Verschil tinker/irish cob?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 22:12

Weten jullie eigenlijk of je als persoon lid kan zijn van allebei, dus je paarden wel in 1 stamboek. Maar als persoon lid zijn van allebei?

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 22:16

snowdon schreef:
Weten jullie eigenlijk of je als persoon lid kan zijn van allebei, dus je paarden wel in 1 stamboek. Maar als persoon lid zijn van allebei?

Volgens mij wel, maar je betaald dan voor iets waar je niets aan hebt of het moet alleen het stamboekblaadje zijn.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 22:17

Of gezellige dagen!

Maar ik doe het niet hoor, kost mij teveel geld Tong uitsteken

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 09:47

snowdon schreef:
Of gezellige dagen!

Maar ik doe het niet hoor, kost mij teveel geld Tong uitsteken

krent Tong uitsteken

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 09:55

Liever een krent dan een zure druif!

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 01:26

hhahaha die leon Haha! idd leon

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 06:52

Mijn hengst is goedgekeurd bij beide stamboeken, maar sorry hoor, ik heb een tinker, als ik deze naam noem dan weet iedereen waar ik het over heb, als ik zeg irish cob, zeggen ze huh, 10 jaar geleden kocht ik mijn eerste tinker, en toen heette het gewoon tinker, dat zit er gewoon bij mij ingebakken, krijg irish cob nog steeds niet uit mijn bek, enne, Mariska, jij schreef dat als een hengst bij het ene stamboek afgekeurd is, niet meer bij het andere stamboek goedgekeurd mag worden.....volgens mij gebeurd dat toch wel hoor........ Scheve mond

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 06:56

Sharmila schreef:
Ik vind dit altijd zooooo'n gezeik! Tinker en Irish Cob = gewoon hetzelfde. Het Irish Cob Stamboek is gewoon zo eigenwijs dat ze perse een wat zwaarder type mooier vinden. Maar ik weet 400% zeker dat er in dit stamboek ook wat fijner gebouwde tinkers (of Irish Cob whatever) rondlopen.
Dat de naam Tinker eigenlijk een scheldwoord is, daar ben ik het volledig mee eens. Maar weet je, dat is het woord Koelie ook. En 9 van de 10 hindoestaanse surinamers worden in Nederland EN in Suriname Koelie genoemd.
Dus mensen van het ICS zijn eigenlijk gewoon een stelletje zeikers. Het is allemaal 1 pot nat Tinkers en Irish Cob.

Heel veel mensen zullen het hier weer niet mee eens zijn. Maar zoals
Cayusejuhh zei. Zet ze met z'n allen maar eens in een wei. Er is NIEMAND die het verschil zal zien hoor! Of ga eens met een Tinker naar een ICS stamboekkeuring. Wedden dat ie dan gewoon wordt opgenomen??? Daar durf ik 1 miljoen voor te verwedden!

zeg sharmila is het teveel gevraagd je een klein beetje in te houden Scheve mond ,ik denk dat de discussie steeds weer ontlaad door uitspraken als de jouwe...
we hebben het niet over koelies maar over het eventuele verschil in de irisch cob en de tinker.
je kunt jouw mening toch ook duidelijk maken door te zeggen dat er volgens jou geen verschil is ?

veel irisch cobs en tinkers zouden door de stamboeken onderling uitgewisseld kunnen worden,al hebben de ICS cobs naar mijn idee vaak vollere sokken,opvallend meer haar aan de voorkant van de benen dus.
ik baseer me daarbij op de paarden van the Gipsy Spirit,welke alleen het ICS cob type fokken/aankopen.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 09:03

Tinkermuts schreef:
Mijn hengst is goedgekeurd bij beide stamboeken, maar sorry hoor, ik heb een tinker, als ik deze naam noem dan weet iedereen waar ik het over heb, als ik zeg irish cob, zeggen ze huh, 10 jaar geleden kocht ik mijn eerste tinker, en toen heette het gewoon tinker, dat zit er gewoon bij mij ingebakken, krijg irish cob nog steeds niet uit mijn bek, enne, Mariska, jij schreef dat als een hengst bij het ene stamboek afgekeurd is, niet meer bij het andere stamboek goedgekeurd mag worden.....volgens mij gebeurd dat toch wel hoor........ Scheve mond

Ja idd.. ik noem geen namen.. maar ik weet en hengst die bij het NSVT afgekeurd is op sperma en die nu goedgekeurd is bij ICS..

Maar dan rust mij een vraag... Waarom wordt er niet op sperma gecontroleerd bij het ICS.. want .. bij elk stamboek(!) wordt er een eis gesteld waar een hengst aan moet voldoen.
Ik heb nog NOOIT gehoord dat een hengst ZONDER sperma controle van uit een stamboek... goedgekeurd wordt.. waarom zijn jullie de enige die zo werken?? Verward Lachen

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 13:55

zover ik weet vinden ze dat niet belangrijk, gelukkig is Chuck zijn sperma goedgekeurd bij het NST, ik vind het dus wel belangrijk, zodat ik weet als een merrie niet drachtig word dat niet aan mijn hengst ligt, er zijn idd meerdere hengsten goedgekeurd bij ICS, die dus afgekeurd waren bij NST op sperma.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 15:03

Tinkermuts schreef:
.. Mariska, jij schreef dat als een hengst bij het ene stamboek afgekeurd is, niet meer bij het andere stamboek goedgekeurd mag worden.....volgens mij gebeurd dat toch wel hoor........ Scheve mond
Nu nog wel, maar het PVE wil dat in de toekomst verbieden...

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 17:04

Tinkermuts schreef:
zover ik weet vinden ze dat niet belangrijk, gelukkig is Chuck zijn sperma goedgekeurd bij het NST, ik vind het dus wel belangrijk, zodat ik weet als een merrie niet drachtig word dat niet aan mijn hengst ligt, er zijn idd meerdere hengsten goedgekeurd bij ICS, die dus afgekeurd waren bij NST op sperma.

ja ok... WIE ( het bestuur) vind dat niet belangrijk>>?/ elk stamboek moet toch aan richtlijnen voldoen?? ( dit vraagik in het algemeen BTW)
En de normen nastreven? vind het wel raar...................

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 17:18

Cayusejuhh schreef:
ja ok... WIE ( het bestuur) vind dat niet belangrijk>>?/ elk stamboek moet toch aan richtlijnen voldoen?? ( dit vraagik in het algemeen BTW)
En de normen nastreven? vind het wel raar...................
Het is dus duidelijk niet verplicht vanuit het PVE, anders hadden ze het wel gedaan.. En ik dacht (maar iemand die het beter weet moet het maar verbeteren) dat de stamboeken in Nederland erg voorop lopen met de sperma controles.

Maar ik vind in ieder geval dat de hengsten zouden moeten springen, en waar je de lat dan legt kun je als stamboek dan zelf bepalen.. Maar wordt vervolgd, want ik ga dat wel voorleggen op de ledenvergadering..

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 18:41

en waarom vind je dat een hengst zou moeten springen nou vind ik dat niet zo probleem maar ik zou wel graag willen weten waarom

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 18:59

dobbel schreef:
en waarom vind je dat een hengst zou moeten springen nou vind ik dat niet zo probleem maar ik zou wel graag willen weten waarom
Omdat je nu dus als stamboek het risico loopt een steriele hengst goed te keuren. Als dat dier dan bijv. verkocht zou worden naar Amerika, dan heb je wel de poppen aan het dansen.

Bij veel stamboeken wordt het sperma op 2 punten bekeken. Er wordt gekeken naar het TNB, dat is het totaal normaal bewegende spermacellen. En er wordt gekeken naar het aantal verkeerd gebouwde spermacellen. Het laatste punt is meestal de oorzaak van afkeuring van hengsten. Nu is er over dat laatste punt veel discussie, omdat die verkeerd gebouwde spermacellen geen invloed hebben op de vruchtbaarheid. Ikzelf zou er dus voor kiezen minder streng te zijn op die eis. Als je daarmee een verder goed gebouwde hengst bij je dekhengsten kan houden, vind ik dat belangrijker. Ook is de TMB eis bij veel stamboeken erg hoog.. Ook die eis zou je iets lager kunnen leggen. De hengsten die bij het NTS op sperma afgekeurd zijn en nu bij het ICS dekken, hebben een goede bevruchting, en sommige ook al nakomelingen..

Het hele sperma verhaal wordt soms wat "belangrijker" gebracht dan ik vind dat het is. Hoe veel eeuwen wordt er al gefokt met paarden? EN nu opeens kan dat alleen nog maar met hengsten die uit hun ballen knappen van sperma?
Laatst bijgewerkt door Mariska_28 op 19-11-04 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 19:00

Je bedoeld dus niet over een hindernis springen.....
Dat was wel het eerste waar ik aan dacht en waarschijnlijk anderen ook Haha!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 19:08

coydog schreef:
Je bedoeld dus niet over een hindernis springen.....
Dat was wel het eerste waar ik aan dacht en waarschijnlijk anderen ook Haha!
Ik zit teveel in het hengstenwereldje denk ik... Dan heet het "springen" als de hengst op het fantoom moet.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 21:03

Mariska_28"]
Het is dus duidelijk niet verplicht vanuit het PVE, anders hadden ze het wel gedaan.. En ik dacht (maar iemand die het beter weet moet het maar verbeteren) dat de stamboeken in Nederland erg voorop lopen met de sperma controles.

Maar ik vind in ieder geval dat de hengsten zouden moeten springen, en waar je de lat dan legt kun je als stamboek dan zelf bepalen.. Maar wordt vervolgd, want ik ga dat wel voorleggen op de ledenvergadering..
[/quote]
dat klopt.. elke stamboek gaat aan de hand van hun eigen eisen.. hun TNB samen stelllen. Maar het gaat zeker in overleg met Utrecht waar alle hengsten hun sprongen moeten maken van alle rassen.. als onafhankelijk VA

[quote="Mariska_28 schreef:
Omdat je nu dus als stamboek het risico loopt een steriele hengst goed te keuren. Als dat dier dan bijv. verkocht zou worden naar Amerika, dan heb je wel de poppen aan het dansen.

Bij veel stamboeken wordt het sperma op 2 punten bekeken. Er wordt gekeken naar het TNB, dat is het totaal normaal bewegende spermacellen. En er wordt gekeken naar het aantal verkeerd gebouwde spermacellen. Het laatste punt is meestal de oorzaak van afkeuring van hengsten. Nu is er over dat laatste punt veel discussie, omdat die verkeerd gebouwde spermacellen geen invloed hebben op de vruchtbaarheid. Ikzelf zou er dus voor kiezen minder streng te zijn op die eis. Als je daarmee een verder goed gebouwde hengst bij je dekhengsten kan houden, vind ik dat belangrijker. Ook is de TMB eis bij veel stamboeken erg hoog.. Ook die eis zou je iets lager kunnen leggen. De hengsten die bij het NTS op sperma afgekeurd zijn en nu bij het ICS dekken, hebben een goede bevruchting, en sommige ook al nakomelingen..

Het hele sperma verhaal wordt soms wat "belangrijker" gebracht dan ik vind dat het is. Hoe veel eeuwen wordt er al gefokt met paarden? EN nu opeens kan dat alleen nog maar met hengsten die uit hun ballen knappen van sperma?

Daar ben ik het wel een beetje met je eens.. maar het verhala er achter..
Mocht je een hengst hebben die zelf geen GOED GENOEG sperma heeft. En een ebst probleem merrie heb ( met zwakke eitjes, kleine eitjes, etc.

Dan moet je wel een hengst hebben met goede kwaliteit zaad... Maar omdat de merrie meestal niet gecontroleerd wordt vooraf is dat moeilijker te zien.
Omdat de merriehouder moet betalen voor het sperma van de hengst moet het kwalitatief goed zijn.
want je moet wel een goed product af leveren.. Als iemand veel geld uit geeft en een goed product wil fokken.. dan moet het gewoon goed zijn.

En dan moet je een maat lat leggen.. De tinkers staan net zo hoog NU als de friezen. met TNB gehalte..
Het moet 600 TNB gemiddeld zijn.als je minder heb dan wordt mag je in September terug kom,en voor een her keuring.

Maar dat dek seizoen mag je wel mee dekken in beperkte mate.( weet niet hoe veel heb er zelf geen last van gehad) En dan kijken ze aan het eind van het seizoek hoe en wat..
Kom je boven de 600 TNB ( 600 miljoen zaadjes die goed zijn per sprong)
dan zit je gebakken.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 21:38

Cayusejuhh"]
Daar ben ik het wel een beetje met je eens.. maar het verhala er achter..
Mocht je een hengst hebben die zelf geen GOED GENOEG sperma heeft. En een ebst probleem merrie heb ( met zwakke eitjes, kleine eitjes, etc.

Dan moet je wel een hengst hebben met goede kwaliteit zaad... Maar omdat de merrie meestal niet gecontroleerd wordt vooraf is dat moeilijker te zien.
Omdat de merriehouder moet betalen voor het sperma van de hengst moet het kwalitatief goed zijn..
[/quote]Merriehouders betalen voor een veulen, en of die hengst dan 600 TNB heeft of 500, maakt daarop geen enkel verschil. 500 TNB is al verschrikkelijk veel..

[quote="Cayusejuhh schreef:
En dan moet je een maat lat leggen.. De tinkers staan net zo hoog NU als de friezen. met TNB gehalte..
Het moet 600 TNB gemiddeld zijn.als je minder heb dan wordt mag je in September terug kom,en voor een her keuring..
Waarom die lat zo hoog. Ik zou een hengst die qua type perfect is, niet wegsturen omdat zijn sperma misschien net wat onder de grens is. Neem bijv. Ryon O`Malley: Afgekeurd op sperma, maar alles gewoon drachtig. En wat ik al zei, de meeste hengsten worden afgekeurd omdat ze a) net onder de grens van het TNB zitten, of b) net iets teveel verkeerd gebouwde spermacellen hebben. En bij de Friezen komen er 100`en hengsten, maar bij zowel het NST als het ICS zijn het er eerder 10 tallen.. Dus zo`n strenge selectie op iets wat met een lagere eis ook al ruim voldoende is... nee, en ben dus ook blij dat het ICS dit niet doet. Maar ik ben dus wel van mening dat er op zijn minst naar het sperma gekeken moet worden. Wat de minimale eis wordt kun je dan desnoods achteraf nog bepalen.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 21:45

de lat is zeker niet hoog hoor! de friezen en tinkers zijn zeker matig in hun eisen.
ALs je het verschil ziet met ander rassen.
Dat is idd een punt wat je zegt.. Tuurlijk kunnen die hengtsen goed zijn en alles bevruchten. Maar dat is met alles ( BV examens ofzo) die lat moet er zijn.. en als je maar BV 1 puntje mist is dat heel jammer.. maar ze moeten gewoon streng daar in zijn.. Nee = nee
en niet het aantal halen is helaas pech..
Cayuse moet aan komen jaar naar de keuring en tuulijk hoop ik dat hij het red.. tja zo niet is het pech.

Alas je reeeel kijkt. snap je best wel denk ik dat ze zich houden aan een maat lat.. en daar niet van af kunnen wijken.. wat voor sommige mensen ten spijte komen.

De minimale eis is dus 600.. ( is relatief weinig hoor!!!) ik heb mijn eigen DA geinformeerd en die zegt ook dat het niet hoog is!!! dat er vele stamboeken hogere eisen stellen.

Het gaat hun zeker niet om het aantal aangeboden hengsten/ maar om een goed fok product op de markt te zetten.. waar aan alle eisen is voldaan.
En dan moet je selectief zijn.. want broodjesfokken kan iedereen...