Waarom willen mensen geen draver?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:56

Ayasha schreef:
Ben je daar heel zeker van? :)

Ik ben nooit ergens zeker van ;-) (vandaar 'wellicht'.. )

Citaat:
Want ik had eigenlijk meer moeite met dat talent dat ik ooit onder mijn kont geschoven kreeg dan met de haflinder, de 4 jarige en de overige niet zo bijzonder getalenteerde pony's die ik gereden heb. :)

Hoe kwam dat? Verwachtte je meer van dat talent, en móest het er dus uitkomen? Was je bij die anderen sneller tevreden omdat ze het toch nooit zouden leren?
Was het talent wel een talent? ;-)

Het is lastig om een 'algemene' uitspraak te doen, er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen.. Zelf vind ik talentvolle paarden makkelijker te rijden dan paarden die meer moeite hebben met bepaalde oefeningen. Maar ik zal niet zeggen dat dat altijd zo is... maar ik vind ook dat ieder paard naar zn kunnen gereden moet worden. En dan nog, wat ik vind is niet zo heel belangrijk... :j

Lielle

Re: Waarom willen mensen geen draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:59

de 'talenten' (betere paarden) die ik ken, zijn vaak moeilijker in het hoofd. Enerzijds sensibel en dus erg gevoelig op (verkeerde) acties van de ruiter, en anderzijds snel verveeld. Ik vind een fysiek minder getalenteerd paard dat niet snel van slag raakt eigenlijk het makkelijkste paard om op te leiden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:01

En dat scheelt weer qua ras dan misschien? De getalenteerde QH waren vaak erg relaxed :j Maar dat is omdat ze voor een ander soort sport geschikt moesten zijn...

Dravers zonder talent lopen niet hard genoeg, is misschien wel zo prettig als rijpaard :j :D

Als een fysiek minder getalenteerd paard makkelijker op te leiden is, is dat misschien ook een beter paard om aan te schaffen? Voor de gemiddelde ruiter?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:06

Cer schreef:
Ayasha schreef:
Ben je daar heel zeker van? :)

Ik ben nooit ergens zeker van ;-) (vandaar 'wellicht'.. )

Citaat:
Want ik had eigenlijk meer moeite met dat talent dat ik ooit onder mijn kont geschoven kreeg dan met de haflinder, de 4 jarige en de overige niet zo bijzonder getalenteerde pony's die ik gereden heb. :)

Hoe kwam dat? Verwachtte je meer van dat talent, en móest het er dus uitkomen? Was je bij die anderen sneller tevreden omdat ze het toch nooit zouden leren?
Was het talent wel een talent? ;-)

Het is lastig om een 'algemene' uitspraak te doen, er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen.. Zelf vind ik talentvolle paarden makkelijker te rijden dan paarden die meer moeite hebben met bepaalde oefeningen. Maar ik zal niet zeggen dat dat altijd zo is... maar ik vind ook dat ieder paard naar zn kunnen gereden moet worden. En dan nog, wat ik vind is niet zo heel belangrijk... :j

Het talent was een duitse rijpony dekhengst die menig nationaal wedstrijd gewonnen heeft onder Mieke Mommen dus ja, die had best wel wat talent denk ik. :D

Neen ik verwachtte er niet veel van, ben zelf maar een basis ruiter en er werd me ook enkel gevraagd om basis te rijden met hem. Sneller tevreden op andere paarden? Nee hoor, ik verwacht van elk paard een correcte basis, of dat nu een shetlander is of een duitse rijpony :+ Elk paard kan basis en ik ben een erg kritische ruiter ;) Zowel naar mezelf als naar mijn paard.

Hoe dat kwam? Paard verwachtte meer van zijn ruiter en was wat sensibeler (niet in de zin van heet trouwens, integendeel hij was lui! Maar erg snel beledigt. :D) gecombineerd met een eigenzinnigheid waar menig shet nog wat van kan leren. En die trukkendoos... Sjeeuuumig! Wel doodeerlijk trouwens, dat moet ik 'm nageven... Hij deed exact wat ik vroeg ook al was dat niet altijd wat ik in gedachte had. :') Heb echt heel veel geleerd en kreeg hem uiteindelijk ook gereden maar reed er een stuk minder vlot op weg dan op de 4 jarige van vorig jaar. :')

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:08

Dat zal zeker rasafhankelijk zijn, ik spreek vanuit een kpwn en dressuur/spring/eventing achtergrond.
Dat laatste hangt er helemaal vanaf. Vind je het leuk om een paard op te leiden, heb je wedstrijdambities, kun je makkelijk met moeilijke karakters overweg.

en voor alle duidelijkheid, ik ben zelf maar een gemiddelde ruiter, maar ik heb wel heel veel geleerd door goede paarden te rijden (en op te leiden) die veel eisen stelden aan hun ruiter. Ik ben ooit begonnen op een 50% EV die door mijn moeder was opgeleid en erg vergevensgezind was voor zijn ruiter, mits je eerlijk reed. En daarna heb ik allerlei paarden gereden, waarvan ik op verschillende manieren veel heb geleerd. De een om beter te leren omgaan met sensibele en snel beledigde karakters, een ander juist weer om een minder getalenteerd paard toch dressuurmatig te verbeteren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:14

Maar ja, met 1 geval bespreken schiet je niet zoveel op als je generaliserend bezig bent, toch?

Dat is precies ook de spijker op zn kop Lielle.. hebben mensen niet zelf meer ambitie dan ze aankunnen? En als dat zo is, wat doe je eraan?
Vaak wordt dat wel afgeschoven op een talentloos paard..

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:14

Een paard wat met talent gefokt is zal de gevraagde oefeningen zeker makkelijker kunnen leren dan een draver. Een draver zal eerst een andere balans geleerd moeten worden en er moet een betere/andere bespiering opgereden worden eer die de gevraagde oefening zal kunnen uitvoeren. Dat zul je moeten kunnen.
Zelf rij ik western en heb veel succes met Appaloosa's terwijl die bestemmeld worden als koppig, hardleers of nooit goed genoeg.
Waarschijnlijk heb ik dan wel een manier gevonden om met ze te communiceren. ;)
Ik heb ook Quarters gereden en die vond ik idd makkelijker te trainen. Die hebben vaak weer een heel ander karakter.
Nu zijn ook weer niet alle Quarters hetzelfde en ook niet alle Appaloosa's! :D
Ik rij vnl Reining maar paarden met Cuttingbloed zijn behoorlijk heter dan die met alleen Reining bloed.
Je gaat vanzelf merken welk soort paard jou het beste past maar om andere paarden/rassen bij voorbaat uit te sluiten vind ik persoonlijk te ver gaan.
Ik zal nooit zo als Anky kunnen rijden dus hoef ook geen Bonfire te zoeken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:17

Cer schreef:
Maar ja, met 1 geval bespreken schiet je niet zoveel op als je generaliserend bezig bent, toch?

Dat is precies ook de spijker op zn kop Lielle.. hebben mensen niet zelf meer ambitie dan ze aankunnen? En als dat zo is, wat doe je eraan?
Vaak wordt dat wel afgeschoven op een talentloos paard..

Mwa lag geheel aan mij want het volgende paard met talent (prix st george paard) dat ik reed ondervond ik soortgelijke problemen :') Gelukkig was de eigenaar gerust bereid om te helpen en kreeg hem leuk rondgestuurd uiteindelijk maar denk niet dat ik zonder haar bijsturing hem op wedstrijd door een B proef heen had gekregen :')
En toch is mijn eigen merrie OOK geen eenvoudig dier :') Maar ze zijn gewoon op een andere manier moeilijk en daar moet je mee leren om gaan. ;) Nee, ik heb echt niet meer respect voor een Fjord ruiter dan voor een talentvolle KWPN ruiter.

FJ: En jonge talenten moeten geen nieuwe balans leren? Geen bespandere bespiering krijgen?
Ze worden niet "af" geboren hoor. :?

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:19

Je kunt de balans van een goedgefokt rijpaard echt niet vergelijken met de balans van een draver! ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:20

Oh... Weten ze het dan van zichzelf welk ras ze zijn? :D
Een goed gebouwd paard is een goed gebouwd paard. Draver, haflinger of KWPN'er (deja vu := )
En ik dacht dat we het hier over dressuur geschikte dravers hadden. :+ En die moeten wel een correcte bouw hebben. Dat geld net zo goed voor KWPN'ers. Je mag geen ongetalenteerde/ongeschikte draver vergelijken met een talentvolle KWPN'er, da's niet fair. ;)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 19-08-10 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:20

Jonge talenten moeten 'balans' leren.. dravers moeten wellicht een 'andere' balans leren.. Omscholen is meestal wat lastiger dan aanrijden... :j

Laten we wel zijn, een paard met een goede schouder die er makkelijk uitkomt, krijg je makkelijker in een uitgestrekte draf dan een rechte korte Quarter. Dus talent werkt wel degelijk mee, we kunnen niet net doen alsof dat niet zo is...

@Ayasha: nee dat weten ze zelf niet, maar ze voelen het wel waarschijnlijk :j
Een goed gebouwd paard is verschillend voor verschillende takken van sport... dus een draver die koerstalent heeft, zit wellicht anders in elkaar dan zn collega die niet zoveel talent heeft (want niet zo handig gebouwd). Zie mijn voorbeeld over een schouder.. een paard met een korte schouder wordt niet ruim, althans, níet zo ruim als een gunstiger gebouwd paard...
Laatst bijgewerkt door Cer op 19-08-10 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:21

Sorry Ayasha, maar daar verschillen we dan in van mening! 8-)
Laatst bijgewerkt door FindingJack op 19-08-10 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:22

Heb nog even wat toegevoegd aan mijn bericht.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:22

Edit: Dus eigenlijk zeggen jullie wel alletwee hetzelfde :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:25

hoezo zeggen we hetzelfde? :=

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:26

RianneH schreef:
Ik heb het al eens eerder gezegd, maar ik vind het jammer dat de dressuur zo 'opgehemeld' wordt. Ik wil niet beweren dat de wedstrijdruiters die zich hier in de discussie melden niet kunnen rijden, maar als ik nadenk over de 'dressuurruiters' die ik ken op pensionstallen, dan zal daar per 70 paarden, misschien 2 mensen bij zitten die zelf goed genoeg zijn om Z te rijden en nog een paar die met een leuk paard redelijk rond komen in de M. Merendeel heeft nog geen eens verstand van de basis van de dressuur laat staan waarom welke oefeningen gevraagd worden in de proeven. Zulke mensen zullen zich best vermaken met hun dressuurpaardje die zijn bouw mee heeft, maar om daar nou de standaard van te gaan maken...
Zulke mensen hebben plezier natuurlijk plezier van hun paard, rijden leuk wedstrijd en écht dressuur. Maar als ik dan even kijk naar de manier waarop er getrained wordt en hoe daaroverna gedacht wordt.. tja, dan is mijn fysiek niet helemaal 100% en draverzijnde paardje toch dressuurmatig beter bezig..

Kom je toch echt op de verkeerde stallen :(:)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:27

sporter schreef:
RianneH schreef:
Ik heb het al eens eerder gezegd, maar ik vind het jammer dat de dressuur zo 'opgehemeld' wordt. Ik wil niet beweren dat de wedstrijdruiters die zich hier in de discussie melden niet kunnen rijden, maar als ik nadenk over de 'dressuurruiters' die ik ken op pensionstallen, dan zal daar per 70 paarden, misschien 2 mensen bij zitten die zelf goed genoeg zijn om Z te rijden en nog een paar die met een leuk paard redelijk rond komen in de M. Merendeel heeft nog geen eens verstand van de basis van de dressuur laat staan waarom welke oefeningen gevraagd worden in de proeven. Zulke mensen zullen zich best vermaken met hun dressuurpaardje die zijn bouw mee heeft, maar om daar nou de standaard van te gaan maken...
Zulke mensen hebben plezier natuurlijk plezier van hun paard, rijden leuk wedstrijd en écht dressuur. Maar als ik dan even kijk naar de manier waarop er getrained wordt en hoe daaroverna gedacht wordt.. tja, dan is mijn fysiek niet helemaal 100% en draverzijnde paardje toch dressuurmatig beter bezig..

Zoh, denk dattik ziek ben want ben het met je eens. :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:28

Nou ja, je hebt een punt dat je een niet een non-talent kunt vergelijken met een talent.
Maar een talentvolle draver (dus in de drafsport) is anders gebouwd dan een kwpn-er..

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:28

De meeste dravers zijn toch geprobeerd voor de sulky en moeten omgeschoold worden. Dat is echt moeilijker dan een jong paard aanrijden. Die heeft geen slechte ervaringen. ( Als het goed is) ;)
De bespiering van een Draver is anders omdat ze voor een ander doel gefokt zijn dus moet veranderd worden.
Ik hoef idd van mijn Am. App ook geen uitgestrekte draf te verwachten. ;)
Het is dus echt niet hetzelfde.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:30

maar het ging toch om voor dressuur geschikte dravers?

FJ: een hoop dressuurpaarden moeten ook "omgeschoolt" worden als ze komen omdat ze nooit geleerd hebben om op eigen benen te lopen, zie veel verkoopsfoto's waarbji ze wel leuk zwaaien maar verder niets, dan kan je ook beginnen. En dat gaat vaak om boven gemiddelde tot getalenteerde paarden op middelmatige stallen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:32

Ayasha schreef:
sporter schreef:

Zoh, denk dattik ziek ben want ben het met je eens. :D

Dat komt denk ik eens in de 300 posts voor :P

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:33

Citaat:
Tja, ik heb zelf geen dressuurambities, en mocht ik ooit een ander paard nemen, dan zou een draver mij een leuke optie lijken.
Vooral vanwege het karakter. Daarom verbaast het me altijd zo dat mensen (ook degenen die een recreatiepaard zoeken) dan geen draver willen.

Ik weet niet of het om 'voor dressuur geschikte' dravers ging? Zie aangehaalde quote ergens vanuit het begin...

En het ligt eraan hoe je non-talent definieerd... :D

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:48

sporter schreef:

Blijkbaar. Maar ik ben het niet met je eens. Als ik hier in Friesland op de gemiddelde stal kom, dan heb je dat beeld. Ja, als ik naar de sportgerichtte stal verderop ga, dan kom ik wat anders tegen. Maar het merendeel van de ruiters zijn gewoon gemiddeld, ookal willen ze dat zelf niet toegeven.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:51

Ayasha schreef:
Oh... Weten ze het dan van zichzelf welk ras ze zijn? :D
Een goed gebouwd paard is een goed gebouwd paard. Draver, haflinger of KWPN'er (deja vu := )
En ik dacht dat we het hier over dressuur geschikte dravers hadden. :+ En die moeten wel een correcte bouw hebben. Dat geld net zo goed voor KWPN'ers. Je mag geen ongetalenteerde/ongeschikte draver vergelijken met een talentvolle KWPN'er, da's niet fair. ;)

Een draver heeft een ander exerieur dan een KWPNdresuurpaard. En daardoor ook een andere balans. We hoeven niet een topdressuurpaard te nemen...gewoon een gemiddelde/

Een draver heeft over het algemeen een meer horizontale hals(de Orlov draver even niet meegerekend)
Een hoog heupbeen en een zeer hellendkruis. Heeft vaak een wat neerwaartse romprichting. Hij is gebouw op snelheid en zich lang maken. Voor de sulkey zal hij veel balans hebben.

Als zo'n paard op het achterbeen, met de nek op het hoogste punt afgebogen is een arbeidsdraf moet gaan lopen kost dat veel meer moeite dan bij een paard dat voor de dressuursport is gefokt.

Een dressuurpaard heeft een meer vertikale hals met veel lengte en een lange nek. Heeft een lang minder hellend kruis. Heeft een meer opwaartse romprichting. Is gebouwd om zich te sluiten en verheven te kunnen draven en galoperen.
Zo'n paard heeft als vanzelf veel meer zelfhouding en balans voor de dressuuroefeningen.

Bovendien blijkt de manier van bewegen gewoon erfelijk. Dat wordt allemaal keurig bijgehouden in statistieken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:55

Haha dat laatste zinnetje is eigenlijk wel grappig. Natuurlijk is de manier van bewegen erfelijk, daar is toch het hele draversstamboek op gebaseerd? :+