tinker inrijden op ? jarige leeftijd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Helderder

Re: tinker inrijden op ? jarige leeftijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 08:40

Echt weer typisch zo'n geval van jong beesie kopen> is zo schattig en goedkoop en dan niet kunnen wachten met dingen doen.... Verschrikkelijk, zo'n paardje verdient veel en veel beter...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 09:10

Citaat:
word af en toe wel een beetje overdreven gereageerd....misschien wist deze jongen niet dat het slecht is waar hij mee bezig was..

Ach kom nou toch! Als je een dier koopt heb je daar de volledige verantwoording voor, het is dus je plicht om je goed te laten voorlichten. En het is je plicht om naar beste kunnen voor je dier te zorgen!

Dit is niet "per ongeluk"! Dit is gewoon behoorlijk dom, stom en onverantwoordelijk. Dit soort mensen verdient geen eigen paard...

Komt misschien hard over, maar het wordt pas hard als dit paard over een jaar bij de slager staat. Of na verkoop een nieuwe eigenaar heel veel verdriet doet.

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 09:16

Ik vind het ook onverantwoord om voor dat een paard drie is het in te rijden. Kijk er een zadel erop al spelen de wijs op deze leeftijs word hij niet minder van als het op de goede manier gebeurd.

Zelf begin ik nu pas met mijn hengst die 3 jaar en ruim 2 maanden is. Ik ga er eens een rondje op maar meer nog niet. Dat doen we in de winter wel. En hij loopt regelmatig in de lange lijnen om alvast te leren sturen.

Beleren voor de wagen vind ik wel wat eeder kunnen dan inrijden maar dan nog heel rustig aandoen.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 09:19

Sorry mensen, maar ik vind toch dat ik wat van jullie reacties moet zeggen.

Wjerbo_en_ik heeft inmiddels aangegeven dat zijn aanpak niet goed geweest is en dat ie het nu anders doet. Hij vraagt nu dan ook om tips wat wel kan met een 2-jarige.

Hem steeds af blijven zeiken over zijn fouten heeft denk ik geen zin. Alhoewel ik de mening deel dat ie misschien beter geen jong paard had kunnen kopen.

Iedereen moet een keer leren hoe je met een paard omgaat en dan heb je meer aan tips, dan aan steeds maar horen hoe stom je bent geweest. Ik weet niet hou oud Wjerbo_en_ik is, maar ik denk dat ook de ouders hier mede debet aan zijn. Die hadden hem wellicht de verantwoording voor een jong paard niet moeten geven.

Ik hoop dus dat we hem met behulp van goede tips op de juiste weg kunnen helpen en hoop zeker voor het paard dat deze tips niet te laat komen.

wencalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 10:14

dit is in 1 woord: TRIEST!
Je zet je paard toch niet met je domme kop vast terwijl hij moet springen dit paardje is op zijn 3de al verpest, echt, ik heb medelijden.
Jammer dat sommige paarden zo'n rotleven hebben, hij verdient beter.

waarom heb je eigenlijk niet een 8 jarig Z springpaard gekocht?

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 12:46

Boya schreef:
Sorry mensen, maar ik vind toch dat ik wat van jullie reacties moet zeggen.

Wjerbo_en_ik heeft inmiddels aangegeven dat zijn aanpak niet goed geweest is en dat ie het nu anders doet. Hij vraagt nu dan ook om tips wat wel kan met een 2-jarige.

Hem steeds af blijven zeiken over zijn fouten heeft denk ik geen zin. Alhoewel ik de mening deel dat ie misschien beter geen jong paard had kunnen kopen.

Iedereen moet een keer leren hoe je met een paard omgaat en dan heb je meer aan tips, dan aan steeds maar horen hoe stom je bent geweest. Ik weet niet hou oud Wjerbo_en_ik is, maar ik denk dat ook de ouders hier mede debet aan zijn. Die hadden hem wellicht de verantwoording voor een jong paard niet moeten geven.

Ik hoop dus dat we hem met behulp van goede tips op de juiste weg kunnen helpen en hoop zeker voor het paard dat deze tips niet te laat komen.

Goed gesproken!
Ik geloof dat hij ook nog maar 15 is, dus hij kan nog veel leren, ook van de adviezen in dit topic.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 13:03

zal op wat ik gezien en gelezen heb maar niet meer reageren en dat vind ik heeeel verstandig van mezelf!!

Hij wil tips?...die kan hij krijgen ookal is het er maar ééntje:

DIT PAARD HET LAND OPGOOIEN MET VRIENDJES EN DAAR LATEN STAAN TOTDAT HIJ MINSTENS 4 IS VOORDAT DE EIGENAAR DIT MET HET DIER GAAT DOEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

wjerbo_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 13:27

ff reageren:

@ CarS: we doen er al wat aan , en nu is t bijna weg. we zijn er al vabnaf maart mee besig

en erbij, we hebben toen eens merrie met veulen gekocht. de merrie is verkocht oomdat ze te klein was, 1,38 à 1,43m , het veulen hebben we gehouden, maar ik mocht/mag er geen bij van mijn ouders, verder moet/mag ik binnenkort een KWPN-ruin van 1,70m herinrijden (er is jaren niks mee gedaan) en die komt dan bij wjerbo te staan gelukkig!!!

gr's wjerbo-en-ik

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 13:32

wjerbo_en_ik schreef:
ff reageren zie pag. 2 daar staat da ik al ben opgehoude met alles, ma ik vraag me af wa kan ik nog meer doen met een hengst naast wandelen borstelen spelen enz.?????????????????????????

Een dier van 2?
Nou uhm precies wat er genoemd wordt. Misschien kun je hem gedragsmanieren bij brengen, zodat als hij straks nog steeds hengst is, wel respect voor je blijft houden en niet zijn hengstenstreken uithaalt.

Overigens moet ik erbij zeggen dat ik aanvankelijk een heel andere reactie had geplaatst, maar nu ik lees dat je gestopt bent met Wjerbo over heel gevaarlijke (met een hooi/mestvork opgebouwde!!!) hindernissen te laten springen e.d. zal ik het netjes houden.
Maar ajb stop geen bit meer in zijn mond en leg hem voorlopig geen zadel meer op! Dubbele longe is ook nergens voor nodig voorlopig. Maar ik neem aan dat je dit allemaal al begrepen hebt.

Geniet gewoon van je paardje zonder hem aan het werk te zetten.
Neem hem mee naar het bos en maak daar een lange wandeling, maak hem verkeersmak door langs de weg te stappen, laat hem langs en over gekke objecten in je bak lopen (denk aan een afdekzeil, tussen pionnen door e.d. maar gebruik geen scherpe voorwerpen!), poetsen is ook te beschouwen als een oefening.

DMED

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 13:44

Je hoort niets anders te doen dan die dingen met een paard van 2, daar is hij nog veel te jong voor! En wat betreft dat longeren enzo, dat je er nu mee gestopt bent, echt dom dat je dat niet eerder hebt bedacht, hoe kwam je er eigenlijk op om dat al te gaan doen? vraag je nooit advies ofzo aan andere mensen en doe je maar lekker wat je zelf leuk lijkt? Ik weet niet hoe lang je bezig bent geweest met die ongein maar ik weet zeker dat je paard er later schade van ondervind, ik vind het ook echt heel erg, je gaat een mensenbaby toch ook niet leren autorijden? pff

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 13:51

Had jij niet beter een paard van een jaar of 10 kunnen kopen die al beleerd is, je gaat toch niet met een 2 jarige hem zo laten springen, zn hoofd in de krul trekken en hem Vrijheids dressuur leren
Dat beest hoort minstens nog een jaar op het land met leeftijdsgenoten.
Ik heb echt medelijden met hem

wencalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 15:54

Je hebt het heel de tijd over dat je springpaarden traint, inrijd, wedstrijden enz. maar zoveel verstand van paarden en springen heb je duidelijk niet.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:17

zooo nu mijn reactie.

hee m

Dit is juist aan jou voor wjerbo gericht.
Ik heb ook al meerdere keren op msn tegen jou gezegt dat je zulke dingen op die leeftijd nog niet moet gaan doen. Maar jij bent in die dingen eigenwijs, en doet het toch want jantje van pietje die zei dat en die vertrouw ik. Ik probeer jou goede raad te geven. En nu ben jij zelf er met mischien wel met pijn achter gekomen dat jantje van pietje het niet gelijk had en ikke wel. Over het longeren wil ik alleen maar zeggen doe dat met 1 longeer lijn. Ook ik wil jou daar gerust bij helpen. Je hoeft het alleen maar te vragen. Als je dingen niet weet vraag het dan aan mij. en ik bedoel het wel heel goed. En ook ik weet niet alles. Maar ik doe mn best.

Zie dit voor jou als opsteker, leer van dit topic. Ook deze mensen bedoelen het goed. en ga voorlopig alleen maar met hem wandelen, en af en toe longeren met 1 lijn. dus niet laten springen niet met zadel op. Wjerbo is jong die zo nu gewoon nog veel van zijn jonge jaren moeten genieten. begin er pas echt mee, en dan wel opbouwend als hij 3,5 jaar is. waarom omdat je hem nu al zwaar werk voor hem hebt laten doen. laat hem nog lekker een jaar genieten, en ga dan pas weer beginnen.

groetjes c

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 16:26

Pubelia, hartsitikke leuk dat je hem wilt helpen, maar doe het dan wel goed en zeg niet dat hijmet een lijn moet longeren, hij mag helemaal niet longeren ,

verder hoop ik ook echt dat je het meent wjerbo,dat je gestopt bent met dit alles en dat niet alleen zegt om van het gezeur af te zijn ,

verder heb ik gezien dat je al 1,86 bent en niet een van de fijnst gebouwde jongens, dus als je hem nu zou gaan beleren zou je 3 keer 2 zwaar zijn als je het zelf wilt doen zou ik toch echt wachten tot hij 4 is,
en je voorlopig bezighouden met andere paarden ,

En aanleg heb je echt niet zomaar hoor dat heeft maar een enkeling,
Meschien heb je wel gewoon een heel braaf paard dat gewoon alles springt of je het nu goed doet of niet ,

plaats daar eens foto`s van, ben wel benieuwd naar je rijkunsten,

wjerbo_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:36

okay foto's van mij springwedtsrijden heb ik nog nie egt, maar ik rijd bij manege heijligers ( de manege waar de raaymakers en zo zijn begonnen en nu nog komen , en van andre de eigenaar die denkt denk ik dat ik net als raaijmakers moet worre; , ik win meestal, en rijd redelijk goed, ook met dressuur heb ik al wat gewonnen , maar springen is leuker.

ook was bij ons de NCHA (nationaal concours hippique asten) daar had ik me in de winterperiode voor gekwalificeerd met nog 6 andere, ieder op eige hoogte enzo, en daar ben ik 1e geworre!!!

gr's wjerbo-en-ik

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:40

Vooral zo'n jong paard is heel snel overdonderd en zal dan in vertrouwen alles doen wat de baas zegt. Dit krijgt de baas echter later dubbel en dwars heel hard terug: want na een paar jaartjes is het paard op en wil het niet meer...

Vooral als je meerdere paarden kunt rijden, gun dit jonge beestje dan het beste van alles. Hij ziet er nu al best groot en sterk uit, maar je zult verbaasd staan van hoe hij er over een jaar of 2 a 3 uitziet. Dan pas blijkt hoe iel, smal, onvolwassen en on-ontwikkeld je paardje nu nog is.

Gooi 'm lekker in de opfok met leeftijdsgenootjes. Je paard zal daar helemaal tot rust komen en ontzettend veel leren! Andere paarden voeden veel beter op dan mensen kunnen doen. De "basis" zit er nu wel in onderhand, dus wees niet bang dat je over 2 jaar een onhandelbaar beest hebt. Maar volg dan wel de adviezen van hier op, anders zullen jij en Wjerbo het heel moeilijk gaan krijgen.

Ken je de term kinderarbeid?

wencalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:40

wjerbo_en_ik schreef:
okay foto's van mij springwedtsrijden heb ik nog nie egt, maar ik rijd bij manege heijligers ( de manege waar de raaymakers en zo zijn begonnen en nu nog komen , en van andre de eigenaar die denkt denk ik dat ik net als raaijmakers moet worre; , ik win meestal, en rijd redelijk goed, ook met dressuur heb ik al wat gewonnen , maar springen is leuker.

ook was bij ons de NCHA (nationaal concours hippique asten) daar had ik me in de winterperiode voor gekwalificeerd met nog 6 andere, ieder op eige hoogte enzo, en daar ben ik 1e geworre!!!

gr's wjerbo-en-ik

blalalalalala, nou en? wat heeft dat er mee te maken
Veel verstand van springen blijk je niet te hebben hoor

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 17:20

schandalig hoe er met dit dier gewerkt wordt! Mijn tinker was pas met 5 onder het zadel en ik ben nu met 6 jaar pas bezig met longeren met bijzetteugels. Springen heb ik ook pas 2 keer gedaan en heel laag. Tinkers gaan heel ver voor hun baasje en vergeten daarbij hun eigen pijn en grenzen. Deze eigenaar is echt verkeerd bezig. Lekker op de wei laten en laten spelen met soortgenootjes!

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 17:31

@ pubelia: dat je hem wilt helpen is natuurlijk super, alleen......(ik heb er lang over nagedacht maar wil het toch kwijt)...volgens mij heb jij zelf ook problemen genoeg met je eigen paardje gehad en denk ik dat Wjerbo_en_ik beter hulp van een meer ervaren iemand moet hebben.

Een jong paard opvoeden is geen lolletje, maar bittere ernst. Hiermee vorm je je paard voor later. Het is hier geen kwestie van proberen of denken dat dit het beste is.
Een jong paard heeft een consequente opvoeding nodig, hoe lief en leuk zo'n jong ding ook is. Twijffel je hierover, begin er dan niet aan. Want de zoveelste etterbak is dan weer gecreeerd.

Dit klinkt allemaal hard en misschien willen jullie dit niet horen! Maar een jong paard opvoeden en later zelf inrijden, moet je gewoon niet doen zonder ervaring. Dit gaat echt veel verder dan een wekelijkse manegeles of een spring-/dressuurwedstrijd. Niet iedere Z-ruiter is geschikt om een jong paard op te voeden en in te rijden.

Doe a.u.b. wat goed is voor je paard. Jouw lol komt later wel!

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 17:43

pubelia schreef:
. Over het longeren wil ik alleen maar zeggen doe dat met 1 longeer lijn.

Longeer helemaal niet met een jonkie !!!!
Het is de manier waarop hij bezig is(was)...bijgezet,dubbele longe,springen...
Met werken aan een dubbele longe is niets mis(op een wat oudere leeftijd).
En Pubelia hij hoeft weinig hulp te hebben want een paard in de wei zetten en eruit halen is zo moeilijk niet en het lijkt me beter dat hij het dan van een deskundig iemand krijgt

Gelukkig ben je al bezig met het behandelen van de jeuk..
Hoop dat het een beetje aanslaat.

Probeer je paard een jeugd te geven..
Als je al iets zou willen doen laat hem dan rechte lijnen lopen(stuk wandelen aan het halster buiten).

Vooral het bijgezet cirkels laten lopen is funest voor een jong paard....
Je wilt nu zaken van hem waar hij nog niet aan toe is.

Het spreekt voor je paard dat hij dit allemaal doet....wat een enorme goedzak moet dat zijn....beloon hem door hem nu toch nog rust te geven....
Het is onzin dat hij last zou krijgen van het stilstaan....
Ik neem aan dat hij tenminste op de wei staat het grootst deel van de dag en daar zijn beweging krijgt.

Rest me alleen nog de vraag...wat wil je eigenlijk van je paard..wat verwacht je????
Ik lees eerder reacties over een soort Piet Raaymakers worden enzenz.
Besef je wel dat het nog 2 jaar duurt eer je echt wat kan gaan doen met je paard.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 18:31

Hoihoi

Van mij ook nog even goede raad. Ik ben van kinds af aan opgegroeid met jonge paarden. Ik ben geen prof, maar wil je wel wat advies geven.

Een tijdje terug heb ik ook een 2-jarige tinkerhengst gehad, is helaas terug naar de vorige eigenaar (wil hier verder niet op ingaan). Maar met hem heb ik ook best veel gedaan, maar absoluut geen belastende dingen en ook maximaal 3 dagen per week. Heb thuis ook 2 jonge hengsten gehad, waaronder 1 die bij ons was geboren.

Hier mijn lijstje wat ik met mijn tinker heb gedaan:
Wandelingetjes langs de weg
Losgooien in de binnenbak, wel met longeerzweep
wandelen in de buitenbak
Hoofdstel 5 minuten aangedaan, met heeeel veel appelstroop aan het bit en over het halster heen
1x in de 2 weken afspuiten en sokken wassen met betadine, later met middelen en medicijnen tegen eczeem moeten wassen en inspuiten
Elke dag borstelen terwijl hij vaststaat aan het halster
Elke dag knuffelen

Wat er kan gebeuren door het springen en zware arbeid: de groeischijven kunnen beschadigd raken, waardoor je paard volkomen scheef gaat groeien
Vervroegde arthrose: door de slijtage van het kraakbeen in de gewrichten, paarden die zeer jog al zware arbeid moeten verrichten, volgroeit het kraakbeen niet helemaal, daardoor krijgen paarden last van stijve en pijnlijke gewrichten, dit kan zich met 8 jaar al openbaren en wordt met de jaren steeds erger.

Tinkers zijn op hun 2 jaar nog volop in de groei. Ik ben van mening dat je vanaf 3 kan beginnen met beLEREN, maar zeker pas vanaf 3,5 beginnen met rijden en pas vanaf 4,5 5 jaar gaan springen. Dat is echt het behoud van je paardje.

Bijzetten bij het springen moet je zowiezo nooit doen, want bij het landen op de voorbenen, krijgt het paard een hele harde ruk in zijn mond op deze manier, geldt niet alleen voor jonge dieren, ook voor oudere paarden.

Probeer anders, als je persé wil longeren, hem gewoon aan het halster te laten lopen. Als je paardje goed loopt, loopt hij vanzelf al met zijn hoofd naar beneden. Laat hem ook niet harder gaan als een mild drafje. Bij een neerwaards hoofd, ontwikkelt hij veel rugspieren, maar als je hem zijn hoofd dwingt naar beneden te houden, kan je paard ernstige problemen krijgen. Nageeflijkheid kan je namelijk niet afdwingen met hulpteugels, maar moet voortkomen uit de vrije wil van het paard.

Als je aan het halster longeert, en hij komt steeds naar binnen dan, moet je hem wegduwen met je longeerzweep of anders gewoon helemaal los laten lopen en dan laten versnellen met je longeerzweep. Of eerst even lekker kroelen en dan gaan werken, want tinkers zijn van nature echte knuffelkonten.

Ik hoop niet dat je dit ziet als kritiek, maar ik wil je graag helpen..

Groetjes Dianne

PS, mijn 12 jarige tinkermerrie longeer ik ook gewoon aan haar halster, gaat echt heel goed. Zelfs nog beter als met hoofdstel en longeersingel en alle andere poespas aan haar lijf..

Afbeelding

En dit is het "werk" wat mijn (ex) 2 jarige 10 minuten deed, 3 keer in de week. Je kan zien dat hij gewoon ontspannen loopt, niks geen dwang, hij mag alle kanten oplopen die hij maar wilde, àls hij maar even beweegt. Op deze foto kan je ook heel goed zien hoe zwaar overbouwd hij is. Dit paard moet zijn groeispurt nog krijgen, dus: NOG NIET VEEL MEE DOEN!

Afbeelding

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 18:52

Mooie uitleg Teuntje111 maar ik ben en blijf van menig dat je met een 2 jarige tinker echt geen 3 keer in de week 10 minuten mag logeren hoe aardig het ook gebeurt,

de rest kan je prima doen, maar longeren zal ik toch echt mee wachten tot hij bijna 3 is vanaf 3 jaar kan je ze wel zadelmak maken naar mijn mening, maar dan wel heel langzaam aan kort en het eerste jaar zeker geen zware arbeid, we hebben lonan als 3,5 jarige gekocht hij was toen zadelmak het eerste half jaar heb ik er weing mee gedaan kwa rijden af en toe een klein rondje op de weg hooguit 20 minutjes, en pas met bijna 4 wat meer aan het werk en dat heb ik nu sinds een paar weken verhoogt naar 3 kwarier, en sinds een half jaar spring ik met hem en dan ook niet lang,

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 19:12

Boya schreef:
@ pubelia: dat je hem wilt helpen is natuurlijk super, alleen......(
ik heb er lang over nagedacht maar wil het toch kwijt
)...volgens mij heb jij zelf ook problemen genoeg met je eigen paardje gehad en denk ik dat Wjerbo_en_ik beter hulp van een meer ervaren iemand moet hebben.

Een jong paard opvoeden is geen lolletje, maar bittere ernst. Hiermee vorm je je paard voor later. Het is hier geen kwestie van proberen of denken dat dit het beste is.
Een jong paard heeft een consequente opvoeding nodig, hoe lief en leuk zo'n jong ding ook is. Twijffel je hierover, begin er dan niet aan. Want de zoveelste etterbak is dan weer gecreeerd.

Dit klinkt allemaal hard en misschien willen jullie dit niet horen! Maar een jong paard opvoeden en later zelf inrijden, moet je gewoon niet doen zonder ervaring. Dit gaat echt veel verder dan een wekelijkse manegeles of een spring-/dressuurwedstrijd. Niet iedere Z-ruiter is geschikt om een jong paard op te voeden en in te rijden.

Doe a.u.b. wat goed is voor je paard. Jouw lol komt later wel!

ik wil ff het volgende kwijt over pubelia. (mijn ex pony)
Ten eerste was het absoluut niet mijn fout dat pubelia zo deed in de wei. Het is haar bij de volgende eigenaar aan geleerd waarschijnlijk door pesterijtjes. Toeval?? Bij de eigenaar die haar nu heeft doet ze het nog steeds. en die zijn zeker deskundig op dat gebied.
Deskundiger als jou Cars! Dus niet zeuren dat ik dingen niet weet. Ik weet natuurlijk lange niet alles maar dingen die ik niet weet daar reageer ik ook niet op. En ik heb nooit beweerd dat ik deskundig ben.

Mijn mening blijft dat je een pony van 2 jaar wel met 1 lijn mag longeren. Als je hem alleen laat stappen en draven, zie ik er geen probleem in. Als je dat allemaal rustig laat doen bedoel ik dan.

verder ga ik er niet op in.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 19:14

Nou goed pubelia dan kan je je er maar beter niet mee bemoeien het blijkt wel dat ook jij mega veel verstand van paarden hebt, laat staan tinkers?
Laatst bijgewerkt door dobbel op 12-07-05 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 19:40

dobbel schreef:
Nou goed pubelia dan kan je je er maar beter niet mee bemoeien hen blijkt wel dat ook je mega veel verstand van paarden hebt, laat staan tinkers?????????

??????????????
(in 't heetst van de strijd een beetje snel getypt????)
ik begrijp em wel hoor