Wat is echt een kinderpony.. ras , type etc

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ponies
Berichten: 123
Geregistreerd: 13-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:54

Hallo, ik zie dat Josav al heel wat verteld heeft over de Kaspische (waarvoor mijn dank _/-\o_ )
Mischien dat ik wel wat kan vertellen over de kaspische in omgang en karakter en houden dat wat je dus niet kan zien
op een foto.

Er wordt van de Kaspische wel gezegd dat het de ideale kinderpony maar dat is net hoe je het uitlegt.
De Kapische is eerlijk en intelligent. Ze leren fantastisch snel en ik heb er nog nooit een gehad of gekend die
bijt of slaat. Aan de andere kant zijn ze watervlug, kunnen ze slecht tegen druk en zit er vooral bij de merries en hengsten
best nog weleens een kop op. Een beetje mini volbloeds.

Ik vind de Kaspische de ideale kinderpony voor kinderen die handig zijn en een beetje vlot er mee om kunnen gaan.
Ze kunnen waanzinnig springen en met hun bouw zijn ze meer geschikt voor dressuur dan de meeste ponies van hun stokmaat
die wat kortere gangwerk hebben en de kinderen meer in een spagaat zitten.

Er zijn zeker wel kaspische die zo geduldig en rustig zijn dat kleine kinderen er aan alle kanten op en af kunnen klimmen maar ik denk dat je dat hele tolerante mischien eerder vindt bij een iets robuuster ras zoals shetlander en dartmoor. Ik ken een meisje van 11 die met haar dekhengst op springwedstijdjes mee doet en die los als een hondje achter haar aan loopt in de weide. Ook op de jaarlijkse keuring heb ik
enkele hengsten gezien die door kleine kinderen werden gewassen en voorgeleid maar er zijn er ook bij waar je best wel even
nadrukkelijk bij aanwezig moet zijn anders gaat hij met jouw aan de wandel. Ze zijn in tegenstelling met sommige andere rassen mischien minder lomp maar wel weer wat heftiger in hun reakties het is maar net wat je fijner vindt.

Een ander voordeel van de Kaspische is dat als je ze meeneemt op een buitenrit ze makkelijker in het tempo van het paard
mee lopen dan een ander ras met een meer pony bouw. De stokmaat en smalle bouw maakt dat veel Nederlandse kinderen
er snel uitgegroeid zijn wat sommige fokkers doet besluiten om meer marktconform grotere en zwaarder gebouwde Kaspische te fokken.

Het is jammer dat de Kaspische door de menners nog niet ontdekt zijn want ze waren niet voor niets zo gewaardeerd in de oudheid door de koningen als favoriet ras voor de gevaarlijke leeuwenjacht. Een luxe verschijning die makkelijker dressuurmatig is te rijden dan de meer gedrongen bouw van de meeste ponies, zeer wendbaar en vliegensvlug in de marathon en vaardigheid.

Het houden van Kaspische is iets wat een klein beetje extra aandacht nodig heeft. Wij houden de Kaspische het gehele jaar buiten met een schuilstal echter met beperkte weidegang. In de gebergte van Iran waar ze vandaan komen kan het ook heel slecht weer zijn. Een extreem dikke vacht als een shetlander of ijslander krijgen ze niet dus voor met name langdurige wind en regen hebben ze wel een schuilmogelijkheid nodig. Het koeiengras wat wij in NL kennen is echter niet bevoordelijk voor hun gezondheid (maar voor veel welsh, shetlanders etc ook niet)
hoefbevangenheid is dus een risico als je ze onbeperkt op het gras zet. Wij hebben ze staan op een hele grote paddock paradise met beperkt op het gras. Onze hengst staat met zijn vriend wel altijd op de wei maar die is de gehele dag zo actief dat hij alles goed verbrand en wij houden alles goed in de gaten met bemesting en afwisselen met arm hooi voeren. Het zijn bikkelharde paardjes als je ze zo houdt als ze door de natuur bedoeld is dus geen krachtvoer (aanvullend mineralen/vit supplement), niet rijk ruwvoer met weinig suiker en veel beweging.

De prijzen van 4000-6000 euro vind ik van de gekke voor een leuke Kaspische. Wij verkopen zelf geen Kaspische en fokken nog maar beperkt
maar ik help wel mensen bij het in contact komen met fokkers die goede paarden aan te bieden hebben door fok of omstandigheden. Dus als iemand interesse heeft mogen zij mij altijd benaderen (en voor meer info vanzelfsprekend ook)

Hier nog twee filmpjes om een betere indruk van deze paardjes te krijgen.
Het eerste filmpje is een dekhengst in Zweden onder het zadel het tweede zijn wat jonge merries

http://www.youtube.com/watch?v=m2eOzSxG ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=KHsPeI8sBuU&NR=1

HeleneDas
Berichten: 2826
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Baarn

Re: Wat is echt een kinderpony.. ras , type etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:01

Shetlanders KUNNEN hele leuke kinder pony's zijn, maar bijv. mijn shet doet niets bij kinderen en zolang die vast staat kunnen ze er alles mee, laatst viel kindje van 1 tegen zn kont, hij deed niets., ze kunnen er ook zo op springen en alles!

Maar met wandelen en longeren kan ik hem amper houden als hij is niet wilt luisteren en met rijden is het ook een donder!

Ik vind welshjes best wel pittig, maarja ook daar zijn uitzonderingen!
Ik zou gewoon bij heel wat pony's\paarden gaan kijken, en alleen kijken naar karakter!

Veel succes!

inamulder
Berichten: 190
Geregistreerd: 03-07-09
Woonplaats: Breda

Re: Wat is echt een kinderpony.. ras , type etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:04

Heb je al eens aan een Welsh-cop gedacht? Leuke robuust en braaf ras.

TanteSabien
Berichten: 2507
Geregistreerd: 30-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:06

Ik heb een hele lieve kinderpony te koop.
De link staat in mijn onderschrift.

Dit is een franse pony en zo'n lieverd :D

testebeest

Berichten: 4619
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: leusden

Re: Wat is echt een kinderpony.. ras , type etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:26

het is lastig je vast te pinnen op een ras
Je hebt altijd weer uitzonderingen op het ras die juist wel braaf zijn of juist niet

Ik heb zelf 2 shets en de 1 was niet echt lief tegen kleine kinderen en sinds ik zelf kinderen heb is ie super lief geworden ermee

Waar mijn pony's staan staat een B pony te koop een ruin schimmel (dacht dat ie 6jaar was)
Die is super lief ook naar de kinderen (mijn kids lopen hem ook gewoon te tutten) en hij is niet op zijn mond gevallen tegen grotere paarden mijn shetje is hengst en nogal wel eens brutaal :=
Als je meer info over hem wilt moet je even Pb-en

Electra63

Berichten: 18080
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Wat is echt een kinderpony.. ras , type etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:32

Als ik een ras zou moeten kiezen, zou ik gaan voor New Forest.
Maar ik zie dat je dochtertje nog erg klein/jong is. Als het niet gaat om het rijden, maar meer om de omgang/verzorging etc. waarom kijk je dan niet voor een oude pony waar een goed tehuis voor wordt gezocht om van zijn oude dag te genieten? Waar alleen mee gewandeld/gepoetst enz. kan worden?
Dan kan je later, als je dochter wil/kan gaan rijden, altijd nog op zoek naar een leuke rijpony.

Succes in ieder geval met je zoektocht naar een geschikte pony.

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: Wat is echt een kinderpony.. ras , type etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:36

Zoals hierboven ook al een paar keer aangeven is.
New forest zijn erg wijze en eerlijke pony's en heb je ook in kleine maatje rond de 1.30m
Anders een merens?

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 14:17

Electra63 schreef:
Als ik een ras zou moeten kiezen, zou ik gaan voor New Forest.
Maar ik zie dat je dochtertje nog erg klein/jong is. Als het niet gaat om het rijden, maar meer om de omgang/verzorging etc. waarom kijk je dan niet voor een oude pony waar een goed tehuis voor wordt gezocht om van zijn oude dag te genieten? Waar alleen mee gewandeld/gepoetst enz. kan worden?
Dan kan je later, als je dochter wil/kan gaan rijden, altijd nog op zoek naar een leuke rijpony.

Succes in ieder geval met je zoektocht naar een geschikte pony.

een oude pony wil ik absoluut niet..
we hebben net afscheidt genomen van ons oudje en dat nooit meer..
ze is er nog steeds er mee bezig

PBA_
Berichten: 8123
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Wat is echt een kinderpony.. ras , type etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:29

@ponies, het lijken mij heerlijke dieren. Mocht ik een paardje voor mijn zoontje kopen en als weidemaatje voor mijn paard zou die ook voor de wagen gaan. Mijn partner gaat nu leren mennen met mijn paard en zo'n kleintje erbij ondanks dat je ment groei je er niet uit. Vind alleen de prijs wel een beetje erg hoog ervoor voor een leuk paardje erbij. Voorlopig is het nog niet aan de orde, hij moet eerst leren kruipen en lopen.

Wiwabalia

Berichten: 4707
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Wat is echt een kinderpony.. ras , type etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:56

Even op een rijtje:
- Je wilt geen oude pony (15+)
- Je wilt geen shetlander
- Je wilt een brave, lieve kinderpony
- Je dochtertje is pas 2 (rijdt dus nog niet echt)
- Geen pony van 4000/6000 euro

Waarom kijk je niet naar een wat jonger paard die afgekeurd is om mee te rijden? Dus een lieve kindvriendelijke grasmaaier, niet al te groot? Zo'n soort pony/paard is ook geen 4000 euro...

ponies
Berichten: 123
Geregistreerd: 13-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 16:09

PBA_ schreef:
@ponies, het lijken mij heerlijke dieren. Mocht ik een paardje voor mijn zoontje kopen en als weidemaatje voor mijn paard zou die ook voor de wagen gaan. Mijn partner gaat nu leren mennen met mijn paard en zo'n kleintje erbij ondanks dat je ment groei je er niet uit. Vind alleen de prijs wel een beetje erg hoog ervoor voor een leuk paardje erbij. Voorlopig is het nog niet aan de orde, hij moet eerst leren kruipen en lopen.


Een leuke Kaspische kost echt geen 4000-6000 euro vanaf 1500,00 euro en voor een ruin soms nog minder kan je vaak al terecht.
Jammer dat deze prijzen maar op internet blijven circuleren. Sommige zijn redelijk duur door zeldzame bloedlijnen of zeer goede kwaliteit
maar dat is bij ieder ras denk ik hetzelfde.

Onze hengst is van een vader die enkel voor twee dekkingen naar NL is gekomen vanuit UK als dat doorrekent is de kostprijs natuurlijk wat hoger. Het voordeel is dat zijn bloedlijn niet verwant is aan onze merries en in Nederland (maar ook de UK) niet zoveel gebruikt is dat betekend dat wij hem met veel verschillende merries kan combineren zonder dat inteelt of lijnteelt op de hoek loert. Wij hebben dan ook al voor zijn geboorte aan de fokker gemeld dat wij interesse hadden. Gelukkig is hij ook uitgegroeid tot een kwalitatief goede hengst anders hadden we nu een duur ruintje gehad. :D

_Sjuul
Berichten: 108
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:16

Dartmoor, of new forest?
ik heb zelf een dartmoor bijgereden, die was erg lief :j

Palmera

Berichten: 9504
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Wat is echt een kinderpony.. ras , type etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:17

Mijn fjord. En ze is helaas te koop wegen mijn emigratie. Als je interesse heb kun je PB-en.

xJorgx

Berichten: 1285
Geregistreerd: 13-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:20

een welshje vind ik zelf ook weleen betrouwbare beesie maar dan moet je wel de goeie hebben :+

:j

ilse86
Berichten: 3220
Geregistreerd: 16-11-09

Re: Wat is echt een kinderpony.. ras , type etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:25

ik vind een welsh altijd leuk! maar ik zou me niet teveel vastpinnen op je tweejarige kind en het feit dat het niet vertrouwd zou zijn bij een paard. of een tweejarige nou bij een fries of een shet staat, je moet sowieso opletten.

PBA_
Berichten: 8123
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:34

ponies schreef:
PBA_ schreef:
@ponies, het lijken mij heerlijke dieren. Mocht ik een paardje voor mijn zoontje kopen en als weidemaatje voor mijn paard zou die ook voor de wagen gaan. Mijn partner gaat nu leren mennen met mijn paard en zo'n kleintje erbij ondanks dat je ment groei je er niet uit. Vind alleen de prijs wel een beetje erg hoog ervoor voor een leuk paardje erbij. Voorlopig is het nog niet aan de orde, hij moet eerst leren kruipen en lopen.


Een leuke Kaspische kost echt geen 4000-6000 euro vanaf 1500,00 euro en voor een ruin soms nog minder kan je vaak al terecht.
Jammer dat deze prijzen maar op internet blijven circuleren. Sommige zijn redelijk duur door zeldzame bloedlijnen of zeer goede kwaliteit
maar dat is bij ieder ras denk ik hetzelfde.

Onze hengst is van een vader die enkel voor twee dekkingen naar NL is gekomen vanuit UK als dat doorrekent is de kostprijs natuurlijk wat hoger. Het voordeel is dat zijn bloedlijn niet verwant is aan onze merries en in Nederland (maar ook de UK) niet zoveel gebruikt is dat betekend dat wij hem met veel verschillende merries kan combineren zonder dat inteelt of lijnteelt op de hoek loert. Wij hebben dan ook al voor zijn geboorte aan de fokker gemeld dat wij interesse hadden. Gelukkig is hij ook uitgegroeid tot een kwalitatief goede hengst anders hadden we nu een duur ruintje gehad. :D


Dan had ik dat verkeerd gelezen. 1500 lijkt er meer op.

fuego3

Berichten: 2142
Geregistreerd: 13-03-07

Re: Wat is echt een kinderpony.. ras , type etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:36

new forest pony's ,,

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:37

Een dartmoor is meestal heel leuk en kindvriendelijk.
Of een dochter van Missy/Wielie, zal eens kijken of er nog een Wielie kind te koop is ergens.

boohts

Berichten: 22
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 16:12

Miss een fell pony dat iseen echte familie pony en niet al te groot, halflinger lijkt me ook goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 16:21

wat is het geworden?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-05-14 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Berichten: 13436
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Wat is echt een kinderpony.. ras , type etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 16:27

dit is wel een heel oud topic, het kindje is inmiddels vast wel wat ouder dan 2 :)
TS, wat is het uiteindelijk geworden?

parador

Berichten: 846
Geregistreerd: 23-06-10

Re: Wat is echt een kinderpony.. ras , type etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 16:32

een Welsh.....wij hebben er een..ondertussen al 21 . Onze dochter die al kon rijden en dus wat verder was kon er niet veel mee, maar de dochter van vrienden des te meer , meisje heeft nooit gereden. Wat is hij daar braaf mee rijden poetsen wandelen. Ook heeft hij een aantal jaar geleden in peuterlesjes op een manege meegelopen en tijdens een ponykamp meegedraaid met een voor hem vreemd kind. Nog nooit zon brave pony meegemaakt.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15120
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Wat is echt een kinderpony.. ras , type etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 10:48

Omdat het hier om een oud topic gaat, gaat er een slotje op :)
Voor een soortgelijke vraag mag er een nieuw topic worden geopend.