Jouw paard: was het ras een bewuste keuze?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

itze1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:45

Ik had altijd natuurlijk wel een lijst van de mooiste paarden.. :)
Zelf had ik bijvoorbeeld erg graag een Fjordje gehad maar dat wilden mijn zussen niet.
Toen waren we op internet aan het zoeken voor een paard en vonden we een super leuke fries.
Wezen kijken en het was meteen top!! En een fries stond ook zeker in mijn mooiepaarden lijst!

Maar ik was zeker niet op zoek naar dat ene ras! Maar gewoon naar een paard waar ik gelijk een goed gevoel bij had qua karakter :)
Natuurlijk heb ik wel een lijstje met rassen waar ik echt niet naar op zoek ben ;)

onbekend0207

Re: Jouw paard: was het ras een bewuste keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 12:32

Ik wilde altijd sowieso een warmbloed en omdat ik van de KWPN'ers veel hengsten ken rijd ik ook alleen maar
KWPN paarden. Misschien in dat opzicht toch een bewuste keuze voor het KWPN omdat ik daar 'bekend' mee
ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 12:33

Ik heb eigenlijk vanaf mijn 18e altijd friezen (en natuurlijk mijn kruising friesje) gereden en was ook totaal niet op zoek naar een paard.
Geen tijd, geen geld en ook geen zin :')

Tot ik Mo tegenkwam, mijn Andalusiër...

Wat voor ras ze ook was geweest, ik ben voor haar gevallen en ik hoop zij ook voor mij :P

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 16:41

Leuke verhalen zitten er tussen :)

Ik was op zoek naar een braaf paardje om mee in het bos te rijden. Ik heb gekeken voor een valkkleurige pony, maar die was te druk. Daarna heb ik nog wel gekeken voor Tinker en wat meer koudbloedtypes, aangezien ik meer voor een rustig paardje wilde gaan. Ik wilde in ieder geval een pony met een donkere kleur en veel manen en staart.
Tja, en nu heb ik een dalmatiër-paard. Qua karakter precies wat ik zocht :) Dus nog steeds helemaal blij!
Als 'ie uit de modder komt, is 'ie toch helemaal zwart ;)

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:12

Ik wilde altijd een tinker of een haflinger. Maar via een kennis kwam ik bij mijn huidige paardje, is een mix met van alles, en ben er super blij mee!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:43

ik wilde een barok paard met het liefst spaans bloed, keek naar andalusiers, lusitano's, cruzado's en ook naar friezen.. moest een zwarte of schimmel worden, en een jaar of 3,4 of juist al 7 of 8 en beleerd en wel.. en géén merrie!

het werd een merrieveulen van destijds 1,5 :+ andalusierxfries dus wel barok en schimmel.. maar dat was ook een pennyverhaal dus moest zo zijn denk ik :)

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:56

Ik heb altijd een lijstje gehad wou graag arabier of een welsh pony, nooit gedacht aan een mini paardje en al helemaal niet appaloosa maar 2 jaar geleden hebben de mini paardjes mijn hart gestolen.
Dit jaar heb ik dan ook een mini paardje gekregen, nooit zo'n fan van appaloosa maar hij gaat toch appaloosa worden en ik ben er hartstikke blij mee natuurlijk :D

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:42

Rosaliedawn schreef:
Toen ik opzoek ging naar een paard was ik opzoek naar een welsch. Het Liefst een E pony die niet ouder dan 6 was.
Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een Arabier (voor ongeveer 85%) een E pony van net 3 jaar oud en ik heb haar Isabel genoemd. Ze was onbeleerd, niet eens een halster gewend maar van karakter een ontzettend lief dier en daarnaast ook nog een ontzettend mooi. Ze stond in een hele lieve kudde met paarden. Gefokt door een boer die overal waar een veulen/kalf/kittens/puppy's in konden dat ook deed. Daardoor had hij een hele kudde met 1/2/3 (en ouder) jarige pony's en paarden. Allemaal van goede afkomst en goede voorouderen (Opa van Isabel is Sjampoer). Hij heeft vroeger met bekende hengsten gefokt en de laatste jaren fokte hij met zijn eigen hengsten.

Nu drie jaar later, nog steeds harstikke blij met Isabel maar het is niet altijd makkelijk geweest. Heb haar flink onderschat toen ik haar kocht en ik heb er nooit bij stilgestaan dat een arabiertje zo pittig kon zijn. Had het van te voren kunnen weten! :o

Jij hebt een halfbloedje, die staan er om bekend pittiger en moeilijker van karakter te zijn dan echte volbloed arabieren :)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 23:12

Mijn vader wilde voor mij een paard kopen van onder de 2000 euro. In eerste instantie ben ik dus op zoek gegaan naar een haflinger. Toen stuitte ik echter op een paard van 'onbekend' ras. Ik ben geen super paardenkenner en destijds nog minder, bleek na aankoop een draver te zijn.

Dus een bewuste keuze, zeker niet. Ben absoluut helemaal verliefd op mijn paardje, maar de volgende word geen draver meer.

nerina_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:15

Het ras van mijn pony was niet echt een bewuste keuze.
Ik vond het een leuke pony. Ze staat ingeschreven bij het NRPS en heeft wat arabisch bloed. Arabieren, welsh pony's vind ik erg leuk.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:17

Mijn pony was ook een bewuste keuze. Vanaf kleins afaan al verliefd op haflingers. Na er 8 jaar 1 verzorgd te hebben heb ik er inmiddels zelfs 2! Ik was me bewust van soms eigenwijs karakter, maar ik vind dit ook wel wat hebben :j
Ik ben er nog steeds helemaal weg van! Ik zou zelf niet anders willen. Ook al vind ik veel paarden mooi. Voor mij blijven het haflingers :))

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:19

Ik was opzoek naar een sportgebouwde pony (bv. New Forest), zeker niet bont, maar uiteindelijk is het toch een bonte, redelijk zwaar gebouwde pony geworden :D De andere eisen (3 jaar, merrie en braaf) zijn wel allemaal voldaan :D

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:25

Ik wou graag een zwart spring/sportpaard, en is uiteindelijk een anglo-arabiertje (vos) wat echt alles nog moet leren geworden. :+

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:26

Ik heb natuurlijk wel enkele voorkeursrassen maar meestal kan ik in een bepaald ras een paard helemaal 'wauw' vinden terwijl een andere van hetzelfde ras mij echt absoluut niets zegt...

Ik had al een hele tijd een kruising draver. Ik had er eigenlijk zelf niet echt voor gekozen, ze was eerst van mij mama maar die was gestopt met rijden en ik was net uit mijn kinderpony gegroeid dus het was een beetje logisch dat ik dan maar op haar begon te rijden. Ik heb eigenlijk niet echt iets met dravers. Deze had dan ook nog zomerexceem, eerst dacht ik dat het dus niet een paard zou zijn die ik zelf zou uitkiezen. Maar deze dame had zo'n lief koppie en uiteindelijk pastte haar karakter wel volledig bij mij en ik heb een aantal geweldige jaren met haar gehad. Helaas is ze anderhalf jaar geleden gestorven. Maar al vanaf ik jonger was zag ik soms van die prachtige tinkers op bokt voorbij komen met zo'n prachting behang. Maar dat waren er ook niet veel, sommige tinkers vond ik echt weer helemaal niet mooi. Toen mijn ene paad stierf had ik echt niet iets bepaald in gedachten, ik keek eigenlijk ook meestal naar wat kruisingen, daar zitten ook altijd wel schoontjes tussen. Maar mijn zus werkte toen net in een tinkerstal en zei dat er tinkermerrie stond die echt wel helemaal iets voor mij was en inderdaad daar stond ze dan mijn prachtige sprookjestinker merrie met een speciale aftekening en een hele bos behang! Qua karakter deed ze mee heel erg aan mijn vorige paard denken, de keuze was dus snel gemaakt
:D

Bluppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:27

Mijn paardje: is een nu 3,5 jarige gelderse zweetvos merrie.
Ze was 1,5 toen ik der kocht.

eisen: Ik moet en zou een gelderse vos hebben. Dat riep ik al vanaf manege tijd dat als ik een paard kocht ik een gelder zou kopen. Ruinen waren niet helemaal mijn ding dus toen werd het een merrie.

Waarom? nou om dat mega cole karakter van de gelderse paarden. Daarbij moest ikk voor mijn figuur een stevig paard hebben. Haar Papa vererft zijn coole karakter en hebben haar dus ookzelf ingereden zonder enige kick.

Conclusie: helemaal happy met mijn lieve merrie!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:31

Ik ging op pad voor een vosruin met bles en vier witte benen <3
Echt mijn droompaardje :o

Eenmaal daar aangekomen (handelsstal) was ze net 10 min daarvoor verkocht ;(
Maar goed laten we even verder kijken.

Ik heb al vanaf dat ik een jaar of 10 was een antipatie voor haflingers.
Eigenwijze dieren vond ik het :j
Nooit begrepen dat mensen ooit een haflinger in hun box wilde hebben.

En toen gebeurde het, in 1 oog opslag , ik kon mij er niet meer tegen verzetten :x
Daar liep ze een haflingermerrie van 8 jaartjes oud en eigenlijk te lelijk om te bekijken :roll:
Maarja uiteindelijk staat ze nu al ruim 5 jaar in mijn box en is mijn mening helemaal bijgesteld _O-

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:33

Ja bij mij was het een bewuste keuze, al vanaf klein riep ik dat ik een "koe" paardje wilde :o en het moest een driekleur ruin zijn met heeeel veel haar. Nooit kon ik een paard kopen dus was ik zo blij dat ik een paar jaar terug kon gaan helpen bij een tinkerstal hier in de buurt en werd ik zo verliefd op mijn huidige paardje dat ik er alles aan heb gedaan om haar toch te kunnen kopen....alleen is het een eenkleur merrie..hihihihihi nu een paar jaar na mijn eerste tinker hebben we er een bij gekocht, het is een tinker en een driekleur ruin alleen heeft hij helaas niet zo veel haar als ik graag zou zien...maar wat ben ik blij met ze!!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:02

Toen ik een jaar of 3 geleden voor het eerst op een IJslander zat, riep ik al dat mijn eerste paard een IJslander werd! Ik wilde sowieso een koel paard, maar toch flink wat pit. Een lief, en zachtaardig dier met een karakter waar je u tegen zegt. Niet te groot, klein maar fijn. Dus ben ik uiteindelijk bij mijn merrietje terecht gekomen :D Een IJslander!
Het is natuurlijk wel een vrij specifiek ras, een wereldje apart. Dat trok mij ook wel aan :j

hartjeulja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:13

Ik was op zoek naar een wat ouder paard dat lekker rustig was, wat rond de m/z dressuur had gelopen en die mij weer kon leren paardrijden. Ras maakte niet heel veel uit. Ging voor een ruin, tussen de 155-160 en het liefst een bruine met een mooi kolletje.
Ben thuisgekomen met een zwarte 8 jarige merrie van zo'n 1.65 die M2 had gelopen. Daarbij is/was ze een verschrikkelijk heethoofd waar k mn handen vol aan heb gehad en soms nog steeds heb. Heb er af en toe wel spijt van gehad dat we zo'n pittige hadden gekocht, omdat ik het niet altijd kon handelen, maar al met al ben k harstikke blij met haar en zitten we nu redelijk op de goede weg! :)

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:20

Ik wilde een sportpaard van 3 of 4 jaar, liefst geen dooie maar wel eerlijk en koel qua dat ze niet kijkerig/merrie-miepig was, ik wilde liefst een merrie maar vond een ruin ook geen probleem. En nu heb ik een 4 jarige Oldenburg merrie die echt perfect is voor wat ik zocht. Ik had sowieso geen kleur wensen en de hoogte maakte me niet heel veel uit wel het liefst 163+ het enige waar ik een beetje over in zat was dat ze niet zadelmak was (en je dus niet kunt proef rijden :P ) maar dat is helemaal goed gekomen.

IsisZundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:15

Ik denk dat het altijd een bewuste keuze is welk ras je neemt. Ik bedoel je hebt toch altijd iets op het oog..

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:28

Ik ging op zoek naar een bruine arabier en kwam terug met een schimmel door mijn man :+ (ruin, Xavier en wordt dit jaar 10).
Daarna won ik een dekking van een arabische hengst en ook dat werd een schimmel (merrie, valentijnskind en wordt dit jaar 3).
Tijdens een fotosessie bij een fokker werd ik op slag verliefd op een arabisch voshengstje van 10 dagen. Hij wordt 6 juni 4 jaar en is de love of my life.
Mijn man ging hooi halen bij een kennis en daar stond een wonderschone vosmerrie van Kubinec (wordt dit jaar 6). De perfecte partner voor onze hengst.
Vorig jaar heeft ze ons een prachtig veulen gegeven van A.F. Umoyo en dit jaar mag ze het proberen met onze eigen hengst.
Ik kan niet wachten op het resultaat. 2 volle russen met prachtige papieren die elkaars minpunten ook nog eens kunnen verbeteren.

Kortom, ik heb altijd een zwak gehad voor arabieren. Heb vroeger alles gelezen wat los en vast zat over deze prachtige dieren en heb er geen moment spijt van gehad dat ik na 20 jaar dravers, 12 jaar niets met arabieren ben begonnen. Ik rijdt met mijn ruin western en zit er aan te denken om mijn vosmerrie nu engels en western te gaan beleren.
Mijn hengst ga ik eind van dit jaar oppakken. Ik vind 3 en half nog veel te jong om mee te beginnen ook als is hij een van de compleetste paarden die ik heb.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:06

Wat leuke verhalen komen hier voorbij :D!

Mijn keuze is wel redelijk bewust geweest, alleen de leeftijd niet :P.

Ik wou wel graag een warmbloed paard voor de sport, voornamelijk dressuur en evt springen.
Moest min 6/7 jaar zijn, wedstrijd ervaring, rond L niveau.
Braaf, nuchter, koel en verkeersmak.
Absoluuut geen merries! Daar botst het toch wel vaak mee :P

Wel richting KWPN, Hannover, Oldenburg gezocht.
Ben toch wel erg fan van het duitse bloed heb ik ontdekt :D.

5 paarden bekeken/gereden die allemaal in dat plaatje pasten, maar alles werd afgekeurd, liep al kreupel of er was naderhand toch een bemerking..

de 6de is dus mijn Floyd geworden.
Een Oldenburger! maar was nogmaar 3 jaar. Was net beleerd, 3 maand ohz ongeveer.
Iets wat ik niet wilde; een Groen paard...
Toch wezen kijken en ja hoor.. de vonk sloeg zo over. 1 x proefgereden, week erna laten keuren, goedgekeurd en meegenomen :D

Op het heden nog geen moment spijt gehad dat ik hem gekocht heb.
Hij heeft echt het goude karaker, is speels, leuk, gezellig, sociaal, erg knuffelbaar en ontzetttend braaaf gewoon!

Alleen op het moment nog geen springtalent (weigerd al voor 30 cm hahahahahah!)
Maar hij vind het meer eng die balken, dan dat hij het niet kan.

Ook vind het erg leuk, zo'n jong ding op te leiden en samen verder te komen :j

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:16

Ik ben wel bewust op zoek gegaan naar een draver. Zocht een paard met veel looplust en uithoudingsvermogen, maar wel koel in het hoofd en een meegaand, sociaal karakter. Geschikt voor lange buitenritten en trektochten. En dat is mijn draver helemaal! Een arabier spreekt me ook aan.
Een konik had ik ook leuk gevonden, ooit 1 gereden waar ik helemaal weg van was, maar ik vond er geen die was wat ik zocht. Fjorden vind ik sommige exemplaren ook heel leuk van, maar mijn laatste verzorgpony (fjord) heeft me zo gemeen afgebokt dat ik het even gehad had met de fjorden. En ze zijn me wat te lomp en eigenwijs vaak, ik hou in het algemeen meer van fijngevoelige typjes dan van koudbloeds. IJslanders en barokke paarden als PRE's en Lippizaners vind ik ook gaaf maar waren destijds boven mijn budget.
Waar ik echt niks mee heb is haflingers, heb er veel gereden maar nog nooit een klik mee gehad met rijden (in de omgang soms weer wel). Friezen, tinkers, trekpaarden, tuigers spreken me ook totaal niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 01:48

eigenlijk niet, ik zocht een paardje van 8 - 10 met liefst wat springkapaciteiten (schiet me niet dood dat ik het verkeerd getypt heb) en kwam terug met een 4jarige engelse volbloed, ex-renpaard