Fjord in de dressuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

brig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 10:14

Ik heb Guusje voor het eerst gezien op paard Ahoy en daar zag het er echt niet ontspannen uit. Misschien had hij zijn dag niet maar er werd veel gedribbeld.
Verder harstikke goed wat ze bereikt heeft ik doe haar dat niet na hoor. Ik hoorde trouwens dat fjorden door hun compacte bouw erg geschikt zijn voor het verzamelde werk zoals berokke paarden. Tenminste als hun eigenwijze karakter het toelaat!!!!
Ik zou zeggen nog meer fjorden in de topsport dan gaan die vooroordelen van andere vanzelf weg.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 10:38

Zo zie je maar, wat op foto's knap lijkt hoeft in het echt niet altijd zo te zijn. Nogmaals ik vind vooral de hals van een fjord te kort voor dit werk. Ze zijn goed in zo ontzettend veel andere dingen die ze wel leuk vinden. Kijk maar naar de endurancefjorden, daar heb ik er nog niet een met de oren naar achter gezien. En maar lopen, en maar lopen.

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 12:56

daantjeschot"]
ik weet niet of je guusje ken maaar dat is de enigste fjord die op hoog nivo loopt.
[/quote]
Sorrie Danielle, maar nu doe je een aantal ruiters wel te kort, die wel wp-waardig op Z-niveau rijden!

[quote="Vippie"]
Eneeehh Guus kampioen? Lang lang geleden misschien, maar niet in het Z2 hoor..
[/quote]
Dat was volgens mij in 2000 toen ze Z1 bij de pony's reed...

[quote="Vippie schreef:
Afgericht zijn tot een bepaald niveau vindt ik dat het paard en ruiter dus de oefeningen van dat niveau beheersen zonder verzet en in harmonie, 2 essentiele bestandelen die bij deze combiantie nog missen.

Ben ik geheel met je eens. Natuurlijk vind ik het ook knap dat ze zo ver gekomen is.

Maar ik weet niet of iemand het kan geloven, dat ze een X aantal jaren ze heel anders reden? Toen liep hij heel ontspannen en werkte de Z oefeningen gewoon goed af, zonder verzet en spanning.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:05

Ik heb zelf ook shows gereden en k moet wel zeggen dat de paarden dan wel veel meer gespannen zijn.

En met paard ahoy reed ze hem gewoon op een trensbit!

Misschien ziet het er meer gespannen uit omdat er nu veel meer gevraagt word dan Z oefeningen? Dat kan k niet weten want k weet niet hoe hij voorheen liep.......

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:11

Jah dat is een ding wat zeker is, je paard is altijd anders als je niet thuis rijdt. Een vreemde omgeving, veel geluid, in de trailer, vreemde mensen en paarden!!
Maar ik vind een fjort niet alles voor in de dressuur, endurance ofsow is beter of gewoon recreatie. Ik denk dat je veel geluk moet hebben als je een fjord wil hebben die Z2 voor je wilt lopen...als je wil dressuuren kan je beter een warmbloed nemen...

brig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:36

Ik denk dat een fjord best goed dresuur kan lopen maar wel anders!!!
Er is een international ruiter die met een Lipizaner uitkomt (zullen er wel meer dan een zijn) die hele goede cijfers haalt voor de piaf en passage enzo maar die lager scoort voor het uitgestrekte werk. Bij een hoogbenige kwpn-er zal het misschien andersom zijn. zo zal ieder paard zijn plus en minpunten hebben.

Heel soms wordt ik het wel een beetje zat. Zoals afgelopen jaar toen ik een PA bemande en het jurylid zoiets zei als tja die koudbloeden redden het toch niet in de endurance. Waarop ik haar vertelde dat ik niet een koudbloed heb maar een zorgvuldig gefokte sportpony met een raszuivers elle lange stamboom. met een correcte bouw en ruime gangen en tja het is toevallig een fjordenpaard heet nou en.
Daar werd ze wel even stil van. Vindt trouwens zo-wie-zo niet dat een jurylid zich zo op mag stellen maar deze was erg arabier gericht laat ik maar zeggen.
Laatst bijgewerkt door brig op 06-01-04 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:45

Ik vind dat zowieso niet van niveau getuigen van een jurylid. Want met wat voor ras je ook komt, je komt er wel voor jouw wedstrijd. En niemand heeft het recht je dat plezier af te nemen.

Heb je dit jurylid nog wel een keer nadien aangesproken Brig?

brig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:50

Ik ben haar daarna niet meer tegengekomen. Ben benieuwd als ik met mijn sportpony voor haar neus sta

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:49

Als Jo verstandig is koopt ze een KWPN-er. Want wat ik van hun heb gezien, heeft Guus er niet zoveel zin meer in.. als ze nou écht wat aan de mensen wil overbrengen, kan ze beter op zoek gaan naar een ander paard.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 19:30

Ze heeft toch nog een belgisch warmbloed ofzo? Kan ze daar lekker verder mee rijden

brig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 11:57

Ik vindt dat ze met Guusje wel goed bezig is om te laten zien dat fjorden in de sport ook goed kunnen meekomen. Aangezien het stamboek daar weinig aan doet om het fjord te promoten als sportpony moeten anderen dat doen. En ze heeft niet de gemakkelijkste weg gekozen.

Volgende keer op paard ahoy een hele groep sportponies????

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 12:20

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 12:48

Evy schreef:
Ze heeft toch nog een belgisch warmbloed ofzo? Kan ze daar lekker verder mee rijden

Die is toch niet goed? Die hadden ze uit de verzekering gehaald en een paar weken later liep hij wat op...

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:27

Mensen ging dit over een fjord en de dressuur of over Jolanda en Guusje???

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:26

Guusje is tog ook een fjord in de dresuur??
maar ik las dat ze al een aantal jaar die bwp heeft en dat die veel stroever is ed en dat ze liever guus heeft!!

Ik vind ook dat ze het heel goed en zo de fjord promoot!( ofzow haha) en neej niet alle fjorden zullen het kunnen maar zeg nou eerlijk er zijn er weinig die het ECHT proberen!!! Bij warmbloeden zullen er ook paarden en pony`s zijn die geen aanleg er voor hebben!! want waarom zou een koudbloed dat niet kunne??? Alleen omdat ze wat steviger zijn?? het zijn net zo goed paarden!!

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 18:31

Evy schreef:

Wist ik niet eens.. als dé ultieme fan Schijnheilig
Ik zal me schamen heur Haha!

Heranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 21:29

Wat Jo en Guus betreft, kan er niet echt over oordelen, heb ze nooit in het echt gezien, maar vind 't heel wat wat ze hebben bereikt en allemaal samen hebben meegemaakt...

Maar wat Fjorden in de de dressuur betreft, hoort er gewoon bij hoor! Lachen Fjorden zijn net zo goed als andere paarden, en vind het gewoon stom hoe sommige jury's dan doen!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 17:05

Een fjord in de dressuur kan heel goed!!

Maikuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:54

Je kan met elk paard dressuur rijden, alleen het ene ras heeft er meer aanleg voor dan de andere Haha!

Veronique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 11:48

Taaclover schreef:
Een fjord in de dressuur kan heel goed!!

Helemaal met je eens Kel! Knipoog

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:04

Vind ik ook hoor, maar het geldt jammer genoeg niet voor alle fjorden

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 18:22

Wat is dat nou voor een onzin

fjorden kunnen volgens mij alles
Haha!

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 18:41

Fjorden kunnen idd. alles, maar blinken niet overal in uit! Ze kunnen meer van alles een beetje, en kunnen dan meestal 1 ding echt goed Knipoog.

Zazoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 18:58

Maikuh schreef:
Je kan met elk paard dressuur rijden, alleen het ene ras heeft er meer aanleg voor dan de andere Haha!

idd! helemaal mee eens Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 16:52

Fjordenmaniak"]
[quote="Evy schreef:

Die is toch niet goed? Die hadden ze uit de verzekering gehaald en een paar weken later liep hij wat op...
[/quote]

die heeft ze ind... maar daar durft ze niet meer op. T paard heeft haar het ziekenhuis in geslagen met een geschuerde mild....
Daarbij was hij als hengst enorm veel geld waard , maar toen kon ze hem niet aan , nu zijn zijn edele delen eraf en is er nix meer van het paard over... traag , sjagerijnig enz.. nu raakt ze hem aan de straatstenen niet kwijt..

Maar waarom moet een fjord altijd in de dresur presteren?? Ik vind een fjord die op goed nivoux western ( uhh ff geen voorbeeld.. dat ga ik ooit worden hahaaha Schijnheilig Knipoog )of endurance ( als Tjo van viv ) net zo knap..