Kruisinf Fries x Arabier, meer info?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 12:18

nee, zo zou ik t niet zeggen, maar ik bedoelde daar dus mee, dat ze dan niet echt hoog in marathons kunnen lopen je hebt altijd uitzonderingen natuurlijk, maar zelf blijf ik ook liever bij fries

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 12:40

ben net even op de site geweest en dit fokprogramma is niet eentje die zomaar uit de duim gezogen is. Iedereen blijft maar roepen dat het een verpesting van het ras is... sorry, maar je moet een ras zuiver houden. Dit betekend dat net zoals bij de arabier en de fries alleen maar ras zuiver paarden in het stamboek opgenomen kunnen worden. Dit houd niet in dat je daarom niet kan proberen een goed nieuw ras te creeren... ik bedoel... het BWP, KWPN, Irish cob (tinker) en nog ik weet niet hoeveel rassen zijn ontstaan uit kriusingen met andere rassen en types. En vind dit stuk voor stuk ontzettend mooie en goede paarden en zijn dus ook zeer gewaardeerde rassen onder zowel de amateurs als de pro´s.
Tuurlijk moet je gewoon zorgen dat het originele ras in stand blijft en zuiver, je wil niet 1 ras opofferen om een nieuw in stand te krijgen. Maar dit is een goed fokprogramma vind ik... en het is duidelijk dat ze in eerste instantie puur op prestatie enzo fokte. Als we dit ras nou eens een kans zouden geven dan kan er uiteindelijk ook meer op model gefokt worden. Kijk, ik weet dat ze dat nu ook wel doen, maar de hoofdnoot is zover ik begreep toch nog steeds om een goed sportpaard te fokken. Als dit ras zijn stempel heeft gedrukt en waardering heeft gekregen, misschien dat ze dan het fokbeleid uitbreiden. Maar het zijn vaak de mensen met een open visie die meer mogelijkheden zien en dus wel eens op een geweldig ras zouden kunnen stuiten. Uiteraard moeten we toegeven dat er wat mindere producten tussen kunnen zitten, maar geef het iig wel de kans...

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 12:43

er zijn nog niet zoveel volwassen paarden, dus kunnen ook nog niet model gericht fokken, je kunt wel zien of t veulen goed kan lopen enzo en zen karakter etc.

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 12:43

Geweldig wat een beauties

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 12:49

friezenluver schreef:
er zijn nog niet zoveel volwassen paarden, dus kunnen ook nog niet model gericht fokken, je kunt wel zien of t veulen goed kan lopen enzo en zen karakter etc.

dus is het heel moeilijk om nu al een oordeel te geven over wel en niet... ik bedoel, ze hebben in de mensport wel al bewezen dat ze goed zijn, dus dat is toch wel een bewijs dat ze op een heel goed spoor zitten. Ik weet niet ofdat ik ze wel of niet mooi vind. Heb ze niet in het echt gezien en dus kan je er geen eerlijk oordeel over vellen...
Ik vind het persoonlijk dus een goed uitgangspunt waarmee ze fokken... ben dus wel een voorstander voor dit ras.

djuraolisa

Re: Kruisinf Fries x Arabier, meer info?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 16:54

heeeijj
ik heb er ook 1
ze heet djura
wie weet wie der vader of moeder is
[IMG]http://i51.photobucket.com/albums/f368/odl3/HPIM0763.jpg[/IMG

djuraolisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 16:54

Afbeelding

_Kalinka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 18:42

haha, dit topic zocht ik !!
Ik vind het hele leuke paarden die arabofriezen.
Ze hebben de gangen van arabieren maar de knie inzet van de fries.
echt een goed rijpaard. Mischien laat ik mijn fries wel door een arabier dekken

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 18:43

heeft er trouwens ook iemand een arabo-fries al onder het zadel?

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 10:30

friezenluver schreef:
Cloverdale schreef:
leuke paarden maar ik vind het verpesting van de rassen..
friezen horen stevig te zijn en arabieren slank als je een middenmoot paardje wil zijn er zat andere soorten lijkt me..

als friezen niet binnen nu en 50 jaar worden gekruisd, zal het ras waarschijnlijk uitsterven, want ze kunnen zo niet ''mee'' in de sport, hun uithoudings vermogen is bijzonderlaag ( heeft ervaring ) maar als je der bijv.15% arabisch bloed in gooit kunnnen ze wel mee over in de sport, maar alles heft zen nadelen, het behang,de staart, en manen gaat voor een deel weg, daar kun je dus ook niks aan doen

Hoe kom je hier nu in vredesnaam bij?? Er zijn al bijzonder veel Friezen die bewezen hebben heel goed mee te kunnen in de sport, zowel in de marathons (Leo Kraaijenbrink, Johan Verhoeven, Jacob Jan Kramer, enz.enz.) als in de dressuursport. Er lopen een aantal Friezen Grand Prix, nog meer Prix St. Georges en nog meer zijn op weg daarnaartoe in de ZZ licht en de ZZ zwaar.
Hoeveel arabofriezen kun jij noemen die Z2 of hoger lopen??
Wie doet het dan het beste in de sport?
Hoeveel arabofriezen kun jij noemen die het goed doen in de marathonsport? Gert Schrijvers heeft echt goed gepresteerd met zijn arabofriese vierspan, maar één zwaluw maakt nog geen zomer!

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:53

Cloverdale Jij bent echt grof, bijna ziek gewoon..
Ik heb 2 friezen paarde, eentje ster merrie,
Andere is haar zoon.. ze is onderhand drachtig Maar
als een paard mooi kan uitstrekken is haar veulen het wel..
En hij is nu 2, maar friezen zijn eenmaal populairder voor kar
en voor fok dan voor dressuur, Maar ze zijn zeker net zo goed
het zijn vrij smalle paarden, meer de luxere friezen die wij hebben..
Heel sierlijk en nagevelijk zijn ze, loopt zo rond,
Heel soepel.. Zijn idd genoeg dikke en lelijke frieze
Maar dat heb je met elk ras, Ook haflingers, fjorden kunne
leuk lopen.. Natuurlijk niet allemaal.. Maar ook niet elke kwpn'er
loopt de sterren van de hemel..
En.. mijn paard heeft een super uithoudings vermogen,
ik had hem 2 maande niet gereden en met me
domme kop reed ik een zware strandrit in een keer..
Nou ze liep het, met gemak een rit van 3 uur,
je ervaring zal je wel met 1 fries hebben

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:45

Citaat:
Hoe kom je hier nu in vredesnaam bij?? Er zijn al bijzonder veel Friezen die bewezen hebben heel goed mee te kunnen in de sport, zowel in de marathons (Leo Kraaijenbrink, Johan Verhoeven, Jacob Jan Kramer, enz.enz.) als in de dressuursport. Er lopen een aantal Friezen Grand Prix, nog meer Prix St. Georges en nog meer zijn op weg daarnaartoe in de ZZ licht en de ZZ zwaar.
Hoeveel arabofriezen kun jij noemen die Z2 of hoger lopen??
Wie doet het dan het beste in de sport?
Hoeveel arabofriezen kun jij noemen die het goed doen in de marathonsport? Gert Schrijvers heeft echt goed gepresteerd met zijn arabofriese vierspan, maar één zwaluw maakt nog geen zomer!

ohh damn, volgens mij had k slechte zin ofzo.....zo bedoelde k t geloof ik niet oja achteraf makkelijk praten maar je hebt gelijk!.....*bied excuses aan*

kort verslagje:
volgend jaar waarschijnlijk weer 2 arabo-veulens (als ze egt dragen

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:07

Het is je vergeven.....

Dus over hoeveel jaar kom je tegen me rijden in de dressuurring om te bewijzen dat je arabofries beter is??

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:19

horseyfries schreef:
Het is je vergeven.....

Dus over hoeveel jaar kom je tegen me rijden in de dressuurring om te bewijzen dat je arabofries beter is??

yeahh ......
zei k dat ze beter waren ? ( waarschijnlik wel maarja ) dat hoeft natuurlijk niet, goeie friezen heb je ook maar ze ze zijn voor de meeste mensen onbetaalbaar, ( arabo's ook )

( rij ook geen wedstrijden ofzo )

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:23

Ik wil mijn friese merrie ook laten dekken door een arabier. Puur om het uithoudingsvermogen en uiterlijk. Ik vind het wel wat hebben, uiterlijk van een fries, maar karakter en het uithoudingsvermogen van een arabier!

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:26

het kan ook andersom zijn...... dat is altijd een gokje

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 22:08

Het kan nog erger..... het slechtste van beiden.....

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:29

fokken is gokken

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:36

briandylan schreef:
Ze heten arabofriesen.Ik vind het persoonlijk helemaal niks.

Mijn mening

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:22

Arabo Friesen zijn niet zomaar een Arabier x Fries hoor! Net als de schimmel aan het begin van de dit topic: dat is dus geeen Arabo Fries, in ieder geval geen zuivere. Arabo Friesen zijn pikwart en hebben vaak zo'n 15 tot 20% Arabisch bloed en dus 80 tot 85% Fries bloed.

Ze zijn gefokt omdat de meeste Friesen (let op: de meeste dus niet allemaal ) onvoldoende uithoudingsvermogen en temperament hebben voor het echte zware werk. Het Arabisch bloed veredeld en brengt tevens wat meer temperament en uithoudingsvermogen met zich mee.

Het is dus echt SPORTpaardenfokkerij en geen RASpaardenfokkerij, zoals het Friese ras is. Deze Arabo Friesen worden ook niet opgenomen in het stamboek van het KFPS, maar bij het AES en/of het NRPS.

De initiatiefnemers van dit hele project zijn liefhebbers van Friesen die graag de sport in willen met hun paarden. Hoe ik dit weet? Wij hebben zelf een Arabo Fries op stal staan:

Afbeelding de rechter

En dat er nog niet zoveel Arabo Friesen in de sport lopen, komt gewoon omdat ze nog in opkomst zijn

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 13:38

Toen had er helemaal niemand meer wat te zeggen?

Marith_Ov

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:59

Een kennis van mij heeft ook een arabofries. Ik vind deze heel erg leuk.

AfbeeldingAfbeelding

Klik op de foto voor een vergroting.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:32

@Tammie: wat is zijn vader? Een Arabo Fries behoort zwart te zijn en niet donkerbruin, zoals die van je kennis En een Arabo Fries verkrijg je alleen door een goedgekeurde Arabo Friese dekhengst te gebruiken, dus niet gewoon Arabier x Fries Er ontstaat veel verwarring daarover...

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:42

Sfieke schreef:
Toen had er helemaal niemand meer wat te zeggen?

Wat dacht je van: "ze zijn al jaaaaaaren in opkomst....."

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:53

Wij gaan misschien onze friese merrie ook wel laten dekken door een arbo-fries, dit komt ook omdat wij pittige KWPN'ers gewent zijn en we vinden dat deze friese merrie te weinig in haar heeft. Maar dan kijk je naar haar moeder, daar hoef je niet een arbo-fries op tezetten, want die is veel pittiger.

Maar als je dan een arbo-fries fokt, dan moet je er wel aan denken om eht zelf te houden en dan in de sport te brengen, want er de mensen zijn nog neit zo happig voor deze paarden.

Misschen kunnen ze ookw el heel goed springen