Typische vooroordelen van (bepaalde) rassen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:53

Extra gang bij de Rocky Mountain. <3

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:53

Warmbloed paard heb je meer aan.
Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk :D

Nu ik enorm dokter met mijn haf ben ik een nieuwe tegen gekomen >;)
Dat je zoveel geld in een haflinger steekt zeg! Als het nou nog een warmbloed was geweest kon ik het nog begrijpen :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:56

Mikkiej schreef:
Maar vallen tinkers en trekpaarden niet altijd onder paarden?
Gezien de pony die ik rijd daar een kruising tussen is en 1.41m is. :+

Qua ras ja,..qua maat nee.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:02

Elisa2 schreef:
Vosse merries zijn onbetrouwbaar/vervelend oid heb ik weleens gehoord..

Daar is een oud gezegde over.

Rooien en valen zijn donderstralen :))

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:18

NatasjavE schreef:
Koper schreef:
En de allerstomste opvatting, ongeacht het ras: elk paard tot een bepaalde stokmaat moet je pony noemen }:0

Wel als je pony als een maataanduiding gebruikt. :+

Want het verschil paard/pony is al dubieus te noemen.
Het gaat nog steeds om dezelfde diersoort. Van Shetlander tot Clydesdale....het zijn feitelijk allemaal paarden.

Voor mij is dus alles onder de internationale maat van 147,3 valt een pony en daarboven een paard. :Y) :D

Dat sommige rassen daar niet aan meedoen is uiteraard wat anders. Maar hoe of hoe...met een shetlander van 1,65(even hypothetisch he) mag je niet bij de pony's starten. Andersom inderdaad wel.

Pony is gewoon een cultureel verschijnsel. Ooit bedacht in Engeland en heel veel mensen in Nederland/West Europa rennen dan automatisch mee. Terwijl in de meeste culturen, van Noorwegen tot Zuid-Amerika, een paard gewoon een paard heet ;)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:24

Rivaldo schreef:
Mikkiej schreef:
Is dat laatste geen feit? Gezien de meeste gelderse paarden idd een ramshoofd hebben?

En hij is ongetwijfeld voorbij gekomen,
Met tinkers/trekpaarden kan je geen dressuur rijden.
Nou ik rijd sinds kort een kruising van die 2 en die kan echt wel een rondje dressuur lopen!

Oh en nog 1, trekpaarden zijn altijd hard in de mond.
Degene die dat beweerd mag gerust op mn vz pony stappen. :D

Elk paard kan basisdressuur, maar een stapje hoger..

Heb toch al best wat trekpaarden hoger dan de B gezien. Sowieso eentje Z2, eentje M2, eentje M1, rijd zelf B, nog eentje L1, etc. :j

Kom verder vaak tegen dat trekpaarden lomp zijn en sloom. Nou, heb er hier twee staanndie tegendeel bewijzen!
oh, en dat ze supernuchter zijn en dus altijd uiterzt braaf. Die van mij is dat meestal wel, maar die andere een een heethoofd ten top en kan ook zo heerlijk in dr stressbui blijven hangen :roll:

Rivaldo

Re: Typische vooroordelen van (bepaalde) rassen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:33

Ja maar dat zijn er 3 op de hele populatie? Een trekpaard is gewoon geen dressuurpaard maar een trekpaard..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:33

Kijk met ieder paard kan je dressuurrijden. Maar hoe meer een paard een dragend achterbeen heeft hoe makkelijker het gaat. Hetzelfde geld voor front maken en afbuigen. Hoe meer het paard dat vanzichzelf aanbied hoe makkelijker het gaat.
En dan zijn er nog andere zaken van belang. Lichaamsgebruik, reflexen en werkwilligheid.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:35

Koudbloeden zijn bomproef.
Koudbloeden zijn sloom.
Fjorden en haflingers zijn eigenwijs.
Dravers kunnen niet galopperen.

Een fries is een koudbloed.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:47

demo_love schreef:
.

Dit is een beetje een interpretatie verschil.

Warmbloedenfokkers en spring- en dressuurruiters doen vaak een uitspraak van dat paard(even onbelangrijk of het een draver is of niet)kan niet galopperen.

Wat ze bedoelen is dat het paard een onvoldoende bergop door het lijf gesprongen galopsprong maakt.

Want ik zal je een geheimpje vertellen. Deze zelfde mensen vinden ook dat een Draver niet kan draven ;)
Want ze gaan makkelijk op de voorhand, weinig gedragen en met weinig of geen tact en zweefmoment in de beweging.(wat door oefening echt wel wat verbetert)

Maar zie een Draver in een flink tempo maar eens bij te houden.....in galop.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:51

Dat dravers niet kunnen galopperen is (vaak) een uitspraak als dat sommige mensen 'geen kont' hebben, of 'niet op hakken kunnen lopen'. :Y)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:55

xSlvna schreef:
Dat dravers niet kunnen galopperen is (vaak) een uitspraak als dat sommige mensen 'geen kont' hebben, of 'niet op hakken kunnen lopen'. :Y)

Exact. :D

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:56

Friezen zijn altijd klein. Eehhh ik ken ze ook boven de 1.70.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:05

Nou ik vind friezen aardig groot. :=

En tja, zoals ik al eerder zei, niet elke koudbloed (in de zin van trekpaard) kan in de hoge dressuur lopen. Maar ook lang niet elke warmbloed.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:07

Arabieren zijn wild en gevaarlijk
(ken er genoeg die lief en rustig zijn, de meeste zelfs := )

Hengsten zijn LEVENSGEVAARLIJK
(uhm...)

Trekpaarden zijn traag en onhandig
(valt heel erg mee :D )

Haflingers/fjorden/tinkers zijn allemaal traag en sloom
(nope, de meeste vind ik juist vrij pittig := )

Een KWPN paard is niet geschikt voor vrijheidsdressuur
(niet...? )

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:11

Arabieren zijn iel, neurotisch en alleen geschikt voor show.

Kunnen ze alledrie zijn, klopt. Maar goed, een paard dat alleen maar geschikt is voor show levert doorgaans een klap geld op waar je naar van wordt :+

Neurotisch zijn ze zeker niet, over het algemeen zijn het juist kalme, vriendelijke paarden. Ze reageren denk ik gewoon op een andere manier dan bijv een tinker waardoor het neurotisch lijkt. Wel zijn ze ontzettend gevoelig en in handen van een verkeerde eigenaar, die dat gevoelige niet begrijpt, kunnen het absoluut nerveuze draken zijn. Ze bouwen heel erg op hun baas. Dus op zich begrijp ik wel waar dat vooroordeel vandaan komt. Mijn merrie is verder een wandelend vooroordeel, want die kan heel gestresst doen op niks af :+ Stelt verder niks voor, gewoon een beetje showen en snurken, maar ik kan me voorstellen dat het heel wat lijkt. Maar stiekem is ze verder juist hartstikke nuchter en relaxed...

Iele Arabieren heb ik ook genoeg gezien, net als Arabieren die niet kunnen lopen. Toch is dat maar een kleine subgroep. Er zijn meer dan zat brede arabs, al denk ik dat vergeleken met een trekpaard al gauw alles iel is, dus misschien ook kwestie van wat je eigen oogpunt is. Voor mij zijn alle koudbloeden grof gebouwd, zelfs al zijn ze misschien hartstikke mooi rank binnen hun ras of type.

En als laatste zijn Arabieren juist hartstikke veelzijdig. Ze zijn gefokt als oorlogspaard ooit, en moesten dus ook wel keihard en veelzijdig zijn. De showtypes zijn ''moderne'' fok en is een sporttak op zich, maar arabs presteren oa in de endurance hartstikke goed en zijn ook geschikt voor springen en dressuur.

Zo. Heel verhaal, maar aangezien er in de OP ook werd gevraagd naar waar de vooroordelen vandaan kwamen... :D

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:05

demo_love schreef:
Koudbloeden zijn bomproef.
Koudbloeden zijn sloom.
Fjorden en haflingers zijn eigenwijs.

Een fries is een koudbloed.

Is dit niet gewoon waar? :+

Alle Haflingers die ik ken (inclusief de mijne) zijn best wel eigenwijs :=

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:06

Ik kan de mijne nou niet echt eigenwijs noemen.
Niet meer dan andere rassen in elk geval

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:33

xSlvna schreef:

En dat ze in de draf sport alleen mogen draven

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:52

ex draver( is gewoon een ras hoor)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:34

BrammetJee schreef:
xSlvna schreef:

En dat ze in de draf sport alleen mogen draven

Euh,....draf sport draait toch om harddraverij?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:37

Haflingers, friezen en fjorden zijn lompe boerenknollen die je alleen voor de kar kan zetten omdat ze geen dressuurwerk(of springen) kunnen.
Arabieren zijn hete paarden waar je alleen mee kan racen en shetlanders zijn alleen maar grasmaaiers.

Waar t vandaan komt, geen idee xd
Ik denk overigens niet zo, maar zat mensen die t wel doen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:48

SuperAssie schreef:
Haflingers, friezen en fjorden zijn lompe boerenknollen die je alleen voor de kar kan zetten omdat ze geen dressuurwerk(of springen) kunnen.
Arabieren zijn hete paarden waar je alleen mee kan racen en shetlanders zijn alleen maar grasmaaiers.

Waar t vandaan komt, geen idee xd
Ik denk overigens niet zo, maar zat mensen die t wel doen.

Ik denk dat veel vooroordelen ontstaan doordat veel mensen een mening brengen als een vaststaand feit.

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:50

Rivaldo schreef:
Ja maar dat zijn er 3 op de hele populatie? Een trekpaard is gewoon geen dressuurpaard maar een trekpaard..

Maar echt niet elk dressuurpaard kan echt goed dressuur, net zoals niet elk trekpaard kan trekken (er zal er vast wel 1 zijn die dat niet kan/leuk vindt etc.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:48

Tinkergekj schreef:
Rivaldo schreef:

Maar echt niet elk dressuurpaard kan echt goed dressuur, net zoals niet elk trekpaard kan trekken (er zal er vast wel 1 zijn die dat niet kan/leuk vindt etc.

Toch is het percentage trekpaarden op Z+ niveau (+/- 0%) vele malen kleiner dan het aantal dressuurpaarden op Z+ niveau.