Kruisingen vs raszuiver fokken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 18:50

Hey,

Ik vind dat kruisen moet kunnen en dat het heus niet allemaal vuilnisbakjes zijn. Ik vind het ook belachelijk dat ze zo'n spottende naam krijgen. Was jij niet toen je 8 jaar was ofzo verliefd op een mooie pony toen je er nog niks of weinig over wist? Wie weet had die wel geen papieren en noem je hem nu nog vuilnisbakje. Het zou me sterk verbazen als je alleen maar 'verliefd' zou worden op raszuivere.

Kruisingen worden gebruikt om vader of moeder te veredelen of te verzwaren en zorgen dat deze aan het gewenste resultaat voldoet, het is inderdaad altijd een verassing wat er uit kan komen maar ik denk als je bewust (of onbewust) kruist dat je altijd iets mooi hebt. Een paard blijft een paard en bijna elk ras is een kruising. Kijk maar eens terug naar de laatste informatie in de papieren van je paardje, als je dat verder zou onderzoeken: Oeps, foutje, kruising => Conclusie ‹‹ 'k Heb een vuilnisbak maar 'k zeg het niet omdat ik een zover men kan zien een raszuiver heb.

Horse sh*t. Vuilnisbakjes hebben soms meer kwaliteiten als raszuivere, en hebben soms betere uitstraling. Geen enkel ras moet worden beschuldigt, als mensen willen kruisen, laat ze kruisen, inderdaad heeft iedereen een mening maar deze mening moet dan ook iets hebben waarop men kan steunen en niet gewoon alle papierloze paarden uitschelden voor 'het vuil van de straat', want dat zijn vuilbakken.

En ik heb ook horen zeggen zolang je paard een (goedgekeurde) vader heeft, heeft deze altijd mogelijkheid tot het bekomen van papieren, kijk maar naar paarden met arabische vaders.

Moest er even af, laat kruisingen niet zomaar vallen en uitschelden voor vuilnisbakjes, dat vind ik even erg als het 'geen respect hebben voor kruisingen'. Als je deze 'vuilnisbakken' niet zou kopen, dan belanden ze zowiezo op't slacht, en raszuivere, hoeveel ik daar ookal niet van heb zien verdwijnen omdat ze niet voldoen aan bepaalde standaards terwijl kruisingen dit wel doen. Verward

Kruisingen hebben ook een leven, en je scheldt geen enkel paard uit, omdat hij papierloos is. Gebrek aan respect, ja! Omdat je iets raars hebt meegemaakt of een 'lelijk' kruising hebt gezien... Fout standpunt.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 18:54

helemaal mee eens

_DuN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 20:25

vuilisbakkie??? noooit gezien! *zucht* t is maar hoe je je lievelings dier noemt. kruisingen zijn net zo fijn als gefokt. wie weet zijn ze ook gezonder zeg maar in plaats van al dat door gefokte ras zuivere gefok... wie weet. ik heb zelf ook een kruising uit mijn ras zuivere haffie, een erg lekkerding nu in zn zomer vachtje. ik zou alleen wel de stokmaat van de hengst in de gaten houden ( niet te overdreven groot en breed)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 09:50

peeky schreef:
Ik ga ook een kruising fokken Bloos! Maakt dat me een slecht persoon? Knipoog

Wat ga je kruisen en wat wil je ermee doen?

DANIenVLIEG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 11:10

Jultje_Doris schreef:
vuilisbakkie??? noooit gezien! *zucht* t is maar hoe je je lievelings dier noemt. kruisingen zijn net zo fijn als gefokt. wie weet zijn ze ook gezonder zeg maar in plaats van al dat door gefokte ras zuivere gefok... wie weet. ik heb zelf ook een kruising uit mijn ras zuivere haffie lekkerding nu in zn zomer vachtje. ik zou alleen wel de stokmaat van de hengst in de gaten houden ( niet te overdreven groot en breed)

haf is niet zuiver...

Tong uitsteken Haha!
Laatst bijgewerkt door DANIenVLIEG op 28-04-04 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 11:36

DANIenVLIEG, hoeveel arabisch bloed zit er volgens jouw in de haflinger?

DANIenVLIEG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 11:47

ja weet ik veel. maar iig wel wat..

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 11:49

Ieder paard stamt af van het oerpaard en is ontstaan uit kruisingen, dus welk ras is er nou uiteindelijk zuiver?! Eigenlijk geen enkele dus.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 12:45

Was niet eigenwijs bedoeld hoor. Haha! Vroeg het me af en had geen zin om het uit te rekenen. Haha!

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 12:45

Karin"]
[quote="Gaitkeeper schreef:
En fokken hoor je altijd met beleid te doen : met papier, zonder papier, raszuiver of gekruisd.
Dat zal iedereen hier beamen.

Ik in ieder geval wel, maar dat had ik eerder in dit topic al gezegd. Het woord 'fokdoel' is ook al een paar keer gevallen, ik denk dat dat een heel belangrijk begrip is als het gaat om fokken: wat wil je met het product gaan doen? En 100% garantie dat je 'm kunt verkopen heb je toch nooit. Maar goed, dat is dan mijn mening. Knipoog
[/quote]

Ik kom er ook even doorheen zeuren.. Haha!
Ik ben het helemaal eens met Karin, zolang er echt een doel is dat iemand wil bereiken met het fokken van een kruising vind ik er niets mis mee. Kruisingen vind ik zelfs vaak leuker dan standaard rassen, dus er zijn ook heus wel mensen die graag een kruising willen. Knipoog
Juist dan kun je de slechte kwaliteiten van een ras verbeteren door te kruisen met een ras dat die tekortkomingen compenseert, als je daar goed over nadenkt enz. kun je juist hartstikke leuke paarden fokken!
Maarja, zoals bij alles zijn er ook een heleboel mensen die maar raak fokken, maar dat gebeurt met 'raszuivere' paarden volgens mij net zo veel als met kruisingen.. Scheve mond

Ik rijd ook een vuilnisbakkie, die het voordeel heeft van het sterke beenwerk van een welsh, uithoudingsvermogen van een arab, en veelzijdigheid van een New-Forest.
Oftewel, een heel leuk beest, en ze is nooit kreupel en heel gezond *klopt af* Knipoog . Bovendien is ze ook nog eens origineel, alle haflingers en fjorden etc. houd ik bijna niet meer uit elkaar, heb niets tegen die pony's, maar houd gewoon wel van iets aparts. *LOL*

en een pony die ik kan herkennen in het weiland. *just kidding* Schijnheilig

DANIenVLIEG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 13:50

Mystica schreef:
Was niet eigenwijs bedoeld hoor. Haha! Vroeg het me af en had geen zin om het uit te rekenen. Haha!

oh dan is het goed... Haha!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 15:29

Lepeltje"]
[quote="Karin"][quote="Gaitkeeper schreef:
En fokken hoor je altijd met beleid te doen : met papier, zonder papier, raszuiver of gekruisd.
Dat zal iedereen hier beamen.

Ik in ieder geval wel, maar dat had ik eerder in dit topic al gezegd. Het woord 'fokdoel' is ook al een paar keer gevallen, ik denk dat dat een heel belangrijk begrip is als het gaat om fokken: wat wil je met het product gaan doen? En 100% garantie dat je 'm kunt verkopen heb je toch nooit. Maar goed, dat is dan mijn mening. Knipoog
[/quote]

Ik kom er ook even doorheen zeuren.. Haha!
Ik ben het helemaal eens met Karin, zolang er echt een doel is dat iemand wil bereiken met het fokken van een kruising vind ik er niets mis mee. Kruisingen vind ik zelfs vaak leuker dan standaard rassen, dus er zijn ook heus wel mensen die graag een kruising willen. Knipoog
Juist dan kun je de slechte kwaliteiten van een ras verbeteren door te kruisen met een ras dat die tekortkomingen compenseert, als je daar goed over nadenkt enz. kun je juist hartstikke leuke paarden fokken!
Maarja, zoals bij alles zijn er ook een heleboel mensen die maar raak fokken, maar dat gebeurt met 'raszuivere' paarden volgens mij net zo veel als met kruisingen.. Scheve mond

Ik rijd ook een vuilnisbakkie, die het voordeel heeft van het sterke beenwerk van een welsh, uithoudingsvermogen van een arab, en veelzijdigheid van een New-Forest.
Oftewel, een heel leuk beest, en ze is nooit kreupel en heel gezond *klopt af* Knipoog . Bovendien is ze ook nog eens origineel, alle haflingers en fjorden etc. houd ik bijna niet meer uit elkaar, heb niets tegen die pony's, maar houd gewoon wel van iets aparts. *LOL*

en een pony die ik kan herkennen in het weiland. *just kidding* Schijnheilig
[/quote]

Zou jouw bijrijponnie en een ander vosje ook niet uit elkaar houden... Lips are sealed

_DuN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 16:04

voor mij is een haflinger een zuivere ras... net als alle

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 22:02

Nou ja zeg, vuilnisbakkie's...
Daar krijg je alleen problemen mee? 'k Denk het niet...
Meestal zijn deze dieren juist sterker.
Echte raspaarden worden zo geselecteerd dat er op laatst wel iets aan moet mankeren... En dat wordt ook doorgegeven of ie nou raszuiver is of een kruising!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 09:53

Charmed_One schreef:
voor mij is een haflinger een zuivere ras... net als alle

Het gaat er niet om wat het voor jou is, maar wat het in werkelijkheid qua bloedvoering is.
Het gaat hier dus om feiten, niet om meningen

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 14:04

Hoi, hier de trotse eigenaresse van een hele lieve kruising. Nee, niet zelf gefokt, Fjordenmams was ontsnapt naar een Tinkerhengst... misschien ben ik wel bevooroordeeld door mijn Belle, maar ik zie dus absoluut geen verschil tussen kruisingen of raspaarden (ik heb 3 stamboekFjorden en dan dus Belle, de kruising), je moet gewoon vallen voor een paard.. en wat voor en of het dan een ras is... maakt denk ik niets uit.

Bij Belle was ik er heel snel bij (week na geboorte gekocht), maar er zijn diverse mensen geweest om haar te kopen, dus zo'n paardje raak je echt wel kwijt. Ik heb inmiddels al diverse (en ook best hoge) biedingen op haar gekregen, maar zou haar alleen verkopen als het straks met rijden niet klikt..

Ook qua vererving van kwaliteiten kun je het altijd slecht treffen, ook met raszuivere dieren. Als ik naar mijn Schotse collie kijk van Europese kampioensafstamming die eigenlijk altijd in de lappenmand heeft gezeten en van alles mankeert weet ik nog zo net niet wat je beter kunt hebben...

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 14:10

Als het allemaal uitpakt, zoals je je kruising gewenst had, is dat hardstikke leuk, maar dat de natuur af en toe zijn eigen gang gaat en de uitkomst niet helemaal (of helemaal niet ) wordt wat je ervan verwacht had, moge blijken uit het volgende.
Een paar jaar geleden liet ik mijn kleine ( 1.62cm) hoog in het bloed staande KWPN schimmelmerrietje dekken door een zuivere Andalusische hengst van 1.60cm, in de hoop op een paardje van ca. 1.60cm met het barokke van zijn vader en het wat zwaardere botwerk van zijn moeder. Moeder kwam uit een "oude" lijn, waar niets in zat dat groter was dan 1.65cm, zelf had ze ook nooit grotere gehad en Andalusische paarden zijn standaard al niet groter dan ca. 1,60cm. Groot was mijn schrik toen er een veulen van dik 70kg geboren werd. Helaas moesten we de merrie in Utrecht laten inslapen vanwege een gescheurde baarmoeder. Het veulen heeft het goed overleeft met behulp van een pleegmoeder. Op zijn 2e verjaardag was hij echter al ruim door de 1.70cm heen en de verwachting is dat hij de 1.80 ook nog wel zal halen. Hij is bloedmooi geworden en heeft super gangen, maar gezien zijn afmetingen gepaard met een super dominant karakter heb ik hem toch moeten verkopen.
In zijn plaats kwam een fries veulentje, moeder half fries half rijpaard, vader zuiver fries en normaal aan de maat.
Nu 2 jaar later, staat er een plaatje van een friese ruin, zwart bruin met een kopersnoet en een dot behang waar een zuivere fries een moord voor doet, maar.......... verdomme weer bijna 1,70cm, beresterk en nog lang niet uitgegroeid, dus helaas ook deze zal straks weer moeten vertrekken, want ivm een blijvende blessure kan ik niets met zo'n hele grote. Dus ja kruisen kan leuk zijn, als het uitpakt zoals je hoopt, en als dat niet zo is heb je een probleem en een hoop verdriet.

Kim1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 16:53

Het ligt eraan. Als mensen veulens fokken en ze dan direct op 6 maanden doorverkopen kun je volgens mij beter raszuiver fokken omdat veel van dit soort veulens in de frikandellen belanden. Maar als je zo'n paard op zijn derde inrijdt gaat hij heeft hij net zoveel (of weinig) kans om in een frikandel te belanden als een "raszuiver" paard. Ik heb zelf ook een kruising en ben erg blij met hem. Vooral voor een ruin maakt het helemaal niks uit of hij papier heeft of niet. Ik heb zelf een New Forest merrie en fok alleen maar zuiver met haar. Ik ken mensen die voor hunzelf een kwpnxfries kruising hebben. Maar ik vindt dat als je je veulen bij 6 maanden wilt verkopen beter zuiver kunt fokken om dat paard gewoon meer kansen te geven, je gaat toch niet een veulen fokken voor de slacht?

Even off-topic ik erger me dood aan die mensen die voor de lol een shetje hebben en daar een veulen bij doen die van de hengst van de buurman. Zulke veulens belanden zovaak bij de slacht. Vooral shetlanderhengstjes.

LorMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 17:01

Raszuiver fokken is zekerheid.
Je weet het grootste deel van de tijd zeker wat eruit kan komen, en bij kruizen is dat altijd weer een (spannende) verrassing.
Natuurlijk zijn kruizingen op sommige punten gewenst. Fokken is nu eenmaal verbeteren..

Maar niet kruizen zonder doel, denk aan het veulen en fok raszuiver als je niet weet wat je met het kruizen wilt bereiken Scheve mond
Veel vuilnisbakkies, voornamelijk hengsten, komen zo al jong in de worst..