Fjord >> pony of paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 21:14

En ik vind het poelies Haha!

Ik hoor idd vaak Fjordenpaard, en zo heb ik dat ook geleerd uit boeken en dergelijke (jaja, penny meisje hier zat altijd in alle paardenboeken Haha!)
Maar toch vind ik het zelf ponys. Vooral die ik nu verzorgd, echt een ponny uitstraling en ook heerlijk klein (in de 130

Nicole_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 21:22

maar ook zo iets ze noemen het wel altijd fjordenpaard.. Verward

wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 21:58

fasty_lover schreef:
ik denk ook een pony want groter dan de 156 worden ze niet..

Correctie de grootste fjrod is 1.63 dus ze bestaan wel.

Wat betreft pony of paard, misschien komt het wel omdat sommige fjorden, halfinger en ijsco's paarden gangen hebben

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 07:58

draumpje schreef:
een fjord is een paard maar dan in een ponymaat
net als dat de haflinger, ijslander en de arabier ook paarden zijn
maar eingelijk altijd in de ponymaat vallen
(hoewel je arabieren ook wel in de paardenmaat hebt)

Ja maar welke rassen zijn dan nog wel pony's??? Fjorden en Haflingers vond ik altijd typische pony's. Compact, stevig, super rustig. Volgens mij zijn het echt pony's. En als je naar de stokmaat kijkt helemaal.

Nicole_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 09:37

wodan schreef:
Correctie de grootste fjrod is 1.63 dus ze bestaan wel.

Wat betreft pony of paard, misschien komt het wel omdat sommige fjorden, halfinger en ijsco's paarden gangen hebben

ow haha Bloos!

Artemiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 10:01

Lenneku schreef:
Ja maar welke rassen zijn dan nog wel pony's??? Fjorden en Haflingers vond ik altijd typische pony's. Compact, stevig, super rustig. Volgens mij zijn het echt pony's. En als je naar de stokmaat kijkt helemaal.

Daar ben ik het ook wel mee eens...
Waarom is een shetlander dan geen paard? Niet omdat ze zo klein zijn, want dan zouden fjorden ook pony's zijn... Ook shetty's kunnen meer dan alleen het gras maaien. Knipoog En op de shetlandeilanden rijden er toch ook volwassenen op?
Ik vind het allemaal maar vaag, vind fjorden, haflingers en ijslanders gewoon pony's! Clown

dorothee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:00

fjorden zijn ponys zo als Lenneku schrijft

Artemiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 19:49

Een stukje uit één van mijn boeken...

Kleine paarden die geen pony's zijn
Er zijn ook rassen die net zo klein zijn als pony's, maar die helemaal geen ponybloed hebben. Macedoniërs, Camargue-paarden en mustangs bijvoorbeeld behoren tot het type van de warmbloedpaarden, ondanks hun afmetingen. Deze dieren zijn geen pony's, maar gewoon kleine paarden. Er zijn echte Arabische woestijnpaarden die niet groter worden dan 148 centimeter, maar ze lijken in de verste verte niet op pony's. En ook de Haflingers zijn niet groter dan pony's, maar toch duidelijk koudbloedpaarden. Dus je ziet: de zaak is nogal verwarrend, en dan maken sommige mensen het nog ingewikkelder door verkeerde namen te gebruiken. Zo noemen cowboys de polospelers hun rijdier 'pony', terwijl het vaak duidelijke paarden zijn. En het zogenaamde 'fjordenpaard' is eigenlijk weer een pony! Je zult je misschien afvragen wat we bedoelen met 'warmbloed'- en 'koudbloed'-paarden. Blablabla... Knipoog

En nog een zinnetje:
IJslanders en Shetlanders zijn dan ook echte typische pony's gebleven.

Maar waarom IJslanders en Fjorden nou pony's zijn, en Haflingers paarden? Verward
Vaag boek... Knipoog

Irisje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 09:58

Lovers I love Fjorden Lovers