Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Re: Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:28

Ik vind ze ZO leuk, ik ga meelezen, kunnen voor mij hele interessante VD paardjes, wil er op ten duur 2 hengstjes ofzo van aanschaffen :)

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:29

@Poiuytrewq: Ja, je moet echt weten hoe je ermee om moet gaan, anders kunnen het zeker draken zijn. Ik heb heel vaak met mijn handen in het haar gezeten van 'hoe nu verder' maar het gaat steeds beter. Ben nou eenmaal verliefd op mn mannetje en dat is het belangrijkst denk ik, dat de klik er is.
@Visibreteam: Heej Nikki, leuk om je ook in dit topic tegen te komen :) Ja, koniks zijn heel leuk idd! En apart! :D

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:21

een klik moet je hebben met eender welk paard waarmee je gaat rijden, denk ik... wij hebben een hele kudde arabieren maar ik heb ook niet met allemaal dezelfde relatie..op die van mijn man bv kruip ik niet op, die is gewoon zo "niet mij",te vrijgevochten, te eigenzinnig, altijd maar uitproberen, speels dominant overkomen, ... een klik is ook niet rasgebonden denk ik. "draken" denk ik dat je ook in alle rassen vind, en ik denk niet dat koniks daarin de kroon spannen, anders zouden ze niet voor gehandicaptentherapie gebruikt worden, ..wat ik wel veel lees, ook op duitse forums, (in duitsland wordt al veel meer met koniks gereden) is dat ze "schlau" zijn, ja, ze zijn idd heel intelligent en hebben ook best wat koudbloed, dus moet je wel wat weten hoe je dat wil aanwenden..nochtans lees ik ook dat er veel kinderen-tieners de koniks zadelmak maken...en dat ze soms wel tegenstrubbelen, maar nooit bokken,s teigeren of ervan door gaan. Mijn ervaring met mijn (rip)raschka : heel intelligent, en dat gebruikte ze idd vaak voor haar eigenbestwil, maar in moeilijke situaties op tochten, bv rivier ingaan, steile hellingen op en af in de ardennen, smalle rotsige paadjes enz, bleef ze wel ijzig kalm en gebruikte ze die intelligentie zodat we overal veilig doorraakten. haar moed en doorzetting kenden daarbij geen grenzen. ze wilde wel "eerlijk" behandeld worden, als je haar onterecht een klap gaf, mocht je zeker zijn dat ze even haar achterste uitsloeg of kopje de grond in stak. zo ben ik er wel ns afgevlogen, over haar korte hals heen.
Ach, ik ben blij dat niet iedereen ze leuk vind, want vrees dat hun opkomende populariteit wel ns negatief kan uitdraaien, dat er veel terecht gaan komen bij mensen die denken zo een goedkoop allround beginnersponietje te kopen..niet weten hoe er mee om te gaan en dan komt die ponie naderhand , met zijn slechte ervaringen, weer op de markt, wordt door iemand gekocht die er andere verwachtingen van heeft enz...
Zo , ik ga nu naar onze Juul op de weide ..hij is van gisteren thuis, bij het ophalen, wilde hij amper aan de koord meelopen, trok koord uit de handen van de verkoper, wilde dan niet op de van enz...ik kon hem zo goed als niet aanraken. ben er gisteren 2x bijgeweest en de 2e keer mocht ik zijn halster al vastnemen en liep hij enkele passen met me mee, zonder tegen te trekken..mocht ook zijn kop krauwen. Vandaag gaan we dus voor een aai over zijn hals..dochtertje (4,5) gaat mee, even kijken hoe hij daarop gaat reageren. juul wordt 3 deze maand. Ons doel: TREK bijeenkomst (belgie) in augustus, daar wil ik met hem naar toe. Nog 7 maanden tijd dus...jullie lezen het wel.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:43

ik heb mijn paard na 8 jaar verkocht, ik kon lezen en schrijven met dat dier maar een klik heb ik nooit met haar gehad. Uiteindelijk begon het toch te knagen en heb ik haar verkocht en ik sta nog steeds achter mijn beslissing, ze heeft een super plekje gevonden bij iemand die veel beter bij haar past en ik heb na nog geen maand al een betere klik met Wolf dan dat ik met haar ooit gehad heb en ik heb er nog niet eens opgezeten :D

Juul zal vast snel bijdraaien, jij gaat ook voor de lange afstanden? Mijn plan is om endurance en trektochten te gaan rijden met Wolf :)
hoe groot is Juul?

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:52

@ghashira: Zo bedoelde ik dat niet dat alleen koniks 'draken' kunnen zijn, dat geldt natuurlijk voor elk paard en de situatie waar hij/zij inzit! En een draak hoeft niet perse een negatief iets te zijn, ik kan bijvoorbeeld ook vreselijk om mijn 'draakje' lachen, omdat hij zo zijn streken heeft. Een klik moet je zeker hebben met wat voor paard je dan ook aanschaft, maar is ook wel iets wat moet groeien is mijn ervaring. De klik die ik nu met Pumbaa heb, had ik in het begin zeker niet! Ik heb namelijk wel een gevalletje die trapt en bijt en toen ik hem net had kon ik amper contact met hem maken, hij was erg in zichzelf gekeerd. Nu inmiddels niet meer, maar wat jij zegt/leest dat Koniks niet op de vlucht slaan of bokken/steigeren is ook per Konik erg verschillend. Die van mij bokt WEL af en toe en slaat zeker op de vlucht bij buitenritten.Hij rent dan in volle galop de straat over (gewoon op auto's af, hij krijgt dan een waas voor zn ogen en ziet niks meer) en ik krijg hem dan met geen mogelijkheid terug. Hij is buiten (nog) niet te vertrouwen en ik heb 2x bijna een ongeluk met hem gehad, dus ik ben daar wel voorzichtiger in geworden. Ik weet dat hier veel training in gaat zitten. Ik wil alleen maar zeggen dat je moet weten hoe je daarmee om moet gaan. Ik krijg regelmatig mailtjes van mensen die meer willen weten over Koniks, want ze lijken idd makkelijke, lieve en rustige paardjes. Ik ben altijd heel eerlijk in mijn eigen ervaringen, want vind het belangrijk dat mensen ook weten dat het dus niet altijd sulletjes zijn. Net als in dit topic iemand zei dat Koniks sloom zijn..ik kan me hier helemaal niet in vinden, omdat mijn eraringen juist heel anders zijn. Bij Pumbaa ben ik veel met NH bezig, dit pakt bij hem redelijk goed uit, maar ook dit is per paard verschillend, alhoewel ik wel van mening ben dat NH de beste manier is om met paarden om te gaan. Intelligent zijn ze zeker en ik denk dat dit wel voor elke Konik geldt. Tevens ben ik ook blij dat niet iedereen de Konik leuk vind, want dan werden er waarschijnlijk een hoop naar de slacht gebracht als het toch niet zo uitpakt als men had gedacht...

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:08

à van: daarstraks bij Juul geweest en toen hij de auto zag aankomen, rende ie meteen naar de poort..zonder problemen konden we (dochter én ik) vandaag zijn hoofd makkelijk aanraken en ik mocht ook zijn schoft al strelen. Je merkte wel dat dat voor hem een nieuwe ervaring was, maar hij vond het wel ok. Ook zo'n kleuter die zonder enige gêne op hem af kwam, vond hij best wel vreemd, maar zij weet hoe ze met paarden moet omgaan, bleef dan op n metertje van hem staan en stak haar handje uit en hij kwam onmiddelijk snuffelen, likken, en dan mocht ze hem aaien. liep al vlotjes een rondje van pakweg 20 m met me mee aan het halster, dus constante beterschap. Juul zou volgens de verkoper 145 cm zijn, maar ik schat hem eerder een goeie 1,40m, maar weet het niet goed, want hij ziet er nogal schraal uit, en dan lijken ze wel kleiner... aangezien hij pas 3 wordt deze maand, veronderstel ik dat hij nog wel n jaartje of 2 gaat groeien en vooral uitzetten, ik hoop dus op n stevig mannetje van 1,45 cm met voldoende body, maar sterk genoeg zal ie wel zijn...cfr ijslanders..;zijn ookn iet van de grootsten maar wel beresterk. Heb intussen ontdekt dat Juul liever droog hooi heeft (hoe droger hoe liever) dan vers gras... typisch, hij is geboren in het reservaat D 'Heye in Blankenberge (belgische kust) en heeft dus wrsch nooit echt groen vers gras gezien, enkel stijf helmgras en verdorde planten...
Ik ga idd voor lange afstanden... niet endurance, is te competitief en alles wat competitie is, lukt me niet meer sinds ik mama ben: de tijd om consequent te trainen ontbreekt dan gewoon... ik moet nu ook vaak meelopen, naast de pony 's van dochterlief als zij wil gaan rijden dus dat vreet oook tijd. maar ben blij dat ze in paarden en rijden geinteresseerd is , hoop dat we ooit tesamen kunnen gaan wandelen...ze rijdt met shetlanders nu, heeft er 4 van 78 cm tot 111 cm en soms doen we al wandelingen van 1,5 uur, ponies vinden het heerlijk en dochterlief ook... neem ik ook een van de honden mee , is goed voor mijn conditie én voor de hond én dochterlief is tevreden én de pony ook... ik doe wel nog dagtochten van 35-40 km en naar de toekomst toe wil ik terug meer weekends doen, dus 2- 3 dagen en ook in de zomer weer een ganse week gaan trekken...
à nadine: hoe oud was pumbaa toen jij hem kocht??? toen ik een tijd geleden nog volop op zoek was naar n konik, kreeg ik van iemand n reactie dat er eentje te koop stond, pumbaa dus, maar was veel te ver rijden voor me... mss is pumbaa zo'n konik die zijn eerste ervaringen moest opdoen met iemand die er niet veel van kende??? en rent ie daarom op auto's af? vreemd is het wel, maar ik spreek me niet uit over paarden met angsten, zit zelf met zo'n arabier die vroeger super ging, maar na een slechte ervaring met een onvoorzichtige camion, nu met n trauma zit en levensgevaarlijk geworden is...ik heb best veel ervaring met paarden, zit er ook al heel wat jaren tussen, maar op dat gebied kan ik je ook geen raad geven...mss met n ervaren en bomproof paard meegaan????? (helpt bij de onze ook helaas niet meer)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:44

Pumbaa klinkt inderdaad als een paard met een trauma, dat heeft natuurlijk verder niks met het ras te maken

Juul klinkt als een braverd die het gewoon allemaal nog even moet leren :) hij is dan wel aan de maat voor een konik, ik hoop dat die van mij ook richting de 1,45m gaat maar ik ben zelf ook niet groot dus nu pas ik er ook wel op :Y)
Ik ben zelf ook niet heel fanatiek wat wedstrijden betreft hoor, ik zal hoogstens 3 wedstrijden per jaar starten, zo competitief is endurance ook niet, voor de lagere klasses hoef je echt niet ontzettend veel te trainen en niemand dwingt je om een klasse hoger te gaan. Ik doe het ook puur voor de lol. Ik zit hoogstens 3-4 dagen per week op mijn paard en in de winter doe ik helemaal weinig. Trektochten van meerdere dagen wil ik ook graag gaan doen :j

lijkt me heerlijk om met je kindje samen te rijden, ooit wil ik dat ook :D

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:48

@ghashira: Wat gaaf dat je paardje al zo aan de maat is (voor een konik) Leuk joh! En dat het al beter gaat met aanraken :) Als antwoord op je vraag: Ik heb Pumbaa met 10 jaar overgekocht (hij wordt in mei 12 jaar) van iemand die er niet goed mee om kon gaan en hem maar 3 maand heeft gehad. Daarvoor heeft hij 2/3 jaar bij iemand anders gestaan waar ook kinderen op hem reden. Hij is toen hij 7 jaar was uit het natuurgebied gehaald en daarna beleerd, dus vrij laat, alhoewel dat niet perse slecht hoeft te zijn. Het is wel een tijdje goed gegaan met buitenritten, maar de laatste keer nam hij (wederom) de benen en recht op auto's af, hij ziet het gevaar dan niet, dus ben ik daarna niet meer alleen met hem naar buiten geweest, omdat ik eerst weer het vertrouwen terug wil. Met bomproof paarden naar buiten heb ik ook gedaan, maar hij rent dan van de groep weg. Ik heb wel hoop dat het weer goedkomt, het is gewoon blijven oefenen.
@Van: Natuurlijk is Pumbaa's gedrag (buiten) niet typerend voor Koniks en heeft het niet per se met ras te maken, maar een trauma zou ik het nou niet echt willen noemen. Hij kan namelijk wel een gewone relaxte buitenrit maken, dat heb ik gelukkig een aantal keer mogen ervaren. Maar als hij de kolder in de kop krijgt om het maar zo te noemen, wordt hij echt onbetrouwbaar op de weg. Daarmee breng ik mezelf, hem, maar ook anderen in het verkeer in gevaar en dat wil ik niet. Als ik de laatste keer niet zulke oplettende automobilisten op de weg had gehad was het allemaal heel anders gelopen.
Wel erg gaaf dat je endurance wilt gaan doen!

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:49

Juul heeft daarnet aangegeven dat er ook dingen zijn die hij niet leuk vindt, en dat hij dat ook kan laten zien: was met dochtertje zijn avondmaal (hooi) gaan geven op de weide en n himalaya liksteen, en die vond hij wel lekker, maar toen ik zijn oren wilde strelen, gaf hij mij een flinke duw;.. zo even van: laat me nou, dat vind ik uberhaupt niet lekker, ga weg.. toch even doorgedaan maar zonder pressie en uiteindleijk ging het wel.. t is echt een teddy, maar heel slungelig.. kan hem nu al aanraken op rug en borst..het gaat het dus heel snel, het vertrouwen winnen... zodra hij netjes met me meeloopt aan n touw, en het weer beter wordt, haal ik hem te voet naar huis (10 minuutje stappen) en ga ik met m werken in de round pen...daar kan weinig fout gaan en kan je ook zien wat hem stoort ... vluchten kan daar niet echt..dus je hebt vrij snel door wat je paard aanvaard, wat niet enz.. we zien wel... in elk geval, ik ben nog steeds als n kind dat van de sint een geweldig cadeau kreeg... ben dan wel 38, maar voel me weer helemaal kind...

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:04

Dat is fantastisch, kan ik me helemaal voorstellen. Fijn! :D

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:52

http://imageshack.us/photo/my-images/84 ... ah008.jpg/
Dit vond ik een hele leuke, van vandaag... het is hier enorm stormweer, maar ben tussen 2 "moesons" toch even naar hem toe geweest. Heb hem één van onze shetlandmerries gebracht als gezelschap. Hij zal er zijn werk mee hebben, wilde aan haar achterste ruiken maar kreeg meteen een gezwind antwoord , Veronie is geen shet om zonder handschoenen aan te pakken, heel dominant, maar Juul zou volgens de verkoper erg onderdanig zijn en idd, hij liet haar al gauw voor wat het was...vandaag ook gemerkt dat hij toch niet zo'n loebas is als ie er uit ziet, hij heeft best wel een vinnig willetje, maar dat had ik ook wel verwacht. Ik wilde hem nog aanraken maar had zijn hooi al gegeven en met een zwaai van zijn kop wilde hij me lekker stoer en kordaat te kennen geven dat ik hem beter met rust liet...en om het kracht bij te zetten, beet ie ook snel even in mijn mouw..tja, zo gaat dat in het wild nu ook eenmaal:bijten, hun oren naar achteren, neus in de lucht en dreigen...
Ik was aan het denken gegaan ivm de "Konikhype.." het lijkt me leuk, ipv steeds op bokt onze ervaringen uit te wisselen, om van iedereen een prive -emailadres te hebben en wat meer info. zo wordt het wat persoonlijker en kan ik me een duidelijk beeld vormen van wie je bent, hoe je konik is, hoe hij heet, hou oud enz..wie dat wil mag me dat pb-en en als je wil, stuur ik ze dan ook door aan andere konikfans? Het lijkt me vooral interessant om samen met degenen die ook nog n jonge onbeleerde konik hebben, regelmatig ervaringen daarover uit te wisselen, .. Verder zou ik in de toekomst wel ns een konikbijeenkomst willen organiseren. Aangezien er in nederland duidelijk meer liefhebbers zijn, zouden we dat bv in nederland kunnen doen, ergens in zuid-oost of zo? We zouden bv een weekendje kunnen doen, zodat we lekker kunnen bijbabbelen, foto's tonen en als we op een plek gaan waar je logement hebt en bos, kunnen we ook lekker met de bende een dagwandeling maken..eventueel laten we dan n keer een professionele fotograaf komen?? het zijn maar ideeen hoor... Ook naar fok toe lijkt het me interessant om echt concrete info over alle liefhebbers en hun koniks te hebben. Ik heb bv een ruin, maar kan me voorstellen dat iemand die een merrie heeft en daar erg tevreden van is, er wel ns een veulen van zou willen..maar heeft er iemand een konik hengst?? bestaat er trouwens een stamboek of zo? ooit wil ik ook wel ns naar polen gaan, op vakantie, maar dan specifiek met het doel daar een konik stoeterij te gaan bezoeken. Polen is naar t schijnt een prachtig land met heerlijk veel natuur om eindeloze ritten in te maken. Lijkt me wel wat. Niet voor direct toekomst, want zit nog volop in (kostelijke) verbouwingen hier en met n kleine meid, maar over een paar jaar zie ik dat zeker zitten...zou leuk zijn om met n og n paar andere liefhebbers samen te gaan natuurlijk... het zijn allemaal maar hersenspinsels, zeg maar wat jullie er van denken?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:11

ik ben niet zo van het mailen eerlijk gezegd, persoonlijker kan hier ook hoor, eventueel in een huiskamertopic.
meetingen zijn altijd leuk, maar ik woon wel helemaal in het noorden van het land en zit niet graag uren in de auto :Y)
mocht ik ooit gaan fokken met mijn merrie dan denk ik dat ik er een ander ras opzet (meer maat, lengte in de hals etc.)

ik heb vandaag ook even tussen de "moesons" door de paarden gedaan (lekker makkelijk als ze aan huis staan). Heb nog even lekker met Wolf staan tutten, ze is echt een knuffelpaardje :D. Nog even wat door de bak gewandeld en over haar heen gehangen(vanaf een opstapje) vond ze ook wel prima, ik ga er nog niet op zitten hoor :+

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:57

Huiskamertopic??? wat is dat??? hou er rekening mee dat ik al n generatietje ouder ben he meiden! Heb gezien dat je ook n shetlander hebt? Dat vosje? Wij hebben ook n vosje, hebben 4 shets, 2 zwarte hollandse dames van 110cm die ook in tweespan lopen, we hebben n marathonkar daarvoor, gaat lekker licht zo, dan het vosje wiske, zij is ong 90cm en onze kleinste shet is Jenny 78 cm. Verder dus een pak arabieren, waaronder de dekhengst Shakeer, en nu dus ook Juul... Wolf is 2,5 nu he? Maar ze lijkt me wel al vrij goed ontwikkeld..betere verhoudingen zelfs dan Juul... Wolfs' billen zijn deftig gespierd en haar buik is mooi rond, Juul ziet er echt nog heel slungelig uit, heeft van die magere billetjes en zijn heupbeenderen steken nog fel uit.. Mijn zus is veeartse en zegt dat hij met wat extra vitamines (zoals oa in de liksteen), en een keer een goede ontwormingskuur en een paar maanden consequent voederen, er tegen de zomer volledig anders gaat uitzien, ik ben ontzettend nieuwsgierig om hem in zijn zomervacht te zullen zien en als hij wat ronder zal staan... Ik denk wel dat je mss idd al wel over wolf heen kan gaan hangen en al'ns een kind of zo erop zetten??? Of als je zelf niet te veel weegt? Juul wordt 3 deze maand en is dus theoretisch "klaar" om zadelmak te maken. Maar ik vind dat dat van paard tot paard erg verschilt. We bekijken het bij de arabieren ook van paard tot paard, de meeste vind ik niet rijp op 3jr, die van mijn man was dik 4,5 toen hij onder zadel ging...op 3 zag die er zo broos en breekbaar uit, en nu is het een echte stoere bink. Soms bekruipt me het ongeduldige gevoel dat ik zo graag zou willen weten hoe Juul zal zijn om mee te rijden en in principe zou ik hem kunnen opstarten nu(heb een vriend die al onze jonge paarden zadelmak maakt, meestal op 1-2 maanden tijd-nhs principe-niet the hard way dus)maar heb zo iets van: eerst moet ie mij beter kennen, leren vertrouwen, en moet IK zijn "schriktraining" al doen, al het grondwerk en zo zou ik in feite ook zelf willen en moeten doen, wil ik echt n goeie band met juul creeeren. En eens je zo ver bent, is het zadelopleggen en er op kruipen eigenlijk nog maar een formaliteit. Hoe ga jij wolf opleren? Heb je iemand die het voor jou gaat doen? Doe je ook grondwerk met r? Ik wil m in feite volledig met dubbele longe én zadel erop kunnen werken voor ik er zelf op ga...met de dubbele longe kan je in de roundpen in feite alle figuren "rijden" die je ook zou rijden als je er zelf op zit. Je kan hem doen stoppen want je stuurt dan met de longes zoals met de teugels, je kan versnellen, alle gangen doen, keren, achteruit gaan, achten rijden enz..enz... als n paardje dat allemaal kan met dubbele longe, leren ze ook hun evenwicht te vinden in al die gangen en tempi, onder een zadel en is de laatste stap, met n ruiter erop , nog maar een kleine stap verder.. helaas ligt mijn round pen er nu ook wat verdronken bij. Komt wel goed. Hou me op de hoogte hoe jij het doet met wolf, want dat interesseert me wel.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 01:13

de huiskamer vind je bij algemeen onder 'gezellig', in een huiskamer topic hoef je je niet aan allerlei regels te houden en dus ook offtopic gaan. In mijn ogen wat persoonlijker :)

Wij hebben inderdaad ook nog een shetlander, zij is ongeveer 1,06m en zo'n 20 jaar oud. Ik men ermee(in de winter gaat ze voor de slee) en er rijd ongeveer 1 keer in de week een meisje op.
Naast de shet hebben we ook nog mijn zus haar paardje, dat is een 3,5 jarige friesxmerens.

Wolf word in april 3 dus ze is nu 2 jaar en 8 maand, ze lijkt inderdaad al heel af maar spieren zitten er niet op hoor, enkel wat vetjes :D
Ik zal Juul inderdaad eerst wat tijd geven bij te komen, dan kun je onder tussen bezig gaan met grondwerk en als hij dan wat opgeknapt is hem pas echt gaan opleren.

Ik ga het zelf doen, ik heb deze zomer het paardje van mijn zus opgeleerd en dat is me prima bevallen dus ik heb er wel vertrouwen in. Ik begin inderdaad met grondwerk en als het weer wat opknapt wil ik weer meer gaan wandelen en haar als handpaard meenemen. Voor de rest gewoon spelenderwijs bekend maken met zadel, hangen, eens erop zitten, lange lijnen en uiteindelijk wat rondjes hobbelen gewoon lekker op mijn eigen tempo.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 23:04

Heb Juul nog geen week, ga er 2x daags ong een halfuurtje bij. Juul was echt groen toen ik hem kocht. Na 5 dagen: Juul stapt mee aan koord, zonder wegspringen of trekken, heeft hierbij geen ene keer gesteigerd of geweigerd of fel teruggetrokken . Juul laat zich al tot schoft en schouder aanraken en krabben, zijn voorhoofd vindt hij nu zelfs al erg fijn, hij biedt het vanzelf aan. Dinsdag week hij terug als ik mijn hand uitstak en draaide hij weg als ik naast hem stond om bv zijn schoft aan te raken;daar was toen geen sprake van. Als we stappen en ik stop en zeg wow, stopt juul netjes op halve meter van me, zodat ie niet op mijn hielen loopt, spreid ik mijn armen en ga een pas achteruit, gaat Juul ook achteruit. juul is nageeflijk op zijn halstertouw: als ik er druk opzet (naar onderen toe) laat hij zijn hoofd zakken..dat is belangrijk naar het rijden toe later..ik hou niet van paarden die met hun neus in de lucht lopen.. Juul laat me ook de lange leadrope over zijn nek leggen en bewegen en vandaag heeft ie voor het eerst een kwartiertje vastgebonden gestaan..hij stond vlak naast de ingang van de stal en wilde dan plots toch binnengaan(kende ie voor dinsdag ook niet , een stal, maar heeft intussen ontdekt dat het absoluut niet eng is en je er ook weer makkelijk uit kan als je wil)maar toen de koord op zijn eind was en hij een ruk kreeg, bleef ie doodkalm staan, keek even naar het touw en ging dan maar weer achteruit..no panic at all... Ik had me nochtans voorbereid op trekken, rechtop gaan staan enz en had een losse knoop gemaakt die ik makkelijk direct kon lostrekken, maar was dus niet nodig. Als ik dit na 5 dagen bekijk, ben ik erg tevreden..Mijn ervaringen met onze arabieren en shetlanders zijn ook goed , die zijn ook echt best wel slim en meewerkend, maar heb vooral bij de arabieren toch meer weerstand en soms paniekerige aanvallen..en die zijn dan nog in gevangenschap geboren en van kleins af menselijk opgevoed. We hebben n ruin die dit voorjaar 3 wordt, leeftijd van juul dus, die zie ik me nog niet direct 15' vastzetten, die breekt de hele boel af, vrees ik..Ik merk wel dat Juul vooral meer problemen heeft met bv zijn rug aanraken, dingen over hem gooien, zoals het touw. Dat komt natuurlijk omdat het een natuurlijke reflex is: paarden zijn vluchtdieren en prooidieren en iets dat zomaar op hun rug landt, is een gevaar...dus best eng..Ik probeer dan ook , die reflex indachtig, zulke zaken kalm en geleidelijk aan te brengen zodat ie merkt: het is ok, en het aanvaardt. Morgen heb ik wrsch weinig tijd, ga een dagje naar zee, maar maandag introduceer ik iets totaal nieuws voor Juul: een poetsborstel!!!!!! Mijn vingers jeuken om zijn vervilte jasje en dreadlock manen eens goed aan te pakken, maar ik ga me beheersen en gewoon beginnen met zijn nek al ns te borstelen..Intussen vindt mijn dochtertje dat hij er ook al wat dikker uitziet(hij eet wel graag, ja, hoor)en als ik aan de wei toekom, snelt ie in elk geval in galop op me af, flinke kerel.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:07

ik heb wel het voordeel met Wolf dat ik haar van een particulier gekocht heb, ik kan haar echt overal aanraken.
paniek komt ook niet in haar woordenboek voor, ze vind sommige dingen wel spannend, gisteren nog een stuk met haar gewandeld , stond er opeens een vrachtwagen langs de weg, ze zette wel grote ogen op maar liep er zonder morren langs.

ze is qua karakter precies wat ik zocht in een pony, nuchter en kalm in het koppie maar wel voorwaarts en werkwillig als ik dat vergelijk met het paardje van mijn zus, die is wel heel braaf maar dat komt vooral voort uit het feit dat zij gewoon te lui is om ergens om te geven, echt dat dier brengt het fenomeen 'liever lui dan moe' naar een heel nieuw level. Rijden op dat dier is voor mij ook een verschrikking, ze sloft liever dan dat ze loopt.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:08

Over een hoog niveau van liever lui dan moe gesproken: ik had ooit zo'n fjord..als hij het beu was, en dat was meestal vrij snel, ging ie gewoon heel plots 90° keren, of ie nu in stap of galop was, en stak dan zijn kop in de grond..;laatste keer dat ik hem reed, is ie zo een gracht in gegaan, overkop gegaan en was hij zelf verbaasd van het resultaat, maar toch tevreden dat ie weer niks meer hoefde te doen....

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:31

Nou, ik zal jullie vertellen..zo is mijn konik dus ook. Liever lui dan moe.Als meneer iets niet wil gebeurt het ook zeker niet. Op de grond is hij nu supermeewerkend en vindt hij ook leuk, maar zodra hij onder het zadel is, probeert hij overal onderuit te komen. Niet in stap, wel in draf en vooral in galop. Racen naar de uitgang en ineens keihard omdraaien in galop is dus bij mij ook niet onbekend. Hoe ging jij daarmee om ghashira? Fijn trouwens dat het met Juul zo goed gaat! Enneuh, ik ben wel in voor een konikmeeting hoor, lijkt me leuk :)

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:03

nadine_yvana schreef:
Nou, ik zal jullie vertellen..zo is mijn konik dus ook. Liever lui dan moe.Als meneer iets niet wil gebeurt het ook zeker niet. Op de grond is hij nu supermeewerkend en vindt hij ook leuk, maar zodra hij onder het zadel is, probeert hij overal onderuit te komen. Niet in stap, wel in draf en vooral in galop. Racen naar de uitgang en ineens keihard omdraaien in galop is dus bij mij ook niet onbekend. Hoe ging jij daarmee om ghashira? Fijn trouwens dat het met Juul zo goed gaat! Enneuh, ik ben wel in voor een konikmeeting hoor, lijkt me leuk :)

Nou eh...in het begin toen de fjord nog jong was, kon ik hem nog bijhouden..liep ie nog niet zo zwaar te hangen op zijn bit ook niet..longeren om bv hem meer onder te krijgen met zijn achterhand, was onmogelijk, hij ging er gewoon van door met mij als een soort vod aan de longe er achter..had toen enkel nog maar de grote piste, heb nu n round pen dus dat zou makkelijker zijn geweest.. als ik met m ging wandelen moest ik eigenlijk constant maar dan ook constant mijn uiterste aandacht erbij houden: hem strak aan de teugel rijden, ophoudingen maken en tegelijk drijven, benen er strak aanhouden..echt niet ontspannend.Ik zag mederuiters lekker even losjes zitten en keuvelen met elkaar, effe de benen uit de beugels enz, dat was voor mij onmogelijk gewoon..één minuutje onoplettentheid en meneer nam het roer in handen en stormde het decor in, of hij liet zich koudweg op zijn knieen vallen. Toen ie groter en sterker werd (hij werd uiteindeljk 153 cm en was niet bepaald een elegant type), kon ik het op kracht natuurlijk ook niet meer halen.. heb nog geprobeerd met een stangbit , n hackamore enz..niks hielp, grondwerk dat nu bij al mijn paarden vruchten afwerpt, hield bij hem geen steek, hij draaide gewoon zijn achterste naar me en bleef stokstijf staan of als ik aandrong, ging ie schoppen...in de piste/bak kon ik uiteindelijk enkel nog in stap met m rijden, zodra ik in draf ging, ging ie er op n onverwacht moment bokkehard vandoor, soms ook bokkend en stopte dan in een soort sliding stop , ergens vlak voor de poort of kant, zodat ik er ofwel als n vod aan zijn hals hing of er over ging...Ik ben geen slechte ruiter en ben best zadelvast, maar er zijn grenzen. Op buitenrit, zeker als je meerdaagse tochten doet, constant je aandacht erbij houden, is gewoon niet haalbaar...ik zat gewoon bodybuilding te doen op mijn paard, mijn vingers lagen open van het constante remmen en mijn kuiten kregen ook kramp. Maar ik ben wel n doorzetter , heb er toch nog enkele jaren mee gereden, maar na een gehechte arm met n litteken van 20 cm, een gehecht scheenbeen met litteken van 30cm, een arm uit de haak,een litteken in mijn gezicht, een slag op mijn kop van m, toen ik er af lag (had gelukkig cap op dus cap kapot, maar mijn hoofd niet) had ik het toch wel gehad. Druppel die de emmer deed overlopen : we liepen te voet van de piste naar de stal, hij liep achter me, zoals het hoort, gaf me een enorme duw tegen mijn rug, ik viel voorover op de grond en meneertje walste doodleuk over me heen, naar de voederbak toe... gekneusde rug en benen, ik had er echt genoeg van.. dus hoe los je dat op??? Ik vrees dat ik je geen passend antwoord kan geven... mss longeren en dan in galop laten gaan en als ie er vandoor gaat, terugnemen???(in round pen dan) of raad vragen bij een specialist, vrees ik...zeker niet makkelijk, hoop dat Juul niet van dat type is. Ik vraag het eens na bij een vriendin, die heeft n training center nhs, westernriding, ze werkt ook veel met probleempaarden en doet herscholingen van "misvormde" paarden...

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:24

Och jeetje, dat is niet best.Vreselijk is dat. Ik herken er sommige dingen wel in helaas. Ik merk dat Pumbaa op de grond veel respect voor me heeft, ook met longeren in een kleine piste gaat het heel goed. Eerder met longeren in een grote piste aan de lijn trok hij me ook de hele bak door in galop. Maar nu longeer ik hem altijd los en op elk klein handgebaar reageert hij, waar hij in het begin dwars door me heen liep met longeren zit er nu (op de grond) een rem op, hand omhoog is terug naar vorige gang (bv van draf naar stap) nog een keer hand omhoog is stoppen, dit pakt hij heel goed op. Maar onder het zadel..pff, wat kan hij sterk zijn en totaal niks van me aantrekken. Ik werk heel veel vrij en los met hem, beetje freestyle en NH, maar hoe vrijer ik hem laat, hoe meer hij gaat klieren lijkt het wel. Die sliding stops komen me ook bekend voor, hij stopt ook pas als hij gestopt wordt door een hek/draad etc. Eerder krijg ik hem niet terug als hij dat niet wil. Daarom zijn buitenritten nu nog te gevaarlijk, omdat dit gewoon al in de wei gebeurt. Vind het heel moeilijk om hiermee om te gaan. Er zijn dagen dat het super goed gaat, er zijn dagen dat ik weer met mijn handen in het haar zit van hoe nu verder. Ik geef hem zoveel ruimte (bitloos,boomloos, weinig contact met teugels) en heb veel respect voor hem, maar dan nog doet hij zo. Als ik hem kort neem gaat hij al helemaal tegen me in, hij heeft een hele sterke eigen wil. En het vreemdste vind ik dat hij op de grond super goed meewerkt. Hij ziet mij duidelijk niet als leider wanneer hij onder het zadel is. Ik laat veel toe, maar kan ook echt wel streng en consequent zijn als het erop aankomt, dus ik vraag mij af wat ik eraan kan veranderen.Wanneer ik strenger optreed (lees: tik met zweep, stemverheffing) dan luistert hj wel beter, maar ik vind het zo jammer dat dat dan nodig is, ik hou er helemaal niet van om het zo op te lossen. Echt moeilijk...

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:55

het paardje van mijn zus zal er echt niet zomaar vandoor gaan, daar word je moe van en dingen waar je moe van word doet ze niet uitzichzelf
ze is super braaf doet alles keurig maar je moet haar bij elke stap blijven pushen en ze zet ook geen stap teveel.

Pumbaa klinkt als mijn vorige paard, die zag mij ook niet als leider als ik erop zat, in de bak liep ze braaf haar rondje maar buiten heb ik jaren niet kunnen rijden, totdat ik er genoeg van had. Het kon me niks meer schelen, ze zou en ze moest maar doen wat ik vroeg op wat voor manier dan ook, elke stap in de verkeerde richting heeft ze driedubbel gevoeld, ik pikte helemaal niks meer. Uiteindelijk heeft ze juist door die harde aanpak vertrouwen in mij gekregen (ze was immers nog steeds heel). Ik kon haar daarna overal door/over/in/langs sturen aan een los teugeltje. Ze is nu het bomproofe recreatiepaard van een wat onzekere ruiter die er alles mee kan.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:28

Ongelooflijk.. ja soms denk ik ook wel dat ik harder op moet treden, ook al vind ik dat erg moeilijk. Hij brengt niet alleen mij maar ook zichzelf in gevaar op deze manier. Ik vind het ook zo jammer dat ik niet gewoon lekker buiten een relaxte buitenrit kan maken. Soms kan het dus wel, maar het is maar net hoe zijn pet staat en ik waag het er nu niet meer op, ik heb dat vertrouwen nog niet weer terug. Het komt vast wel goed met veel training, maar had vandaag weer zo'n dag, dus even in een dipje.. :\
Haha, dat paard van je zus, dat lijkt me ook niet echt fijn, dat is echt vermoeiend!

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:06

idd, heb ooit n dpony appaloosa gehad, nou, die had ik dus mee op een tocht van een week in duitsland. ik heb toen vaak gedacht, als ik afstap en hem op me nek draag, ben ik wrsch minder moe en sneller dan dat er ik op bleef zitten en voor elke stap moest drijven..die was zooo lui, ging gewoon tijdens de middagrust plof de grond opliggen met zadel en al.. heb hem uitgebreid medisch laten onderzoeken omdat ik eerst dacht dat hij wat mankeerde, maar niks hoor. pff, het ideale paard bestaat niet vrees ik. Maar als je idd met wat stemverheffing en iets harder te zijn, toch meer van pumbaa gedaan krijgt, zou ik dat wel doen hoor.. ik ben ook niet van het harde type, maar toch..was daarnet bij Juul(dag 6 dat ie hier is)en wilde hem vandaag dus absoluut borstelen.. had hem vastgezet en het is uiteindelijk ook gelukt, tenminste tot net voorbij zjin schouders en schoft, verder wil ie nog niet, draait ie van me weg..ook nog wat geoefend op volgen aan de koord en nageven op halstertouw. Doet ie goed, maar als we even te lang ergens blijven staan, duwt hij met zijn kop tegen me, hij is ook constant op zoek in mijn zakken naar wortelen . Eerst duw ik hem nog vriendelijk weg, maar vandaag vond ik het wat te gortig, ik wil ook niet dat hij mij alleen respecteert voor het eten dat hij van me krijgt, hij moet dat constante geduw afleren..Dus na een paar keer vriendelijk wegduwen, heeft ie 2x een zachte tik op zijn neus gehad daarstraks.. keek even verbaasd, liet kop dan zakken en toen ie het weer wilde doen, zei ik direct "eeeeeeh" als waarschuwing en vingertje omhoog(boze schooljuf) en ja hoor, het werkte, heb geen dreun van zijn neus meer gehad.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:33

zo'n type als die appaloosa is mijn zus haar paard dus ook, absoluut niks voor mij :+

Ik was ook nooit van de harde aanpak, maar na mijn ervaring met mijn vorige paard nu wel. Of nouja hard, ik noem het duidelijk, ik trek mijn grenzen en daar hou ik me aan, gaat ze over mijn grenzen heen dan kan ze een boze "eeeeh" of een tik verwachten. In het begin liggen mijn grenzen erg strak, er word niks gedaan wat ik niet heb gevraagd naar mate we elkaar beter leren kennen sta ik steeds iets meer toe. En dit werkt voor mij super, het paard van mijn zus heb ik ook op deze manier beleerd en zij is heel kalm bij mij, ze weet precies wat ze aan mij heeft, ze loopt bij mij ook door, al is het met tegenzin maar moeite hoef ik daar niet voor te doen. Bij mijn zus is ze bijvoorbeeld tijdens het opzadelen onrustig, blijft niet staan tijdens het opstappen en tijdens het rijden blijft ze maar aansporen, mijn zus is niet duidelijk genoeg, ze blijft maar "staan, staan, staan" roepen tijdens het zadelen/opstappen, paard heeft ondertussen de aandacht er allang niet meer bij. Als ze uiteindelijk dan toch een tik geeft is het paard allang vergeten wat er nou eigenlijk van haar gevraagd werd.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:41

Wat vinden jullie als Konikliefhebbers van Sorraia's? :D