Waarom geen Gelderse?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeA

Re: Waarom geen Gelderse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:21

Tsja, dan moet je wel stoppen met die stop...:D

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:22

nee moet nog even door oefenen op doorzitten :o

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:49

Ooeehhh Niet zo heel lang geleden een heel interessant artikel gelezen, kan het nu niet meer vinden. In het artikel wordt een onderzoek gedaan naar de afstamming van goed presterende sportpaarden nu ( zowel springen als dressuur).
En wat blijkt: daar blijkt verblúffend veel Gelders/ Gronings bloed in te zitten..

Yes! link gevonden:

http://users.bart.nl/users/lijssel/nederlnd/GeldersPaard.htm

Dááááág vooroordeel :D

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 09:40

riagr schreef:
Ooeehhh Niet zo heel lang geleden een heel interessant artikel gelezen, kan het nu niet meer vinden. In het artikel wordt een onderzoek gedaan naar de afstamming van goed presterende sportpaarden nu ( zowel springen als dressuur).
En wat blijkt: daar blijkt verblúffend veel Gelders/ Gronings bloed in te zitten..

Yes! link gevonden:

http://users.bart.nl/users/lijssel/nederlnd/GeldersPaard.htm

Dááááág vooroordeel :D

:=

Dat heb ik aan het begin van dit topic ook al aangegeven.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 10:07

Het Gelderse Paard heeft inderdaad een imago probleem en geld tekort omdat imago probleem op te lossen.
Om mij heen merk ik vaak dat mensen geen idee hebben wat een Gelders paard is en wat het kan.

Toen mijn vorige paard overleden was ben ik langzaam gaan zoeken naar een paard. Ik dacht laat ik me niet beperken alleen tot stal de Tikkeler(Wijhe, Gelders fokcentrum van de familie Hekkert)

Als ik melde dat ik een Gelderse zocht uit een goede stam volgde door de kenner/handelaar steenvast de opmerking: Nee, een Gelderse moet je niet kopen. Kan je niks mee. Ik heb nog wel een leuke..... Dan werd me weer eens een lakzwarte dressuurslungel aangeboden
En dat is ook logisch want de handelaren hebben daar de stallen vol mee. Het fokdoel bij het KWPN lijkt voor veel fokkers nl naast sportpaard ook nog eens donker met een mooisnoetje voorzien van kikker ogen.

Die handelaren/grote fokkers/hengstenhouders gaan geen positieve dingen zeggen over een paard wat zij niet op stal hebben.
Bovendien heerst de gedachte dat een Gelders Paard geen geld oplevert. Er is geen droogbrood in te verdienen.

Gelderse hengsten staan niet bij de topruiters, daar is bij de Gelderse hengstenhouders simpelweg geen geld voor, gevolg: Ze bereiken slechts zelden tot niet het allerhoogste niveau Gevolg? Ze dekken minder en de nakomelingen leveren minder op. Gevolg??? Mensen fokken minder Gelderse Paarden.

Er zijn steeds minder paardenmensen en steeds meer mensen met een paard(waar ik ook toe behoor) Veelal gaan die mensen bij het kopen van een paard af op wat de "kenners" zeggen. Kenners die tegenwoordig ook steeds minder van toeten of blazen weet. Want de instructrice is ook niet meer met paarden opgegroeid. Hebben vaak helemaal geen kennis van bloedlijnen en fokkerij.

Gevolg? Een dame van 30 tot 40 die in haar jeugd gereden heeft en na een stop van 15 jaar het paardrijden weer wil oppakken en de verkeerde knol koopt. Een mooie Jazz uit een springpaardenlijntje,...nou ja lijntje...springvader x spring vader zonder predikaten of wat dan ook. Paard is het kwa bouw net niet maar heeft een prachtig snoetje. Ruiter stuitert alle kanten op eigenlijk er geen plezier in...
(voor wie denkt dat dat uitzonderingen zijn moet even met miij een dagje op pad)
Dame kijkt tikkie jaloers hoe ik op mijn prachtige imposante vos stap en zo, zonder longeren, wegrijdt....maar ja... das een Gelderse

Het is lastig dat imago probleem weg te krijgen. De marketingmachine draait al rum 20 jaar.
En niemand die ziet dat het Gelderse Paard in verhouding wel heel ernstig beter presteert in de sport dan de rijpaarden. In een fokrichting met 300 actieve fokmerries zoveel topsporters te leveren is echt heel bijzonder.
In de rijpaardrichting worden jaarlijks gemiddeld 10.000 veulentjes geboren. 10.000 !!!!!! (waarvan denk ik 50/50 spring/dressuur)

Ik zag iemand Gelderse flegmatiek noemen...net als bij de rijpaarden heb je die uiteraard. Maar de gemiddelde Gelderse is een vuurvreter. Ze gaan er meestal niet als een dolle vandoor zijn braver. Maar wel erg heet.
Koel in de kop, heet in het werk.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 13:45

Natasja je hebt mooi verwoord hoe de vork in de steel zit. Ik ben bang dat het imago idd gewoon komt door onwetendheid van de mensen. De markt loopt over van de mooie bloedpaardjes die vaak bij de verkeerde ruiter komen. De Geldersen zijn er in verhouding minder, maar zeker het zoeken waard. En als je weet waar je moet zoeken.... Weet zo uit mijn hoofd al zo'n 5 Geldersen te koop wie stuk voor stuk braaf zijn en een leuke toekomst voor zich hebben, mits ze bij de goede mensen komen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 14:28

@eenitram... :o

Oeps... helemaal over het hoofd gezien dan... Sorry: credits gaan dan naar jou1

stendolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:04

ik zie in dit topic dat er nog mensen zijn die een goed bereden en betuigd Gelders paard te koop weten!
Laten wij er nu net eentje zoeken, (mijn vader wil perse een Gelderse vanwege het (vaak) nuchtere karakter).. Graag ontvang ik de namen van deze personen en wat informatie over het paard!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:07

Kijk zowiezo eens op de Gelderse paarden verkooplijst op de site van het kwpn...

En anoukkie en natascha weren altijd wel fijne geldersen! Net als Gj

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:09

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:37

Het zijn wel altijd dezelfde mensen op bokt die reageren op topics voor gelderse paarden haha! Altijd de liefhebbers (ik ook hoor :D )

joooy3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:46

Helemaal mee eens!!

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:46

Ik heb ook een gelderse en had me nooit echt verdiept in bloedlijnen en karaktertrekken... maar jemig wat herken ik veel in de beschrijvingen!
Voordat ik mijn paard had, had ik ook niet zoveel met gelderse paarden, maar nu vind ik het prachtbeesten!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:50

Navigator was een Gelders Tuigpaard. Leuk...nieuwe met een Gelderse.
Heb je de faceboork pagina al gezien?

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:22

Mijn vorige paard was een Navigator, de moeder kwam uit de Utopia stam.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 00:26

anoukie88 schreef:
Marieke, Amen!!!!
Mijn Gelderse merrie heeft meer front dan de gemiddelde rijpaardhengst :o
Afbeelding

precies hier nog 1 :o

Afbeelding

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 00:28

Dat is niet persee gelders hoor. Ken er ook genoeg die niet zo'n nek hebben!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:32

Vickyl wat een ontzettend leuk paard!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:34

Weet iemand van jullie waar ik info kan vinden over ROMIRO die schijnt ook gelders te zijn en is opa van mijn paard.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:39

Voor mij persoonlijk nooit meer een Gelderse. Mijn vorige was er 1 en heb verschillende gereden, maar op 1 of andere manier heb ik geen klik met ze.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:50

Ik vind gelderse prachtige paarden! Gewoon wat meer body en een goed karakter om mee te werken.
Over wat mijn paard nu is (is papierloos maar hebben ongeveer een idee) blijven we ook altijd twijfelen. Hij heeft heel veel af van een paard wat ik bijreed, dat een hackney was. Maar ook veel af van een aantal gelderse die ik heb gezien en mee gemaakt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:51

vickylover schreef:
precies hier nog 1 :o

Afbeelding

Maar jouw paard is toch een Tuiger en geen Gelderse?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:54

randie schreef:
Weet iemand van jullie waar ik info kan vinden over ROMIRO die schijnt ook gelders te zijn en is opa van mijn paard.

Bedoel je deze?

http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=60042

Gewoon KWPN gefokt met weing Gelders bloed en goedgekuerd voor het Groninger stamboek.

Ramiro was een Holsteiner goedgekeurd voor het KWPN.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:57

miss_lizje schreef:
Ik vind gelderse prachtige paarden! Gewoon wat meer body en een goed karakter om mee te werken.
Over wat mijn paard nu is (is papierloos maar hebben ongeveer een idee) blijven we ook altijd twijfelen. Hij heeft heel veel af van een paard wat ik bijreed, dat een hackney was. Maar ook veel af van een aantal gelderse die ik heb gezien en mee gemaakt.

Paard uit jouw profiel ziet er Tuigtypisch uit...maar er is uiteraard een overlap. Gelderse en Tuigpaarden hebben kenmerken die op elkaar lijken. En in ieder Tuigpaard(en veela ook rijpaarden) zit Gelders bloed.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:03

Als er veel wit op zit, vooral aan de buik zit er vaak Renovo bloed in, al is dat natuurlijk geen garantie.