christel1857 schreef:Een kwpn vind ik geen echt ras, sorry hoor.
kijk en dit is nou net zo goed 'rassendiscriminatie'
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
christel1857 schreef:Een kwpn vind ik geen echt ras, sorry hoor.
het is een fokrichting met diverse invloeden van buitenlandse warmbloedrassen en volbloed e.d. Er is niets "raszuiver" aan.
Sythaa schreef:KWPN is ook geen ras in de zin van de definitie van een rashet is een fokrichting met diverse invloeden van buitenlandse warmbloedrassen en volbloed e.d. Er is niets "raszuiver" aan.

'
Als iemand zegt: ik vind dat jouw paard goed loopt voor een haflinger, probeert hij of zij wellicht wel te zeggen: ik vind dat jouw haflinger bij de beste haflingers behoort die ik ken!
Dat is toch wel degelijk een groot compliment?
, dan vertrekt menig gezicht, zonder mijn paard ooit gezien te hebben. Geldersen zijn lomp, zegt men dan. En daarmee de dressuur in? Nee dan had ik veel beter een paard met wat Duits bloed en topverervers kunnen kopen in plaats zo'n Gelders ding...
Of ik dat ooit met mijn vorige paard heb gehad, een half Duitse merrie,: nee!
Veel mensen zeggen dan ook: Tsss moet je dat zien zeg! Een tuiger! Ulevel1 schreef:
BTW KWPN is geen ras, niet te vergelijken met rassen als Friezen of Haflingers iod.
Mijn vorige merrie heb ik om diezelfde reden verkocht: niet geschikt voor de sport! 
Mocht ik tegen die tijd openstaan voor een warmbloed dan zal de keuze ruimer zijn denk ik, door het fokdoel van de stamboeken. Maar ja dan nog blijft het zoeken, en in dat geval ook weer oppassen, voor wat mindere karakters e.d..... Snoevie schreef:Sythaa schreef:KWPN is ook geen ras in de zin van de definitie van een rashet is een fokrichting met diverse invloeden van buitenlandse warmbloedrassen en volbloed e.d. Er is niets "raszuiver" aan.
ja natuurlijk dat is ook zo,maar de opmerking was volgens mij meer bedoeld 'tegen' KWPN-ers
. Maar ik vind het kwpn geen indicatie van specifieke ras kwaliteiten
. De paarden die in het stamboek worden opgenomen zijn immers te verschillend
Ulevel1 schreef:KWPN is inderdaad een stamboek en geen ras. Een soort van database![]()
En er zijn lang niet alleen maar kwaliteitsvolle superbewegers bij het KWPN te vinden. Die mensen moeten dan nodig hun ogen openen denk ik zo..
Dan denk ik oppeens aan iemand die een paard heeft met een stekerig voorbeen. Zegt ze: hij kan ook zo goed strekken!![]()
uhuh
ze vergeten alleen vaak door de impressie van het voorbeen naar het achterbeen te kijken. (Is soms maar goed ook want daar neem je regelmatig een totaal gebrek aan impuls c.q. stuwing waar)
Citaat:Ik ben niet tegen de kwpner, ik heb er immers zelf een. Maar ik vind het kwpn geen indicatie van specifieke ras kwaliteiten
. De paarden die in het stamboek worden opgenomen zijn immers te verschillend
![]()
En ik vind het best irri als mensen de kwpn zien als een 'ras'met alleen kwaliteitsvolle superbewegers. Das natuurlijk bij elk ras zo maar bij bijvoorbeeld friezen heb je veel meer kans op een paard met knieactie.
Ik vind raszuiverheid iets unieks. Het kwpn is meer een stamboek dan een ras vind ik.
Ludora schreef:Ik heb persoonlijk ook alleen maar op een lastige Tinker en Haf gezeten, niet voorwaards ed, dat lag aan de training uiteraard, maar ik kan dus niet zeggen hoe het voelt een fijn lopende Haf of Tinker onder me te hebben.

Pletje123 schreef:Maar wat hebben die Friezen met hun knieactie er dan mee te maken
christel1857 schreef:Pletje123 schreef:Maar wat hebben die Friezen met hun knieactie er dan mee te maken
Daarmee wil ik zeggen dat de kenmerken in de beweging van een kwpn zo ver uiteen lopen, en dat dat echt iets specifieks is van het kwpn. Denk maar aan de kwpn tuigpaarden, dressuurpaarden, en springpaard. 3 totaal verschillende types. Bij andere raszuivere ( zo ver dat je dat zo mag noemen) rassen zoals de fjord, haflinger, belg, shetlander, arabier, etc etc kun je specifiek zeggen dat die een bepaalde soort beweging hebben. En dat kun je dus niet zeggen van de kwpner. Net als dat het appaloosa stamboek meer een stamboek is dan een ras. Immers loopt de stokmaat van de appaloosa uit van 70 cm tot 1.70. En zo zijn er nog veel meer zogenaamde 'rassen'.
Mijn punt is dat het dus eigenlijk volledig onterecht is dat jury leden en andere mensen bij een groot bruin paard meteen er van uit gaan dat het beter kan bewegen dan een fjord, tink, haf etc.
darkmoona schreef:ik vind het dom..
vooral bij fjorden en hafjes..
bij ons op de manege staan 2 fjorden en hafjes,,, en die lopen allemaal Beter dan de rest van die saaie knollen
Sizz schreef:Ik wil toch even een aantal opmerkingen uit dit topic eruit halen...
I.m.o. kunnen Fjorden/Haflingers/Tinkers etc. niet op tegen het niveau van een 'normale' pony in de dressuur of spring sport. De uitzonderingen daar gelaten. Dit soort rassen zijn daar niet voor gebouwd en missen de aparte bewegingen die andere rassen wel hebben.
Zo denk ik er i.i.g. over.darkmoona schreef:ik vind het dom..
vooral bij fjorden en hafjes..
bij ons op de manege staan 2 fjorden en hafjes,,, en die lopen allemaal Beter dan de rest van die saaie knollen
En dan krijg je dit soort reacties...
Je vindt het dom, vervolgens stamp je wel andere rassen de grond in?
Het is ieder zijn mening, maar onder de saaie knollen versta ik rassen zoals Fjorden/Haflingers/Tinkers. Simpelweg omdat je met de meeste niet ver komt in de sport. Bij mij in de buurt loopt menig pony van dit soort rassen vast in L dressuur. In het springen zie ik ze nauwlijks of het gaat niet bepaald goed.
Als ik in een topic zeg dat ik de Fjord voor een Fjord goed vindt lopen is dat juist een compliment.
Met deze post zal ik behoorlijk wat mensen tegen de schenen schoppen, maar zo denk ik erover.