Nouska schreef:Hoi iedereen,
een interessant topic om te volgen. Ik heb er natuurlijk ook niet zo veel verstand van, alleen 1 pony viel me op aangezien ik ook Welsh Mountains fok: Det hengstje Gillian lijkt me steeds overgetaxeerd te worden? Ik las vaak 600-900 euro - voor een Atje, ook nog eens hengst, en nog niet eens 2 jaar oud? Daarbij ook nog schimmel (=geen modekleurtje).
Je moet hem dus minstens nog een jaar laten staan, en dat kost ook wat. De kans dat hij als fokhengst word geselecteerd is miniem ook als hij goede stamboekouders heeft, dus zal je hem waarschijnlijk laten castreren (je kan dus er niet "voor de leuk" afentoe een veulentje uit fokken zoals bij een merrie, en als hengst kan hij later heel lastig zijn). Uiteindelijk word hij maximaal rond de 1.20m, dus je kunt hem ook niet voor eeuwig als rijpony houden. Misschien kan je hem in laten spannen, stel dat hij daar aanleg voor heeft, maar dan moet je daar ook zelf wat voor voelen.
Dit zijn allemaal factors die naar mijn gevoel meespelen als je nu naar hem kijkt als jaarling. Voor mijn gevoel krijg je voor hem als je hem nu op deze leeftijd (dus niet ingereden, kleine kans op fokcarriere etc.) zou verkopen tussen de 150-300 euro. Op zijn meest 450,-. Het gebeurd helaas te vaak dat jonge A-tjes als ze verkocht worden automatisch naar de slacht gaan alleen omdat ze als hengstje geboren zijn!
-x- Nouska
eigenlijk heb je gelijk
zo had ik het niet bekeken, zie je: ik ben geen echte (welsh)taxeer-iemand