Welke rassen zijn over het algemeen bom-proof?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

carlijn22

Re: Welke rassen zijn over het algemeen bom-proof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:26

koudbloeden zijn vrijwel altijd bomproof, of komen in ieder geval in aanmerking. echt zo'n Shire, die kijkt op alles neer, dus vinde het al gauw niet zo eng. ik vind haflinger altijd wel taai, fjorden, maar neem, als je voor bomproof kiest, NOOIT OF TE NIMMER EEN ARABIER! haha, veel schriktraining helpt wel hoor, maar die van mij schiet de boom bijna in als er een takje onder haar hoefjes kraakt, en het dak lekte een keer in een manege, druppel klapte op haar charmante billetjes, en ik zat er amper op!
een tinker is lief, maar bomproof, ik zou daar voor kiezen.
een konikje ook, maar het zou een wonder zijn als je er een zou kunnen bemachtigen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:35

Ik ken heel veel kwpn-ers die niet bomproof zijn en heel veel die dat wel zijn.
Ik heb 2 haflingers te rijden gekregen, omdat die heel goed op voor en achterbenen konden staan.
Ik ken een Tinker, die niet echt heel fijn te rijden was enz.

Elk paard heeft een eigen karakter, dus je moet gewoon gaan proberen.
Ik heb zelf een 75% en 50% Gelder. De 50% Gelderse merrie is echt bomproof, terwijl de 75% Gelderse ruin zeker niet bomproof is.
Als je echt voor KWPN wil gaan, dan moet je of goed rondzoeken of een volledige Gelderse doen, dan heb je kans op een bomproof paard.

Het enige paard waar je voor de volle 100% zeker van kan zijn, dat ie bomproof is, is een hobbelpaard, dus je hebt altijd kans, dat er iets gebeurd.

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:42

oke ik ben een beetje bevooroordeeld maar kijk ook eens naar een gangenpaard. Ik ben destijds vanwege het karakter gaan kijken voor een gangenpaard, het oog wil ook wat en ik wil ontspannen een ritje kunnen rijden, ik wil niet dat ik elke dag mijn paard moet rijden omdat ze anders uit hun pannetje gaan en ik moet zeggen dat ik erg geslaagd ben in mijn zoektocht. De MM's zijn eigenlijk nergens bang voor, je moet ze het natuurlijk wel een keertje laten zien maar het schrikken zelf stelt weinig voor. Coole paarden met toch wat bloed voor het leuke.

Verder ben ik het eens dat je ze ook gewoon moet laten kennismaken met verschillende dingen maar karakter helpt zeker mee en dat is bij de MM over het algemeen top. (al zeg ik het zelf :+ )

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:19

Tendance schreef:
Ik ken heel veel kwpn-ers die niet bomproof zijn en heel veel die dat wel zijn.
Ik heb 2 haflingers te rijden gekregen, omdat die heel goed op voor en achterbenen konden staan.
Ik ken een Tinker, die niet echt heel fijn te rijden was enz.
Elk paard heeft een eigen karakter, dus je moet gewoon gaan proberen.
Ik heb zelf een 75% en 50% Gelder. De 50% Gelderse merrie is echt bomproof, terwijl de 75% Gelderse ruin zeker niet bomproof is.
Als je echt voor KWPN wil gaan, dan moet je of goed rondzoeken of een volledige Gelderse doen, dan heb je kans op een bomproof paard.

Het enige paard waar je voor de volle 100% zeker van kan zijn, dat ie bomproof is, is een hobbelpaard, dus je hebt altijd kans, dat er iets gebeurd.

Ik heb een 100 % gelderse merrie gereden die absoluut niet bomproof was. Ze zag echt overal spoken! Dus dat zegt ook niets..

Het enige ras waarvan ik geen schrikachtige paarden ken is het Groninger ras!!!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:14

En daar ken ik er dus juist weer één van, die helemaal niet bomproof was. Vandaar ook dat ik zei. Wil je zeker bomproof neem dan een hobbelpaard.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:01

Haflinger kunnen inderdaad wel goed op hun achterbenen staan, die van mij ook,
alleen buiten is ze nergens bang voor. Het ligt er ook maar net aan wat ze buiten hebben meegemaakt
en hoe je zelf reageert. Gewoon eerst aan de hand naar buiten en dan onder het zadel,
en gewoon auto's, trekkers en vrachtwagens negeren.

Mijn haflinger is voor 80% bom proef vind ik, want ze vind het alleen in het bos niks,
en ze vind motors ook eng maar verder is ze nergens bang voor!

Fjorden vind ik over het algemeen een ramp buiten, want die zijn laten we zeggen niet voor reden vatbaar,
als die gaan lopen zijn het net tanks die maar door gaan.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:07

carlijn22 schreef:
koudbloeden zijn vrijwel altijd bomproof, of komen in ieder geval in aanmerking. echt zo'n Shire, die kijkt op alles neer, dus vinde het al gauw niet zo eng. ik vind haflinger altijd wel taai, fjorden, maar neem, als je voor bomproof kiest, NOOIT OF TE NIMMER EEN ARABIER! haha, veel schriktraining helpt wel hoor, maar die van mij schiet de boom bijna in als er een takje onder haar hoefjes kraakt, en het dak lekte een keer in een manege, druppel klapte op haar charmante billetjes, en ik zat er amper op!
een tinker is lief, maar bomproof, ik zou daar voor kiezen.
een konikje ook, maar het zou een wonder zijn als je er een zou kunnen bemachtigen.

Nonsens... Ieder ras kent eigen karakters maar over all zijn AV's juist erg eerlijk en, inderdaad, werkwillig. Grote will to please.. Ik ken er een hoop en stuk voor stuk eerlijke en nuchtere paarden :) Schrikken = stilstaan... Jij hebt net weer een uitzondering getroffen denk ik :=

lies92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:59

ligt aan het paardm zoals iedereen al zei haha :P

Darnishaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:03

Je moet niet naar het ras kijken maar naar het karakter van een paard.

Dianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:05

ik rijd een hannoveraan hengst, zeer bomproof :)
tuurlijk heeft hij wel eens een 'vrolijk' momentje, maarja hij is ook nog maar 4 ;) maar hij is zeker bomproof en kijkt niet snel ergens van op :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:09

Ik vind zelf dat een draver bomproof is mits het een goed karakter heeft, dat heb ik zelf met diverse dravers mogen ervaren waaronder mijn eigen draver dat ik had. En mijn arabier is ook erg betrouwbaar maar dan alleen voor de eigenaar met wie het een band heeft, dus niet zomaar bomproof bij iedereen.

Daarnaast ken ik nogal wat haflingers die niet bomproof zijn en tinkers ook niet, het ligt echt aan het karakter en wat het voor een opvoeding genoten heeft, ik zou zeggen niet te veel naar het ras kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:15

Lieve mensen, TS stelt de vraag welke rassen er over het algemeen gesproken bom-proof zijn.

Ze hoeft dus niet die uitzondering te horen van de koudbloed die bij een scheefstaand sprietje bovenop de lantaarpaal zit, en ze wil evenmin horen over die broodnuchtere volbloed, die nergens bang voor is.

Want over het algemeen gesproken zijn bloederige paarden namelijk helemaal niet nuchter, dus dat is non-informatie, waar ze absoluut niets aan heeft.
Waar ze wel iets aan heeft, is info over welke rassen normaal gesproken nuchter en relaxed zijn. Let wel: ze vraagt niet om wat een makkelijk paard is, dat een paard nuchter is en bomproof, wil namelijk helemaal niet zeggen dat ze simpel te rijden zijn en simpel in de omgang.

Dan zal ik nu antwoord geven op TS haar vraag: warmbloeden en volbloeden zijn over het algemeen niet erg nuchter, en ook niet erg bomproof.
IJslanders zijn erg nuchtere paarden, niet simpel, wel eerlijk, en over het algemeen erg bomproof. Haflingers en Fjorden geldt hetzelfde voor, die kunnen wel knap eigenwijs zijn, maar over het algemeen heel nuchter en eerlijk.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:19

Yamcha, toch ben ik het niet helemaal met je eens... Denk dat hier ook een hoop vooroordelen in worden genoemd. Ik blijf bij mijn punt dat ik nog nooit een Arabier heb gezien die níet nuchter was. Dat alle AV's levensgevaarlijke neuroten zijn is zo'n fabeltje :+

Anyway, wat ik weet wat goed bekend staat als fijn en nuchter ras is bijv ook de Rocky Mountain :) Heb er zelf geen ervaring mee, maar voor zover mij bekend zijn het erg prettige paarden :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:28

ik heb niet alles gelezen,maar als e een bom proef paard zoekt kijk dan naar paarden met ervaring.waar ze mee buiten reden etc etc.e ga ze vooral proberen.bij ieder ras zijn uitzonderingen.kijk welk ras je aan spreekt,en ga dan zoeken naar een lekkere bom proef paard dat bij je past.succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:46

Een AV is helemaal geen levensgevaarlijke neuroot, heb zelf een merrie met 75% bloed (die gaat niet verkeersmak worden denk) maar zijn wel sensibel, en als de ruiter opspant en signalen geeft dat het echt wel heel eng is, reageert een bloedpaard daar over het algemeen wel op. En denk dat je daar wel rekening mee moet houden.
Neurotisch vind ik geen enkele Arab, echt niet, zijn leuke vriendelijke (en echt lieve) paarden. Maar wel sensibel, zowel met rijden als in de omgang, en het is een stuk makkelijker zo een paard te verknallen dan een koudbloed die zich van de hele wereld niets aantrekt.

xxchantiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:48

Er zijn ook wel kwpn'ers die heel koel zijn hoor. Mijn zus had ook een kwpn paard vroeger en die was zo lief en makkelijk; zelfs ik kon erop en ik was echt 8jaar en heeel klein. Dus gewoon zoeken

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:54

Dat is inderdaad wel een waar woord Yamcha :j Dan heb ik jouw post verkeerd geïntepreteerd, excuus :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:55

Hobbelpaarden zijn bomproof :D .

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:59

Over criollo's wordt gezegd dat die vrijwel altijd bomproof zijn (geen ervaring uit eerste hand)

Dravers vind ik vaak 'dapper' toch weer anders dan bomproof.
Verder inderdaad veelal de koudbloeden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 15:57

amyz schreef:
Dat is inderdaad wel een waar woord Yamcha :j Dan heb ik jouw post verkeerd geïntepreteerd, excuus :)

Aanvaard hoor :)
Ik was ook niet helemaal volledig :)

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:13

Schwarzwälder Fuchsen zijn over het algemeen enorm nuchter :j
Die van mij vindt de meeste dingen op straat/in het land niet echt spannend en als ze ergens van schrikt (wat zelden voorkomt), dan zet ze even haar 4 benen aan de grond om zich vervolgens te realiseren dat het eigenlijk wel meeviel en dan loopt ze verder.

xJorgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:52

geen 1 paard is bomproof er kan altijd wel wat gebeuren!!!!!

kianzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 18:57

Heeft inderdaad niets met het ras te maken. Ken een draver die echt totaal nergens van schrok en een draver die al op tilt sloeg van een vallend blaadje. Mijn haf is daarentegen bomproef, maar er zijn genoeg haffies die niet bomproef zijn. Je koopt een bomproef paard op karakter en niet op ras. Maar goed over het algemeen zie je toch wel dat de koudbloedtypes meestal wel wat koudbloediger zijn, maar dus ook niet allemaal *D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:01

Een paard, ongeacht ras, is zo bomproof als zijn eigenaar.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:07

Stokpaarden zijn ook bomproof en verder is bomproof zijn totaal niet rasgebonden.