tinkers, haflingers en fjorden zijn sloom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elisedcl

Re: tinkers, haflingers en fjorden zijn sloom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 17:38

ok bedankt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:48

Over het algemeen zijn die jonge meiden nog heel stoer, zoals TS en haar vriendin.
Ze willen lekker met een druk paard de aandacht trekken op de manege.
Zie mij eens dit drukke paard super goed rijden.
Menig manege houder gebruikt die bluf meisjes om nieuwe lespaarden uit te testen.

Maar ook bij die jonge meiden komt de wijsheid met de jaren. :7

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:12

RusselNuwell schreef:
Het pit in de gemiddelde arabier is anders dan dat in een gemiddelde haflinger, om het zo te zeggen. Juist de eigenwijsheid die veel koudbloeden hebben zorgt ervoor dat ze pittig zijn.
Maar over de sloomheid, je hebt sloom niet aan het been, kwestie van rijden, en je hebt sloom als in max. snelheid, en in die zin zijn de meeste koudbloeden toch een stuk slomer dan warmbloeden.

Nahh... Ik ken een fjord die in draf eeecht niet bij te houden is door een kwpn in galop!

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:17

Macs schreef:
RusselNuwell schreef:
Het pit in de gemiddelde arabier is anders dan dat in een gemiddelde haflinger, om het zo te zeggen. Juist de eigenwijsheid die veel koudbloeden hebben zorgt ervoor dat ze pittig zijn.
Maar over de sloomheid, je hebt sloom niet aan het been, kwestie van rijden, en je hebt sloom als in max. snelheid, en in die zin zijn de meeste koudbloeden toch een stuk slomer dan warmbloeden.

Nahh... Ik ken een fjord die in draf eeecht niet bij te houden is door een kwpn in galop!

Goh, zou er misschien een reden zijn waarom ik de meeste gebruik, en niet alle...
En daarbij lijkt het me of zwaar overdreven, of een galop die lang niet voluit is maar eerder een handgalopje, of uiteraard een hele slome kwpn.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:19

Zwaar overdreven is het zeker niet hoor :+

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:23

Macs schreef:

Een gezonde kwpn met een goede conditie zou toch in een volle galop met gemak een dravende fjord eruit moeten kunnen rijden, dus ik heb er nog steeds mijn twijfels bij.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:29

Ik ken ook zat hete hafs en tinkers maar ik ben het wel eens met je vriendin dat de kans groter is dat je een slome koudbloed hebt dan een slome volbloed.

Ik heb nog niet veel super hete trekpaarden gezien :P Die zijn juist vaker eigenwijs/koppig.
In elk ras heb je brave/hete/slome/sterke voorbeelden maar ik snap echt wel dat de gemiddelde haf minder heet
is dan de gemiddelde arabier ;)

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:30

RusselNuwell schreef:
Macs schreef:

Een gezonde kwpn met een goede conditie zou toch in een volle galop met gemak een dravende fjord eruit moeten kunnen rijden, dus ik heb er nog steeds mijn twijfels bij.

Ik ken wel een hele snelle Draver die heel hard kan draven ;)

:') :')

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:35

Sidera schreef:
Ik ken wel een hele snelle Draver die heel hard kan draven ;)

:') :')

Mijn draver kan er ook wat van, maar een draver in gengalop of telgang gaat nog altijd sneller...

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 12:36

ik weet dat het al lang is geleden dat ik nog eens heb gerereageerd. Na het lezen van dit topic hebben mijn vriendinnnen tot het besluit gekomen dat allen rijtypische koudbloeden niet sloom zijn! Nu snap ik ze helemaal niet meer xx

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:59

ik heb 2 fjorden.
De ene is net een rakket , soms ook echt niet meer grappig. als je die een kleurtje geeft en ze was wat groter was het gewoon een warmbloedpaard.
Ze is wel nuchter , als ze schrikt .. stopt ze bijvoorbeeld terwijl menig paard gaat rennen.

Mijn andere fjord is trager met rijden ( niet traag traag) maar die houdt er wel van lekker bokkend met dr staartje in de lucht met jou op dr rug er vandoor te gaan.
Steigeren , staken enzovoorts kan ze ook.

een paard is een paard en elk paard heeft wel wat!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:06

Mijn VZ tinker kan ik ook niet sloom noemen :o Ze is enorm werkwillig en braaf. Maar je moet wel op je hoede blijven! Daarnaast weet ze dat ze hele sterk is.. >;) Dat wil ze wel eens inzetten ~~}> In de winter MOET ze beslist naar buiten, anders heb je je handen vol aan haar ~~}>

Naast deze Tinker ken ik nog anderen. Die zijn ook behoorlijk druk met rijden :Y)

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 13:08

ok bedankt xx

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:11

Vraag maar aan de nieuwe eigenaar van mijn Irish Cob Bonita, waarom ze daar Bonietje Dynamietje wordt genoemd :+ vast niet omdat ze zo langzaam is.

Ook mijn twee anderen zijn verre van sloom te noemen.. Tuurlijk hebben ze hun luie momenten wel eens, maar dat heeft elk paard..

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 13:18

en is er nu een duidelijk verschil tussen rijtypische koudbloeden of juist niet?

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:21

Een kwpner ken ook sloom zijn.... maar meestal zijn tinkers wat schappelijk en wat cooler.
maar dat is niet bij elke Tinker zo.
dit is met fjorden ook zo die zijn meestal wat cooler maar jah hier staat er een die voor grote dingen niet bang is.
maar als er een muis piept zet ie het op het lopen! en op buitenritten moet je toch wel ervaring hebben.
dus tjah nee je vriendin heeft niet echt gelijk.
maar wat maakt het uit jij vind dat leuke paarden en ze andere paardjes.
wees blij dat dat zo is en verander als je blief je mening niet :D

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:35

Nou, het bekende idee dat Tinkers sloom zouden zijn klopt niet bij die van mij! Die wil alleen maar hard als ze de kans krijgt. We zijn een hele poos bezig geweest om mevrouw in een net tempo te laten stappen / draven / galopperen. En met buitenrijden over de weg heeft het paard van m'n dochter (Engels volbloed en zeker niet sloom) moeite om 'r bij te houden in stap! We hebben nog geen galopwedstrijdje gedaan, maar ik weet zeker dat ze aardig meekomt en het op uithoudingsvermogen wint. We hebben wel een rij-technisch verschil gevonden: als m'n tinker heet wordt, dan zet je d'r terug en doe je even rustig aan. Daarna kun je weer "normaal" verder. Als het paard van mijn dochter heet wordt moet je d'r juist (even) laten gaan, want als je d'r te snel terugneemt bouw je alleen meer stress op en wordt ze nog heter....
Maar in alle rassen komen slome en felle dieren voor. Het zijn ook net mensen he.... ;)

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:43

heb zelf een haf van 8 jaar en kan bepaald niet zeggen dat deze sloom is.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 13:45

dankjewel, ik ga het ze zeker nog wat laten lezen nog meningen?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:49

elisedcl schreef:
en is er nu een duidelijk verschil tussen rijtypische koudbloeden of juist niet?

Bonita is een hele zware kleine Cob merrie(niet meer in mijn bezit)
Boyan is middelzwaar
Bries is zwaar en groot

Alle drie zijn ze erg wakker, flink voorwaarts en wel heel erg braaf. Ze zullen niet zo snel schrikken of iets dergelijks, maar zeker Bonita scheurde zelfs de arabieren eruit met buitenritten. Boyan en Bries zijn nog niet op buitenrit geweest, maar weet zeker dat zij ook best een sprintje kunnen trekken. Boyan heeft een nogal showend voorkomen, wil zich graag laten zien en doet heel graag zijn best en Bries is een harde werker. Uit haar zal je niet zo snel een langzame draf zien bijvoorbeeld. Alle gangen zijn goed voorwaarts. Is ook een kwestie van training, want Boyan kon in het begin ook niet verzamelen, terwijl hij nu prima een easy jogje kan laten zien met zijn hoofd omlaag en zijn achterbenen goed eronder.. Soms moet je hem wel aan de praat houden als hij zich dikgevreten heeft op het weiland op een hete zomerdad, maar nu met de kou en de wind is dat geen enkel probleem :+ Boyan is dan de lichtste van de drie, maar in verhouding dus ook het meest lui. Komt denk ik meer door zijn hengst zijn dan door zijn ras.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:53

RusselNuwell schreef:
Macs schreef:

en een gezonde arabier die endurance loopt dus een top conditie heeft?
zou die een tinker er uit galopperen?
want mijn tink heeft er 3 uit gerent :+

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:01

M_D_H schreef:
...

Een gezonde kwpn met een goede conditie zou toch in een volle galop met gemak een dravende fjord eruit moeten kunnen rijden, dus ik heb er nog steeds mijn twijfels bij.[/quote]
want mijn tink heeft er 3 uit gerent :+[/quote]
Ik had het over draf versus galop, niet galop versus galop.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:13

M_D_H schreef:
RusselNuwell schreef:

want mijn tink heeft er 3 uit gerent :+

gemiddeld gezien wel, anders zouden ze wel tinkers gebruiken op de renbaan ;) maar er zullen gerust snelle tinkers en trage arabieren zijn. Mijn haf heeft er ook wel eens een volbloed uitgelopen in haar jonge jaren.

thyra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:18

Nou, alle fjorden, haflingers en tinkers die ik ken zijn juist pittig!
Tuurlijk hebben ze ook wel is een slome dag, maar dat heeft ieder ras.

Ik denk dat ze inderdaad sloom genoemd worden, omdat ze vaak minder snel schrikken en koel blijven

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:22