Haflinger Vs. Fjord

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Haflinger of Fjord?

Haflinger
345 (62%)
Fjord
208 (37%)

Totaal aantal stemmen: 553

HeraLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 15:45

Ik kies voor de haflinger, Want ik hou niet zo van fjorden maar ik ga om karakter.
De fjorden die ik ken, Vind ik niet zo leuk, Nou eigelijk één fjord, Want de andere is in 2009 overleden.
En hij is voor mij iets te eigenwijs, Hij houd heel veel van eten En in de stal word je altijd door hem tegen de muur gedrukt, of hij doet vervelend. En verder heb ik eigelijk nooit op een haflinger gereden :P
Maarja dat komt vanzelf wel een keer.

Nessie

Re: Haflinger Vs. Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:30

Ik heb 2 Haflingers, Wolder en Goldy. Beide hebben ze fijne karakters, veel pit, maar ze werken graag voor je en presteren ook prima in de wedstrijden.
Ik heb voor Haflingers gekozen vanwege het uiterlijk,ze moeten mij echt aanspreken. En mijn Haflingers ook vanwege het karakter, pit maar wel werkwilligheid. Ik vind niet elke Haflinger even mooi, maar er zijn Haflingers die er echt uitspringen. Dit heb je natuurlijk ook bij Fjorden.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:36

Ik kies een haflinger! :D Ik heb zelf ook een haflinger, onwijs betrouwbaar en leergierig, pit. Hij is het ouderwetse type :)

Afbeelding

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:39

Ik vind allebei, vooral het ouderwetse type zoals dat heerlijke Haflinger exemplaar van bv E_Nalanta, erg leuke paardjes en zou zowel een Haf als een Fjord niet laten staan. Wat mij in beide rassen aanspreekt komt bij allebei voor, maakt het nog moeilijker kiezen. Toch gekozen voor de Haflinger, gewoon...omdat mijn vorige bijrijdwiebel een Haf was en daar zó ontzettend veel lol mee heb gehad dat ik geen Haf meer voorbij kan gaan zonder een glimlach op mijn gezicht te krijgen :z .

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:47

Meestal zijn de haflingers ook iets ruimer in hun gangen :)
Laatst bijgewerkt door _Bitje_ op 23-01-11 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:49

Ik vind dat verschil nog wel meevallen, je hebt bij beide rassen paarden met kortere en ruimere gangen. Want bijvoorbeeld Goldy kan goed uitstrekken, maar Banshee kan dat ook zeker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:50

Daar ben ik het idd mee eens :j , gangenwerk is niet rasgebonden. Zo kan mijn hafje leuk strekken, maar de fjord van mijn vriendin ook.

daffiehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:50

ik ben helemaal fan van haflingers!
ik vind ze zoo mooi! de meeste hebben echt een mooie uitstraling een echt sprekend gezicht,
ze rijden heel fijn, zijn veelzijdig, sterk & eigenwijs wat het juist weer zo leuk maakt :P
ik denk dat fjorden ook heel leuk zijn, maar t ging om t kiezen he ;)
HAFLINGER(L)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:51

Nessie schreef:
Ik vind dat verschil nog wel meevallen, je hebt bij beide rassen paarden met kortere en ruimere gangen. Want bijvoorbeeld Goldy kan goed uitstrekken, maar Banshee kan dat ook zeker!

gelijk in!
toch zie ik (kan in andere gebieden van nederland anders zijn natuurlijk!) op wedstrijd vaker de fjorden wat
korter lopen dan wanneer ik een haflinger zie. :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:05

Best moeilijke keuze :')

Heb toch gekozen voor Fjord. Waarom? Ik vindt Haflingers steeds meer sportgericht worden. Ze zijn van de koele, rustige sterke 'trekpaarden' veranderd in zenuwachtige, pittige en slanke sportpaarden. Dat is dan mijn idee, uitzonderingen daargelaten. Bij de Fjord heb je nog steeds dat...*BAM* Weetjewel :Y) Zij zijn niet of weinig veranderd. Ook vindt ik hun karakter net iets fijner, gewoon wat koeler. :D

Anarya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:13

Ik vind Fjorden en Haflingers allebei gaaf. Het hangt er natuurlijk maar net vanaf wat voor Haf of Fjord precies voor hebt of 'ie nou echt gaaf is of niet. Vroeger hadden we een Fjord, nu heb ik een Haf. In beide gevallen het meer sportieve, pittige type.

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 23:45

Maar Shilas is ook wel heeeeel erg Gaaf, Eva!!! <3

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:39

Ik heb ook haflinger gestemd :j

Over het algemeen zie ik ook veel meer leuke haflingers dan leuke fjorden. Al vind ik een mooie slanke hoog op de benen fjord met sportpony coupe wel heel erg leuk! Ik hou gewoon van het luxere moderne type en dan moeten ze ook nog een beetje kunnen lopen, zowel bij fjorden als haflingers. En doordat de haflinger fokkerij zo veranderd is kom je dat bij haflingers veel meer tegen dan bij fjorden en vandaar mijn keuze :D

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:16

ik heb nog niet gestemd :P

Ik wil later graag een fjord of een haflinger, maar momenteel weet ik echt nog niet welke van de 2 :oo
qua uiterlijk vind ik ze allebei wel iets aparts hebben ( vind nu niet álle fjorden/álle haflingers mooi)
qua karakter heb ik nog niet zoveel ervaring met die rassen ;)

woollieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:09

Ik heb gekozen voor haflinger! Heb zelf namelijk ook een haflinger; vind ze qua uiterlijk/uitstraling sowieso mooi, niet allemaal. En ik vind ze wat sportgerichter. Fjord heb ik niet echt wat mee; al zitten er natuurlijk wel hele gave fjorden tussen! Waarvan je wel de kriebels krijgt.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:18

Ik heb beide gehad, fjord heb ik nog, haflinger niet meer.
Ik vind de haflingers in relatief weinig tijd veel te veel de sportkant op gegaan, zie nu vaak dieren met een redelijk lange rug en een fijn, klein kruis wat naar mijn idee echt niet haflinger is. Mijn fjord is ook een wat luxer type maar wel met behoud van stevig beenwerk en een mooie stevige kont. De fjorden zijn ook wat luxer, maar niet overdreven, dit stamboek blijft veel meer bij de oorsprong.

De 'ouderwetse' haflinger was ik ook weg van, tegenwoordig zijn er nog maar weinig waar ik echt blij van wordt. Die van E nalante is dus precies het type wat ik wel geweldig vind, maar nog weinig zie

De kleur en uitstraling vind ik vaak wel net even meer hebben als bij de fjord.

Ik zou zelf hierna weer voor een soortgelijk paardje gaan, fjord of haf maakt me dan weinig uit. Wil een stevig dier met pit, koel in de kop maar heet in werklust.
Eentje die goede benen heeft, en zeer ruim en makkelijk beweegt.

Femmmieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:35

Ik vind een haflinger leuker omdat ik er 1tje verzorg <3
heeft van die supermoooooie lange manen, vindt de eigenaar ook mooi stoer xD
die kan ook kunstjes; buigen been in de mond xD, en nog veeel meer

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 01:15

Ik kan daar geen keuze uit maken.
Vindt ze beide erg leuk, opzich houdt ik van lange manen dat vaak toch wel bij een haflinger is, de kleur vindt ik ook erg leuk zo ook hun karakter, maar een fjord heeft ook een erg leuk en cool karakter en die rechtop staande manen vindt ik ook erg gaaf, vind een fjord met lange manen vaak een beetje saai/duf. Ik houdt daar dan weer liever van de ze kort zijn staat sportiever en vlotter.
Als ik ooit nog een paard koop(naast mijn huidige) zal de keuze denk ik wel vallen op een haf of een fjord. Ik vindt het fijne en goed handelbare paarden gezien hun formaat, ben zelf niet erg groot en vindt een groot paard niet prettig in de omgang. Voor me gevoel is een haf/fjord gewoon makkelijker.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:31

Ik heb gekozen voor de fjord, ik heb zelf 2 fjorden maar ook voor aanschaf van beide bij haflingers gekeken. De haflinger vind ik over het algemeen iets eigenwijzer van karakter en het de harde wil om te werken heeft de fjord iets meer.

Natuurlijk hebben ze wel heel veel overeenkomsten maar ik ga dan toch voor de fjord al zou ik een haflinger waar ik een klik mee heb niet uitsluiten. De haflinger is kwa luxe bouw al rijpaard weer wat meer ontwikkeld dan de fjord.

irishcobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:38

fjord omdat ik een fjord mooier vindt dan een haflinger (smaken verschillen natuurlijk).
ook spreekt het karakter van een fjord mij meer aan.

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:43

Makkelijke keuze! Haflinger! Al mijn hele leven gek op die dieren! Fjorden vind ik ook super paarden, maar haflingers hebben toch even een streepje voor!

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 15:52

Ik kies ook voor een haf!
Besluit genomen. :)

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:30

Haflinger, ik vind Fjorden een beetje eng nadat ik een nare ervaring heb gehad met een Fjord :')
En Haflingers, dan wel het zware type, vind ik echt super mooie dieren:D

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:56

je kiest voor de haf omdat je één nare ervaring hebt gehad met een fjord, maar dat wil niet zeggen dat alle fjorden zo zijn, toch? :+

is er eigenlijk echt verschil in karakter of gaat het hier puur om uiterlijk (bouw, manen, ... )?

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 17:58

lottex schreef:
je kiest voor de haf omdat je één nare ervaring hebt gehad met een fjord, maar dat wil niet zeggen dat alle fjorden zo zijn, toch? :+

is er eigenlijk echt verschil in karakter of gaat het hier puur om uiterlijk (bouw, manen, ... )?

Nee, het gaat om allebei de dingen :j
Gewoon in de omgang, eventuele ervaringen en natuurlijk uiterlijk en bouw enz. ook :P