Ik kan niet kiezen!! Fries of PRE

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fries of PRE.. please help me kiezen!!

Fries
100 (23%)
PRE
204 (48%)
of toch maar een KWPN-er...
118 (27%)

Totaal aantal stemmen: 422

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:29

Dan zou ik lekker gaan kijken bij een paar Friezen en PRE's.
Probeer er een paar uit.
Je zal vanzelf zien dat je er een tegen komt waar je je hart verliest.
Dat maakt het kiezen denk ik makkelijker.

Janine1990

Re: Ik kan niet kiezen!! Fries of PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:53

Lange hoofden bij Friezen, kan voorkomen. Maar de tendens van de laatste jaren is dat de koppies steeds kleiner worden. Doorgaans kan je prima af met een cob-maat hoofdstel.
Maar dit geldt natuurlijk ook voor de warmbloeden tegenwoordig :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:00

Het grootste verschil is het karakter tussen die twee...met de meeste friezen kunnen de meeste mensen veeeeeel makkelijker overweg!

PRE kan erg sensitief zijn en daar verkijken mensen zich gauw op, waardoor het toch niet matcht.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:02

Hier een PRE! Maar wel veel ervaring met friezen om mij heen. Mijn PRE is ontzettend gevoelig en sensitief. Pakt al mijn bewuste en onbewuste signalen heel duidelijk om. Dat is fijn, maar ook wel eens vervelend. Friezen zijn als ik zo om mij heen kijk een stuk rustiger, stabieler..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:28

Janine1990 schreef:
Lange hoofden bij Friezen, kan voorkomen. Maar de tendens van de laatste jaren is dat de koppies steeds kleiner worden. Doorgaans kan je prima af met een cob-maat hoofdstel.
Maar dit geldt natuurlijk ook voor de warmbloeden tegenwoordig :)

Ik heb een Gelderse met een cobmaat :')
Met van die welsh-oortjes erbij :')

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:33

Geen idee of het al gezegd is, maar op het paspoort van een Fries staat gewoon het inteelt coëfficiënt, dus dan kan je gaan voor eentje met een laag percentage, wordt er de laatste jaren sowieso al vrij veel uitgefokt.

Bluebella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:37

Mij ervaring is je gaat voor het paard.
Iets kan er op papier en foto nog zo mooi uitzien, maar als er geen klik is heb je niks.
Dus PRE, Fries of KWPN, er zijn voor alle rassen voors en tegens, uiteindelijk gaat het om de klik. En dan kom je waarschijnlijk met een heel ander paard thuis dan wat je in eerste instantie in je hoofd had ;)

Jelloy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:51

Als je iets heel aparts wil rijden dan zou ik voor een PRE gaan, friezen zie je best vaak een PRE kom je niet zo vaak voor en ze kunnen ook heel veelzijdig zijn hoor! ;)

Mijn tip:
Ga bij alle rassen eens vrijblijvend kijken, en dan het paard waarmee je de beste klik had en waar je je het veiligste mee voelde kiezen of nog eens proefrijden. Jij bent een ander persoon dan al die andere en je hebt ook mensen waar je het top mee kunt vinden maar je hebt vast ook 'vijanden'. Zo moet je ook kijken welk paard het beste bij jouw past! :o

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:59

Gewoon lekker kijken bij zowel Friezen als PRE's en je wordt vanzelf verliefd :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:47

NatasjavE schreef:
Ik heb een Gelderse met een cobmaat :')
Met van die welsh-oortjes erbij :')

Ooh geweldig! :')

NZ92 schreef:
Hier een PRE! Maar wel veel ervaring met friezen om mij heen. Mijn PRE is ontzettend gevoelig en sensitief. Pakt al mijn bewuste en onbewuste signalen heel duidelijk om. Dat is fijn, maar ook wel eens vervelend. Friezen zijn als ik zo om mij heen kijk een stuk rustiger, stabieler..

Friezen zijn de laatste 10 jaar wel enorm veranderd van karakter hoor. Een stuk heter geworden. Ik zie er heel wat waar je een basisruiter echt niet op zet hoor... De mijne is echt een schat van een paard, maar kan best ondeugend zijn. Af en toe even een bokje er tussendoor. Soms weken niet en dan ineens hartstikke debiel doen. Ik denk dat, schat als hij is, dit niet bij een beginner gebeurt. Hoewel ik laatste wel even afgestapt ben om hem een rondje te laten rennen, het was net een bom waar ik op zat. Maar daarna wel weer keihard voor mij werken en dat doet volgens mij niet elke Fries.

En wat stug betreft... Ja, dat zijn ze gewoon. Bij de hoefsmid hun voeten niet willen optillen of op de hoefsmid gaan hangen (een score van 7/7 vorige week). Drammerig in het werk (komt in veel gevallen goed uit, want stuwen is makkelijker dan dragen), drammerig buiten het werk om. Hier kan je veel aan doen, maar het er helemaal uit krijgen geloof ik niet in.
Kunnen best wel heet zijn, op een manier waar je mee om moet kunnen gaan. (het niet vervelend of irritant vinden) En ze kunnen best sensibel zijn, maar eigenlijk nooit op een angstige/rillerige manier.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 22:06

mijn vorige Fries kon je eraf bokken omdat hij schrok of het er niet mee eens was, en dan ook nog in zichzelf keerde. Waardoor je dus niks meer kon dan wachten tot hij zichzelf herpakte. Heb hem daarom ook verkocht, Vond zijn lompheid en afgesloten karakter soms niet mijn ding. Nu heb ik een Pre die heet is maar altijd bij me blijft en altijd bereid is om te luisteren en te gehoorzamen. Heerlijk zo'n mega geïnteresseerd assertief paard. Krabbelen doen ze alleen als je ze te kort en gespannen laat lopen. Het feit dat hij 10x beter zit als de Fries en oefeningen sneller oppakt maakt dat ik echt nooit meer anders wil dan de Pre.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 22:11

Zeggen dat Friezen makkelijke paarden zijn, niet snel in de stress schieten en ook makkelijk zijn voor beginners is ook een beetje alles over één kam scheren :+

Ja, natuurlijk zijn er Friezen die enorm kalm zijn en alles maar goed vinden. Lomp zijn, niet vooruit te branden etc etc.

Maar mijn Friese merrie bewijst dat het ook heel anders kan haha. Die is echt niet geschikt voor een beginner, ook aan de hand niet. Ze is verder totaal niet lomp. Maar ze kan wel heel erg in haarzelf keren en volledig in de stress schieten. Ook onder het rijden. Dan kan ze soms net een bommetje zijn of een stuiterbal. Of super gestrest zijn, waardoor er geen land meer te bezeilen is met haar. Maar dat zal wellicht ook wel met haar verleden te maken hebben.

Maar dit zal je bij elk ras natuurlijk wel hebben. De enorm makke dieren, en de wat stresserige types. Het blijven paarden, en die kunnen nou eenmaal wat rillerig zijn.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 12:32

heb het idee dat er qua friezen net zoveel verschil is als bij bijv. haflingers

ik neig wel naar een arabofries, eigenlijk vind ik dat wel een combi van beide rassen :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:43

Janine1990 schreef:
Precies... Maar ook in de GP valt het wel op. En dat is niet bepaald een niveau waarop een ruiter niet met spanning om kan gaan.

Genciano/George van Emmelie Scholtens vind ik een voorbeeld van een PRE die ik wél mooi vind, en niet krabbelt. Maar Emmelie is ook een voorbeeld van een ruiter die retegoed kan omgaan met hete paarden. Of je het mooi vindt of niet...

Een PRE die niet krabbelt, een rustig en meewerkend karakter heeft, kortom geschikt voor de gemiddelde ruiter... Wat kost dat wel niet?

Niet voor het een of ander Janine maar ik ken maar weinig friezen die niet hectisch lopen te krabbelen. Ze hebben iets meer knie-actie waardoor het minder opvalt maar ook die zijn er genoeg die niet correct lopen. En dan liefst nog met de kin op de borst want "dat doen friezen nu eenmaal" (aldus de ruiters van dergelijke friezen.) :)
Of een paard al dan niet correct loopt ligt aan je rijderij en deels aan zijn/haar bouw. De ene zal moeilijker correct lopen dan de andere en sommige hebben een dusdanig moeilijke bouw dat ze nooit écht correct gaan lopen maar die zitten er in elk stamboek/ras tussen. En ja, een goeie kost meer dan een kromme. Ook dát is bij elk ras/stamboek hetzelfde.

Edit; kwoot verkloot. Even gefikst

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:44

Zidore schreef:

ik neig wel naar een arabofries, eigenlijk vind ik dat wel een combi van beide rassen :)

Arabofriezen hebben geen PRE bloed hè! Dit weet je waarschijnlijk wel, maar ik dacht ik zeg het toch nog maar omdat je het hebt over een combi van beide rassen :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 19:13

Ayasha schreef:
Janine1990 schreef:
Precies... Maar ook in de GP valt het wel op. En dat is niet bepaald een niveau waarop een ruiter niet met spanning om kan gaan.

Genciano/George van Emmelie Scholtens vind ik een voorbeeld van een PRE die ik wél mooi vind, en niet krabbelt. Maar Emmelie is ook een voorbeeld van een ruiter die retegoed kan omgaan met hete paarden. Of je het mooi vindt of niet...

Een PRE die niet krabbelt, een rustig en meewerkend karakter heeft, kortom geschikt voor de gemiddelde ruiter... Wat kost dat wel niet?

Niet voor het een of ander Janine maar ik ken maar weinig friezen die niet hectisch lopen te krabbelen. Ze hebben iets meer knie-actie waardoor het minder opvalt maar ook die zijn er genoeg die niet correct lopen. En dan liefst nog met de kin op de borst want "dat doen friezen nu eenmaal" (aldus de ruiters van dergelijke friezen.) :)
Of een paard al dan niet correct loopt ligt aan je rijderij en deels aan zijn/haar bouw. De ene zal moeilijker correct lopen dan de andere en sommige hebben een dusdanig moeilijke bouw dat ze nooit écht correct gaan lopen maar die zitten er in elk stamboek/ras tussen. En ja, een goeie kost meer dan een kromme. Ook dát is bij elk ras/stamboek hetzelfde.

Edit; kwoot verkloot. Even gefikst

Ben ik wel benieuwd naar een aantal filmpjes...

Ik ken maar één krabbelende Fries en dat is die van mij.
De meesten lopen inderdaad wel met veel meer knie-actie.

Kin op de borst omdat Friezen dat nu eenmaal doen... Tsjah, ze doen het doorgaans wel makkelijk.. Maar ga er mee op wedstrijd en je wordt er in elke oefening om afgerekend. Jury afhankelijk, mijn huidige Fries doet het niet, ander dier waar ik wedstrijden mee reed wel... juryverschillen van 20 punten waren aanwezig om die reden. Maar die situatie zie ik ook bij de gebruikelijke warmbloeden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 19:28

Na een aantal jaar tussen de Friezen te hebben gelopen (en getraind), ben ik tot de conclusie gekomen dat als ik zelf nog eens aan een paard begin het zeker geen Fries wordt. Hoe mooi ze ook zijn, hoe top hun karakter ook is en hoe fijn ze ook rijden, ze mankeren mij te vaak wat. Ook verschillende hoefsmeden en veeartsen die ik gesproken heb benoemen de gewrichts- en rugproblemen - al dan niet op middelbare tot latere leeftijd - als struikelblok. Er is teveel sprake van inteelt en er wordt meer gefokt op uitstraling dan op sterkte. Dus wellicht helpt mijn ervaring je wat beter bij jouw keuze.
Met PRE's heb ik geen persoonlijke ervaring, hoewel ik er wel een drietal van dichtbij heb 'gekend'. Eén daarvan was een zenuwpees (maar dat lag naar mijn idee ook voor een zeer groot deel aan de eigenaresse), eentje had een topkarakter maar moest weg (geen idee meer waarom) en een oud-stalgenootje heeft er na jaren nog steeds een en is er zeer te spreken over.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 22:18

IsabelHx schreef:
Zidore schreef:

Arabofriezen hebben geen PRE bloed hè! Dit weet je waarschijnlijk wel, maar ik dacht ik zeg het toch nog maar omdat je het hebt over een combi van beide rassen :)

Uiteraard weet ik dat, maar het karakter van een Arabier ligt denk ik eerder in de buurt van een pre dan van een fries.. Beetje ver nagedacht misschien.. Maar toch...

Dus vandaar op de arabofries uitgekomen.. Zitten daar minder kwalen/problemen dan bij een "gewone" fries? Wat denken jullie?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 22:35

Zidore schreef:
Uiteraard weet ik dat, maar het karakter van een Arabier ligt denk ik eerder in de buurt van een pre dan van een fries.. Beetje ver nagedacht misschien.. Maar toch...

Dus vandaar op de arabofries uitgekomen.. Zitten daar minder kwalen/problemen dan bij een "gewone" fries? Wat denken jullie?

Kennissen van me hebben wel veel met arabo's gefokt. Ik vind het beslist geen lelijke paarden. Groot voordeel is dat ze een grotere longcapaciteit hebben en daardoor een betere conditie kunnen opbouwen. Reden dat je dit nieuwe ras/type veel ziet in de mensport.
Het percentage arabisch bloed is niet heel hoog, maar kennelijk wel genoeg om deze 'verbetering' kenbaar te maken.

Maar ik moet zeggen dat mijn interesse voor de arabofriezen niet dusdanig is, dat ik iets zinnigs kan zeggen over de kwalen/problemen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog nooit wat over heb gehoord. Als in, ik heb nog nooit een 'standaard'-kwaal gehoord. Misschien is de populatie te klein om daar nu al (want ook erg jong) iets zinnigs over te zeggen. Uiteindelijk zijn is de populatie wel relatief snel gegroeid met een klein aantal dekhengsten (kon alleen ingeschreven worden wanneer je een arabofriese hengst bij een friese merrie deed, veulen mocht maximaal X percentage arabisch bloed hebben), iets dat je wel moet meenemen. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel... Het staat een beetje lastig omschreven geloof ik.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 22:39

Misschien kiezen op conformatie en karaktwr

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 02:28

Snap heel goed wat je bedoelt @janine1990 en waarschijnlijk kunnen we bij de fries er nooit meer alles uit-fokken.. Blijft qua plaatje wel een prachtig paard, maar ik lees toch net iets te vaak over allerhande kwalen..
Dan maar een PRE of KWPN-er?
Vind dat hele sensibele ook weer niet fijn in een paard, sensibel mag, maar overdreven vind ik niet meer leuk.. Zie overigens ook veel kwpn-ers met kwalen dus tja.. Ik slaap er nog eens een nachtje over denk ik ;)

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 08:30

En heb je bijv al eens gekeken naar hannoveraan, oldenburger e.d rassen? Zijn ook mooie sportpaarden?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 08:39

Ik zou dan gaan voor n PRE of iets anders. Alles behalve Fries. Friezen hebben te kampen met een hoop gezondheidsklachten door inteelt. Ze worden snel oud en ik ken er ook geen enkele die ouder is geworden dan 25, terwijl de meeste andere paarden tegenwoordig toch een stuk ouder worden. Met dat koele karakter valt t ook wel mee; de meesten die ik heb meegemaakt waren/zijn stuk voor stuk knettergek.

Mijn tip: ga gewoon kijken naar paarden die je qua karakter aanspreken en kijk dan pas naar t ras!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 08:43

Mijn Pre gaat binnenkort de verkoop in. En die is net 5 maar echt niet sensibel. Wakker en ziet alles maar daardoor kan hij dingen ook weer goed relativeren. Op ander terrein ook super braaf, en Let super op je. Gevoelig zijn ze denk ik altijd wel. Maar merk dat de mijne gelukkig geen slecht verleden heeft. Die zijn er dan wel weer veel en dat is zonde.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 08:55

Ik heb een fries een Andalusiër. Mijn fries is werkwillig, vlot aan het been, iets sensibel zonder gek te zijn en heel voorzichtig met me. Mijn Andalusiër is flegmatiek, lomp en niet sensibel. Laatst een absolute beginner op gehad, loopt braaf zijn rondjes, vooral niet sneller dan nodig. Ooit een bijrijdster gehad die op een keer vast in haar rug zat vanwege kitesurfen de dag ervoor. De Andalusiër liep niet zo fijn als normaal maar niets echt geks. We wisselde halverwege de les van paard en met mijn fries kon ze niets, hij zette zich helemaal vast in het lijf omdat zij niet los kon laten. Dus ga naar paarden kijken en niet naar rassen.