Bewust kruisingen fokken?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zou je een kruising kopen?

Ja alleen voor onder de 5000 euro
184 (51%)
Ja ook voor boven de 5000 euro
102 (28%)
Nee
45 (12%)
Ik fok liever zelf
17 (4%)
Anders namelijk...
12 (3%)

Totaal aantal stemmen: 360

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 14:35

Wanneer is iets een kruising? Ik heb een volle Lipizzaner met papier en alles. Ik kan haar stamboom eeuwen terugkijken maar als ik dan kijk wat er eeuwen terug aan de basis stond van dit specifieke paard is dat ongeveer de helft andalusier, een kwart arabier en een kwart "overig, dwz alles van volbloed tot zwaar barok paard" als ik dan kijk wat ik hier heb staan is dat inderdaad precies wat het is. Voor een groot deel de bouw van een PRE met wat AV kenmerken, uithoudingsvermogen van een AV en karakter het beste van beide. En de gevoeligheid van beide. Ik vind het een fantastisch gebruikspaard maar als iemand me haar had verkocht als kruising PRE AV en wat anders was het precies hetzelfde paard geweest. Het feit dat deze kruising meer dan 7 generaties terug ontstond maakt haar "raszuiver" (yep 7 generaties, net als in de 2e wereldoorlog)

Dus om op je vraag terug te komen. Nee ik betaal niets meer of minder voor een kruising en ik vind bewust kruisen met een bepaald (gezondheids)doel een heel stuk inteligenter dan ten koste van alles binnen het stamboek moeten blijven met alle problemen van dien. Mocht ik ooit gaan fokken kijk ik ook niet binnen een stamboek maar alleen maar naar karakter bouw en gebruiksdoel. Mocht daar toevallig een Lippi perfect aan voldoen die al veel generaties niet verwant is neem ik die mee in mijn keuze.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 14:38

Afbeelding
Hier ook een kruising pony.
De oma is een zuivere shetlander. De moeder is een shetlander x NRPS. Deze heb ik gedekt door een NMRPS-hengstje. Daar is dit het resultaat van........
De pony is 1.25 cm.

Nientsje

Re: Bewust kruisingen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 15:12

Ik zeg geen nee tegen een mooie kruising :)

Dit is de mijne <3
Afbeelding
Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 15:17

Afbeelding
Afbeelding
Mijn kruising dame

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 15:23

Sizzle schreef:
Het ligt aan wat je zoekt.
Ik heb een keer een knappe, gezonde, aanhankelijke en doodbrave tuiger met ster predikaat gekocht voor erg weinig. Echter al richting de 10, op de minimale stokmaat grens en nog groen dus dat zoekt niemand.
Een half jaar later liep het braaf onder het zadel over bruggen, door water, door tunnels, langs koeien etc etc. die is voor 4x de aankoopprijs verkocht.

Het ras was die kopers om het even, hebben ze niet eens om gevraagt want het ging puur om de grote mooie ogen en het doodbraaf zijn.

Als ie kant en klaar moet zijn dan is de vraag hoger en de prijs dus ook.

Ras interesseert ons ook echt niet, en hij hoeft ook niet veel te kunnen (liever enkel basis ingereden boshobbelpaard of licht zadelmak) als je zo een hebt staan in een straal van 100 km rondom maastricht hoor ik het graag... hij hoeft echt niet veel te kunnen, hij moet een braaf karakter hebben, en braaf met kinderen te zijn... en het hoeft ook geen wauw wat een mooi paard te zijn... vroeger heb ik voor 1500 eur een paard gekocht... en dat was een heerlijk beest wat tot een jaar voordat hij stierf nooit gezondheidsproblemen had...en ja we leven niet meer "vroeger" maar de prijzen zijn de laatste jaren echt de pan uitgerezen.. puur en alleen vanwege het feit dat iedereen maar geld wilt verdienen... en heel veel paarden gefokt zijn met een dure hengst en men alle kosten eruit wil hebben (ik snap dat wel hoor) Ik vraag me gewoon oprecht af waar de hobbyfokker heen gegaan is die gewoon een fijn gebruikspaard fokt wat niet perse een fancy papier heeft. Een leuk gebruikspaard van een jaar of 10 moet toch zeker voor 4500 euro te koop kunnen zijn?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 15:28

De hobbyfokker van vroeger had geen scankosten, geen KI kosten, de hengst kwam aan huis (en 3 weken later 'afslaan'), het dekgeld was niet hoog (en je gebruikte gewoon die ene hengst die in jouw regio rondreed, en iedere paar jaar was er een andere hengst), had geen torenhoge hypotheek en wél een hoop grond waar de paarden ook rustig tot 3 jaar zonder al te gekke kosten konden lopen.

De wereld is nogal wat veranderd tov 'vroeger'.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 15:31

Ibbel schreef:
De hobbyfokker van vroeger had geen scankosten, geen KI kosten, de hengst kwam aan huis (en 3 weken later 'afslaan'), het dekgeld was niet hoog (en je gebruikte gewoon die ene hengst die in jouw regio rondreed, en iedere paar jaar was er een andere hengst), had geen torenhoge hypotheek en wél een hoop grond waar de paarden ook rustig tot 3 jaar zonder al te gekke kosten konden lopen.

De wereld is nogal wat veranderd tov 'vroeger'.

"Vroeger"? Je beschrijft globaal mijn situatie wat paardenfokken betreft ;)

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 15:32

Mijn kruising veulen (BWP X PRE) van 1 week oud heeft me al meer dan €2000 gekost enkel aan de dekking en inseminatie en dierenartskosten :+
Ze wordt niet verkocht maar moest dat toch gebeuren no way dat ze onder de €5000 zou weggaan hoor..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 15:34

Kuggur schreef:

Jullie lopen gewoon 50 jaar achter daar op IJsland :))

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 15:46

Heb ook een heerlijke kruising
Voor t eerst in pak m beet 20 jaar iets met onbekende afstamming
Maar ben zo gek op haar Afbeelding

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 15:50

Ik heb liever een leuke kruising dan een slecht ras, maar voor mezelf zit mijn budget rond de 5k dus daarom onder de 5000 aangeklikt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 15:51

Edit
Ik heb onder de 5000 aangeklikt
Omdat ik gewoon niet t eisen pakket heb om meer als 5000 te geven .

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 15:55

Wij fokken ook regelmatig bewust een kruising. Uit 2 correcte ouders met volledige pedigree. Kunnen hele gave nakomelingen van komen. Maar je moet er van houden. :)

Hier een paar voorbeelden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat je neer wil leggen voor een paard is helemaal afhankelijk van je gebruiksdoel. Ik zou liever flink wat geld neertellen voor een paard dat me aanstaat, en waar ik mee kan doen wat ik wil. En als het dan een kruising is die me aanspreekt, waarom zou ik dan niet dat geld er voor over hebben dat ik wel voor een "raszuiver" paard zou betalen?
Laatst bijgewerkt door Coloured op 26-05-20 16:05, in het totaal 6 keer bewerkt

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 15:57

Tsja... ik vind die reacties op mijn post dan weer vrij heftig... ik snap dat de prijs niet meer 1500 euro is zoals vroeger omdat alles duurder wordt.. maar dat budget van toen is nu verdrievoudigt... 4500 euro...

ik blijf erbij ik hoef geen 4 jarig veelbelovend sportpaard.. een correcte hengst van de buren welke passent is op de moeder waardoor je een leuk gebruikspaard krijgt, wat niet te groot is, is voor mij echt meer dan prima... en nee daarvoor heb je naar mijn mening geen 20 hectare grond nodig met peperdure hypotheek... en al helemaal geen tophengst... ik ga ook helemaal niet kijken bij dit soort stallen :D ja die hebben vast super paarden staan... maar het is niet wat we zoeken... en ik verwacht ook totaal niet zo een potentiële topper/totilas te krijgen voor 4500 euro... sterker nog het dier hoeft nog geen b dresssuur proefje te kunnen lopen.. maar hij moet wel niet kreupel zijn... en hij mag gerust een jaar of 10 a 14 zijn... prima toch..

Paard komt zoals voorheen ook gewoon aan huis te staan... in een wei met een schuilstal met soortgenootjes... no way dat me dat 300 euro per maand kost...

Ik ben overigens echt niet de enige die er zo instaat... je moet eens kijken hoeveel topics erlopen en hoeveel reacties er zijn over hoe moeilijk het is om een doodnormaal fijn, relatief gezond, recreatiepaard te vinden...

Ik ben dus pro leuke kruisings paarden die gewoon ok in elkaar zitten... waar je veel plezier van zult hebben...

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 16:13

Ibbel schreef:
Kuggur schreef:

Het is maar hoe je het bekijkt, en wat je vooruitgang noemt ;)

(Overigens zijn er genoeg IJslanderfokkers die wel scannen, via KI dekken en hoge dekgelden betalen. Ook binnen het IJslandse ras worden dure sportpaarden gefokt. Met alle voor- en nadelen vandien).

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 16:18

Neon schreef:
Ik ben overigens echt niet de enige die er zo instaat... je moet eens kijken hoeveel topics erlopen en hoeveel reacties er zijn over hoe moeilijk het is om een doodnormaal fijn, relatief gezond, recreatiepaard te vinden...

Ik ben dus pro leuke kruisings paarden die gewoon ok in elkaar zitten... waar je veel plezier van zult hebben...

Daarom is het ook zo jammer dat er binnen het kwpn nauwelijks aandacht meer is voor het veelzijdigheidstype/basispaard omdat al die fokkers vooral een GP-paard/de volgende Totilas willen fokken.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 16:19

Askja schreef:
Neon schreef:

Daarom is het ook zo jammer dat er binnen het kwpn nauwelijks aandacht meer is voor het veelzijdigheidstype/basispaard omdat al die fokkers vooral een GP-paard/de volgende Totilas willen fokken.

Precies dat :) en de gelderse en groninger fokkers zijn flink aan de prijs omdat ze zeldzamer zijn geworden...wat erg jammer is want daar zitten prachtige gebruikspaaarden bij...

Om nog maar te zwijgen over wat er aan paarden voor 4500 euro aangeboden wordt terwijl ze hartstikke naar de knoppen gereden zijn en vol atrose zitten...
Laatst bijgewerkt door Neon op 26-05-20 16:28, in het totaal 3 keer bewerkt

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 16:22

Nou, inderdaad. Dat missen we behoorlijk in Nederland.. Ik denk dat veel van de leuke goede bos crossers de vorige crisis in de frikadellen zijn beland ipv in de fok

Edit: met (financiële) reden natuurlijk dat weet ik. Maar ik vind het wel jammer!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 16:28

Askja schreef:
Neon schreef:

Nou, er is binnen het KWPN wel steeds meer aandacht voor dit type paard hoor.

Alleen die kosten tegenwoordig ook meer dan vroeger. Mijn Gelderse merrie heeft echt meer dan 1500 euro gekocht 12 jaar terug. (gekocht als 2,5 jarige)
Daar kan je ze ook echt niet meer voor fokken. Ook het dekgeld voor een Gelderse hengst is echt al meer dan 500 euro. ook als je alles goedkoop aan huis doet dan heeft zo'n paard na 2 a 3 jaar echt meer dan 1500 euro gekost. Dan heeft het ook echt wel meer dan 3500 gekost.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 16:58

Ik heb uitsluitend kruisingen gehad...en ja dat is een bewuste keuze!
ik heb puur recreatief met de dieren bezig geweest, maar ook in de fanatieke tijden wedstrijden.
Het waren ook allemaal ruinen, heerlijk niet dat geO.H met hengstigheid!
Het waren stuk voor stuk gezonde dieren die erg oud geworden zijn werklustig en erg mensgericht ik vind het heerlijk. De meeste kruisingen zijn ook vaak gewoon maar mooi om te zien en eerlijk is eerlijk ze zijn betaalbaar!.
Een beste kruising geloof ik niet dat er is,maar fijne gebruikspaarden wel.
Zelf heb ik me ooit een keer gewaagd aan het fokken Het dier had de volgende rassen ned.trekpaard x haflinger. Een gouden greep letterlijk en figuurlijk, het veulen daarvan was een gespierde atleet erg sterk maar zo lief en kon ook echt bewegen we hebben het samen tot L2 met 4 winstpunten gehaald. Daar heb ik nog een keer een veulen mee gefokt x afloid een haflingerhengst dat dier is in het Z gekomen. Maar had wel veel karakter wat voor de gewone rec ruiter niet fijn was al bracht het hem wel veel.

fokken blijft gokken al is een paard loep zuiver... je weet het nooit!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:21

Sizzle: ondanks dat ik een bewust kruising heb, deel ik wel je mening!
Als ik lees dat sommige bijv pre x haflinger / fjord oid willen fokken, denk ik:
Waarom ????

Want dan heb je juist rastypische exterieurkenmerken ve ras, waar je blijkbaar op valt en dikke kans dat die gaan verminderen ?!
Of je zou gezien karakter maar juist die eigenschappen krijgen, die wellicht niet handig zijn in 1 paard?!
Bijv koele sterke eigenwijze looplustige ve haflinger bij het looplustige koele pittige ve pre.
Kan een levensgevaarlijke combi zijn. Daar wordt dan niet echt over nagedacht mi want hee, ze zijn beide toch braaf???

@ts:
Na het overlijden van mijn kwpn van 1.75 m wilde ik weer een voor mij leuk ogend paard in de dressuurring alleen wel kleiner.
Mijn oog viel op de pre (welke toen nog niet zo’n hype was) en heb verschillende adressen bezocht.
De looks vond ik geweldig maar het kortere maaiende lopen, vond ik wat moeilijker om te zien.
Bij de laatste PRE fokker stonden er 4 los in de bak en 1 spring er voor mij uit!
Dit bleek de kruising te zijn welke voor mij perfect was;
Toch de pre- looks maar kwpn gangwerk en kleiner (1.62m)!
En zo geschiedde (zie profiel voor foto’s) <3

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:35

Veel mensen worden denk een soort van verliefd op een soort sprookjeshengst ipv te kijken wat de merrie meebrengt. Ik vind dat je juist naar de punten van je merrie moet kijken die je wil houden en versterken (alleen de eigenschap ‚ze is zo lief‘ is niet voldoende).
Daar zoek je dan een partner bij.
Puur hopen dat uit een kortbenige, flegmatieke fjord met diepe halsaanzet een hoog edele crusado komt als je die mooie spanjaard erop zet komt is naief en ondoordacht, dan moet je zoiets gewoon kopen.
Als iemand niet een lijstje weet te maken aan duidelijke eigenschappen die behouden moeten worden dan is het in mijn ogen geen fokmateriaal.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:42

Sizzle schreef:
Veel mensen worden denk een soort van verliefd op een soort sprookjeshengst ipv te kijken wat de merrie meebrengt. Ik vind dat je juist naar de punten van je merrie moet kijken die je wil houden en versterken (alleen de eigenschap ‚ze is zo lief‘ is niet voldoende).
Daar zoek je dan een partner bij.
Puur hopen dat uit een kortbenige, flegmatieke fjord met diepe halsaanzet een hoog edele crusado komt als je die mooie spanjaard erop zet komt is naief en ondoordacht, dan moet je zoiets gewoon kopen.
Als iemand niet een lijstje weet te maken aan duidelijke eigenschappen die behouden moeten worden dan is het in mijn ogen geen fokmateriaal.

Klopt, je hebt helemaal gelijk!
Je zal maar toevalllig de karaktereigenschappen bij elkaar krijgen, die elkaar ten negatieve versterken of botsen?!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:49

Een vriendin van mij heeft een kruising tussen een Oldenburger en een Frans trekpaard. Zo gekocht, niet gefokt. Hij doet aan internationale boomstammen sleepwedstrijden en zij rijdt graag een crosje of een springparcours. Deze kan beide maar is echt loei en loei sterk en hartstikke heet. Ze zijn beide halve profi‘s dus dat zit wel goed maar voor veel mensen zou het hun doodsvonnis zijn.
Hij is wel echt prachtig om te zien en heel vriendelijk, maar gevaarlijk in de handen van de leek.
Afgelopen zomer heeft hij de koets getrokken voor toeristen over de Gothard pas in de hoop dat hij daar wat van zijn energie in kwijt kon. Hij kwam inderdaad rustiger en gestroomlijnder terug na een paar maanden :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 04:11

Ibbel schreef:
Kuggur schreef:

En wij zijn oud genoeg om te geloven dat vroeger alles beter was... _O-