Dit is geen dressuurpaard! Mee eens of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:37

Electra63 schreef:
Wat betreft de opvatting dat ieder gezond paard de Z1 kan behalen, ja hoor, maar wel natuurlijk met een goed opgeleide ruiter.

De grootste beperking van onze paarden is de bekrompen gedachten gang van zijn eigenaar ;) .

Er zullen echt wel paarden zijn, die er echt geen fun in hebben, ken er 1, kan alle Z oefeningen met hoef in zijn neus,
maar jongens.. wat een klus omdat eruit te rijden, ga je het bos in of strand op heb je stralend enthousiast paard,
met die dressuur echt NIET! Dus karakter moet wel beetje mee zitten en lichamelijk moet hij niet vreselijk in de knoop zitten.

Mijn ervaring?
It can be done... Z met gewoon simpel paard (ook met een bv. fjord).... En niet al te getalenteerde ruiter.
Beetje doorzettings vermogen van paard en ruiter is wel gewenst en goed les hebben is ook wel heel belangrijk!

Is het dan een dressuur paard? Geen idee, want dat ligt aan je definitie van dressuur paard.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:39

Moll schreef:
Dat betekent dat jij als ruiter je paard niet correct opleid, en,de fout niet bij het paard zit maar bij jou

tuurlijk,ik ben niet perfect.
maar ik vind dat niet elk paard Z kan lopen.
ofie nu gezond is of niet.de bouw van het paard en ook of het paard in kwestie het 'leuk' vind of niet.
tuurlijk,dressuur is gymnastiseren etc maar ik vind atletiek etc verschrikkelijk dus je kan er ook niet van uitgaan dat dat voor een paard hetzelfde is?
mijn paard reageerd bij mijn Z springen en Z dressuur instructrieses krak hetzelfde als ik erop zit bij dressuur.
het staat hem niet aan en hij zal zijn best er niet voor doen terwijl hij lichamelijk in tiptop conditie is.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:41

@ estell_ : Ik vind dat je opzich gelijk hebt als we naar de theorie zouden kijken. In praktijk is het echter zo dat er juryleden zijn die zich wél laten beïnvloeden. Ik heb regelmatig geschreven bij juryleden voor het M/Z en met hen hier een open discussie over gehad en een paar hebben werkelijk toegegeven het geen gezicht te vinden en dat die ruiters maar gewoon lekker thuis moeten rijden of een sportpaard aan moeten schaffen ;)

Ik zeg trouwens niet dat het niet kán... maar ik denk wel dat je meer tijd in een gemiddelde koudbloed moet stoppen dan in een gemiddelde KWPN'er...

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:55

MariekeS_ schreef:
@ Annash: toevallig weet ik over welke lesklant jij het hebt... zij rijdt alleen niet zomaar een standaard Haflinger ;) Die heeft ook meer capaciteiten dan de gemiddelde KWPN'er... een gemiddelde Haf echter niet...
edit: al vind ik dat zij ook fantastisch kan rijden hoor, daar niet van ;) :D

Dat is zeker waar :) maar dat wil niet zeggen dat het 't makkelijker is.
Overigens is dit maar een voorbeeld... ik zie meer combinaties met een paard dat 'geen dressuurpaard' is hoog rijden :j Ook beestjes die echt 0 gangwerk van zichzelf hebben, om het zo te zeggen, maar wel heel goed voor elkaar zijn.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:59

Quebelle schreef:
Moll schreef:
Dat betekent dat jij als ruiter je paard niet correct opleid, en,de fout niet bij het paard zit maar bij jou

tuurlijk,ik ben niet perfect.
maar ik vind dat niet elk paard Z kan lopen.
ofie nu gezond is of niet.de bouw van het paard en ook of het paard in kwestie het 'leuk' vind of niet.
tuurlijk,dressuur is gymnastiseren etc maar ik vind atletiek etc verschrikkelijk dus je kan er ook niet van uitgaan dat dat voor een paard hetzelfde is?
mijn paard reageerd bij mijn Z springen en Z dressuur instructrieses krak hetzelfde als ik erop zit bij dressuur.
het staat hem niet aan en hij zal zijn best er niet voor doen terwijl hij lichamelijk in tiptop conditie is.
ten eerste móet men een paard niet vermenselijke, en dus hier in de vergelijking trekken tijden,wat u leuk een,mens wel of niet leuk vind, dit op een paard te projecteren.
En dat je zegt dat niet elk paard Z niveau kan behalen is klink klare onzin, dat je paard niet voor je wil werken ligt.eerder aan de persoonlijke band dan aan het paard, en tuurlijk zijn er paarden die moeilijker te motiveren zijn, maar dan is het de kunst om het op de juiste manier aan dat betreffende paard te vragen om het wel te doen, dus zoek het probleem niet bij het paard maar bij je zelf als ruiter, en als de instructie niet dat kan aan rijken om je paard dus eigenlijk Jou te vertellen hoe je je paard motiveert, is het tijd voor andere instructie.

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 19:56

MariekeS_ schreef:
@ estell_ : Ik vind dat je opzich gelijk hebt als we naar de theorie zouden kijken. In praktijk is het echter zo dat er juryleden zijn die zich wél laten beïnvloeden. Ik heb regelmatig geschreven bij juryleden voor het M/Z en met hen hier een open discussie over gehad en een paar hebben werkelijk toegegeven het geen gezicht te vinden en dat die ruiters maar gewoon lekker thuis moeten rijden of een sportpaard aan moeten schaffen ;)

Ik zeg trouwens niet dat het niet kán... maar ik denk wel dat je meer tijd in een gemiddelde koudbloed moet stoppen dan in een gemiddelde KWPN'er...

Dat denk ik niet, de gemiddelde KWPN'er is namelijk helemaal niet zo spectaculair. Een gemiddeld paard is een gemiddeld paard. Ik heb ook bij meerdere jurys geschreven en hier ook een discussie over gehad, zij vertelde mij inderdaad ook dat ze het er bij tijd en wijlen minder uit vonden zien allèèn als je een paard correct voorstelt krijg je daar je punten naar :j en ik vind dat veel mensen met een koudbloed dat een beetje vergeten. het is àltijd de schuld van de jury terwijl ik denk dat je beter eerst naar jezelf kan kijken en naar hoe JIJ je paard voorstelt. Je hebt namelijk ook met een kwpn'er geen garantie op een winstpunt. Die rijd je namelijk niet op papier. :n

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 20:03

estell__ schreef:
Dat denk ik niet, de gemiddelde KWPN'er is namelijk helemaal niet zo spectaculair. Een gemiddeld paard is een gemiddeld paard. Ik heb ook bij meerdere jurys geschreven en hier ook een discussie over gehad, zij vertelde mij inderdaad ook dat ze het er bij tijd en wijlen minder uit vonden zien allèèn als je een paard correct voorstelt krijg je daar je punten naar :j en ik vind dat veel mensen met een koudbloed dat een beetje vergeten. het is àltijd de schuld van de jury terwijl ik denk dat je beter eerst naar jezelf kan kijken en naar hoe JIJ je paard voorstelt. Je hebt namelijk ook met een kwpn'er geen garantie op een winstpunt. Die rijd je namelijk niet op papier. :n

Generaliseren we niet over paarden, dan doen we het wel over mensen }> .

Mensen met een warmbloed, geven net zo vaak de schuld aan de jury als mensen met een koudbloed.
Simpelweg, omdat men het niet eens is met een jury.... om wat voor reden dan ook...

Overigens ben ik het de laatste wedstrijd ook niet eens geweest met de jury,
maar dat was meer omdat ik de punten te hoor vond, voor de geleverde (wan) prestatie :') .
(geen koudbloed overigens)

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 20:17

Sjolvir schreef:

Mensen met een warmbloed, geven net zo vaak de schuld aan de jury als mensen met een koudbloed.
Simpelweg, omdat men het niet eens is met een jury.... om wat voor reden dan ook...

maar dat was meer omdat ik de punten te hoor vond, voor de geleverde (wan) prestatie :') .

haha, :)) nou mijn ervaring is dat ook wel dat iedereen over het algemeen wat te zeuren heeft over de jury, want aan de ruiters ligt het sowieso nooit :D

Maar alle mensen die ik ken - en ook in topics - van een koudbloed hoor je mensen zeggen, "oh wat knap dat jij M1 bent met je haflinger" ... is dat dan knapper dan dat ik of jij M1 zou zijn met onze kwnp'er??

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:08

estell__ schreef:
Sjolvir schreef:

haha, :)) nou mijn ervaring is dat ook wel dat iedereen over het algemeen wat te zeuren heeft over de jury, want aan de ruiters ligt het sowieso nooit :D

Maar alle mensen die ik ken - en ook in topics - van een koudbloed hoor je mensen zeggen, "oh wat knap dat jij M1 bent met je haflinger" ... is dat dan knapper dan dat ik of jij M1 zou zijn met onze kwnp'er??

Ken jouw KWPNer niet :D, misschien wel, misschien niet.... ligt aan zijn karakter en hoe hij loopt... ;)

kwpener

Re: Dit is geen dressuurpaard! Mee eens of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:12

kijk een goede kwpnr is meer voor de dressuursport gebouwd dan de haflinger, maar als je een haffie vanaf het begin 3.5 jaar dus gewoon goed als dressuurpaard opleid dan kan die met meer moeite de Z1 wel halen -:)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:42

Ik heb een 4 jarige Noord Zweed, de laatste tijd hoor ik steeds vaker "waneer ga je er mee mennen"?
Als ik dan vertel dat ik eigenlijk in de toekomst een wedstrijdje in de dressuur wil starten wordt er toch wat lacherig over gedaan. Mijn Noord Zweed is heel soepel en vind alles leuk bakwerk of buiten hij geniet ervan. Hij leert heel snel en is heerlijk voorwaarts onder het zadel. Ik heb steeds getwijfeld, zal ik wel ooit gaan starten. Maar nu denk ik waarom niet, we zijn beiden geen bewegingswonder :o , maar we hebben al zoveel plezier in het trainen.
Hoe het op wedstrijden zal gaan zien we wel, zolang paard en ik er plezier in hebben is het goed.
Ik vind het geweldig om hier op Bokt van al die verschillende rassen te zien die dressuurwedstrijden starten, die stimuleren mij om het ook gewoon te gaan doen.
Ik was van de week met mijn paard op een fair en daar stonden we te wachten tot we ring in mochten voor een soort van rassenparade. Ik raakte in gesprek met een mevrouw die wilde weten wat ik voor een paard had, op een gegeven moment reed er een stalgenoot achter mij langs met zijn kwpn-er met mooie witte bandages etc. Zegt de vrouw tegen mij "o, dat is een echt ruiter, dat kun je wel zien" := ). Tsja die wedsrtrijden zullen nog een uitdaging worden :').

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 06:08

Citaat:

Veel knapper voor de haflinger :D :D , want die moet ook nog vechten tegen zoveel vooroordelen langs de kant. :j
(grapje; een rijtechnisch goede proef is een rijtechnisch goede proef).

Toen Denise Blom met haflinger Merlin in het ZZ licht startte, waren de reacties ook heel wisselend, zeker nadat ze elke keer winstpunten reden. Laten wij het erop houden, dat Merlin met zijn 1.54m in ieder geval heel erg opviel tussen de KWPN-ers van boven de 1.70m. *\o/*

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:40

Arabesk schreef:
Dressuur is een jurysport en omdat de meeste jury's vinden dat tinkers/haf etc geen dressuurpaarden zijn scoor je lager :+

Ik hoop dat je dit niet serieus denkt...

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:47

Zo kreeg ik zelfs een tijdje terug te horen dat (in mijn geval)Andalusiër niet voor de dressuur zijn, en het niet zouden kunnen..aangezien die alleen goed zouden zijn voor kunstjes!!
Baal wel soms van mensen die al meteen een vooroordeel hebben...

En vind ook dat het veel knapper is om een fjord of haflinger of ander "niet geaccepteerd" ras naar de top te rijden, dan een kwnper..

holiday94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:08

ik ben het er niet mee eens. met elk paard moet je Z kunnen starten, aleen bij een goede training natuurlijk. Maar de meeste mensen met een fjord of haf die kiezen ervoor om lekker buiten te rijden en hebben em dan ook als recreatie paard. Daar is niks mis mee maar dan moet je iet zeggen dat het geen dressuurpaard is, omdat je zelf niet wilt dressurern

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:14

holiday94 schreef:
ik ben het er niet mee eens. met elk paard moet je Z kunnen starten, aleen bij een goede training natuurlijk. Maar de meeste mensen met een fjord of haf die kiezen ervoor om lekker buiten te rijden en hebben em dan ook als recreatie paard. Daar is niks mis mee maar dan moet je iet zeggen dat het geen dressuurpaard is, omdat je zelf niet wilt dressurern

Amen!!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:14

Een paard is zoals zijn trainer hem rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:16

Nee een haflinger is geen dressuurpaard. Een haflinger is een allround pony (vind ik).

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:02

In allround zit toch ook dressuur?

Ik vind zowieso niet dat een paard/pony alleen voor dressuur gehouden mag worden, afwisseling is zeker belangerijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:55

Ja dus dan is het geen specifiek dressuur paard, daar is ie niet op gefokt.. wil niet zeggen dat ze niks kunnen hoor :P

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:01

Mee eens, maar ik vind wel dat er ook normaal dresuur mee gereden moet worden.

Maar ook met dressuur gefokte paarden, vind ik dat er af en toe gesprongen, en andere dingen gedaan moeten kunnen worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:07

Je bedoelt dat haflingers ook gegymnastiseerd moeten worden? Want daar ben ik het helemaal mee eens. Net als alle andere rassen trouwens.

Maar de titel luidt: dit is geen dressuurpaard.. Nee idd ik vind een haflinger geen dressuurpaard.. wil niet zeggen dat je er geen dressuur mee kan rijden natuurlijk :P Tot op zekere hoogte kan dat wel....... maar dat maakt het nog geen dressuurpaard.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:12

Ik vind idd dat er in ieder geval dressuur mee gereden moet kunnen worden.
Je zij dat elk paard gegymnastiseerd moet worden, ook weer met je eens.
Je kan dit trouwens ook prima met springen, of een rengallopje doen... (Anders gericht dan).

Maar een dresuurpaard, versta je daar onder:
- Een paard dat getraind word om bij dressuurwedstrijden ingezet te worden.
- Een paard dat voornamelijk dressuur getraind word.
- Een paard dat alleen dressuur getraind word.
- Een paard dat lichamelijk in staat is om dressuur te lopen.
- Een paard dat geestelijk in staat is om dressuur te lopen (Of hij er llol in heeft)

?? Maak uw keuze, zou ik zeggen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:20

Laaavo schreef:
Ik vind idd dat er in ieder geval dressuur mee gereden moet kunnen worden.
Je zij dat elk paard gegymnastiseerd moet worden, ook weer met je eens.
Je kan dit trouwens ook prima met springen, of een rengallopje doen... (Anders gericht dan).

Maar een dresuurpaard, versta je daar onder:
- Een paard dat getraind word om bij dressuurwedstrijden ingezet te worden.
- Een paard dat voornamelijk dressuur getraind word.
- Een paard dat alleen dressuur getraind word.
- Een paard dat lichamelijk in staat is om dressuur te lopen.
- Een paard dat geestelijk in staat is om dressuur te lopen (Of hij er llol in heeft)

?? Maak uw keuze, zou ik zeggen :)

haha! Geen van allen :D
-Een paard dat gefokt is op dressuur. Dat is voor mij een "dressuurpaard". Die de juiste ras en afstamming heeft.

Heb zelf met mijn haflinger ook dressuur gereden tussen de paarden vroeger.. maar dat maakt het geen dressuurpaard :P En nu rijd ik western (reining) met haar... maar dat maakt het geen westernpaard.
Mijn quarterhorse, dát is een westernpaard.

Zo bedoel ik het (hoop dat ik het en beetje duidelijk uitleg!)

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:23

Haha, ik twijfelde al of ik iets vergeten was... :D

Ja, hoor. Het is duidelijk. En ik denk dat ik het wel met je eens bent.

Leuk om te horen dat je verschillende dingen met je Haf probeert :) !!