Hij loopt best goed voor een... (fjord, tink, haf etc.)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hij loopt best goed voor een (vul zelf maar in, fjord, haf..)

Ik ben het er wel mee eens, de gemiddelde .... (<een van de genoemde rassen) loopt over het algemeen niet echt goed.
1 (14%)
Ik vind het een kortzichtige opmerking, maar het is ook niet gek dat sommige mensen een heel ander beeld hebben van dit soort paarden omdat je ze vaak niet zo vraai ziet lopen.
6 (85%)

Totaal aantal stemmen: 7

Snoevie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:47

christel1857 schreef:
Een kwpn vind ik geen echt ras, sorry hoor.

kijk en dit is nou net zo goed 'rassendiscriminatie'

Saika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:17

KWPN is ook geen ras in de zin van de definitie van een ras het is een fokrichting met diverse invloeden van buitenlandse warmbloedrassen en volbloed e.d. Er is niets "raszuiver" aan.

imaudy

Re: Hij loopt best goed voor een... (fjord, tink, haf etc.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:28

Ik heb een tijdje geleden op een fjord gereden die onwijs soepel was en bv. erg makkelijk aan de teugel liep. Je kon haar precies daar rijden waar je haar wilde. Met dat fjordje hoger in de dressuur komen lijkt me helemaal niet zo moeilijk. Ze was even gevoelig als een arabiertje.
Het ligt wel een beetje aan het fjordje volgens mij hoe ver je kunt komen. Maar als ze super lopen, dan vind ik een kwpner er niks bij

Snoevie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:10

Sythaa schreef:
KWPN is ook geen ras in de zin van de definitie van een ras het is een fokrichting met diverse invloeden van buitenlandse warmbloedrassen en volbloed e.d. Er is niets "raszuiver" aan.

ja natuurlijk dat is ook zo,maar de opmerking was volgens mij meer bedoeld 'tegen' KWPN-ers

Ulevel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 05:33

Er werd mij gevraagd mezelf eens toe te lichten.

Goed, komt ie

Met: 'Je kan alles ook in het negatieve trekken he '

Bedoel ik: probeer de positieve punten van de opmerkingen eruit te halen Als iemand zegt: ik vind dat jouw paard goed loopt voor een haflinger, probeert hij of zij wellicht wel te zeggen: ik vind dat jouw haflinger bij de beste haflingers behoort die ik ken! Dat is toch wel degelijk een groot compliment?

Als iemand nou zegt: Hij kan goed lopen, maar ja... het blijft wel een Haflinger! Dan zou ik het inderdaad niet zo positief oppakken. Dan suggereert die persoon dus eigenlijk dat Haflingers toch wel beperkt zijn in hun mogelijkheden.... Zo zie ik het dan

Ik ken het gevoel wel hoor! Zodra ik zeg: ik heb een Gelderse merrie , dan vertrekt menig gezicht, zonder mijn paard ooit gezien te hebben. Geldersen zijn lomp, zegt men dan. En daarmee de dressuur in? Nee dan had ik veel beter een paard met wat Duits bloed en topverervers kunnen kopen in plaats zo'n Gelders ding...

Maar goed, mijn Gelderse beweegt toevallig bovengemiddeld, is niet gauw van haar stuk te krijgen en ik krijg geregeld te horen: wat een mooi paard heb jij zeg! En wat een bewegingen! Ze danst door de bak heen! Of ik dat ooit met mijn vorige paard heb gehad, een half Duitse merrie,: nee!

En van die Tuigers in de baan. Moet je eens goed opletten Veel mensen zeggen dan ook: Tsss moet je dat zien zeg! Een tuiger!

BTW KWPN is geen ras, niet te vergelijken met rassen als Friezen of Haflingers iod.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 06:42

Ulevel1 schreef:

BTW KWPN is geen ras, niet te vergelijken met rassen als Friezen of Haflingers iod.

nee dat is waar,maar er word vaak wel gesproken over 'diegene met zijn sjieke KWPN-er' door mensen met een koudbloed ras.

maar verder ben ik het helemaal met je stukje eens

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 06:53

Ik zou het gerust zeggen, het is gewoon een ander soort type dan bijv. een warmbloed en je kunt er nooit zoveel uithalen als wat een warmbloed kan.
Als ze dan zeggen dat hij best leuk loopt voor een...dan vinden ze toch dat je het goed doet

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:15

Ik ben het wel met jullie eens, alleen wil ik nog 1 kanttekening plaatsen. Het gros van de "doorsnee" warmbloedpaarden op een willekeurige stal/manege loopt helemaal niet byzonder, heeft ook zn beperkingen en is niet zonder meer geschikt voor de sport. Ook hier zijn, net als bij de koudbloeden, de echte toppers eerder uitzondering dan regel!
Wij zeggen toch ook niet: goh hij/zij loopt niet slecht voor een warmbloedpaard???

Ulevel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:45

Sythaa ik snap je punt!

Maar deze paarden worden nou eenmaal gefokt voor dat specifieke gebruiksdoel. Dressuur en springen op wedstrijden.

Er zijn nu eenmaal meer 'warmbloeden' te vinden op pensionstallen etc dan Fjorden en Haflingers of Tinkers.

De warmbloeden hebben het imago dat ze het wel kunnen. Hoewel er zeker paarden die KWPN gefokt zijn en die het gewoon echt niet kunnen! Die kan ik er zo wel een paar opnoemen Mijn vorige merrie heb ik om diezelfde reden verkocht: niet geschikt voor de sport!

Fjorden, Haflingers en Tinkers hebben het imago van een leuk recreatie of menpaard. Hoeveel goede dressuur- of springpaarden van die rassen zullen er nu gebruikt worden als manege paard?

Eigenlijk hebben ze hun goede karakter dan niet echt mee zitten

Er zijn ook wat minder Haflingers, Fjorden en Tinkers in Nederland te vinden in de wedstrijdsport dan 'warmbloeden'.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:56

@Ulevel1: ben het helemaal met je eens
Je ziet inderdaad meer warmbloedpaarden in de sport dan koudbloeden! Ik denk dat heel veel mensen een koudbloed ook niet kopen met als doel de sport!

Wel ben ik realistisch genoeg om te weten dat mijn fjord wel een uitzondering is. Er lopen niet veel koudbloeden in de sport. En ik ken heel veel fjorden die niet kunnen wat mijn Ozar kan. En maar een paar die op dit moment meer kunnen. Op dit moment zeg ik omdat ik en 2 instructrices er van overtuigd zijn dat Oos en ik ook zo ver kunnen gaan komen.

Mocht ik ooit een andere fjord willen, dan zal het zoeken worden naar een speld in de hooiberg ben ik bang, voor een fjord met zo een bouw en karakter Mocht ik tegen die tijd openstaan voor een warmbloed dan zal de keuze ruimer zijn denk ik, door het fokdoel van de stamboeken. Maar ja dan nog blijft het zoeken, en in dat geval ook weer oppassen, voor wat mindere karakters e.d.....

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 09:40

Snoevie schreef:
Sythaa schreef:

ja natuurlijk dat is ook zo,maar de opmerking was volgens mij meer bedoeld 'tegen' KWPN-ers

Ik ben niet tegen de kwpner, ik heb er immers zelf een . Maar ik vind het kwpn geen indicatie van specifieke ras kwaliteiten . De paarden die in het stamboek worden opgenomen zijn immers te verschillend
En ik vind het best irri als mensen de kwpn zien als een 'ras'met alleen kwaliteitsvolle superbewegers. Das natuurlijk bij elk ras zo maar bij bijvoorbeeld friezen heb je veel meer kans op een paard met knieactie.
Ik vind raszuiverheid iets unieks. Het kwpn is meer een stamboek dan een ras vind ik.

Ulevel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:56

KWPN is inderdaad een stamboek en geen ras. Een soort van database

En er zijn lang niet alleen maar kwaliteitsvolle superbewegers bij het KWPN te vinden. Die mensen moeten dan nodig hun ogen openen denk ik zo..

Dan denk ik oppeens aan iemand die een paard heeft met een stekerig voorbeen. Zegt ze: hij kan ook zo goed strekken!

uhuh

Saika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:02

Ulevel1 schreef:
KWPN is inderdaad een stamboek en geen ras. Een soort van database

En er zijn lang niet alleen maar kwaliteitsvolle superbewegers bij het KWPN te vinden. Die mensen moeten dan nodig hun ogen openen denk ik zo..

Dan denk ik oppeens aan iemand die een paard heeft met een stekerig voorbeen. Zegt ze: hij kan ook zo goed strekken!

uhuh

Ja hij kan zo goed strekken........ ze vergeten alleen vaak door de impressie van het voorbeen naar het achterbeen te kijken. (Is soms maar goed ook want daar neem je regelmatig een totaal gebrek aan impuls c.q. stuwing waar)
Als ik dan naar pics van mijn fjord kijk in een middendraf... die heeft niet veel voorbeen, maar wel EVENVEEL achterbeen wat mooi onder de massa stuwt.........

Ulevel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:06

Ja want aan voorbeenzwaaiers zonder achterbenen hebben we natuurlijk niks!

Saika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:18

Nope................

Snoevie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:27

Citaat:
Ik ben niet tegen de kwpner, ik heb er immers zelf een . Maar ik vind het kwpn geen indicatie van specifieke ras kwaliteiten . De paarden die in het stamboek worden opgenomen zijn immers te verschillend
En ik vind het best irri als mensen de kwpn zien als een 'ras'met alleen kwaliteitsvolle superbewegers. Das natuurlijk bij elk ras zo maar bij bijvoorbeeld friezen heb je veel meer kans op een paard met knieactie.
Ik vind raszuiverheid iets unieks. Het kwpn is meer een stamboek dan een ras vind ik.

ja dat is ook zo.
helemaal mee eens

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:35

Maar wat hebben die Friezen met hun knieactie er dan mee te maken

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:40

Ludora schreef:
Ik heb persoonlijk ook alleen maar op een lastige Tinker en Haf gezeten, niet voorwaards ed, dat lag aan de training uiteraard, maar ik kan dus niet zeggen hoe het voelt een fijn lopende Haf of Tinker onder me te hebben.

Eentje testen? Een Tinker dan he

Ik vind het ook onzin opmerkingen.. Maar ja, wat doe je er aan..
Ik lees, of praat, er ook meestal maar overheen..

maccie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 08:41

ik heb zelf 2 fjorden en als iemand vind het hij voor een fjord heel netjes kan lopen neem ik dat op als compliment, je wil toch ook niet zeggen dat alle fjorden / haf en tinkers en even netjes bijlopen. er zitten nou eenmaal veel paarden tussen die heel gericht alleen voor hobbelen en recreatie wordn gebruikt.

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:08

Pletje123 schreef:

Daarmee wil ik zeggen dat de kenmerken in de beweging van een kwpn zo ver uiteen lopen, en dat dat echt iets specifieks is van het kwpn. Denk maar aan de kwpn tuigpaarden, dressuurpaarden, en springpaard. 3 totaal verschillende types. Bij andere raszuivere ( zo ver dat je dat zo mag noemen) rassen zoals de fjord, haflinger, belg, shetlander, arabier, etc etc kun je specifiek zeggen dat die een bepaalde soort beweging hebben. En dat kun je dus niet zeggen van de kwpner. Net als dat het appaloosa stamboek meer een stamboek is dan een ras. Immers loopt de stokmaat van de appaloosa uit van 70 cm tot 1.70. En zo zijn er nog veel meer zogenaamde 'rassen'.
Mijn punt is dat het dus eigenlijk volledig onterecht is dat jury leden en andere mensen bij een groot bruin paard meteen er van uit gaan dat het beter kan bewegen dan een fjord, tink, haf etc.

Caroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 07:05

Ik begrijp wel een beetje dat mensen dat zeggen want de meeste fjorden,haflingers laten zich niet van hun beste kant zien, bij een 1 van die 2 denken mensen snel aan een lomp beest, dacht ik vroeger ook.
Maar ik heb een fjordje die heeft helemaal niet veel van dat karater in haar. Ze kan goed dressuur en springen gaat ook beter, en zo ken ik nog wel meer van dat soort paardjes die leuk kunnen lopen.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 13:16

christel1857 schreef:
Pletje123 schreef:

Daarmee wil ik zeggen dat de kenmerken in de beweging van een kwpn zo ver uiteen lopen, en dat dat echt iets specifieks is van het kwpn. Denk maar aan de kwpn tuigpaarden, dressuurpaarden, en springpaard. 3 totaal verschillende types. Bij andere raszuivere ( zo ver dat je dat zo mag noemen) rassen zoals de fjord, haflinger, belg, shetlander, arabier, etc etc kun je specifiek zeggen dat die een bepaalde soort beweging hebben. En dat kun je dus niet zeggen van de kwpner. Net als dat het appaloosa stamboek meer een stamboek is dan een ras. Immers loopt de stokmaat van de appaloosa uit van 70 cm tot 1.70. En zo zijn er nog veel meer zogenaamde 'rassen'.
Mijn punt is dat het dus eigenlijk volledig onterecht is dat jury leden en andere mensen bij een groot bruin paard meteen er van uit gaan dat het beter kan bewegen dan een fjord, tink, haf etc.

Tuigpaard, Gelders paard en rijpaard zijn inderdaad drie verschillende types. Vandaar ook drie verschillende fokrichtingen! Gelders neigt tegenwoordig meer naar het rijpaard, de tuiger is de enige die er nog echt uitspringt.

Een rijpaard gefokt dier kan je niet zomaar bij de Tuigpaarden inschrijven. Dat is dus wel meer een 'ras'. Voorheen hadden ze bij de Geldersen ook een minimum aan Gelders bloed als eis voor inschrijving bij de afdeling Gelders paard. Helaas is dat eind jaren 90 afgeschaft.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:00

Ik wil toch even een aantal opmerkingen uit dit topic eruit halen...

I.m.o. kunnen Fjorden/Haflingers/Tinkers etc. niet op tegen het niveau van een 'normale' pony in de dressuur of spring sport. De uitzonderingen daar gelaten. Dit soort rassen zijn daar niet voor gebouwd en missen de aparte bewegingen die andere rassen wel hebben.
Zo denk ik er i.i.g. over.

darkmoona schreef:
ik vind het dom..
vooral bij fjorden en hafjes..
bij ons op de manege staan 2 fjorden en hafjes,,, en die lopen allemaal Beter dan de rest van die saaie knollen

En dan krijg je dit soort reacties...
Je vindt het dom, vervolgens stamp je wel andere rassen de grond in?

Het is ieder zijn mening, maar onder de saaie knollen versta ik rassen zoals Fjorden/Haflingers/Tinkers. Simpelweg omdat je met de meeste niet ver komt in de sport. Bij mij in de buurt loopt menig pony van dit soort rassen vast in L dressuur. In het springen zie ik ze nauwlijks of het gaat niet bepaald goed.

Als ik in een topic zeg dat ik de Fjord voor een Fjord goed vindt lopen is dat juist een compliment.

Met deze post zal ik behoorlijk wat mensen tegen de schenen schoppen, maar zo denk ik erover.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:04

Sizz schreef:
Ik wil toch even een aantal opmerkingen uit dit topic eruit halen...

I.m.o. kunnen Fjorden/Haflingers/Tinkers etc. niet op tegen het niveau van een 'normale' pony in de dressuur of spring sport. De uitzonderingen daar gelaten. Dit soort rassen zijn daar niet voor gebouwd en missen de aparte bewegingen die andere rassen wel hebben.
Zo denk ik er i.i.g. over.

darkmoona schreef:
ik vind het dom..
vooral bij fjorden en hafjes..
bij ons op de manege staan 2 fjorden en hafjes,,, en die lopen allemaal Beter dan de rest van die saaie knollen

En dan krijg je dit soort reacties...
Je vindt het dom, vervolgens stamp je wel andere rassen de grond in?

Het is ieder zijn mening, maar onder de saaie knollen versta ik rassen zoals Fjorden/Haflingers/Tinkers. Simpelweg omdat je met de meeste niet ver komt in de sport. Bij mij in de buurt loopt menig pony van dit soort rassen vast in L dressuur. In het springen zie ik ze nauwlijks of het gaat niet bepaald goed.

Als ik in een topic zeg dat ik de Fjord voor een Fjord goed vindt lopen is dat juist een compliment.

Met deze post zal ik behoorlijk wat mensen tegen de schenen schoppen, maar zo denk ik erover.

Zo denk ik er ook over, helemaal mee eens!

mijntjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:12

elke fjord is anders. sommige zijn heeel goed andere weer niet. sommige fjorden komen wel ver in de sport andere weer niet. ze zijn gewoon heel verschillend en dit is niet alleen over een fjord maar ook andere rassen