Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Janine1990 schreef:Lange hoofden bij Friezen, kan voorkomen. Maar de tendens van de laatste jaren is dat de koppies steeds kleiner worden. Doorgaans kan je prima af met een cob-maat hoofdstel.
Maar dit geldt natuurlijk ook voor de warmbloeden tegenwoordig
NatasjavE schreef:Ik heb een Gelderse met een cobmaat![]()
Met van die welsh-oortjes erbij
NZ92 schreef:Hier een PRE! Maar wel veel ervaring met friezen om mij heen. Mijn PRE is ontzettend gevoelig en sensitief. Pakt al mijn bewuste en onbewuste signalen heel duidelijk om. Dat is fijn, maar ook wel eens vervelend. Friezen zijn als ik zo om mij heen kijk een stuk rustiger, stabieler..

Janine1990 schreef:Precies... Maar ook in de GP valt het wel op. En dat is niet bepaald een niveau waarop een ruiter niet met spanning om kan gaan.
Genciano/George van Emmelie Scholtens vind ik een voorbeeld van een PRE die ik wél mooi vind, en niet krabbelt. Maar Emmelie is ook een voorbeeld van een ruiter die retegoed kan omgaan met hete paarden. Of je het mooi vindt of niet...
Een PRE die niet krabbelt, een rustig en meewerkend karakter heeft, kortom geschikt voor de gemiddelde ruiter... Wat kost dat wel niet?

Zidore schreef:heb het idee dat er qua friezen net zoveel verschil is als bij bijv. haflingers
ik neig wel naar een arabofries, eigenlijk vind ik dat wel een combi van beide rassen
Ayasha schreef:Janine1990 schreef:Precies... Maar ook in de GP valt het wel op. En dat is niet bepaald een niveau waarop een ruiter niet met spanning om kan gaan.
Genciano/George van Emmelie Scholtens vind ik een voorbeeld van een PRE die ik wél mooi vind, en niet krabbelt. Maar Emmelie is ook een voorbeeld van een ruiter die retegoed kan omgaan met hete paarden. Of je het mooi vindt of niet...
Een PRE die niet krabbelt, een rustig en meewerkend karakter heeft, kortom geschikt voor de gemiddelde ruiter... Wat kost dat wel niet?
Niet voor het een of ander Janine maar ik ken maar weinig friezen die niet hectisch lopen te krabbelen. Ze hebben iets meer knie-actie waardoor het minder opvalt maar ook die zijn er genoeg die niet correct lopen. En dan liefst nog met de kin op de borst want "dat doen friezen nu eenmaal" (aldus de ruiters van dergelijke friezen.)
Of een paard al dan niet correct loopt ligt aan je rijderij en deels aan zijn/haar bouw. De ene zal moeilijker correct lopen dan de andere en sommige hebben een dusdanig moeilijke bouw dat ze nooit écht correct gaan lopen maar die zitten er in elk stamboek/ras tussen. En ja, een goeie kost meer dan een kromme. Ook dát is bij elk ras/stamboek hetzelfde.
Edit; kwoot verkloot. Even gefikst
IsabelHx schreef:Zidore schreef:heb het idee dat er qua friezen net zoveel verschil is als bij bijv. haflingers
ik neig wel naar een arabofries, eigenlijk vind ik dat wel een combi van beide rassen
Arabofriezen hebben geen PRE bloed hè! Dit weet je waarschijnlijk wel, maar ik dacht ik zeg het toch nog maar omdat je het hebt over een combi van beide rassen
Zidore schreef:Uiteraard weet ik dat, maar het karakter van een Arabier ligt denk ik eerder in de buurt van een pre dan van een fries.. Beetje ver nagedacht misschien.. Maar toch...
Dus vandaar op de arabofries uitgekomen.. Zitten daar minder kwalen/problemen dan bij een "gewone" fries? Wat denken jullie?