(arabier x fries )

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:39

Om eerlijk te zijn denk ik dat het met de arabo friezen nooit wat word
Ik vind het opzich wel leuke paarden, maar mijn keuze zou eerder vallen op een echte fries.

Ik hoor van heel veel mensen over dit onderwerp dat ze het "rasvervuiling" vinden, wat is jullie mening hier over?

Waarom kan deze eigenlijk kruizing niet binnen het friese ras blijven?

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 05:16

Waarom kan deze eigenlijke kruizing niet binnen het Friese ras blijven?

Omdat het Friese ras bloed van buitenaf niet welkom heet

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 07:39

Ja dat snap ik, maar waarom word er steeds zo gehamerd op het raszuiver houden van de fries? In het oorspronkelijke ras is toch ook arabisch bloed terug te vinden ?

Disa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 07:58

Wat echt een schande is, zijn de fokkers die helemaal blind zijn voor de enorm hoge inteelt en schadelijke gevolgen voor het ras. Dat geldt voor de Friezenfokkerij maar bijvoorbeeld ook voor de Tuigpaarden. Wat dat betreft heb ik meer respect voor de 'avonturiers' die zich bezig houden met het inbrengen van nieuw bloed dan alle 'amateurs' die de kampioenshengst willen gebruiken en absoluut geen verantwoordelijkheid nemen voor een gezonde bloedspreiding. Wat betreft de Arabo-Friezen vind ik het goed dat er nu een tak ontstaat met vreemd bloed. Dit moet echter wel een opzichzelfstaand ras/fokstroming blijven en als soort van experiment gezien worden. Het is interessant om te kijken of met deze fokrichting bepaalde eigenschappen worden ingebracht die wenselijk zijn en het (halve) Friese paard voor nog meer menen interessant maakt. Inmenging met het 'zuivere' Friese paarden stamboek is in eerste instantie niet wenselijk.

Maar om over 20 jaar nog steeds met zuivere Friese paarden te kunnen fokken moeten de huidige fokkers zich eens flink achter de oren krabben.

Ulevel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 05:32

Disa schreef:
Wat echt een schande is, zijn
de fokkers die helemaal blind zijn voor de enorm hoge inteelt en schadelijke gevolgen voor het ras.

Dat geldt voor de Friezenfokkerij maar bijvoorbeeld ook voor de Tuigpaarden. Wat dat betreft heb ik meer respect voor de 'avonturiers' die zich bezig houden met het inbrengen van nieuw bloed dan alle 'amateurs' die de kampioenshengst willen gebruiken en absoluut geen verantwoordelijkheid nemen voor een gezonde bloedspreiding.

Wat betreft de Arabo-Friezen vind ik het goed dat er nu een tak ontstaat met vreemd bloed. Dit moet echter wel een opzichzelfstaand ras/fokstroming blijven en als soort van experiment gezien worden. Het is interessant om te kijken of met deze fokrichting bepaalde eigenschappen worden ingebracht die wenselijk zijn en het (halve) Friese paard voor nog meer menen interessant maakt.

Inmenging met het 'zuivere' Friese paarden stamboek is in eerste instantie niet wenselijk.

Maar om over 20 jaar nog steeds met zuivere Friese paarden te kunnen fokken moeten de huidige fokkers zich eens flink achter de oren krabben

.

Ik deze tekst even 'uit elkaar getrokken'.

Wat ik betwijfel is of men echt helemaal blind is voor de hoge percentages aan inteelt. Volgens mij willen sommigen gewoon niet doen alsof het bestaat. Dat ieder paard een bepaald percentage inteelt heeft is zogenaamd 'normaal'. Ja dat vind ik dus niet! Met inteel help je een paard of ieder ander dier naar de knoppe... Daarom ben ik ook geen voorstander van lijnenteelt bij de KWPN-ers. Inteelt moet je, indien mogelijk, voorkomen. En als het er dan toch is, zou je als fokker zeker je ogen open moeten houden. Gelukkig zijn er Friezenfokkers die dat wel doen, maar er zijn ook mensen die inderdaad alleen kijken naar een mooie hengst met vooral veel behang en goede bewegingen of een Kampioenshengst idd en niet verder dan dat.... Papieren zijn leuk, helemaal met tig kampioenshengsten erop (lekker commercieel) die allemaal weer van dezelfde grootvader komen.

Of het KFPS ooit vreemd bloed toelaat, moet ik eerst nog eens zien. Het is wel de enige oplossing! Inbreeding verhelp je met outbreeding, dus nieuw bloed is nodig!

Ach... ze moeten het zelf maar weten denk ik dan. Misschien hebben ze wel een megaplan in de opzet wat ervoor gaat zorgen dat de inteelt bij de Friezen verdwijnt! Daar ben ik dan eigenlijk wel nieuwsgierig naar, wat wil het KFPS doen met al die inteelt en mensen die enkel vermeerderen ipv fokken? Iemand die het weet mag het zeggen

De Arabo Friezen moeten inderdaad gezien worden als een expiriment! Een zeer interessant expiriment als je het mij vraagt Ben benieuwd hoe die dieren zich ontwikkelen in de loop van de tijd.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:13

Ik denk dat er geen stamboek is wat zoveel aandacht besteed aan voorlichting over inteelt als het KFPS. Elke Friezenfokker weet dat er terdege rekening moet worden gehouden met inteeltpercentages en verreweg de meesten doen dat dan ook. Als je naar de hengstenkeuring gaat zie je bij elke hengst het inteeltpercentage vermeldt staan en dit is zelden hoog, ook omdat duidelijk is dat dit niet gewild is door de inspectie.
Ook wordt er ondertussen behalve het inteeltpercentage ook steeds meer gekeken naar het verwantschapspercentage zodat je kunt zien of een dier bloed voert wat veel in de populatie voorkomt of niet. Dit is het megaplan dat ervoor moet zorgen dat in de toekomst de inteelt daalt.
Zoals oud Hoofdinspecteur Harm Mulder vorige week op een discussie-avond zei: al dit soort kruisingen zijn parasieten die leven op het succes van de Friezen.

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:19

horseyfries schreef:
Ik denk dat er geen stamboek is wat zoveel aandacht besteed aan voorlichting over inteelt als het KFPS. Elke Friezenfokker weet dat er terdege rekening moet worden gehouden met inteeltpercentages en verreweg de meesten doen dat dan ook. Als je naar de hengstenkeuring gaat zie je bij elke hengst het inteeltpercentage vermeldt staan en dit is zelden hoog, ook omdat duidelijk is dat dit niet gewild is door de inspectie.
Ook wordt er ondertussen behalve het inteeltpercentage ook steeds meer gekeken naar het verwantschapspercentage zodat je kunt zien of een dier bloed voert wat veel in de populatie voorkomt of niet. Dit is het megaplan dat ervoor moet zorgen dat in de toekomst de inteelt daalt.
Zoals oud Hoofdinspecteur Harm Mulder vorige week op een discussie-avond zei: al dit soort kruisingen zijn parasieten die leven op het succes van de Friezen.

hiervan word ook dankbaargebruik van gemaakt

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 10:09

Hoe bedoel je Friezenluver?

Ulevel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 10:47

horseyfries schreef:
Ik denk dat er geen stamboek is wat zoveel aandacht besteed aan voorlichting over inteelt als het KFPS.
Elke Friezenfokker weet dat er terdege rekening moet worden gehouden met inteeltpercentages en verreweg de meesten doen dat dan ook.

Als je naar de hengstenkeuring gaat zie je bij elke hengst het inteeltpercentage vermeldt staan en dit is zelden hoog, ook omdat duidelijk is dat dit niet gewild is door de inspectie.

Elke Friezenfokker weet het misschien van de inteelt, maar lang niet elke Friezenfokker houdt er rekening mee. Gelukkig zeg je dat zelf ook.

Het zou raar zijn als het KFPS helemaal geen aandacht zou besteden aan het percentage inteelt en het dus ook verborgen zou houden voor de fokkers, door op de HK het percentage niet te noemen. Toch zijn de percentages nog relatief hoog! Als je gaat kijken hoe hoog de inteeltpercentages zijn bij dieren in het algemeen, dan is 0,30% al aan de hoge kant. Kan je nagaan wat 3% dan is En 3% is bij de Friezen nog relatief laag. Gelukkig zie je bij goed gefokte paarden ook lagere aantallen.

Ik vind het een goede zaak dat er nu ook wordt gekeken naar het verwantschap! Want daar kunnen de mensen die zo eens leuk een paardje willen fokken ook wat mee. Het wordt dan waarschijnlijk overzichtelijker. En dat maakt het voor een amateur fokker toch wat makkelijk de juiste hengst te kiezen in het kader van verwantschap en dus ook inteelt.

Maar toch komen ze nooit van de inteelt af! Hoe laag het ook is, inteelt is en blijft inteelt. Zonder outbreeding kom je er niet vanaf. De gevolgen worden vanzelf duidelijk. It is just a matter of time!

Het is maar goed dat die hoofdinspecteur dat op een discussieavond zei, want dat is dus puur een mening en geen feit! En dan ook nog het woord parasieten, toe maar! Wellicht willen ze niet inzien dat deze 'parasieten' ingaan op wat de markt wil

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:19

Ik ken nu al fokkers die hun arabofrieze veulens niet meer kwijtraken dus blijkbaar was die markt niet zo groot als ze dachten.....

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:24

economi gaat slecht * niet dat dat zo n grote rede is *

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 05:18

Ik ken ook eigenaren van KWPN-ers die ze niet kwijt kunnen..

En de economie gaat inderdaad slecht. Mensen willen echt niet meer zomaar geld uitgeven. Daarbij komt dat ik denk dat de Arabo Friezen zich eerst wat bekender moeten maken. In Brabant kom ik geregeld mensen tegen die dus echt niet weten dat ze uberhaupt bestaan!

Maar waar zetten die fokkers ze dan te koop? Zie er eigenlijk nooit 1 op bijv marktplaats staan...

EDIT: heb net even gekeken op marktplaats en er staan er een stuk of 4/5 op. Waaronder 1 waarvan ik zeg: dat is wel een interessante! En die dekhengst voor de wagen vind ik wel aansprekend.
De rest lijkt sprekend op een Friese jaarling. Misschien moeten ze dan toch maar even wachten met de verkoop tot het derde levensjaar. Dan kan je er immers toch ook wat meer van zeggen en zit de nieuwe eigenaar ook niet met jarenlange kosten voor de opfok. Daarnaast weet de koper dan toch ook vaak beter wat voor vlees hij in de kuip heeft

En enkel in de mensport hebben zich Arabo Friezen bewezen. De dressuur moet nog komen! Mensen zullen misschien een beetje argwanend zijn en kijken liever eerst even de kat uit de boom.

Geef het wat tijd

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 06:34

Die goedgekeurde hengst (Ben zijn naam even kwijt ) Die loopt toch ook met veel succes in de Dressuur ofniet?

Vorig jaar ben ik zelf ook hopeloos op zoek geweest naar een Arabo fries, maar ik kon nergens verkoop punten van die paarden vinden. Heb zelf een tijd op het friezeforum gezet enz, maar het enige waar je heel misschien nog wat tegen kwam was marktplaats, en daar is het aanbod zeer beperkt.....

edit: de hengst heet Dark Ynte

smurf1988

Re: (arabier x fries )

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 06:40

Op internet kwam ik trouwens nog een (oud) artikel tegen van twee net goedgekeurede Arabo friezen:
http://www.galop.be/newsarticle.php?id=931

Maar één daar van is gewoon 1.58
Is dat niet een beetje eeh, klein ?

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 07:47

Arabieren zijn ook niet groot hé...

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:14

Tjah...