijn lippen kroelen op mijn schouder..gek beest. Hij kijkt me heel rustig aan, alsof ie wil zeggen: vrouwtje toch, waarom ben je zo stressy, don't worry , beeeeee happppppyyyyy!!!! Ik streel hem nog wat, hij is super rustig...maar wil dan toch graag n wortel. Ok , hij heeft ze verdiend, ik ben compleet relaxed...lieve konik..mijn supermegavriendje!!!!

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:21

ghashira schreef:
Hoi van, ik herinner me nog goed je bericht van een tijdje geleden en heb de indruk dat je relatie met pumbaa nu toch sterk verbeterd is. Je zet door en dat zal pumbaa ook merken: dat je hem wil vertrouwen, maar geen ongehoorzaamheid of gekke dingen duldt. Je bent nu eigenljk ook bezig met parelli, met grondwerk van nul af aan, want schriktraining zoals je t nu omschrijft, doe ik met onze jonge paardjes, hier ook op de wei of round pen, vanaf veulenleeftijd...en zo ben ik ook met jul begonnen. Je hebt met pumbaa een bijzonder zware opdracht te vervullen, nl een paardje dat "verkloot" is, terug goed krijgen. En dan nog een ras dat niet "doorsnee" reageert of denkt, ... ik vind persoonlijk dat je al erg ver gekomen bent en bewonder je voor je doorzettingsvermogen.

Heel erg bedankt voor je lieve berichtje ghashira. Het rijden tussen Pum en mij wordt idd weer wat beter, de band is weer verbeterd t.o.v. een tijdje geleden. Grondwerk werpt echt zijn vruchten af en mijn kalmte in de bak ook. Hij heeft nu nog amper meer de neiging om er tussen uit te piepen, omdat hij voelt dat ik ook rustig blijf. Ik hoop dat ik dat buiten ook met hem kan bereiken, maar dat moet nog groeien. Ik heb gisteren een fantastische dag gehad met Pumbaa, wat is het toch een prachtdier. Ik rij hem nu zonder zadel steeds en heb weer zoveel vertrouwen in hem terug gekregen (in de bak uiteraard) dat ik in de draf en galop de teugels heb losgelaten en zonder heb gereden. Het was een klein stukje, maar voor ons zo'n grote stap. Pumbaa is nl. ook een 'uitprobeer'paardje en als hij weet dat ik bv. minder evenwicht heb of minder te zeggen heb, zal hij hier zeker misbruik van maken. Daarom is dit voor ons ook weer een hele overwinning en ik ben erg blij! Dat is mijn uiteindelijke doel om zonder tuig te rijden, en we hebben een begin gemaakt. Zonder zadel rijden deden we al heel lang, zonder teugelcontact ook, maar nooit tesamen zoals gisteren.

Wat prachtig het verschil wat je beschrijft tussen de arabier en Juul. Ontzettend anders het karakter, dat is toch mooi om te zien. Kan me goed voorstellen dat Juul voor jou het paardje is waar je jezelf kan zijn en op je gemak voelt. Super lijkt me dat :-)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:10

dat is 1 van de redenen dat ik niet zo snel een arabier zou aanschaffen, koniks zijn ook ontzettend gevoelig maar in een heel andere manier.

Ghashira heb jij mijn mail nog ontvangen? :)

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 18:56

Hoi van, ja hoor, maar had het heel druk op het werk en thuis..alvast heel erg bedankt, ik hou het in gedachten..is een pak van mijn hart hoor!!!
Intussen heeft ook sarah, het meisje dat hier op onze witte arabier rijdt, op Jull gereden en ze was er compleet weg van. ze is zelf niet zo heel groot, iets kleiner dan ik, en vooral ook wat fijner, en hij staat hij haar beeldig. sarah is de rust haarzelve, tenminste als ze voelt dat ze een paard onder zich heeft dat niet gaat freaken. Ze rijdt dus super met onze Sedejan, de hongaarse arab, maar met Mirko, die vanm ijn man (veel egyptisch bloed) wil ze niet rijden, begrijpelijk, t is een echte stresskous. Misschien halen we er dus in de toekomst nog wel een konikje bij, maar dan wil ik wel een merrietje... leren we haar ook op , voor sarah. Koniks zijn nog relatief goedkoop, ook na aankoop, in hun onderhoud. Ze hebben geen hectares sappig weiland nodig of een superdeluxe box..in principe kan je ze prima houden op een landje, met uitloopstal , zolang je ze hooi bijvoert en wat takken.(wilg bv)Het zijn dus volgens mij de paardjes van de toekomst, met de aanhoudende crisis. grond wordt alsmaar schaarster en duurder, hooi en stro ook. Ook de spelt is in prijs gestegen, is dat bij jullie ook allemaal duurder aan het worden? Ik heb inmiddels contact met een fokkerij met "agroturysmo" in polen, waar ik dus graag naartoe wil. Ze houden hun koniks ook heel natuurlijk. Ze doen daar de opleiding tussen 4 en 6 jaar...dus ik heb nog tijd om jull op zijn best te krijgen. het geeft een gerust gevoel. Hij staat al zover en wordt 4 in januari. Heel wat koniks worden trouwens blijkbaar in winter of voorjaar geboren, bizar. Heb een franse "haras'" gevonden, die zijn koniks uit een kudde plukt in de jurabergen. Daar waren ook veulens van januari bij, geboren bij volle sneeuw. T zijn echt beenharde wezentjes, die koniks van ons!!!! Vind ik super. Net zoals bij onze arabieren, onze hengst is van een heel oude lijn, heeft minder expressie in zijn hoofd, maar dat was vroeger ook niet zo.. de aloude lijnen hebben taaie, verstandige en rustige arabieren. Zo ook onze hengst en zijn kids. (meestal) We proberne het door te fokken, die oude standaard, maa ris niet makkelijk, onze zwarte merrie is nog een relatief oud type en geeft zeer coole veulens, maar de oude merrie is een echt showtype en geeft eerder nerveuze veulens, je ziet zo het verschil. Bij de oude merrie kan je de veulens amper aanraken zolang ze niet gespeend zijn. Het hengstje van dit jaar, Faramir, is nu gespeend, staat samen met shetlander Jenny(die haar taak als surrogaat moeder heeel serieus neemt)en nu kan ik hem "bewerken"..t is wel een slim ventje..heel mooi, heel veel expressie in zijn hoofdje en heel mooie aftekeningen, heel grote sprekende oogjes, en toch, sinds een aantal weken dus, zeeeer goed in de hand. Vandaag heb ik hem geleerd "wow" = stop . direct en no matter what. Jull kent dat ook, eerste wat ik hem leerde. Faramir snapte het na 2 keer. Slim ventje. Hengstjes verkopen zo goed als niet. Al onze merrieveulens zijn op 3 maand verkocht. Hengsten blijven vaak tot ze 3-4 jaar zijn en zadelmak. Daarom is het belangrijk dat ik hem met grondwerk al bewerkelijk maak. Ik twijfel toch nog over Faramir. Hij is wel heel speciaal. Maar als ik hem hou, wat dan met Jull? Die is ook nog jong, kan ik nog 10-15 jaar mee rijden, als het goed gaat. Dus eigenlijk heb ik geen nieuwe nodig, en ik wilde ook eignelijk geen araab meer.....maar de moeder van Faramir is wel een heel speciale merrie, mijn liefje..gut , als zij komt te sterven ga ik tranen wenen met beken. Tis, jawel, mijn beste vriendin denk ik. en de papa van faramir is onze fantastische hengst...die ik bv vanavond van de weide heb gehaald, simpel aan een koordje en touwhalstertej, langs de afsluiting van de merries van de buren heen, in de stal langs de box van hengstige shet Jenny... geen kik geeft hij. Hij weet zo goed wanneer hij mag dekken: als de kettinghalster eraan komt. En anders: altijd braaf zijn... hij mag wel elke dag de weide op, speciaal voor hem hebben we 5 draden boven elkaar met elek. Ik ken genoeg fokkers die hun hengst zo goed als altijd op box houden. Dat showt dramatisch en is lekker makkelijk. Nou, foei. Arme dieren. Hij kan zo intens genieten van een sappige weide, lekker rollen in gras met de dauw er nog op...rondkijken ook, meestal laa tik ruinen in de wei ernaast en zo heeft hij gezelschap. Nou, 'natuurlijk' paardhouden, daar moeten toch veel fokker snog wat van leren..want dat brengt namelijk minder in het laatje....

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:41

Ja dat is erg triest als mensen zo hun paarden houden. Ik vind dat geen paardenleven hoor. Verderop in de straat bij mijn wei is een dressuur/pensionstal en daar staan de paarden dag en nacht op stal. Er zit heel veel grond bij, maar dit wordt niet gebruikt en is zelfs een beetje verwaarloosd. Ik vind dat erg triest. Als ik dan kijk naar mij eigen, dan hebben mijn 2 mannetjes het fantastisch goed met 1 ha land en dag en nacht buiten en een schuilstal. Dat vind ik pas een paardenleven. Het is ook vaak zo dat mensen bang zijn voor blessures als ze buiten komen, de grootste onzin! Eerder als ze een hele dag op stal staan lijkt me. Fijn ghashira dat jij je paarden ook zo natuurlijk mogelijk opvoed, zouden inderdaad meer mensen zo moeten zijn! Wat leuk dat je zo met Faramir bezig bent, lijkt me zo leuk om zo'n veulen op te zien groeien en basistraining mee te doen!

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:44

Vandaag ook weer wat meegemaakt...ik was samen met een vriendin aan het wandelen met Pumbaa en mijn shetje Charlie. Komt er een kerel op de fiets aan te roepen dat we aan de verkeerde kant van de weg lopen (wat niet het geval was!) en schopt vervolgens mijn shetlander! Nou, ik was me toch kwaad! Ik zei tegen mijn vriendin, hou jij Charly ff en wilde die vent achterna rennen en hem helemaal verrot slaan met mijn carrotstick. Maar mn vriendin zei laat maar zitten en toen heb ik het zo gelaten, maar ik kan het moeilijk van me afzetten. Je schopt toch niet zomaar een pony! Dan ben je toch achterlijk of niet dan? Ik ben nog steeds woedend. -:(-

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:47

dat is niet leuk om mee te maken ik was er echt achter aan gegaan en hat hem van de fiets getrokken en een hartig wordje met hem gesproken of een mep trug gegeven.
hoe reagerde je shet er op?

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:24

Gelukkig draaide mijn shetje de kont naar die kerel toe, mijn shetje trapt af en toe, en wat hoopte ik dat hij hem nu volop zou raken, maar hij heeft niet terug getrapt helaas. Gelukkig is mijn shetje er niet heel erg van geschrokken. Ik wilde ook achter die vent aangaan, maar ik had mn shetje nog vast, toen wilde ik die aan mijn vriendin geven die met Pumbaa stond en erachteraan met mn carrotstick }:) Maar toen hield mijn vriendin me tegen en die vent was alweer verder weg, ik heb mezelf niet in de hand als ze aan mijn meest waardevolle bezit komen! Mijn beestjes zijn mijn alles en ik vind het zo onterecht als mensen op die manier hun macht misbruiken. Ik heb hem nog volop uitgescholden en gezegd dat ik hem af zou maken, mocht hij het ooit nog een keer proberen. _-:(

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:50

Nou, dat had ik niet van je verwacht nadine..hihi, maar je hebt groot gelijk, ...!!;:
Ik heb iets dergelijks ooit voorgehad, lang geleden, toevallig met de konik merrie raschka die ik toen had. We waren gaan wandelen en het laatste stuk moesten we ook over een smal betonbaantje met aan weerszijden een gracht, naar de weide toe. dat baantje was wel een kilometer lang en je kon er nergens de kant in. Kwam er daar een haastig individu in een gepimpte vw golf achter ons aangereden. Had totaal geen geduld. Ik liep laatste met raschka en op een gegeven moment zat hij echt zo dicht op onze hielen, ik denk dat het geen halve meter scheelde, en toen heeft zij lelijk uitgehaald: gevolg: heel de gepimpte bumper gedeukt, een rooster vooraan compleet in de deuk enz... vent was razend. Bedreigde ons en wilde de pony te lijf gaan. Kameraad die er bij was , belde meteen politie, en veearts, want pony bloedde aan haar achterbeen (schampwonde)...we werden in ons recht bevonden en die vent heeft zelfs alle kosten aan raschka moeten betalen, hihi....maar of hij nadien paarden voorzichtiger voorbij stak, betwijfel ik. Mensen zijn zo egoistisch, hebben geen tijd meer en we zijn gewoon met veel te veel op te weinig ruimte..helaas..

veerxsjimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:02

Wij hadden op onze handelstal 4 koniks (1 merrie en 3 hengsten)
Ze zijn nu verkocht maar de merrie was super braaf je kon zo haar hoefjes uitkrabben en haar longeren en een zadel op leggen.
de hengsten waren niet aaibaar.
Zij kwamen uit de Oostvaarders plassen.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:36

Haha ghashira, zo ben ik ook niet altijd hoor (haha, gelukkig maar, dan zou er iets niet goed zijn :D ) Maar wel als ze aan mijn geliefden komen, of het nu familie, vrienden of mijn beestjes zijn, daar ga ik voor door het vuur. En als het een smal paadje was kon ik me nog voorstellen dat die man zou klagen (uiteraard niet schoppen) maar zijn vrouw fietste ons gewoon voorbij en hij fietste letterlijk op ons af terwijl er ruimte zat (zo'n 3-4 meter pad) over was. Zijn reactie was echt onterecht en dat pik ik niet, dus vandaar. Mijn reactie is ook wel heftig op zo'n moment das ook niet handig, maar gewoon een reflex. Jeetje dat is ook wat dat jouw paardje er gewond van is geraakt, echt heftig hoor! Gelukkig hebben jullie wel je gelijk gehaald, maar het is toch echt asociaal van zo'n figuur. In het verkeer kunnen mensen ook soms heel onterecht bezig zijn. Heb ik ook met mijn verzorgpaard vaak gehad met het buitenrijden. 1x gehad dat er een tractor echt keihard voorbij sjeesde en mijn paardje net niet raakte. Maar toen is ze wel in paniek geraakt en weg gegallopeerd. Uiteindelijk wel terug kunnen halen, maar ik vind dat dan zo onnadenkend van zo'n chauffeur, is gewoon levensgevaarlijk dat soort situaties.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 15:54

sommige mensen ...

ik heb een nieuw zadel voor Wolf en hij blijft keurig op zijn plek liggen ondanks veel te grote singel :+
heb er even 5 min opgezeten in de bak dus alleen gestapt en paar meter gedraafd ivm de singel maar ook omdat Wollie dus het tegenovergestelde is van Juul en niet voorruit te branden in de bak
en natuurlijk vind ik naderhand een oude singel van mijn shet die wel gepast had.....
morgen maar een rondje buiten proberen

mevrouw staat graag wijdbeens :')
Afbeelding

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:31

Mooi zadel Van! Fijn dat het goed zit en niet gaat schuiven. Mooi koppie heeft ze toch ook he.
Gisteren even fotootjes gemaakt van mijn 2 monsters, lekker in de hersftbladeren, lijkt altijd zo mooi.
Afbeelding

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:59

knappe Pumbaa :D altijd mooi herfstplaatjes

vanmorgen een rondje buiten gemaakt, het was alleen plastiek ophaaldag dus overal aan de weg plastikzakken, mevrouw vind niet veel eng maar dat dus wel, bij de eerste zak dacht ze wel even rechtsomkeert te gaan en ze heeft dus van de vorige keer geleerd dat ze ook kan bokken onder het zadel, heb haar maar meteen even goed duidelijk gemaakt dat dat niet de bedoeling is :+

maar het zadel bleef keurig op zijn plek :D

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 19:38

Ojee, nou meteen goed uitgetest dus :+ kleine donder toch.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 19:45

Hier vandaag ook ff lekker gereden. Pumbaa was redelijk fris, maar wel braaf ;) Het is hier heel erg koud nu, brr. Moet er echt weer aan wennen hoor, lijkt wel alsof het vriest. Pumbaa tilt zijn benen enorm hoog op in draf, ook vanwege de vele bladeren in de rijbak natuurlijk. Niet echt lekker als je zonder zadel rijdt, dus maar meer gegaloppeerd dan draven vandaag. Binnenkort weer even met zadel rijden, denk dat het plekje nu wel weer genezen is en niet meer open gaat.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:02

grappig hoe wolf altijd staat, zo heel ver met haar benen open... zoveel moeite doet Jull niet, die houdt het bij simpel en lui..hehe. Vandaag heel koud hier en moeten werken, dus geen ritjes gemaakt. integendeel, heb meer dan een uur in de file gestaan omdat er een grote weg helemaal was afgesloten omdat er daar een islamitisch slachthuis was opgericht, de ramadam is nl gedaan vandaag en er zijn dus weer heel wat arme schapen zo'n afschuwelijke dood gestorven..;we slachten ze op een manier dat het geen pijn doet, hoor ik dan zeggen op het nieuws...na 3 minuten zijn ze dood. Noufijn, dus als ik iemand zijn keel doorsnee en het bloed gutst eruit, ..nou dat doet toch geen pijn??? geweldig: oplossing voor ons immigratieprobleem? Nou foei, erg lelijk van me en mss vlieg ik nou wel van dit forum..maar het heeft ook met dieren te maken en voor mij was dit een zwarte dag..

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:16

Nou, ik geef je helemaal gelijk hoor Ghashira! Echt vreselijk zulke taferelen, ik kan ook absoluut niet tegen dierenleed en onnodig dieren afmaken! Ik vind het echt gruwelijk en denk dan ook altijd, wie geeft de mens het recht om zoiets te doen! Als ik teveel aan dit soort dingen denk dan word ik er erg somber van. Net als met cosmetica en al dat soort, wat op onschuldige dieren getest wordt. Ik draag elke dag make-up, maar wel dierproefvrije. Het kan namelijk ook anders, maar daar gaat vaak eerst heel wat dierenleed aan vooraf.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:33

helemaal mee eens hoor :j

er zat vanmorgen al mooi een laagje ijs op de waterbakken -O- ik hoop dat de grondpomp het nog een tijdje uithoud anders moet ik met water gaan slepen.
Ik denk dat ik deze week nog een keertje ga rijden en dan krijgt Wolf mooi vakantie iig tot januari, 't zal aan het weer liggen wanneer ik haar dan weer oppak.
de komende tijd ga ik lekker met mijn shet aan de slag en dan hopen op sneeuw zodat we lekker kunnen gaan sleeën :D