Disa schreef:Wat echt een schande is, zijn
de fokkers die helemaal blind zijn voor de enorm hoge inteelt en schadelijke gevolgen voor het ras.
Dat geldt voor de Friezenfokkerij maar bijvoorbeeld ook voor de Tuigpaarden. Wat dat betreft heb ik meer respect voor de 'avonturiers' die zich bezig houden met het inbrengen van nieuw bloed dan alle 'amateurs' die de kampioenshengst willen gebruiken en absoluut geen verantwoordelijkheid nemen voor een gezonde bloedspreiding.
Wat betreft de Arabo-Friezen vind ik het goed dat er nu een tak ontstaat met vreemd bloed. Dit moet echter wel een opzichzelfstaand ras/fokstroming blijven en als soort van experiment gezien worden. Het is interessant om te kijken of met deze fokrichting bepaalde eigenschappen worden ingebracht die wenselijk zijn en het (halve) Friese paard voor nog meer menen interessant maakt.
Inmenging met het 'zuivere' Friese paarden stamboek is in eerste instantie niet wenselijk.
Maar om over 20 jaar nog steeds met zuivere Friese paarden te kunnen fokken moeten de huidige fokkers zich eens flink achter de oren krabben
.
Ik deze tekst even 'uit elkaar getrokken'.
Wat ik betwijfel is of men echt helemaal blind is voor de hoge percentages aan inteelt. Volgens mij willen sommigen gewoon niet doen alsof het bestaat. Dat ieder paard een bepaald percentage inteelt heeft is zogenaamd 'normaal'. Ja dat vind ik dus niet! Met inteel help je een paard of ieder ander dier naar de knoppe...
Daarom ben ik ook geen voorstander van lijnenteelt bij de KWPN-ers. Inteelt moet je, indien mogelijk, voorkomen. En als het er dan toch is, zou je als fokker zeker je ogen open moeten houden. Gelukkig zijn er Friezenfokkers die dat wel doen, maar er zijn ook mensen die inderdaad alleen kijken naar een mooie hengst met vooral veel behang en goede bewegingen of een Kampioenshengst idd en niet verder dan dat.... Papieren zijn leuk, helemaal met tig kampioenshengsten erop (lekker commercieel) die allemaal weer van dezelfde grootvader komen.
Of het KFPS ooit vreemd bloed toelaat, moet ik eerst nog eens zien. Het is wel de enige oplossing! Inbreeding verhelp je met outbreeding, dus nieuw bloed is nodig!
Ach... ze moeten het zelf maar weten denk ik dan. Misschien hebben ze wel een megaplan in de opzet wat ervoor gaat zorgen dat de inteelt bij de Friezen verdwijnt! Daar ben ik dan eigenlijk wel nieuwsgierig naar, wat wil het KFPS doen met al die inteelt en mensen die enkel vermeerderen ipv fokken? Iemand die het weet mag het zeggen 
De Arabo Friezen moeten inderdaad gezien worden als een expiriment! Een zeer interessant expiriment als je het mij vraagt
Ben benieuwd hoe die dieren zich ontwikkelen in de loop van de tijd.