Miniatuur paarden. Jullie mening?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Miniatuur paarden. Jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:30

Ik sta gewoon echt verbaast van de onzin die hier langs komt...
Minipaarden hebben niks met dwerggroei te maken. Of althans, dwerggroei komt voor, maar worden afgekeurd, moet je niet mee doorfokken..
Wat geeft het dat een "iele amerikaan" niet in het tuig kan? Er zijn genoeg mensen die niks om (aangespannen) rijden geven maar hun hart ophalen in de shows, en daar gaat echt veel voorbereiding in zitten....
Ik ben zelf liefhebber van minipaarden, dus ben misschien bevooroordeelt, maar zou het fijn vinden als mensen met argumenten komen die daadwerkelijk ergens op gebaseerd zijn en niet zomaar onzin gaan roepen (Ze hebben de klok horen luidden....)

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 12:09

Ik heb ook nergens gelezen dat mini paardjes iets met dwerggroei te maken hebben. Dus waar dat uit komt, begrijp ik even niet. Overal in he topic vind je argumenten, die (IMO) nog goed onderbouwd zijn ook.

Zoals Merrieveulen ook al zei, een shetlander is toch een stuk breder gebouwd dan die miniatuur paardjes. Ook de botjes. Daarom klinkt het (voor mij) logisch dat een shetlander toch een stuk beter en meer kan dragen (=mennen) dan een miniatuur paardje.

Voor de 'amerikaanse miniatuur paardjes' lijkt mij mennen toch een hele inspanning. Pas op, het is wellicht allemaal wel mogelijk. Daar twijfel ik ook niet aan. Maar meer dan 2 mensen in een karretje lijkt me al een hele prestatie. Gewoon weg omdat die iele beestjes (volgens mij, en wat ik allemaal heb gezien en gelezen hier over.) niet zoveel kracht hebben als de shetlander, en ook minder stevig op hun benen staan.

Dat een mini meer op zijn benen mag staan, omdat hij toch 'maar' zo klein is, vind ik de grootste onzin. Ook mini's moeten braaf en opgevoed zijn. Daarom niet slaafs, maar weten wie de baas is (zoals elk ander huishoudelijk dier) is voor mij toch een vereiste!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:31

tuurlijk zie ik ook onderbouwde reacties langs komen, ik doelde ook op voornamelijk de beginposts.
Een shet zal meer aankunnen dan een minipaard, zoals jij aangeeft met 2 personen, maar in de shows mag je niet eens met 2 personen op de wagen, dus tja...
Daarbij lopen er 2 goedgekeurde NMPRS hengsten in dubbelspan niet geheel onverdienstelijk in de marathon mee

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:49

merrieveulen schreef:
@ meavey, ik meen me te herinneren uit eerste hand gehoord te hebben dat jouw hengst bijna constant op stal staat aangebonden omdat hij anders de boel afbreekt?

PARDON??? Hoe komt dat verhaal in godsnaam in de wereld?
Armani staat s´winters s´nachts in een stand ja omdat hij nog actief is en anders maar blijft lopen in zijn stal, en zo zijn hoeven dus verkeerd afslijt en zijn benen verknalt, hij breekt niks af het is juist een superlieve hengst!
Misschien moet je maar eens komen kijken hier voor je zulke onzin de wereld in gooit zeg.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:54

ook niet echt netjes om dergelijke onzin zo op het net te knallen merrieveulen....Beetje op de man spelen zo

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:59

merrieveulen schreef:
Flicka is geen shet, en er wordt zéker niet mee gefokt. hooguit een keer voor mezelf, maar meer ook niet.

verder zegt niemand dat er geen minipaardjes zijn die niet in het tuig kunnen, maar ik denk dat met die héle iele amerikaanse paardjes de mogelijkheden toch wat meer beperkt zijn.

Misschien toch eens beter in verdiepen dan want ze worden juist ook gefokt voor de sport en veelzijdigheid, springen, voor de wagen, obstacle, trail, hunter en showmanship.

Shetlanders zijn ook geen rijpony´s laten we eerlijk zijn geen enkel kind dat oude genoeg is om zelfstandig te rijden past niet meer op een shet, niet het gewicht maar vanwege de lengte, een pony kan nooit zijn evenwicht goed bewaren met zo´n lengte boven zich.

De botten van mini´s zijn prima, botten heeft ook niks met beweging te maken maar met de bouw van het skelet en spieren, of een paardje nou grove of fijne botten heeft dat is hetzelfde.

Misschien moet merrieveulen maar eens een hengst gaan voorbrengen ipv een merrie, hengstjes zijn nou eenmaal wat temperament voller en vooral als ze op een hengstenkeuring met de concurrentie naast zich staan, ja dan staat ze weleens op de achterbenen gek he, nou nee vind ik dus niet, een hengst blijft altijd oppassen van elk ras.

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:02

merrieveulen schreef:
enne, ik zou zeggen, kom eens kijken hoe slaafs ze zijn, ik denk dat je er een hoop van kunt leren.

Ach meissie,wat jij nog aan het leren bent,ben ik allang vergeten... Ach gut

FennekeR
Full-Time Bokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:33

stef schreef:
ook niet echt netjes om dergelijke onzin zo op het net te knallen merrieveulen....Beetje op de man spelen zo

* Daar ben ik het helemaal mee eens...... Ja

Devi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:16

Ach wat een gezeur over het braaf meelopen enz. Ik weet uit ervaring dat de minipaarden die op de keuring komen echt heel erg goed voorbereid komen, eigenaren doen zelfs curcussen in het zo goed en relaxed mogelijk voorbrengen en opstellen. Ik heb zelf een 100% shet, maar deze kan zelfs aan de hand behoorlijk uit haar dak gaan en dat ligt meer aan haar karakter dan aan haar opvoeding. Enneh, heb je weleens een trap gehad van die "zielige dunne beentjes" ze breken met gemak je schenen. Dus grote onzin om de minipaarden zo af te kammen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:21

fenneke: Wie is dat lekkere ding in je avatar?

FennekeR
Full-Time Bokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:40

stef schreef:
fenneke: Wie is dat lekkere ding in je avatar?

Da's mijn ienieminie, en ze komt half september naar Nederland. Ja

Ze heet Lucky Four Chips Dynamic DeLuxe, en is drachtig.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:29

Ik denk ook dat mini´s zich eerder bedreigd voelen omdat ze kleiner dan de mens zijn en daardoor sneller op hun achterbenen staan of schoppen, want idd grotere paarden doen het ook wel maar toch minder.

Idd ik heb ook de hele winter getraind met mijn hengstjes, Armani kent het wel die is al "oude rot" in het vak maar Dobby stond ik echt verbaasd over, die was alleen maar aan het klieren terwijl hij thuis prima reageerde met de training, merk nu wel dat hij thuis ook veel meer hengst is, denk dat hij door de paardjes op de keuring het idee kreeg dat hij zich moest laten horen en zien ofzo, want hij is wel degelijk opgevoed, heb hem al van heel jong en hij is zo menslievend dat hij niet bij je weg te slaan is, tot vervelends toe zelfs.

Maarja waarom zou een paardje niet mogen reageren op iets wat hij spannend vind, vind het juist wel mooi hengstjes die een beetje temperament en uitstraling laten zien daar hou ik van, maar als je netjes moet lopen in de ring is het wel lastig als dat temperament ineens boven komt drijven... Clown

Tuurlijk lopen er ook nog de "boertjes" rond die hun paardjes zo uit het land plukken, maar mensen beschuldigen van niet genoeg trainen is dus onzin, nee een pennymeisje dat elke dag hoefjes uitkrabt, suikerklontjes voert en gaat wandelen door de woonwijk ben ik al lang niet meer maar serieus getraind en geoefent word er zeker.

Enne wat is er trouwens mis met sleezy´s?
Sleezy´s of hoods doe je namelijk alleen om na het wassen voor de keuring, het maakt de manen mooi plat liggen naar 1 kant en houd je paard schoon, dus wat daar op tegen is? Verward

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:53

als er iets tegen sleezy's is, zijn quarters, paints en appies ook snielugh Tong uitsteken

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 23:10

Zaterdag na de minipaardenshow in Torhout was er trouwens een jumping (zonder ruiter) georganiseerd tussen een Brabants trekpaard en een miniatuurpaard, je moet eens raden wie het hoogste kon springen. Juist, het minipaardje, dat nochtans niets kan, volgens sommige van jullie!

We zullen dan maar stoppen met chihuahau's en dwergkonijnen te fokken ook zeker? Want daarmee kan je toch ook niks mee doen?

Trouwens, een arabier heeft ook meer pit dan een koudbloed hoor! Veel hangt af van het ras.

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 00:03

FennekeR schreef:
stef schreef:

* Daar ben ik het helemaal mee eens...... Ja

Ik ook!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 00:09

ik neem het woord zielig niet in mijn mond hoor, en als je léést, zie je ook dat ik niet alles over één kam scheer.
ik zeg niet dat mini's niks kunnen, alleen dat ze minder belastbaar zijn dan een shet bijv, dat zal iedereen met me eens zijn. verder zeg ik ook niet dat het fout is om ze puur voor de shows te hebben, voor mij persoonlijk is dat niet het doel, maar dat kan voor een ander heel anders liggen, we houden niet allemaal om dezelfde reden paarden, en dat is maar goed ook.

ik heb genoeg hengsten in de hand gehad om te weten hoe de gemiddelde hengst in elkaar zit, bij mij hoef je met 'penny' niet aan te komen. dat mini's door hun formaat eerder op de achterbenen gaan staan vind ik érg vergezocht, een pony of paard is geen hond.
overigens zeg ik ook niet dat dat slecht is, of zielig, of wat dan ook, ik zeg alleen dat ik het zelf niet zo zou willen.

ik weet ook donders goed dat er heel veel goede fokkers zijn, die niet richten op klein, kleiner, kleinst, en mooie paardjes van goede kwaliteit fokken, en waar dwerggroei dan ook niet voorkomt. toch komt het in dergelijke rassen (shet ook) meer voor dan bij het gemiddelde rijpaard/ rijpony, ook dat zal iedereen met me eens zijn denk ik. dat is de enige connectie die ik leg met mini's in deze zin, ik zeg niet dat het 'erbij hoort', of dat het overal gebeurt.

verder is er een heel verschil tussen het in het span hebben van twee basis NMPRS paardjes, of luxe paardjes met 12,5% amerikaans bloed, dan een volbloed amerikaans paardje. over het rijden erop heb ik persoonlijk niets gezegd, ik vind een shet een prima rijpony voor een kind onder begeleiding, maar meer ook niet. mijn eigen pony wordt ook niet bereden, en ik zie ook niet in waarom dat zou moeten.

@ meavey, ik hoorde dat van een meisje dat zei bij jou op stal geweest te zijn, mijn excuses als het niet klopt wat zij mij verteld heeft, en het is ook niet juist van mij om dat te zeggen zonder het zelf gezien te hebben.
overigens neemt dat niet weg dat ik een stand ook niet geschikt vind, maar dat terzijde. bij deze dan mijn excuses voor die uitspraak.

verder krijg ik het idee dat jullie denken dat ik een hekel heb aan minipaardjes, maar dat is helemaal niet zo. ik geniet van de shows, en vind het gewoon erg leuke beestjes. ik haal in dit topic enkel een paar zaken aan die er óók bijkomen. ik zeg niet voor hoeveel % van de eigenaren of paardjes dit geldt, ik zeg alleen dat het voorkomt. dat dat bij andere rassen ook zo is, daar zijn we het allemaal over eens denk ik, maar het gaat hier over minipaardjes, niet over Welshjes of KWPN-ers.

ik denk dat mijn uitspraken (behalve die tegenover meavey) een beetje verkeerd opgevat worden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 00:12

overigens... het is voor het dier op zich helemaal niet erg om 'niks mee te doen'. van nature loopt een paard de hele dag te grazen, en dat mensen er lol in hebben om erop te rijden, ze in te spannen of uren te wandelen, daar is niks natuurlijks aan. ik denk dan ook niet dat minipaardjes die het grootste deel van hun tijd op het land doorbrengen het slecht hebben, dat zeg ik ook nergens. ik vind het persoonlijk wel leuk om wandelingen te maken en het bos in te gaan, maar dat dat niet voor iedereen geldt, daar is niks ergs aan, en dat heb ik ook nergens beweerd.

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 00:27

Een ieder mag zijn mening geven...ook jij merrieveulen.
Het enige wat ik niet netjes vind is dat er zulke dingen op het net geknald worden. Meer niet...dus waarom heb je het idee dat je uitspraken verkeerd opgevat worden?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 00:33

nee dat begrijp ik, en dat was gewoon fout van mij, en daarom heb ik ook mijn excuses ervoor aangeboden.

ik krijg het idee dat de andere minipaarden liefhebbers (want ja dat ben ik echt wel hoor!) het gevoel krijgen dat ik hun liefhebberij af wil kammen. wat ik ermee wilde was gewoon wat punten aangeven die ik anders zou doen, waar ik niet van hou, en wat imo niet 'je van het is'. daarop gaan velen zich verdedigen, maar dat is helemaal niet nodig (ook aangezien zij aangeven dat de door mij aangehaalde punten op hen niet van toepassing zijn), want ik beweer nergens dat er ook maar íéts 'fout' is. het enige wat ik zeg, is dat ik dat anders zou willen/ anders zou doen, en that's it.

ik heb eea gemeld over minder leuke kanten die er ook bijkomen, daarnaast zijn er ook vele positieve dingen naar voren gebracht.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 00:37

merrieveulen schreef:
waar de waarde van zo'n amerikaan vandaan komt, Joost mag het weten. Flicka is lief voor kinderen, zadelmak (koter reed er zo mee weg), in het tuig beleerd, en kan een leuk staaltje VD. dat zie ik geen van die dure rakkers doen, die planten zich alleen voort en laten zich bekijken... haha! daarbij zijn ze vaak monsterlijk (lees: niet) opgevoed. het is dan dat ze zo klein zijn, als ze 1,60 waren waren ze levensgevaarlijk. eigenlijk is het gewoon sneu. geef mij dan maar Flicka hoor, die is onbetaalbaar!

Hier valt toch niet veel verkeerd aan op te vatten?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 00:40

stef schreef:
als er iets tegen sleezy's is, zijn quarters, paints en appies ook snielugh Tong uitsteken

ik neem aan dat jullie ook hiermee niet mij bedoelen. ik zeg niet dat sleezy's zielig zijn, ik vind het geen gezicht en zwaar overdreven, om zélf te doen. en daarom gebruik ik ze ook niet. voor het paard zal het worst zijn, als het goed past etc.

niet vervelend bedoeld, maar dit bedoel ik dus met verkeerd opvatten. er wordt gedacht dat ik alles maar zielig vind en weet ik het wat, maar dat zeg ik helemaal niet.

@ marije, onder het zadel zie ik ze niet, daar valt niks verkeerd aan op te vatten nee. voor de rest heb ik het over 'vaak' (OK had misschien 'soms' moeten zijn, maar ik zeg dus niet 'altijd'), en over dat ik het persoonlijk sneu vind, als een paard (voor degenen waarbij het voorkomt, want ja het komt voor) altijd lekker in de wei loopt, en dan een paar keer per jaar wordt opgetrommeld om in alle stress zijn kunstje te vertonen. nogmaals zeg ik niet dat dat bij iedereen zo geldt. voor de dieren waarmee wel zo wordt omgegaan vind ik het inderdaad zielig, en ik denk meerderen met mij.

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 01:01

Ik denk dat de meeste fokkers juist hun tijd ziel en zaligheid aan dit ras besteden, En met de uitspraak 'een paar keer per jaar opgetrommeld worden om in alle stress een kunstje te vertonen" ben ik het dus helemaal niet eens! Maar goed een ieder zijn mening zoals eerder gezegd...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 01:03

shavira schreef:
Ik denk dat de meeste fokkers juist hun tijd ziel en zaligheid aan dit ras besteden, En met de uitspraak 'een paar keer per jaar opgetrommeld worden om in alle stress een kunstje te vertonen" ben ik het dus helemaal niet eens! Maar goed een ieder zijn mening zoals eerder gezegd...

lees nou eens wat ik schrijf! ik zeg dat het vóórkomt, en we weten allemaal dat dat zo is. ik zeg niet dat het bij 10% of bij 90% van de fokkers voorkomt. zelf heb je het over 'de meeste', zeg enkel dat ik het niet in orde vind áls dat gebeurt, niet hoeveel het voorkomt, of dat het bij iedereen gebeurt. ik heb het bij mijn oude stalling ook gezien, en vind dat soort zaken paard onwaardig en walgelijk. dat zegt nog steeds niets over hoeveel het gebeurt. enkel dát het gebeurt.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 01:15

ik heb foto's van die keuring, was toevallig in torhout, zal ze snel even uploaden
hier een foto aangespannen gevonden op het net dus het is wel mogelijk...
Afbeelding
en er bestaan ook speciale boxjes voor, er stond ook eentje op de markt, die was zonder tralis, deze heb ik hier op internet gevonden
http://www.drycreekfencing.com/images/mini_stall.jpg
rijden doen ze er idd niet mee, wel met zo'n koetsjes voor 1 persoon, showen en dus leidpaardje voor de blinden Tong uitsteken
http://www.students.sbc.edu/ray08/jump.jpg
http://www.clickertraining.com/images/content/obstacles1_small.jpg
er bestaat ook nog een verschil tussen een miniatuurpaard en een miniatuurpony, miniatuurpony was groter dacht ik en wat breder, herinner ik mij vaag
en of het verantwoord is om zo'n klein paardje te fokken, wrm niet? ik vergelijk het met een chihuahua maar dan onder de paarden
zelf ben ik er helemaal weg van van die miniatuurpaardjes, maar die kosten ongeloofelijk veel geld, wie weet neem ik er ooit wel eentje in huis
in amerika nemen ze die paardjes in huis als blinde geleide 'hond/paardje' omdat die langer leven en die kunnen ook zindelijk worden gemaakt, heb daar nog eens een reportage over gezien

edit: vind de camera niet, zal dus voor morgen zijn

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 07:53

merrieveulen schreef:
ik weet ook donders goed dat er heel veel goede fokkers zijn, die niet richten op klein, kleiner, kleinst, en mooie paardjes van goede kwaliteit fokken, en waar dwerggroei dan ook niet voorkomt. toch komt het in dergelijke rassen (shet ook) meer voor dan bij het gemiddelde rijpaard/ rijpony, ook dat zal iedereen met me eens zijn denk ik. dat is de enige connectie die ik leg met mini's in deze zin, ik zeg niet dat het 'erbij hoort', of dat het overal gebeurt.

ik moet eerlijk zeggen, dat ik het vaker zie in de friezen wereld, dan in de mini's Bloos